طرز تهیه کنله (Cannelés) شیرینی سنتی فرانسوی

  • کالری 164 کیلو کالری
  • قند 14 گرم
  • زمان آماده سازی 30 دقیقه
  • زمان پخت 60 دقیقه
  • کشور فرانسه

من تا همین چند ماه پیش هرگز یک شیرینی فرانسوی به نام canele (کنله) را امتحان نکرده بودم، و متوجه شدم که زمان زیادی را از دست داده ام. این لقمه های کوچک هیچ شباهتی به چیز دیگری ندارند که من تا به حال امتحان کرده ام. دارای بافت داخلی  مرطوبی است که در یک پوسته نازک، ترد و کاراملی بسته شده است. همانطور که آنها را گاز میزنید، صدای ترق و ترق مشخصی به گوش می‌رسد، سپس دندان‌هایتان به خوبی در بافتی نرم، شیرین فرو می‌روند. آنها به همان اندازه زیبا هستند که خوردنشان خوشمزه است.
با این حال باید به شما بگویم، درست کردن کنله یکی از بزرگترین چالش های آشپزی است که من تا به حال با آن روبرو شده ام. من دستور العمل کنله را یکی پس از دیگری انجام دادم، قبل از اینکه به نتایجی برسم چندین سری از آن ها را درست کردم.
همانطور که من دستور العمل ها و روش های مختلف را در اینترنت می خواندم، به این نتیجه رسیدم که این دستور تهیه کنله نیست که یک کنله عالی را می سازد، بلکه این روند است. بسیاری از دستور العمل های کنله تقریباً مشابه هستند، تا جایی که عملاً یکسان به نظر می رسند. چیزی که تفاوت دارد این است که چگونه مواد را با هم مخلوط می‌کنید و چگونه می‌پزید. من متقاعد شده ام که دمای پخت بزرگترین عامل موفقیت برای من بود.
دستور تهیه شیرینی کنله ای که در زیر پست کردم از چند دستور العمل مختلف شکل گرفته است پس با شیرینی تا برای آموزش این شیرینی فرانسوی خوشمزه و عالی همراه باشید : 
 

شیرینی-کنله-Cannelés

مواد لازم برای تهیه شیرینی کنله (Cannelés)

ردیف نام مواد مقدار
1 دانه وانیل 2 عدد
2 شیر 500 میلی لیتر
3 شکر 200 گرم
4 آرد 100 گرم
5 کره آب شده 50 گرم
6 تخم مرغ 2 عدد
7 زرده تخم مرغ 2 عدد

طرز تهیه شیرینی کنله

1- دانه ی وانیل را به دو نیمه تقسیم کرده و با یک چاقوی کوچک داخلشان را خالی کنید. سپس دانه‌های وانیل و شیر را در یک قابلمه قرار داده و آنها را به آرامی به جوش بیاورید، سپس حرارت را خاموش کرده و به مدت دو دقیقه کنار بگذارید.

2- در یک کاسه جداگانه، شکر، تخم مرغ و زرده تخم مرغ را با هم هم زده و بعد از آن کره ذوب شده را اضافه کرده  تا به هم مخلوط شوند، از میکسر استفاده کنید.

3- دانه های وانیل را از شیر جدا کنید. یک چهارم شیر گرم را به مخلوط تخم مرغ اضافه کرده و خوب مخلوط کنید. سپس آرد را اضافه کرده و تا مدت زمانی که همه مواد با هم ترکیب شوند ادامه دهید. سپس به آرامی مابقی شیر را اضافه کنید و همزمان با مخلوط کردن، شکر را اضافه کنید. این روش باعث می‌شود که مخلوط گلوله گلوله نباشد و بافت مرغوبی در تهیه کنله بدست بیاورید. (توجه: این مرحله بسیار مهم است. اضافه کردن شیر گرم به مخلوط تخم مرغ، باعث می‌شود که تخم مرغ نرم شده و کاستاردی بسازد که باعث سازگاری بسیار خوب آن با کنله می‌شود).

