ثعلب چیست و چه خواصی دارد؟

ثعلب چیست؟

ابتدا به این سوال پاسخ می دهیم که ثعلب چیست؟ یکی از گیاهان موجود در طبیعت که خواص بسیار زیادی دارد، ثعلب است. این گیاه به‌صورت خوشه‌ای و با برگ‌های تیزی در مناطق مختلفی از جهان می‌روید. مهم‌ترین و پراستفاده‌ترین کاربرد این ماده در بستنی‌سازی و داروسازی می‌باشد. گیاه خشک ‌شده‌ی آن، طی تغییراتی که صورت می‌گیرد؛ در صنایع گوناگون استفاده می‌شود. برای آشنایی بیش‌تر با این محصول بی‌نظیر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

ثعلب یعنی چه؟

ثعلب یا گیاه ارکیده، در واقع از پودر کردن غده برخی از گیاهان به وجود می‌آید. گیاه ثعلبیان در جنوب اروپا و در کشورهایی همچون ترکیه رویش پیدا می‌کند. روی برگ‌های این گیاه، لکه‌های بنفش و قهوه‌ای وجود دارد. ریشه این گیاه دارای پوسته‌های صورتی‌ رنگ است که درون آن ماده‌ تند و سفید رنگی وجود دارد و از آن برای تولید ثعلب استفاده می‌شود.
نام‌های دیگر این گیاه، سعلب، شاطریون، ارکیده، سالپ، کوکره، سه برگ و ... می‌باشد. کاربرد این ماده همانند نشاسته در غذا بوده و دارای خاصیت دارویی بسیاری است. این ماده در صنعت بستنی‌سازی بیش‌ترین کاربرد را دارد. همچنین در صنایع دارویی برای مشکلات گوارشی، ناراحتی معده و روده بسیار مفید بوده و در تهیه صابون‌ها و شامپوهای گیاهی تقویت مو، استفاده می شود.

ثعلب-چیست

نحوه تولید ثعلب

همان‌طور که گفتیم گیاه ثعلب در مناطق خاصی از جهان تولیدشده و مراحل برداشت آن در فصل تابستان است. پودر دارویی این گیاه به‌صورت غده‌های توپی شکل در ریشه آن وجود دارد که به‌راحتی از آن جدا شده و قابل‌استفاده می‌باشد. گاهی پس از برداشت، این غده‌ها به‌صورت پودری تبدیل می‌شوند که تا مدت‌زمان زیادی می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. خود گیاه خشک شده این محصول نیز ماندگاری بسیار بالایی دارد، اگرچه با پودر شدن آن ممکن است که خواص دارویی آن کاهش یابد؛ ولی ازنظر مزه و کاربرد هیچ تغییری پیدا نمی‌کند.

 

کاربرد ثعلب در صنایع دارویی

یکی از کاربرد‌های مهمی که این ماده بی‌نظیر دارد؛ در صنایع دارویی و برای درمان یا پیشگیری از برخی بیماری‌ها می‌باشد. برخی از خواص دارویی ثعلب شامل موارد زیر هستند:
1) درمان آکنه و جوش‌های صورت: یکی از پرکاربردترین خواص دارویی این گیاه، برای از بین بردن لکه‌ها و آکنه‌های صورت است.
2) درمان کم خونی بدن: یکی از دلایل کم خونی بدن، کاهش هموگلوبین و آهن خون می‌باشد. این گیاه با داشتن عناصری همچون آهن در ترکیبات خود، برای درمان کم خونی بدن بسیار مفید است.
3) درمان استرس و درد‌های عصبی: این گیاه به‌عنوان تونیک اعصاب شناخته شده که برای رفع دردهای عصبی و اضطراب بالا بسیار مفید خواهد بود. همچنین برای سردرد‌های میگرنی و طولانی که ناشی از ضعف اعصاب هستند، گیاه ثعلب، بسیار توصیه می‌شود.
4) درمان یبوست: یکی از بیماری‌های شایع که مربوط به روده انسان است، بیماری یبوست می‌باشد. برای رفع آن کافی است تا پودر این گیاه را با کمی شیر گرم مخلوط کنید و روزانه مصرف نمایید. این مخلوط موجب حرکت آسان روده بزرگ شده و بیماری یبوست را برطرف می‌کند.
5) درمان لرزش و رعشه بدن: تحرکات اضافی بدن که اکثرا ناشی از کهولت سن است را رعشه بدن می‌گویند. رعشه به دلیل انقباض و انبساط مداوم عضلات به وجود می‌آید که این محصول برای کنترل لرزش‌های بدن بسیار مفید است. 

خواص-ثعلب

کاربرد ثعلب در تهیه خوراکی

•    تهیه بستنی با ثعلب

یکی از دلایلی که بستنی‌هایی مانند بستنی سنتی کش‌دار می‌شوند؛ به دلیل وجود ثعلب درون آن است. این ماده دارای نشاسته درون خود می‌باشد که برای کش‌دار شدن و طعم عالی درون انواع بستنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این ماده به‌راحتی می‌توانید در منزل بستنی با طعم دلخواه خود را تهیه کنید. بستنی یونانی، ترکی و عربی و ... ازجمله مواردی هستند که برای تهیه آن باید از ثعلب استفاده کرد.

