دراژه شکلاتی چیست؟ انواع و طرز تهیه خانگی

دراژه شکلاتی چیست؟

دراژه یک خوراکی شکلاتی جذاب و پرطرفدار است که با پوسته ظریفی از مواد قندی پوشانده شده است. شاید نام دراژه کمی جدید باشد، اما همه ما تجربه خوردن دراژه شکلاتی را داریم؛ چگونه؟ به شکل و نام اسمارتیز! بله دراژه های شکلاتی همان اسمارتیزهای رنگی و دوست داشتنی هستند که دنیای کودکی ما را رنگارنگ می کردند؛ در واقع اسمارتیز اسم برندی است که اولین بار دراژه های شکلاتی را تولید کرد، برای همین بسیاری از ما دراژه را با نام اسمارتیز می شناسیم، دراژه نیز یک واژه فرانسوی است و معمولا به شکلات ها و آب نبات های نرمی که با یک روکش خشک و سخت رنگی پوشیده شده اند گفته می شود؛ دراژه ای به شکل امروزی برای اولین بار در سال 1760 توسط یک شیرینی پز فرانسوی تولید شد به این صورت که در فرآیند پخت به تکنیکی دست یافت که طی آن می توانست یک لایه سخت بر روی انواع شکلات، کیک و آب نبات ایجاد کند. تولید و مصرف دراژه شکلاتی یا همان اسمارتیز شکلاتی نیز از حدود سال 1940 میلادی با نام اولیه چاکلت بینز (Chocolate Beans) در کشورهای انگلستان، کانادا، اسپانیا، سوئیس، آلمان، فرانسه، ایرلند و کشورهای شمال اروپا رواج یافت، سپس محبوبیت و معرفیت آن به مناطق آفریقای جنوبی و خاورمیانه نیز رسید؛ بدین صورت دراژه شکلاتی، این شکلات های رنگی جذاب، جایگاه خود را بین طرفداران خوراکی های شکلاتی به دست آورد.

دراژه شکلاتی رنگی

محصولات کوچک، لذیذ و چشم نوازی که امروزه ما به نام اسمارتیز یا دراژه رنگی می شناسیم، هم به عنوان شکلات پذیرایی و هم ابزاری برای تزیین انواع کیک، شیرینی و بستنی کاربرد دارد. دراژه های رنگی از غلتاندن شکلات در ترکیبی از رنگ های خوراکی با مواد قندی مناسب روکش، تولید می شوند. یکی از راه های تشخیص کیفیت دراژه رنگی این است که هنگام در دست گرفتن و یا استفاده به عنوان تزیین، به سرعت رنگ پس نداده و روکش رنگی آن، کیفیت خود را حفظ کند.

دراژه-شکلاتی-رنگی

موارد استفاده از دراژه شکلاتی رنگی

امروزه دراژه شکلاتی در بسیاری از کشورها به شکل های گوناگون تولید می شود. دراژه های شکلاتی مغزدار، دراژه با طعم قهوه، دراژه با روکش شکلاتی و یا روکش های رنگارنگ به صورت انبوه تولید می شود و در کافه ها و مهمانی ها به عنوان وسیله پذیرایی، و یا به عنوان تزیینی جذاب و رنگارنگ روی کیک، شیرینی، بستنی و دسر استفاده می شود. یکی از رایج ترین کاربردهای دراژه های شکلاتی کوچک و رنگارنگ استفاده در هنگام تهیه شیرینی عید و شکلات های خانگی نوروزی است، زیرا استفاده از دراژه شکلاتی، یک تزیین ساده و جذاب محسوب شده و استفاده از آن علاوه بر جذابیت بالا، در وقت نیز صرفه جویی می کند. همچنین نباید فراموش کرد که کودکان، عاشق این رنگی های کوچک دوست داشتنی هستند.

انواع دراژه

امروزه برندهای زیادی هستند که به تولید دراژه شکلاتی می پردازند، زیرا این شکلات های رنگی آنقدر جذاب است که نمی توان به راحتی از کنار آن گذشت و تقاضا برای مصرف آن بالا است. در کشور ما هم شرکت های مختلفی به تولید دراژه شکلاتی، همچنین دراژه با طعم ها و شکل های متنوع مشغول هستند و این محصولات از کیفیت خوبی نیز برخوردار است. بهتر است بدانیم، دراژه ها فقط به شکل اولیه و سنتی خود، یعنی دراژه شکلاتی تولید نمی شوند. امروزه دراژه در اندازه و طعم های گوناگون از جمله دراژه میوه ای، دراژه کشمشی، دراژه نخودچی، دراژه شکلات تلخ، دراژه بیسکوئیتی، دراژه قهوه و حتی دراژه های پاستیلی و نیز انواع دراژه های مغزدار تولید می شود، همچنین شکل های مختلف دراژه در اندازه های کوچک و بسیار کوچک، به صورت تخم مرغی، سنگی، توپی و طرح های ناموزون تولید و به علاقه مندان این خوراکی دوست داشتنی عرضه می شود.