4- مخلوط را برای 24 تا 48 ساعت در یخچال قرار دهید. با استراحت 24 ساعت، بافت و طعم به شدت بهتر می‌شود و با استراحت 48 ساعت، کانله‌های شگفت انگیزی خواهید داشت. مخلوط را می‌توانید تا 4 روز در یخچال نگهداری کنید. هر بار که از مخلوط استفاده می‌کنید، آن را خوب هم زنید و حداقل 2 دقیقه با میکسر هم بزنید.

5- برای سطحی صاف و درخشان که رنگ قهوه‌ای تیره کنله را برجسته می‌کند، قالب‌ها را با مخلوطی از 40 گرم موم زنبور عسل و 60 گرم کره ذوب شده پوشش دهید. برای این کار، موم زنبورعسل و کره را با هم ذوب کنید، سریعاً مخلوط را در قالبی بریزید و سپس آن را به ظرف اصلی برگردانید. 

شیرینی کنله

6- فر را درجه حرارت 550 درجه فارنهایت (287 درجه سانتیگراد) از قبل گرم کنید. قالب‌ها را تا ارتفاع 1 سانتیمتر از بالا با مخلوط پر کنید. آنها را بر روی یک صفحه پوشیده شده با فویل قرار داده و کنله‌ها را در دمای 550 درجه فارنهایت به مدت 10 دقیقه بپزید. بدون باز کردن فر، دمای آن را به 375 درجه فارنهایت (190 درجه سانتیگراد) کاهش دهید و به مدت 45-50 دقیقه دیگر بپزید. تنظیمات هر فر ممکن است متفاوت باشد، لذا زمان پخت شما ممکن است نیاز به تنظیم و تغییر داشته باشد.

طرز-تهیه-شیرینی-کنله

7- کانله‌ها را از فر بیرون بیاورید. سریعاً کانله‌ها را از قالب‌ها خارج کنید و بر روی یک توری قرار دهید تا خنک شوند. کنله‌ها معمولاً به راحتی از قالب‌هایشان خارج می‌شوند، اما اگر خارج نشوند، قالب را به سمت پایین برگردانید و به یک سطح سخت مانند یک تخته برش بزنید.

آموزش-پخت-کنله

8- کنله‌ها را به مدت 2 ساعت در دمای اتاق خنک کنید. کنله‌ها باید در روزی که پخته شده‌اند مصرف شوند.

دستور-تهیه-شیرین-کنله

نکته 1:

توصیه میکنیم که قبل از استفاده از قالب‌های مسی خود برای اولین بار، آنها را تمیز کرده و سپس با پوشش دادن آنها با کره و قرار دادن آنها در یک فر گرم - درجه حرارت 250 درجه سانتیگراد (500 درجه فارنهایت) یا بیشتر - آنها را گرم کنید. آنها را از فر بیرون بیاورید، هنگامی که هنوز گرم هستند،  با دستمال کاغذی تمیز کنید و قبل از استفاده آنها را خنک کنید. هرگز قالب‌ها را نشویید، فقط با دستمال کاغذی تمیز کنید. با این حال، همیشه بهتر است ابتدا دستورالعمل تولید کننده را در مورد نحوه مراقبت از قالب‌های مسی درخشان خود مشاهده کنید، زیرا ممکن است در نحوه ساخت آنها تفاوتی وجود داشته باشد که نیاز به مراقبت متفاوت دارد.


نکته 2 :

شصت گرم موم زنبور عسل و نود گرم کره کافیست تا برای بیست قالب انله دو اینچی روغن کافی باقی بماند. شاید بتوانید با آن مقدار بین ۲۲ تا ۲۴ قالب بپوشانید.
 

لطفا به این مقاله امتیاز دهید:
(0) 0

خوشحال میشویم نظرتان را با ما به اشتراک بزارید

برای دریافت خبرنامه ایمیل خود را ثبت کنید