شکلات چیپسی در دسته مواد تزئینی کیک، شیرینی و بستنی قرار دارد و کاربردش چنان زیاد است که از نظر اهمیت دادن به حضور شکلات چیپسی در صنعت غذایی، روزی را به نام روز جهانی شکلات چیپسی یا همان چیپس شکلات، نام گذاری کرده اند. شاید برای علاقه مندان شکلات جالب باشد که بدانند روزی هم به نام روز جهانی شکلات وجود دارد؛ در تقویم آمریکایی ها روز 28 اکتبر و در تقویم اروپایی ها 7 ژوئیه روز جهانی شکلات است، همچنین دومین یکشنبه ماه می، روز جهانی شکلات چیپسی می باشد. 
شکلات، خوراکی خوشمزه و پر کاربردی در صنعت کیک و شیرینی پزی است. بیشتر شکلات ها از ترکیب پودر یا کره کاکائو با شیر، شکر و طعم‌دهنده‌های مختلف تولید می‌شود. امروزه شکلات در شکل و اندازه های متنوعی در دسترس ما می باشد؛ شکلات مایع، پودر شکلات، شکلات ورقه ای، شکلات تخته ای، شکلات چیپسی و... همگی در طعم، شکل، رنگ و اندازه های گوناگون تولید می شوند و هر یک مواد تشکیل دهنده و کاربردهای متفاوتی دارند. در این میان شکلات چیپسی، جزو شکلات های مرغوب به حساب می آید، زیرا درصد شکر آن کمتر از میزان کاکائو در آن است؛ در نتیجه شکلات چیپسی، شکلاتی است که درصد کاکائوی آن بالاتر از دیگر مواد تشکیل دهنده اش است، به همین دلیل در برابر حرارت مقاوم بوده و به خاطر این خاصیت در بعضی از انواع شکلات های چیپسی، به آن شکلات نسوز نیز می گویند.

تاریخچه و انواع شکلات چیپسی

یک زن و شوهر به نام های روث و کین تصمیم به افتتاح مسافرخانه ای به نام تُل هاوس می گیرند. یک روز خانم روث هنگام پخت کوکی معروف خود، که آن را با طرز تهیه خانوادگیشان می پخت و طرفداران زیادی نیز داشت، متوجه می شود شکلات تخته ای ندارد و مجبور به استفاده از شکلات نستله، که آقای اندرو نستله به عنوان نمونه به آنها داده بود، می شود. پس از آنکه روث، کوکی ها را از فر بیرون می آورد متوجه می شود تکه های شکلات به همان شکلی که خرد کرده در کوکی ها مانده و ذوب نشده است. کوکی با تکه های شکلات مورد استقبال مهمانان مسافرخانه قرار می گیرد و کم کم شهرت آن به جاهای دیگر نیز می رسد. این اتفاق باعث عقد قرارداری بین این زن و شوهر با شرکت نستله می شود. روث متعهد می شود دستور تهیه کوکی را به نستله بدهد و نستله نیز متعهد می شود شکلات مورد نیاز آنها را مادام العمر به صورت رایگان تامین کند. در دهه چهل میلادی، شرکت نستله تصمیم می گیرد چیپس شکلاتی کارخانه ای را تولید کرده و در اختیار همه قرار دهد؛ حتی روی بسته شکلات های چیپسی، عکسی از مسافرخانه تُل هاوس و پشت آن دستور پخت کوکی معروف آنجا را چاپ می کند. از آن تاریخ به بعد شرکت نستله به تولید شکلات چیپسی (چیپس شکلات) و کوکی در طعم های گوناگون پرداخت.

 

شکلات چیپسی نسوز

شاید برای شما هم  این سوال پیش آمده باشد که شکلات نسوز چیست؟ همان طور که گفتیم، به دلیل درصد بالای کاکائو در شکلات های چیپسی، این شکلات گزینه مناسبی برای استفاده در کیک ها و شیرینی ها است، به این دلیل که بعد از استفاده از آن در ترکیب مواد کیک، شیرینی یا کلوچه و قرار گرفتن در فر، در مقابل حرارت، فرم و شکل خود را حفظ کرده و ذوب نمی شود. لازم به ذکر است شکلات چیپسی نسوز نیز انواع مختلفی دارد؛ بعضی از آنها تحمل حرارت در درجه های کمتر را دارند و بعضی از آنها که کیفیت بسیار بالایی دارند، می توانند تا 240 درجه سانتی گراد را به مدت 20 دقیقه تحمل کرده و ذوب نشوند.

