طرز-تهیه-بستنی-سنتی

طرز تهیه بستنی سنتی

  • کالری 250
  • زمان آماده سازی 60 دقیقه
  • زمان پخت 120 دقیقه
  • کشور ایران

سلطنتی‌ترین بستنی ایران

به جرات می توان گفت بسیاری از کسانی که عاشق بستنی هستند، نمی‌توانند رنگ و عطر بستنی سنتی رو دوست نداشته باشند و از آن صرف نظر کنند. اولین بستنی تولید شده در ایران، بستنی زعفرانی بود که به شکل سنتی و دستی تهیه میشد. در قدیم برای تهیه بستنی سنتی شیر، خامه، زعفران و ثعلب رو داخل ظرفی مکه اطرافش با نمک و یخ پوشیده شده بود، می ریختند سپس با تکان دادن ظرف، مایع داخل آن به شکل بستنی در می آمد. 
البته لازم به ذکر است که ایرانی‌ها در قرن نوزدهم این روش را از اروپایی‌ها یاد گرفتند.زمانی که ناصرالدین شاه برای بار سوم به اروپا سفر کرد، وارد منطقه‌ای به نام پلومبیر در فرانسه شد که بستنی‌های آنجا، شهرت خاصی داشت و از همانجا ایده تولید بستنی سنتی وارد ایران شد. اولین بستنی فروشی که در تهران شروع به کار کرد،‌ به نام ممد ریش معروف بود و عده زیادی به این بستنی فروشی علاقه داشتند. 
 

ویژگی های بستنی سنتی ایده‌آل

شاید تصور کنید، طعم بستنی سنتی فقط به ذائقه شما بستگی دارد اما بدر واقع اینطور نیست. یک بستنی سنتی خوب باید شیرینی متعادلی داشته باشد یعنی بستنی سنتی که خیلی شیرین باشد یا برعکس یا شیرینی کمی داشته باشد، بستنی سنتی خوبی به حساب نمی‌آید. از طرف دیگر، اجزا و ترکیبات بستنی باید کاملا با یکدیگر مخلوط شده باشند تا در نهایت بافتی کاملا صاف و خمیری داشته باشد. متاسفانه برخی افراد به جای استفاده از زعفران در ترکیب بستنی سنتی، از رنگ مصنوعی استفاده می کنند که تاثیر نامطلوبی بر عطر و طعم این بستنی اصیل ایرانی می‌گذارد. 

دیگر انتخاب های شما برای دسر

اگر هنوز تصمیم نگرفتید برای مهمانی خود چه دسری سرو کنید، چند نمونه از دسرهای ساده و خوشمزه دیگر را برای شما لیست کردیم. با مقایسه این موارد می‌توانید راحت تر تصمیم گیری کنید:

دسر محبوب کافی شاپی: طرز تهیه پاناکوتا

دسری ساده و خوشمزه: طرز تهیه تیرامیسو

دسر خنک و خوشمزه: طرز تهیه بستنی میوه ای

مواد لازم برای تهیه بستنی سنتی ایرانی

ردیف نام مواد مقدار
1 شیر پرچرب 4 پیمانه
2 خامه 100 گرم
3 شکر 2 پیمانه
4 گلاب نصف پیمانه
5 ثعلب 2 قاشق چای‌خوری
6 خلال پسته 2 قاشق چای‌خوری
7 زعفران 2 قاشق چای‌خوری

طرز تهیه بستنی سنتی

  • مرحله اول

در اولین قدم از طرز تهیه بستنی سنتی ، یک سینه لبه دار بردارید و به کمک پشت قاشق غذاخوری، خامه را به قطر 2 یا 3 میلی‌متر روی سینی پهن کنید. سپس سینی را داخل فریزر قرار دهید تا خامه کاملا یخ بزند. اگر از خامه کم‌چرب برای این کار استفاده کنید، خامه شما بهتر یخ خواهد زد.

