از نظر متخصصان سرمایه گذاری، این خبر خوبی است که بزرگترین شرکت شیرینی سازی، مواد غذایی و نوشیدنی دنیا، یعنی کرفت فود، برای خرید آب نبات بریتانیایی کادبِری مبلغ 16 میلیارد دلار پیشنهاد می دهد: شاید بازارهای اعتباری راکد در حال پیشرفت و ترقی باشند. ولی من به شخصه به عنوان فردی که عاشق شکلات است این خبر را خوب نمی دانم.

داستان خرید شرکت شارفن برگر توسط هرشی


چهار سال پیش یکی از شرکت های بزرگ مواد غذایی به نام هرشی، شرکت شکلات سازی کوچک شارفِن بِرگِر را به رسمیت شناخت و به این شرکت کمک کرد تا کار خود را شروع کند. این شرکت در سال 1997 فعالیت خود را با مدیریت دو نفر آغاز کرد؛ یک تولید کننده شراب به نام شارفن برگر و یک پزشک به نام روبرت استاینبرگ. این دو نفر قصد داشتند نوعی شکلات آمریکایی تولید کنند؛ شکلاتی که به اندازه شکلات ها و شیرینی های اروپایی خوشمزه و محبوب باشد. و در نهایت به موفقیت هم رسیدند.
شرکت شارفِن برگر ابتدا کار خود را در آشپزخانه دکتر استاینبرگ آغاز کرد و بعدها در کارخانه ای بسیار زیبا واقع در شهرک صنعتی برکلی، کالیفرنیا، به فعالیت خود ادامه داد.  شارِفِن برگر محصولاتی را تولید و روانه بازار کرد که خیلی زود علاقه مندان و مشتریان خاص خود را پیدا کرد. بعد از مدتی این شرکت به برندی نام آشنا تبدیل شد. من خودم شخصا عاشق کاکائوی تلخ 82 درصد این شرکت هستم. 

 

 

شرکت-شکلات-شافن-برگر


علاوه بر تولید یک محصول درجه یک، شرکت شارفن برگر حرکت جدیدی را آغاز کرد. شکلات های درجه یک این شرکت خیلی سریع جایگاه خود را در بازار پیدا کردند و به محبوبیت رسیدند. طبیعتا شرکت های بزرگ متوجه این محبوبیت شدند. در ژانویه سال 2005، شرکت هرشی پیشنهاد خرید شرکت شارفن برگر را به مدیران این شرکت داد. ولی مدیران شارفن برگر هیچ تصمیمی مبنی بر فروش شرکت خود نداشتند. درآمد شرکت به بیش از ده میلیون دلار رسیده بود و به سرعت در حال افزایش بود. و قطعا نگه داشتن این شرکت امری بسیار منطقی بود.
اما هرشی انتظار جواب منفی نداشت و هم چنان روی پیشنهادش پافشاری می کرد. تا بالاخره در ماه آگوست هرشی شرکت شارفن برگر را به قیمت تقریبا 50 میلیون دلار خریداری کرد و صاحب این شرکت شد. 

عاقبت شرکت شارفن برگر

شرکت هرشی جان شارفن برگر را به عنوان مشاور شرکت نگه داشت و قول داد که تغییری در کیفیت این برند ایجاد نکند. ولی طولی نکشید که شرکت هرشی زیر قول خود زد و کیفیت را تغییر داد. خیلی زود متوجه شدم که آن شکلات 82 درصدی که عاشقش بودم دیگر طعم و مزه سابق را ندارد. بافت این شکلات تغییر پیدا کرده بود؛ گچی شده بود. شکل گیلاس از روی پاکت های شکلات حذف شده بود. در کل از شکلات درجه یک سابق هیچ خبری نبود. 
مدتی بعد هم شرکت هرشی خبر تعطیلی کارخانه برکلی و تثبیت تولیدات شارفن برگر را در ایلینوی اعلام کرد. ولی خوشبختانه مدت ها قبل از این اعلام تعطیلی من جایگزین خوبی برای شکلات مورد علاقه خودم پیدا کردم. یک برند انگلیسی به نام گرین اند بلک (سبز و سیاه) در بازارهای نیویورک وجود داشت که از نظر طعم و مزه شباهت زیادی به شکلات تلخ 82 درصد شارفن برگر  داشت.

شکلات-green-&-black

جالب است بدانید که برند گرین اند بلک هم متعلق به یک شرکت کوچک و نوپا بود و یکی از شرکت های بزرگ به نام کادبری در سال 2005 این شرکت را خریداری کرد ولی کادبری به این شرکت اجازه داد تا به عنوان واحدی مستقل هم چنان به فعالیت خود ادامه دهد. با توجه به تحقیقاتی که انجام داده ام متوجه شدم که کادبری بر قول خود وفادار بود و تغییری در محصولات گرین اند بلک ایجاد نکرد.

داستان شرکت کرفت و کادبری

در ماه سپتامبر متوجه شدم که شرکت کرفت، تولید کننده بیسکویت اورئو  و پنیر خامه ای فیلادلفیا، همانند شرکت های بزرگ دیگر سعی داشتند شرکت کادبری را از آن خود کنند ؛ چرا که شرکت کادبری به خاطر تولید محصولاتی نظیر شکلات شیری و آدامس تریدنت به شهرت و محبوبیت فراوانی دست یافته بود.
قطعا این معامله برای شرکت کرفت بسیار منطقی است: شرکت مارس، تولید کننده شکلات های ام اند ام  و مالک جدید ریگلی، دیگر بزرگ ترین تولید کننده آب نبات در دنیا محسوب نمی شوند. قطعا امروزه شرکت کرفت حرف اول را در این صنعت می زند؛ چرا که این شرکت آدامس های جدیدی را روانه بازار می کند که همگی علاقه مندان خاص خود را دارند و هم چنین سیستم توزیع جهانی خوبی هم دارد.

شرکت-کرفت-و-کادبری
 

شرکت کرفت هم چنان بر پیشنهاد خرید شرکت کادبری پافشاری می کرد ولی کادبری به هیچ عنوان زیر بار این پیشنهاد نرفت. متاسفاته مدتی بعد سهام شرکت کادبری به شدت افت کرد و به همین خاطر ارزش پیشنهادی اش هم کاهش یافت. ولی بعد از این اتفاق کادبری به خوبی توانست استقلال خود را حفظ کند و به فعالیت خود ادامه داد. 

حتی اگر کرفت موفق شود و شرکت کادبری را از آن خود کند مطمئن هستم که محصولات خود را دقیقا با همان کیفیت گرین اند بلک روانه بازار می کند و تغییری در آن ایجاد نمی کند. شرکت هرشی بر عهد خود پایبند نبود و کیفیت محصولاتش را کاهش داد و به همین خاطر در نهایت شرکت را تعطیل اعلام کرد. اما شاید کرفت در زمینه حفظ کیفیت محصولات بهتر عمل کند. هیچ چیز به طور دقیق مشخص نیست.

لطفا به این مقاله امتیاز دهید:
(3) 3.7

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

نظر خود را بنویسید

برای دریافت خبرنامه ایمیل خود را ثبت کنید