کالری انواع شیرینی خشک و تر

به‌طورکلی شیرینی یکی از موارد پرمصرف در مهمانی‌ها است. امروزه بیشتر مردم به تغذیه خود و همچنین کالری‌هایی که روزانه مصرف می‌کنند، توجه ویژه‌ای دارند. شیرینی‌ها به دلیل داشتن شکر و آرد بسیار زیاد موجب چاقی و اضافه وزن افراد می‌شوند. همچنین شیرینی‌های تر نسبت به شیرینی خشک، مواد قندی بیشتری داشته و موجب بیماری‌های دیابت، اضافه وزن و ... می‌شود. در ادامه مقاله قصد داریم تا شما را با کالری‌ شیرینی خشک و تر آشنا نماییم. 

کالری شیرینی خشک چه مقدار است؟

کالری موجود در انواع شیرینی‌ها کاملا به مواد و ترکیبات به‌کاررفته در آن بستگی دارد. طبیعی است که هر چه مواد قندی در یک شیرینی بیشتر باشد؛ مقدار کالری شیرینی خشک نیز افزایش خواهد یافت. علاوه بر ترکیبات درون شیرینی، حجم و اندازه آن‌ها نیز مهم است. برخی از شیرینی‌ها در حجم و ابعاد بزرگ‌تری نسبت به سایر مدل‌ها تولید می‌شوند که همین امر موجب افزایش میزان کالری موجود در آن شده است.
به‌طور میانگین هر 100 گرم شیرینی خشک، حدود 500 کالری در خود دارد. شیرینی‌های دیگری همچون شیرینی تر، زولبیا، لطیفه و ... نسبت به دیگر شیرینی‌ها پرکالری‌تر هستند. بسیاری از افراد بر این باور هستند که شیرینی‌های خشک به دلیل نداشتن خامه و مواد قندی، کالری کمی دارند و بدون هیچ محدودیتی می‌توانند از آن استفاده کنند. ولی این باور کاملا غلط است و هر دو شیرینی خشک و تر دارای مقدار قابل‌توجه‌ای مواد قندی و کالری هستند.

انواع شیرینی خشک و مقدار کالری آن‌ها

شیرینی خشک انواع متفاوتی دارد که از آن برای مجالس و میهمانی‌های مختلف استفاده می‌شود.از انواع شیرینی خشک می‌توان به مواردی همچون شیرینی زبان، دانمارکی، کشمشی، لطیفه، پنجره‌ای و ... اشاره کرد. ترکیبات هر کدام از این شیرینی‌ها متفاوت بوده و درنتیجه مقدار کالری هر شیرینی با یکدیگر متفاوت خواهد بود. در ادامه به بررسی هر شیرینی و کالری موجود در آن‌ها می‌پردازیم.

کالری-انواع-شیرینی-خشک-و-تر

کالری شیرینی زبان

یکی از شیرینی‌های محبوب میان افراد، شیرینی زبان است. این شیرینی در حجم و ابعاد کوچک، متوسط و نسبتا بزرگ وجود دارد. ترکیبات موجود در این شیرینی شامل آرد، روغن، تخم‌مرغ و پودر قند است. این شیرینی مقدار زیادی شکر و چربی دارد و به همین دلیل جزو شیرینی‌های پرکالری به شمار می‌رود. به‌طور متوسط کالری شیرینی زبان بین 150 تا 200 کیلو کالری برای سایز متوسط می باشد.

کالری شیرینی دانمارکی

شیرینی دانمارکی به دلیل بافت نرم و مغز خوش طعم خود، ازجمله شیرینی‌های پرطرفدار در مهمانی‌ها محسوب می‌شود. این شیرینی دارای 26 گرم کربوهیدرات، 6 .گرم پروتئین، 16 گرم چربی و است. کربوهیدرات یکی از اجزای اصلی شیرینی دانمارکی می‌باشد که نوع قند موجود در آن از نوع قندهای ساده است
کالری شیرینی دانمارکی تقریبا زیاد است.به‌طورکلی هر عدد شیرینی دانمارکی 40 گرمی، حدود 150 کیلو کالری انرژی دارد. مواد تشکیل‌دهنده این شیرینی خوشمزه شامل شیر، روغن، تخم‌مرغ، نمک، اسانس وانیل بوده و همچنین مواد تشکیل‌دهنده کرم درون این مدل شیرینی شامل شکر، آب، کنجد و دارچین است.

کالری-انواع-شیرینی

شیرینی کشمشی چه میزان کالری دارد؟

شیرینی کشمشی به دلیل بافت ساده و وجود کشمش درون آن، می‌تواند یک میان وعده و عصرانه عالی برای شما باشد. کالری شیرینی کشمشی در مقایسه با شیرینی‌های دیگر بالا نیست. ترکیبات این شیرینی شامل آرد، کشمش پلویی، پودر قند، تخم‌مرغ و وانیل هستند که به یکی از بهترین گزینه‌ها برای جشن و میهمانی‌ها تبدیل شده است. 
به‌طورکلی کالری یک عدد شیرینی کشمشی 60  و میزان پروتئین آن 6/0 گرم است. این مقدار انرژی، کاملا به حجم و اندازه شیرینی‌ها بستگی داشته و در هر 100 گرم از شیرینی کشمشی حدود 300 کالری انرژی وجود دارد.