  • مرحله دوم

شیر رو داخل قابلمه بریزید و حرارت آن را روی درجه ملایم قرار دهید. بعد از این که شیر به جوش آمد، حرارت را کاملا کم کنید و زعفران و گلاب را به آن اضافه کنید. سپس با استفاده از یک قاشق، شیر را هم بزنید تا به رنگ زرد دربیاید.

  • مرحله سوم

در این مرحله، شکر و ثعلب را در یک کاسه بریزید و به خوبی مخلوط کنید. سپس شیر را به ترکیب اضافه و شروع به هم زدن کنید. این کار را تا زمانی که شکر کاملا حل شود و ثعلب باعث قوام مایه شود، ادامه دهید.

طرز-تهیه-بستنی-سنتی

  • مرحله چهارم

در زمان هم زدن مایه، به میزان قوام آن توجه کنید و وقتی به غلظت مناسب رسید، شعله زیر آن را خاموش کنید. مایه را داخل کاسه بریزید و در کاسه ای‌ بزرگتر به طور جداگانه، چند تکه یخ بزرگ بیاندازید. اکنون کاسه حاوی مایه را داخل کاسه بزرگتر قرار دهید و با استفاده از همزن برقی، مایه را هم بزنید تا کاملا کشدار شود. سپس کاسه حاوی مایه را حدود نیم ساعت داخل فریزر قرار دهید تا کمی یخ بزند.

  • مرحله پنجم

اکنون کاسه را از فریزر خارج کنید و دوباره با کمک همزن برقی، مایه یخ زده را هم بزنید تا بیشتر کشدار شود و دوباره آن را داخل فریزر قرار دهید. این کار رو حدود 4 یا 5 دفعه تکرار کنید تا بستنی سنتی شما کاملا کشدار شود. خامه‌ای که در مرحله اول داخل فریزر گذاشته بودید را از فریزر خارج کنید و با چاقو آن را به شکل مربع برش بزنید. در نهایت مایه بستنی را از فریزر بیرون بیاورید و تکه های خامه را درون آن بریزید و مخلوط کنید. 

  • مرحله ششم

در مرحله آخر از طرز تهیه بستنی سنتی ، خلال پسته را به بستنی سنتی اضافه کنید. در صورت تمایل می توانید مقداری هل به بستنی اضافه کنید و آن را حدود 2 ساعت در فریزر قرار بدهید. زمانی که مایه آماده شده به انسجام مناسب رسید آن را در کاسه یا با نان سنتی سرو کنید و از آن لذت ببرید. 

آموزش-تهیه-بستنی-سنتی

 کاربرد ثعلب در تهیه بستنی سنتی

یکی از ویژگی‌های اصلی بستنی سنتی خوب، کش دار بودن آن است که به خاطر استفاده از ثعلب است. به همین منظور آموزش طرز تهیه بستنی سنتی با ثعلب را برای شما قراردادیم. در واقع ثعلب یه نوعی آرد گیاهی است که خواصی مشابه نشاسته دارد و به همین خاطر باعث قوام و کش آمدن بستنی می شود. این ماده از ریشه آسیاب شده ی گیاهان خانواده ثعلبیان به دست می‌آید. بدون ثعلب هم می توان بستنی درست کرد اما به اندازه کافی کشدار نخواهد شد.

نکات کلیدی در طرز تهیه بستنی سنتی

  • برای بهتر شدن طعم بستنی سنتی از خامه 35% به بالا استفاده کنید.

  • در اضافه کردن شکر به مواد اولیه بستنی زیاده روی نکنید.

  • بهتر است پیش از شورع کار، شیر را بجوشانید.

  • مقدار زعفران مصرفی باید به حدی باشد که بعد  از یخ زدن بستنی، رنگ آن کمرنگ نشود.

  • اگر تمایل دارید خامه شما یخ نزند، باید از نوع پرچرب آن استفاده کنید.

لطفا به این مقاله امتیاز دهید:
(1) 4

خوشحال میشویم نظرتان را با ما به اشتراک بزارید

برای دریافت خبرنامه ایمیل خود را ثبت کنید