بیوگرافی پیری هرمی، پیکاسوی شیرینی پزی

بیوگرافی پیر هرمی (pierre herme)

پیری هرمی (pierre herme)، بیستم نوامبر سال 1961 در فرانسه متولد شد. قطعا باید یک فرانسوی می شد تا بتواند هنر را با شیرینی هایش تلفیق کند. پیری هرمی، به خاطر پخت شیرینی های ماکارون خود شهرت فراوانی یافته است، خصوصا به خاطر طعم ها و ترکیبات غیر معمولی که خلق می کند؛ اما نوشتن کتاب های پر فروش او هم قطعا تاثیر زیادی بر شهرتش گذاشته اند.
 یکی از ویژگی های برجسته و بارز پیری هرمی، دیدگاهیست که در مورد آشپزی و شیرینی پزی دارد. بیشتر ترجیح می دهد از تزیینات بسیار ظریف و دقیق استفاده کند تا استفاده ی بیش از حد شکر. بعلاوه همان مقدار که از نمک در پخت و پز استفاده می کند (یعنی حدی که غذا شور یا بی نمک نشود)، از شکر هم به همان صورت در شیرینی پزی استفاده می کند؛ فقط برای اینکه طعم ها و مزه های دیگر را بیشتر کند، بدون این که طعمی بر دیگر غالب شود. دسرهایش اصلا بیش از حد شیرین نیستند، اما همیشه مزه های مختلف و عطر بسیار خوبی هم دارند. صادقانه بگویم، من شخصا این نوع دسرها را دوست دارم. تا به حال اصلا طرفدار خوراکی های شیرین و شکر نبوده ام. یادم می آید که یک بار یک تکه کیک خیلی شیرین خوردم و واقعا از طعمش خوشم نیامد. مقدار زیاد شکر داخل کیک، طعم کاکائو و قهوه داخلش را هم تغییر داده بود. شیرینی کیک، آنقدر زیاد بود که دل را می زد. به خاطر همین، من فلسفه شیرینی پزی پیری هرمی را قبول دارم.

پیری-هرمی-کیست

آغاز فعالیت شیرینی پزی پیری هرمی

پیری هرمی، کارش را از سن 14 سالگی در پاریس آغاز کرد؛ در آن زمان به عنوان کارآموز در کنار شیرینی پز معروف و مشهور، گاستون لنوتری، کار می کرد. پیری هرمی، زمانی که نوجوان بود، در مصاحبه ای شرکت کرد. در این مصاحبه از وی سوال شد که چه آرزویی دارد و در جواب گفت: "معماری. دوست دارم چیزهای قشنگ بسازم و در حقیقت شیرینی پزی هم چندان تفاوتی با معماری ندارد. شیرینی پزی، معماری طعم ها و مزه های مختلف است. زمانی که کیکی می پزیم، در اصل طعم ها و مزه های مختلف را با هم ترکیب می کنیم." در حقیقت، بسیاری از مردم پیری هرمی را به عنوان پیکاسوی شیرینی پزی و یا معمار مزه ها در شیرینی پزی می شناسند.
او در حرفه شیرینی پزی، فردی مبتدی نبود؛ چرا که خانواده اش چهار نسل متوالی به حرفه ی شیرینی پزی مشغول بودند. بنابراین، در همین حال و هوا به دنیا آمد، با کیک و شیرینی های مختلف بزرگ شد و عاشق درست کردن دسرهای رنگارنگ و متنوع بود. هرمی، در سن 24 سالگی سرآشپزی ماهر شد. هدفش پیشرفت روز افزون در زمینه شیرینی پزی، خلق طعم های جدید و درست کردن دسرهای متنوع و جدید بود. به مدت یازده سال برای شیرینی پزی فایوچون کار کرد، ولی بعد آنجا را رها کرد تا با شیرینی پزی معروف لادوری در پاریس کار کند. در مصاحبه ای در مورد شروع کارش در آشپزخانه شیرینی پزی صحبت کرد و گفت : " در لادوری، راه تجارت را یاد گرفتم، در مورد کیفیت، مهارت های سازمانی، نظم، درستی و غیره اطلاعات زیادی به دست آوردم. در فایوچون، توانستم سبک و سیاق خودم را اجرا کنم. لادوری هم جایی بود که توانستم همه چیز را کنار هم قرار بدهم و به خلق خوراکی های جدید بپردازم. در طول یک سال لادوری از یک شیرینی پزی کوچک در پاریس به برندی بزرگ و نام آشنا تبدیل شد. در آن زمان تعداد شیرینی پزی های بزرگ زیاد نبودند، حتی شیرینی پزی های بزرگ هم لوگوی خاصی نداشتند."