شکلات چیپسی در کیک

یکی از موارد مصرف شکلات چیپسی، استفاده از آن در پخت کیک، شیرینی و کلوچه است. به دلیل مقاوم بودن شکلات چیپسی در برابر حرارت و حفظ شکل اولیه خود، از شکلات چیپسی برای ترکیب و جذاب تر کردن ترکیب کیک ها استفاده می شود. چه چیز لذت بخش تر از آن که هنگام گاز زدن کیک، ناگهان یک تکه شکلات زیر دندانتان بیاید!! پس برای رسیدن به این لذت هیجان انگیز، هنگام تهیه شکلات چیپسی به منظور استفاده درون کیک و قرار گرفتن در دمای فر، میزان تحمل دمای آن را از فروشنده بپرسید، زیرا بعضی از شکلات های چیپسی، توان تحمل دمای بالای فر را نداشته و ذوب می شوند.

شکلات-چیپسی-چیست

شکلات چیپسی رنگی

 امروزه شکلات، به دلیل طعم جذاب و کاربردهای فراوانی که دارد، جایگاه خود را در میان خوراکی ها پیدا کرده است؛ به‌طوری‌که افراد برای تجربه یک طعم لذت ‌بخش و داشتن یک دورهمی بانشاط، به یکدیگر شکلات تعارف می کنند، یا در مناسبت‌های مختلف، به یکدیگر، یک بسته شکلات هدیه می‌دهند. آنچه معمولا در خصوص شکل و ظاهر شکلات و با شنیدن نام آن متصور می شویم، یک ماده خوراکی به رنگ قهوه ای تیره یا روشن است، اما در سال های اخیر با استفاده از کره کاکائو، که فاقد رنگدانه های قهوه ای می باشد، شکلات سفید نیز تولید شده. تنوع تولیدات شکلات آنقدر بالاست که امروز می توان شکلات قهوه ای و سفید را در طعم های شیرین، نیمه شیرین، تلخ و شیری تهیه کرد، همچنین شکلات های چیپسی و دراژه شکلاتی (که ما بیشتر با نام اسمارتیز می شناسیم) در رنگ های گوناگون و جذاب تولید می شوند. بیشترین کاربرد شکلات چیپسی رنگی، در تزیین خوراکی ها است. شکلات رنگی به دو صورت تهیه می شود: یک نوع آن از ترکیب شکلات سفید با رنگ های خوراکی پودری یا ژله ای؛ و نوع دوم آن با مغز شکلات قهوه ای و روکشی از ترکیب مواد قندی ترکیب شده با رنگ های خوراکی است. نکته مهم در تهیه شکلات چیپسی رنگی، مرغوبیت مواد رنگ دهنده به آن است، بسیار مهم است که در تهیه شکلات چیپسی رنگی، حتما از رنگ خوراکی مجاز و با کیفیت استفاده شود نه رنگ های شیمیایی با کاربردهای غیرخوراکی؛ همچنین استفاده از رنگ هایی که در ترکیب آن از آب استفاده شده است باعث خراب شدن کیفیت شکلات می شود. پس هنگام تهیه شکلات چیپسی رنگی، به اعتبار برند تولید کننده و نیز مواد تشکیل دهنده آن دقت کنید.

شکلات-چیپسی-رنگی

شکلات چیپسی اشکی 

شکلات چیپسی در اندازه های کوچک و گاهی بسیار ریز تولید می شود، اما همین شکلات های ریز چیپسی، به دلیل درصد بالای کاکائو در آن، در مقابل تغییر شکل، حتی در حرارت بالای فر، بسیار مقاوم هستند. شکلات چیپسی در شکل های گوناگون تولید می شود، از آنجایی که بیشترین کاربرد این شکلات در تزیین مواد خوراکی است،آن را در سایزهای کوچک با طرح های مختلف می سازند تا راحت تر روی خوراکی ها قرار بگیرند، از جمله شکل های رایج شکلات چیپسی به شکل های دایره، مربع، استوانه ای، مخروطی، قلبی، اشکی و... . شکلات چیپسی اشکی به دلیل ظاهر ظریف و جذابش، که به شکل قطره های اشک طراحی شده است، یکی از پرکاربرد ترین طرح های شکلات چیپسی می باشد. در بیشتر موارد، شکلات چیپسی اشکی، با همان مواد اصلی شکلات چیپسی و بدون رنگ تولید می شود.