مقدار کالری موجود در یک شیرینی لطیفه

اکثر مردم فکر می‌کنند شیرینی لطیفه به دلیل خامه موجود، جزء شیرینی‌های پرکالری به شمار می‌رود و موجب اضافه وزن می‌شود. این تصور کاملا غلط است و این شیرینی با توجه به خامه‌ای که دارد؛ کالری متوسطی داشته و می‌توانید با خیال راحت آن را نوش جان کنید.
هر شیرینی لطیفه حدود 80 کالری انرژی دارد. شیرینی‌های لطیفه جزء شیرینی ترکیبی هستند که از ترکیب شیرینی خشک و شیرینی تر درست می‌شوند. اگر‌ می‌خواهید که به‌صورت کاملا رژیمی این شیرینی را مصرف کنید؛ بهتر است که خامه وسط شیرینی را جدا کرده و تنها قسمت شیرینی خشک را مصرف کنید. بیش‌ترین کالری این شیرینی به قسمت خامه وسط آن تعلق دارد. بهتر است که افراد دیابتی یا کودکان، از مصرف بالای این شیرینی خودداری کنند.

کالری یک عدد شیرینی پنجره‌ای چقدر است؟

یکی از شیرینی‌های سنتی کشور ایران که از زمان گذشته برای عید نوروز و سال جدید استفاده می‌شده، شیرینی پنجره‌ای است. این نوع شیرینی در شهرهای مختلف کشور، نام‌های گوناگونی همچون خاتون پنجره، نان فرنگی و نان پنجره‌ای و ... دارد. این شیرینی را به‌راحتی می‌توانید در منزل درست کنید و اگر رژیم هستید می‌توانید مقدار شکر آن را کم‌تر کنید تا کالری کم‌تری داشته باشد.
شیرینی پنجره‌ای روغن زیادی دارد. زیرا پس از آماده شدن مواد اولیه آن، باید درون روغن سرخ شود. بهتر است پس از سرخ کردن، روغن اضافی آن را کاملا جدا کنید. این کار را می‌توانید با یک دستمال کاغذی  انجام دهید. در هر 40 گرم از این شیرینی، حدود 100 کالری انرژی وجود دارد.

کالری شیرینی تر

شیرینی خامه‌ای یا شیرینی تر، بیش‌ترین کالری را در خود دارد. این نوع شیرینی سرشار از مواد قندی و چربی بوده و برای افراد دیابتی یا افراد دارای چربی بالا، عوارض زیادی به همراه دارد. به‌طورکلی کالری شیرینی خامه ای برای هر برش کیک یا شیرینی  حدود 413  می باشد. این در حالی است که شما می‌توانید با یک ساعت پیاده‌روی تنها 200 کیلو کالری از آن را بسوزانید.
بهتر است که برای افزایش سلامتی بدن خود، خوردن شیرینی خامه‌ای یا شیرینی خامه‌ای را به مناسبت‌های خاص محدود کنید. میزان پروتئینی که در یک عدد شیرینی خامه‌ای وجود دارد؛ ½ گرم بوده و در مقایسه با میزان انرژی آن خیلی کم است. میزان کالری موجود در یک شیرینی تر نیز کاملا به شکر و خامه درون آن بستگی دارد. افرادی که دارای اضافه وزن هستند؛ باید در مصرف این‌گونه شیرینی‌ها احتیاط بیش‌تری داشته باشند.

کالری-شیرینی-تر

عوارض مصرف بیش‌ازحد شیرینی

شیرینی‌های خشک و تر دارای منبع غنی از کالری هستند. مصرف بیش‌ازحد این شیرینی‌ها موجب شده تا میزان کالری مصرفی و دریافت شده در بدن شما باهم تناسب نداشته باشد. عدم تناسب این میزان کالری‌ها، موجب ایجاد بیماری‌هایی همچون اضافه وزن، دیابت و فشارخون و ... می‌شود.
از طرف دیگر مصرف به‌اندازه شیرینی هیچ‌گونه مشکلی را برای شما ایجاد نخواهد کرد. بهتر است پس از مصرف انواع شیرینی‌، دهان خود را با دهان‌شویه و مسواک ضدعفونی کنید تا برای دندان‌هایتان نیز مشکلی ایجاد نشود.

کالری شیرنی رولت چقدر است

  شیرینی رولت حدود 232 کالری دارد این شیرینی خوشمزه یکی از پر مصرف ترین شیرینی های خانه های ایرانیست همچنین شیرینی رولت برای مصرف روزانه در کنار قهوه یا چای سرو میشود

سخن پایانی

امروزه شیرینی‌های خشک و تر در بیش‌تر مجالس و مهمانی‌ها وجود دارند. کالری موجود در این شیرینی‌ها کاملا به مواد و ترکیبات درون آن وابسته است. هر کدام از شیرینی‌هایی همچون لطیفه، کشمشی، پنجره‌ای و ... کالری مخصوص به خود را دارند. اگر شما جزء افرادی با وزن بالا هستید یا بیماری‌هایی مانند دیابت یا چربی خون دارید؛ در مصرف بیش از حد شیرینی احتیاط کنید. مصرف به‌اندازه هر کدام از شیرینی‌ها هیچ‌گونه مشکلی را برای افراد ایجاد نمی‌کند.

لطفا به این مقاله امتیاز دهید:
(24) 4.1

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

نظرات

  • کالری شیرینی خشک هم خیلی زیاده..فکر نمیکردم اینقدر کالری داشته باشن

  • به نظر من کالری شیرینی دانمارکی نسبت به بقیه شیرینی ها مناسبه

نظر خود را بنویسید

برای دریافت خبرنامه ایمیل خود را ثبت کنید