مطالب مرتبط: بیوگرافی دنیل پیتر

 

افتتاح فروشگاه های پیری هرمی

لادوری، شهرت بسیار زیادی برای پیری هرمی به ارمغان آورد؛ ولی با این حال باز هم دلش می خواست کسب و کار خودش را راه اندازی کند. به همین خاطر در سال 1996، با شراکت شیرینی پزی لادوری، کسب و کار مجزای خود را به راه انداخت، اما به خاطر این که هنوز با لادوری قرارداد داشت، نتوانست فروشگاهی در پاریس افتتاح کند. بعد از اتمام قراردادش با لادوری، در سال 1998 اولین فروشگاهش را در توکیو افتتاح کرد و بعد از آن در سال 2000 فروشگاهی با نام Salon De The  راه اندازی کرد. چهار سال بعد فروشگاه دیگری در پاریس بازگشایی کرد و مدتی بعد هم مجددا در توکیو شعبه دیگری زد. در این لحظه، بیش از هفت شعبه مختلف در توکیو، چندین شعبه مختلف در پاریس، دو فروشگاه در لندن، تعدادی هم در هنگ کونگ و تعدادی هم در کشورهای عربی وجود دارد؛ همچنین یک فروشگاه آنلاین هم وجود دارد.

شیرینی-های-خلاقانه-پیری-هرمی

نفر اول پخت ماکارون در دنیا

معروف ترین و عالی ترین دسرهایش بدون شک شیرینی های ماکارونش هستند. می توان گفت هرمی در تهیه شیرینی ماکارون نفر اول در دنیاست. پیری هرمی تغییراتی جالبی در این دسرهای کوچک را ایجاد کرد. به دنیا ثابت کرد که می توان هنر را با دسرها  و شیرینی های ساده تلفیق کرد و در نهایت طعم های خاصی را خلق کرد. قطعا در ترکیب طعم ها، مزه ها، رنگ ها، و بافت های مختلف، هراسی به خود راه نمی دهد و از همه این ها استفاده می کند تا در نهایت دسرهای عالی و فوق العاده خوشمزه ای را روانه بازار کند. در سال 1976، رسپی شیرینی های ماکارون را تغییر داد و آنها را به ماکارون های عالی تری تبدیل کرد؛ ترکیبات و مواد جدیدی را با رسپی های اصلی ترکیب کرد و برند جدیدی را به نام خودش به ثبت رساند. در تهیه دسرهایش از موادی مثل وانیل، زیتون سبز، گل بنفشه، شیرین بیان و میسوی سفید استفاده کرد؛ قطعا در تهیه یک دسر شیرین، انتظار استفاده از چنین موادی را ندارید. اما این روش جدید در تهیه دسر تحول جدیدی در دسرهای کلاسیک ایجاد کرد و پیری هرمی را به شهرت رساند.
هرمی می گوید :"من شیرینی های ماکارون را دوست نداشتم. در تهیه آن ها هیچ گونه خلاقیتی به کار نرفته بود. ماکارون ها فقط با طعم کاکائو و تمشک بودند. در بهترین حالت، شاید شیرینی ماکارونی با طعم قهوه هم می توانستید پیدا کنید، ولی همیشه بیش از حد شیرین بودند. من اصلا طعمشان را دوست نداشتم". اما پیری هرمی توانست با کمی خلاقیت، رسپی این نوع شیرینی ها را تغییر بدهد؛ آنها را به چیزی تبدیل کرد که دوستشان داشت. محبوب ترین ماکارون پیری هرمی، شیرینی خاصی با نام Ispahan است؛ ترکیبی فوق العاده از گل رز، تمشک و گیاه لیچی. 
سادگی و حتی پیچیدگی دسرهای پیری هرمی را دوست دارم. با نگاه اول به دسرهایش متوجه سادگی و ظرافت آنها می شوید، اما تنها یک سرآشپز حرفه ای می تواند بفهمد که برای تهیه این دسرهای منحصر به فرد، چقدر زمان و انرژی صرف شده است. پیری هرمی به خلاقیت هایش حسابی عشق می ورزد و عاشق کیک ها، شیرینی ها و دسرهایش است به همین خاطر همه او را به عنوان مردی می شناسند که صنعت شیرینی پزی مدرن را تغییر داده. قطعا در دنیای دسرها هیچ محدودیتی وجود ندارد. پیری هرمی می گوید :"این خود شما هستید که محدودیت ایجاد می کنید، این تفکر شماست که محدودیت ایجاد می کند". 