•    تهیه سالپ با پودر ثعلب

یکی از نوشیدنی‌های بسیار خوشمزه که اکثرا در کشور ترکیه یافت می‌شود، نوشیدنی سالپ است. برای درست کردن این نوشیدنی شما نیاز به شیرداغ، شکر، دارچین و پودر ثعلب دارید. این نوشیدنی در کشور ترکیه طرفداران زیادی دارد.

نوشیدنی-ثعلب-سالپ

کاربرد ثعلب برای سلامت و زیبایی پوست و مو

علاوه بر خواص دارویی که در بالا به آن اشاره‌کرده‌ایم، این گیاه برای زیبایی پوست و سلامت مو نیز حائز اهمیت است. یکی از مهم‌ترین موارد استفاده از ثعلب برای درمان ریزش مو می‌باشد. برای استفاده از آن بهتر است تا آن را با کمی روغن‌زیتون یا نارگیل ترکیب کرده و روی موهای خود قرار دهید تا شاهد معجزه این گیاه پرفایده باشید.
همچنین این گیاه برای رفع چین و چروک‌های بدن و صورت نیز بسیار مفید بوده و با داشتن عناصر ارزشمند در ترکیبات خود موجب سفت شدن و جوان‌سازی پوست خواهد شد. از بخور یا ماسک ثعلب نیز می‌توانید برای از بین بردن جوش‌های صورت یا آکنه نیز استفاده کنید.

ترکیبات ثعلب

این گیاه دارای ترکیبات شیمیایی و معدنی مفیدی درون خود می‌باشد که آن را تبدیل به یک گیاه دارویی مقوی کرده است. ترکیبات ثعلب شامل:
•    هیدرات کربن
•    آمیدون
•    مواد لعابی
•    مواد پروتئینی
•    قند
•    آلبومین
•    لوروگلوسین
•    موسیلاژ
•    نشاسته
باید توجه داشت که پس از خشک و پودر شدن این گیاه، برخی از مواد معدنی آن همچون نشاسته و موسیلاژ به کومارین تبدیل می‌شوند. کومارین یکی از ترکیبات شیمیایی متابولیسم ثانویه در گیاهان می‌باشد.
 

ثعلب-در-بستنی

طرز تهیه بستنی با ثعلب

•    مرحله اول: برای تهیه بستی خانگی با ثعلب ابتدا لازم است تا خامه را درون سینی به کمک کاردک کاملا پخش کنید. ضخامت خامه نباید زیاد باشد. سپس سینی را درون فریزر قرار دهید تا کاملا یخ بزند.
•    مرحله دوم: در این مرحله مقداری شیر را روی شعله گاز قرار دهید تا کاملا بجوشد و سپس زیر آن را خاموش کنید. زعفران، هل و گلاب را به‌آرامی به شیر اضافه نمایید.
•    مرحله سوم: در این مرحله باید ثعلب و شکر را کاملا با یکدیگر مخلوط کنید تا ترکیب یکدستی به وجود آید. سپس آهسته و به‌صورت قاشقی این مخلوط را به شیر اضافه نمایید و آن را روی حرارت بسیار کم قرار دهید. اگر به‌صورت یکجا مخلوط را به شیر اضافه کنید، درون آن حل نمی‌شود و به‌صورت گلوله در شیر باقی می‌ماند.
•    مرحله چهارم: مایه بستنی در این مرحله تقریبا آماده بوده و بهتر است که زیر گاز را خاموش کنید. سپس مواد را درون ظرف دیگری منتقل نمایید. این مواد را درون ظرف پر از یخ قرار دهید تا گرمای خود را از دست بدهد و همزمان، یخ‌ها را با مایه مخلوط کنید. استفاده از همزن در این مرحله موجب کش‌دار شدن بستنی شما خواهد شد.
•    مرحله پنجم: تمام این مواد را به درون فریزر منتقل کنید. سپس هرچند دقیقه یکبار، آن را از فریزر خارج کرده و دوباره مخلوط کنید. سپس مجددا به فریزر منتقل نمایید. این مرحله را چهار الی پنج بار تکرار کنید تا بستنی شما بافت یکدست و پفکی داشته باشد. خامه ها را نیز می‌توانید به صورت تکه‌ای درون بستنی پخش کنید. بستنی شما آماده است و می‌توانید میل بفرمایید.

سخن پایانی

یکی از گیاهان مفید که در مناطق اروپایی و در کشور ترکیه یافت می‌شود، گیاه ثعلب است. پودر این گیاه از ماده‌ای صورتی‌رنگ در ریشه یا غده آن به وجود می‌آید. این گیاه پرخاصیت هم درزمینه دارویی و درمانی و هم برای زیبایی پوست و مو و همچنین در صنایع بستنی‌سازی کاربرد بسیاری دارد. وجود این پودر در بستنی موجب کش‌دار شدن و طعم مناسب بستنی می‌شود. همچنین این گیاه دارای ترکیبات معدنی مفید همچون آلبومین، هیدرات کربن، قند، پروتئین و آهن و ... درون خود می‌باشد.

لطفا به این مقاله امتیاز دهید:
(4) 4.3

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

نظر خود را بنویسید

برای دریافت خبرنامه ایمیل خود را ثبت کنید