روز جهانی شکلات یکی از رویداد‌های مهمی است که همه‌ساله در تاریخ 7 جولای در کشورهای اروپایی برگزار می‌شود. این تاریخ، در اروپا و آمریکا متفاوت بوده که در آمریکا 13 سپتامبر و در اروپا 7 جولای است. این خوراکی خوشمزه قدمتی 5 هزارساله دارد. انرژی شکلات، انسان را از هرگونه افسردگی دور می‌کند و مصرف آن برای ورزشکاران بسیار توصیه می‌شود. در ادامه مقاله قصد داریم تا شما را با تاریخچه این خوراکی خوشمزه آشنا کنیم. 

همه‌چیز درباره تاریخچه شکلات و جنگ جهانی اول

این خوراکی خوش‌طعم و خوشمزه از سالیان دور در بین مردم شناخته‌شده بود. رخ دادن بعضی اتفاق‌ها باعث شد شکلات به یک خوراکی محبوب میان مردم تبدیل شود. یکی از اتفاقات مهم که موجب پیشرفت و شناخته شدن بیش‌تر شکلات شده، جنگ جهانی اول است.
در زمان جنگ جهانی اول به سربازان و فرماندهان، مقدار زیادی شکلات می‌دادند. این خوراکی به دلیل حجم کم و انرژی زیاد خود، یک میان وعده بسیار مقوی محسوب می‌شد. پس از اتمام جنگ جهانی اول، زمانی که سربازان به کشورهای خود بازگشتند؛ از طعم و مزه بی‌نظیر شکلات برای اطرافیان خود تعریف کردند. همین موضوع، موجب جلب توجه بسیاری از افراد شد و به‌مرورزمان این خوراکی خوشمزه مورد استقبال بسیاری از افراد قرار گرفت.
آزتک‌ها نیز گروه دیگری از مردم بودند که حدود 2500 سال پیش شکلات مایع را کشف کردند. آن‌ها از طرفداران اساسی این خوراکی بودند و حتی به‌مرورزمان به‌جای پول از دانه‌های کاکائو استفاده می‌کردند و کاکائو برای آن‌ها بسیار مقدس و ارزشمند به شمار می‌رفت. در آن زمان کاکائوهای موجود از نوع تلخ بودند که در قرن 16 برای اولین بار در کارخانه‌های اروپایی، عملیات شیرین سازی شکلات صورت گرفت.

تاریخچه شکلات در کشور ایران

علاوه بر کشورهای اروپایی، شکلات در کشور ما نیز طرفداران بسیار زیادی دارد. این خوراکی فوق‌العاده در کشور ما قدمت زیادی نداشته و اولین کارخانه‌های شکلات‌سازی در کشور ما در سال 1322 تاسیس شد. هرساله 20 درصد از کاکائو و شکلات‌های تولیدی در کارخانه‌های کشور ایران به خارج از کشور صادر می‌شود.
امروزه کارخانه‌های زیادی در کشور ما برای شکلات‌سازی وجود دارد، اما تنها از 50 درصد ظرفیت خود برای تولید کاکائو  استفاده می‌کنند. روز جهانی شکلات در ایران نیز با 16 تیر مصادف می‌شود.

دلیل انتخاب روز جهانی شکلات در کشورهای جهان

در تاریخ هفتم جولای سال 1550 میلادی، شکلات برای بار نخست در اروپا وارد و از سال 2009 میلادی، روز 7 جولای را در اروپا به عنوان روز جهانی شکلات نام گذاری کردند. روز جهانی شکلات در کشورهای دیگر تاریخ‌های متعددی دارد. به‌طور مثال در آمریکا روز 28 اکتبر روز اتحادیه شیرینی پزان است. همچنین آمریکایی‌ها روز 13 سپتامبر را روز بین‌المللی شکلات می‌دانند.
یکی از کشورهای معروف درزمینه تولیدکننده کاکائو، کشور غنا می‌باشد. در کشور غنا 14 فوریه روز شکلات تلخ نام‌گذاری شده است. همچنین آن‌ها 10 ژانویه را روز شکلات شیرین و 16 دسامبر را روز همه‌چیز با شکلات می‌نامند. این کشور دومین تولیدکننده بزرگ کاکائو شناخته‌شده که مردمان آن علاقه بسیار زیادی به شکلات و کاکائو دارند.