مطالب مرتبط: طرز تهیه تارت میوه ای فرانسوی

رمز موفقیت شیرینی پزی از زبان پیری هرمی 

به گفته پیری هرمی، رمز موفقیت به عنوان یک شیرینی پز حرفه ای، داشتن دانش و اطلاعات کافی در این زمینه است. شما همچون یک دانش آموز شروع به یادگیری و آموختن می کنید، ولی باید پا را فراتر بگذارید و اطلاعات خود را در این زمینه بالاتر ببرید؛ در مورد تاریخ شیرینی پزی مطالعه کنید و همچنین زندگینامه افرادی را که در این زمینه به موفقیت رسیده اند مطالعه کنید. در کل باید دانش خود را افزایش دهید.
پیری در ادامه می گوید: "اما تاریخچه مواد تشکیل دهنده هم امر بسیار مهمی است. به شما قدرت می دهد و همچنین پایه و اساس خلاقیت شما محسوب می شود."

ماکارون-های-معروف-پیری-هرمی

مطالب مرتبط: کروسان شیرینی سنتی فرانسه

چرا به پیری هرمی پیکاسو شیرینی پزی میگویند؟

پیری هرمی بعد از افتتاح شعبه های مختلف خود، شروع به تهیه ی مجموعه ای از کیک ها و شیرینی هایی کرد که با طرح های محبوب و شناخته شده، نظیر haute couture، تزیین می شدند. گاهی اوقات هم برای تزیین کیک ها و شیرینی هایش از تم های مختلفی مانند Fetish، White و یا Desire استفاده می کرد.
او در مورد دسرهایش می گوید : " ما محصولاتی که مشتریان می خواهند را تهیه نمی کنیم، بلکه محصولات جدیدی خلق می کنیم و به مشتریان ارائه می دهیم".  بعد اضافه کرد : " آرزوهای مشتریان، اصلا هیچ وقت دغدغه من نبوده است". من شخصا نوع تفکرش را دوست دارم، چرا که پیری خودش را یک هنرمند واقعی می داند؛ کارش تجارت نیست، اما هنری بی بدیل و فوق العاده زیبا دارد. مشتریانش عاشقان واقعی انواع دسر هستند و ارزش واقعی دسرها را می دانند، افرادی که برای کیفیت پول می پردازند، نه برای کمیت. شما ترجیح می دهید تابلویی را بخرید که در کارخانه از روی تابلوی اصل کپی شده است و یا اصل کار هنری پیکاسو را تهیه کنید؟ قطعا ترجیح می دهید کار اصلی را خریداری کنید، چرا که تضمین کیفیت دارد. این قضیه در مورد دسرهای پیری هرمی هم صدق می کند. او هم درست مثل بقیه هنرمندان، یک هنرمند واقعی است. ولی هنرش قابل خوردن است. پیری هرمی به خاطر دسرهای با کیفیت، خوشمزه و متفاوتش شهرت یافته است.

لطفا به این مقاله امتیاز دهید:
(3) 5

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

نظر خود را بنویسید

برای دریافت خبرنامه ایمیل خود را ثبت کنید