شکلات-چیپسی-اشکی

شکلات چیپسی تلخ

دست تولیدکنندگان شکلات چیپسی، در استفاده از طرح، رنگ و طعم های گوناگون رایج شکلات، باز است. از آنجایی که شکلات چیپسی موارد مصرف زیادی در تزیینات غذایی دارد، در نتیجه باید همه افراد با سلیقه های گوناگون را راضی نگه دارد. برخی به طعم شیرین شکلات قهوه ای و شیری شکلات سفید علاقه ای ندارند، تولیدکنندگان شکلات چیپسی، برای این دسته از افراد، شکلات چیپسی تلخ را تولید و روانه بازار کرده اند، پس اگر شما هم از طرفداران شکلات تلخ هستید، هنگام تهیه شکلات چیپسی، حتما از فروشنده، شکلات چیپسی تلخ درخواست کنید.

طرز تهیه شکلات چیپسی در خانه

به سادگی می توان در خانه و با استفاده از پودر کاکائو، شکلات چیپسی تهیه کرد، تنها نکته ای که وجود دارد، چیپس شکلات خانگی، خاصیت تحمل دمای بالا و خاصیت نسوز بودن را نداشته، فقط می توان از آن برای تزیین روی کیک، شیرینی، بستنی و دسرها استفاده کرد. مواد تشکیل دهنده شکلات چیپسی خانگی شامل:
پودر کاکائو ........................................ 2 قاشق غذاخوری
شکر ................................................ 1 قاشق غذاخوری
شیر خشک .................................... 2 قاشق غذاخوری
کره ............................................... 2 قاشق غذاخوری
ابتدا کره را می گذاریم تا به دمای محیط برسد، سپس تمامی مواد را بر روی حرارت غیر مستقیم، روی بخار آب و با روش بن ماری، با هم ترکیب کرده، آنقدر هم میزنیم تا کامل ترکیب شده و ماده ای نرم و خامه ای به دست آید. درون یک ظرف مناسب کاغذ روغنی پهن می کنیم، ترکیب به دست آمده را درون قیف قنادی ریخته و سر آن را کمی می بریم. داشتن سرعت عمل در این مرحله بسیار مهم است، زیرا شکلات در مجاورت هوا سرد شده و شکل مایع خود را از دست می دهد. تمام مواد را به صورت دایره های کوچک روی کاغذ روغنی ریخته و به مدت 30 دقیقه در فریزر قرار می دهیم. به همین سادگی شکلات چیپسی ما آماده است!

سخن پایانی

امروزه شکلات چیپسی، در شکل های سنتی و جدید با طعم ها و رنگ های مختلف تولید می شود. شکلات چیپسی محصولی است که به دلیل تحمل دما، درون کیک ها و کوکی ها استفاده می شود، اما نوع رنگی آن یعنی شکلات چیپسی رنگی، بیشتر برای تزیین مواد خوراکی و دسرها کاربرد دارد. همیشه در نظر داشته باشید برای تهیه شکلات چیپسی، نوع مرغوب آن را تهیه کرده و آن را خارج از یخچال اما در محیط خنک نگهداری کنید تا کیفیت خود را حفظ کرده و در مواقع لزوم، زینت بخش خوراکی هایتان باشد و دورهمی هایتان را رنگی کند.

لطفا به این مقاله امتیاز دهید:
(5) 4.2

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

نظرات

  • شکلات تخته ای همون شکلات چیپسیه؟

    با سلام.خیر یکی نیستند ولی برای استفاده در کیک نتیجه تقریبا یکسانی دارند

نظر خود را بنویسید

برای دریافت خبرنامه ایمیل خود را ثبت کنید