دانستی‌های جالب درباره تاریخچه شکلات

همان‌طور که گفتیم یکی از تنقلات پرمصرف و پرطرفدار در بین مردم جهان، شکلات است. جالب است بدانید که فرانسوی‌ها بزرگ‌ترین مصرف کننده کاکائو در کل جهان هستند. همچنین هر فرد بلژیکی به‌طور سالانه حدود 11 کیلو شکلات مصرف می‌کند.
کشورهایی همچون آلمان، هلند، بلژیک جزو بزرگ‌ترین صادرکننده‌های شکلات به کشورهای دیگر هستند. بروکسل نیز یکی از بزرگ‌ترین تولید‌کننده‌های کاکائو محسوب می‌شود؛ زیرا حدود 300 کارخانه شکلات‌سازی در آن وجود دارد. بیش‌ترین میزان مصرف شکلات نیز مربوط به روز جهانی شکلات می‌باشد که این روز در بیش‌تر کشورهای اروپایی و آمریکایی جشن گرفته می‌شود.

روز-جهانی-شکلات
 

در روز جهانی شکلات افراد چه کارهایی انجام می‌دهند؟

در این روز علاقه‌مندان به کاکائو و شکلات با هدیه دادن و خوردن طعم‌های مختلف کاکائو، شادی‌شان را با دیگران جشن می‌گیرند. در روز جهانی شکلات، افراد به یکدیگر کاکائو و ترافل‌ خوش‌طعم و زیبا هدیه می‌دهند. این امر موجب دوام و پایداری بیش‌تر رابطه با دوستان خواهد شد.
یکی دیگر از کارهایی که افراد در روز جهانی شکلات انجام می‌دهند؛ رفتن به کافه و رستوران و میل کردن دسرهای شکلاتی است. این دسر می‌تواند شامل بستنی شکلاتی، کیک‌ شکلاتی، شیک‌های خوشمزه یا حتی یک لیوان هات چاکلت گرم باشد. برای لذت بردن از این روز، با دوستانتان طعم‌های مختلف شکلات که تا به ‌حال تست نکرده‌اید را تجربه کنید.
یکی دیگر از کارهایی که در روز جهانی شکلات می‌توان انجام داد؛ تهیه کیک یا ترافل شکلاتی در منزل است. این کار بسیار آسان و لذت بخش بوده است. بسیاری از افراد با دعوت کردن دوستان به منزل خود، پختن کیک یا دسرهای کاکائویی را به صورت گروهی انجام می‌دهند.

کشورهای معروف در زمینه‌ی شکلات را بیشتر بشناسید

کشورهای مختلفی هستند که کارخانه‌های متعددی درزمینه شکلات‌سازی دارند. برخی از کشورها نیز به دلیل طعم و مزه بی‌نظیر شکلات، معروف هستند که در ادامه به بررسی چند کشور معروف در این زمینه خواهیم پرداخت.
•    کشور بلژیک: امکان ندارد که شما به کشور بلژیک سفر کنید و به فروشگاه‌های شکلاتی متعدد آن سر نزنید. این کشور حدود دو هزار فروشگاه درزمینه کاکائو و شکلات مختلف دارد که همه‌ساله افراد زیادی برای خرید کردن به آن مراجعه می‌کنند. بیش‌تر کاکائوهای بلژیکی به صورت دست‌ساز ساخته می‌شود که همین امر موجب گران بودن آن نسبت به سایر کاکائوها شده است.
•    کشور سوئیس: از شکلات‌های معروف جهان می‌توان به شکلات لینت سوئیسی اشاره کرد که هزاران طعم دارد و از خوشمزه‌ترین کاکائوهای جهان به شمار می‌رود. مردم سوئیس به‌طور میانگین سالانه 10 کیلوگرم کاکائو مصرف می‌کنند.
•    کشور انگلستان: شاید شما نیز نام شکلات شیری کدبری را شنیده باشید. این کاکائو معروف در جهان توسط برادران کدبری انگلیسی ساخته شده که امروزه از معروف‌ترین شکلات‌های جهان هستند.

سخن پایانی

شکلات قدمتی حدود 5 هزارساله دارد که برای اولین بار توسط آزتک‌ها شناخته شد. همچنین پس از جنگ جهانی اول، این خوراکی محبوبیت زیادی را در بین مردم اروپا پیدا کرد. امروزه کشورهای زیادی ازجمله انگلستان، سوئیس، بلژیک و ... هستند که تولید و مصرف کاکائو بسیار بالایی دارند. روز جهانی شکلات در کشورهای اروپایی 7 جولای بوده که در این روز  افراد به یکدیگر کاکائو هدیه می‌دهند یا با دوستان خود به کافه یا رستوران‌ها رفته و از دسرها و کیک‌های شکلاتی مختلفی استفاده می‌کنند.

لطفا به این مقاله امتیاز دهید:
(1) 5

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

نظر خود را بنویسید

برای دریافت خبرنامه ایمیل خود را ثبت کنید