انواع-دراژه-شکلاتی

دراژه مغزدار

با وجود تنوع تولید انواع دراژه، همچنان دراژه شکلاتی در رتبه یک جذابیت قرار دارد؛ البته محبوبیت خوراکی های شکلاتی برای همه ما ثابت شده است اما شاید یکی از دلایل محبوبیت دراژه های شکلاتی، یادآوری طعم نوستالژیک اسمارتیز باشد. لازم به ذکر است دراژه های شکلاتی خود به دو نوع ساده و مغزدار تقسیم بندی می شوند. دراژه های ساده از شکلات و روکش های رنگی یا شکلاتی تهیه می شوند و بجز این دو مورد ترکیب دیگری ندارند، اما درون دراژه های مغزدار، علاوه بر یک لایه روکش رنگی و یک لایه شکلاتی، مغز یک نوع آجیل نیز قرار داده می شود، از جمله دراژه با مغز بادام، دراژه با مغز قندق، دراژه با مغز بادام زمینی، دراژه با مغز نخودچی و کشمش. حتی در بعضی مدل های دراژه شکلاتی، از قهوه به عنوان مغز دراژه استفاده می شود تا طرفداران قهوه نیز بتوانند از ترکیب طعم قهوه و شکلات نهایت لذت را ببرند. نوعی از دراژه مغزدار هم وجود دارد که روکش رنگی یا شکلاتی مخصوص دراژه، به صورت مستقیم و بدون لایه شکلات، روی انواع مغزهای خوراکی مانند مغز بادام و فندق و دیگر خشکبار قرار می گیرد که به این نوع دراژه نیز دراژه مغزدار می گویند.

طرز تهیه دراژه شکلاتی خانگی

تهیه دراژه شکلاتی در منزل، کار بسیار آسانی است و با کمی ذوق و اندکی حوصله می توان دراژه های شکلاتی جذاب، با مغزهای خوراکی دلخواه را در خانه تهیه، کودکان و مهمانان خود را شگفت زده کنید. برای تهیه دراژه شکلاتی خانگی به مواد زیر نیاز است:
شکلات تخته ای خورد شده یا شکلات سکه ای ....................................... 250 گرم
مغز بادام، فندق و یا کشمش ........................................................................ 100 گرم
روغن مایع یا روغن نارگیل ........................................................................... به مقدار لازم
پودر قند یا پودر نارگیل ............................................................................. به مقدار لازم
برای شروع کار باید شکلات های تخته ای را خرد کرده و در مایکروفر و یا روی حرارت به روش بن ماری (بر روی بخار آب) ذوب کنید، خیلی مهم است که شکلات به صورت کامل ذوب شود و البته نسوزد! در مرحله بعد مغزهای دلخواه خود را درون شکلات ذوب شده ریخته و کامل هم بزنید، به طوری که شکلات کاملا روی بادام، فندق و کشمش ها را بپوشاند. حال در یک ظرف مناسب، کاغذ روغنی پهن کرده و مغزهای آغشته به شکلات را تک تک روی کاغذ قرار دهید تا کمی خودشان را بگیرند. پس از حدود ده دقیقه دست خود را به کمی روغن آغشته کرده و دراژه های خانگی را در دست به صورت توپی شکل دهید تا ظاهر بهتری به دست آورند و سپس در پودر نارگیل، پودر پسته، پودر قند یا هر طعمی که دوست دارید بغلتانید تا دراژه های شما روکش دار شوند؛ البته می توانید این مرحله را به دلخواه حذف کنید و دراژه مغزدار شکلاتی ساده و بدون روکش داشته باشید. همچنین می توانید از ظروف و قالب های بسیار کوچک برای شکل دادن به دراژه هایتان استفاده کنید، به این صورت که قالب ها را با کمی روغن چرب کرده، درون هرکدام یک مغز خوراکی دلخواه قرار داده و به وسیله قاشقی کوچک، مقداری شکلات آب شده روی آن بریزید تا شکلات دور تا دور مغز دراژه را بگیرد؛ در مرحله آخر دراژه مغزدار را در یخچال قرارداده تا کاملا سفت شوند؛ حال می توانید دراژه های مغزدار خانگی را در ظرف مناسب پذیرایی ریخته و از طعم بی نظیر آن لذت ببرید، یا می توانید با دراژه خانگی خود، همراه با یک استکان چای داغ، از مهمانان خود پذیرایی کنید.


سخن پایانی

دراژه شکلاتی، یا همان اسمارتیز نام آشنای دوران کودکی ما، یک خوراکی محبوب در سراسر جهان محسوب می شود. این خوردنی های کوچک و جذاب، با پوشش رنگارنگ و شاد خود، رنگ و لعاب خاصی به مراسم ها و مهمانی های ما می دهند و سالیان سال است از آنها به عنوان وسیله پذیرایی یا ابزاری برای تزیین کیک، شیرینی و دسرها استفاده می شود و خوشبختانه به نظر نمی رسد که قصد ترک مهمانی های ما را داشته باشند.

لطفا به این مقاله امتیاز دهید:
(15) 4.2

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

نظرات

  • من عاشق دراژه شکلاتی هستم...نمیدونستم که میشه به این راحتی تو خونه درستش کرد

نظر خود را بنویسید

برای دریافت خبرنامه ایمیل خود را ثبت کنید