آیا خوردن دسر برای بدن ما مفید است؟

بسیاری از مردم ایران بعد از غذا دسرهای شیرین می خوردند. اما حتما می دانید که مصرف دسرهای شیرین بعد از غذا نه تنها برای شما مفید نیست، بلکه به دلیل داشتن قند زیاد باعث چاق شدن افراد می شود.

مصرف انواع دسرهای شیرین مانند کیک، شیرینی، ژله، بستنی بعد از غذا هیچ فایده ای ندارد و همچنین توصیه نمی شود. در واقع این عادت، تمایل به خوردن چیزهای شیرین بعد از غذا شکل می گیرد. این روش علاوه بر بی فایده بودن، باعث افزایش وزن شما نیز می شود. در این مقاله تحقیقی مجله شیرینی تا، فواید و مضرات مصرف دسر را برای شما زیر ذره بین برده ایم تا با هم نحوه صحیح مصرف دسر را برای سلامت بدنمان یاد بگیریم.

بنابراین دسر بعد از غذا فقط برای افرادی مناسب است که کم وزن هستند و به هر طریقی می خواهند چاق شوند. همچنین میل به مصرف مواد شیرین را می توان با نوشیدن چای با دو حبه قند، یک عدد خرما، یک قاشق عسل، 2 تا 3 عدد کشمش یا یک قاشق مرباخوری مربا از بین برد. جالب است بدانید این موارد بیش از 20 کیلو کالری انرژی دارند و این در حالی است که مصرف یک برش کیک حداقل دو برابر این میزان کالری دارد.

فواید-دسر-برای-بدن

این موضوع که می گویند چربی های بدن برای هضم به قند نیاز دارند و خوردن چیزهای شیرین بعد از غذا منجر به هضم چربی ها می شود درست نیست. در واقع، زمانی که غذا مصرف می کنید، ترکیبات نشاسته و کربوهیدرات های موجود در غذا، میزان قند مورد نیاز برای هضم غذا را تامین می کند. اگر هوس چیزهای شیرین می کنید، می توانید با مصرف عسل از هوس قند جلوگیری کنید.

در بین دسرها، ژله یکی از کم کالری هاست که در هر واحد حدود 50 تا 60 کیلو کالری انرژی دارد. اگر چند گزینه برای دسر دارید، ژله را بیشتر انتخاب کنید. علاوه بر این، طبیعی است که مردم بعد از شام به دنبال یک دسر شیرین باشند. زیرا مصرف این دسرها باعث ترشح اندورفین در بدن می شود که احساس شادی و نشاط را به همراه دارد. بهترین دسری که می توان ارائه داد سالاد میوه های تازه و ژله است.
 

آیا خوردن دسر بعد از غذا ضروری است؟

کربوهیدرات ها برای اکسیداسیون کامل و سالم چربی ها و پروتئین ها ضروری هستند. ذخیره این مواد در بدن انرژی آماده و فوری را برای مواقع ضروری فراهم می کند و حضور آنها در شرایط استرس زا تضمین کننده حفظ پروتئین های بدن است.

اما واقعیت این است که بدن قطعاً بعد از غذا نیازی به دسر ندارد. این یک تصور اشتباه است که «اگر شیرینی بعد از وعده های غذایی چرب مصرف شود، مشکلات ناشی از چربی های رژیم غذایی کاهش می یابد». این عادت به مصرف شیرینی و دسر بعد از شام بخشی از ذائقه ما ایرانیان است که البته خوشایند است اما تاکنون هیچ مدرک علمی برای اثبات این موضوع ارائه نشده است.

خوردن-دسر-بعد-غذا

بین وعده های غذایی دسر مصرف کنید

توصیه می شود دسرها را حداقل یک ساعت بعد از غذا مصرف کنید تا اثرات مثبت بیشتری داشته باشد. البته این زمان بسته به نوع دسر و شرایط فیزیکی و وزن متفاوت است. به یاد داشته باشید که بهترین زمان برای مصرف دسر بین وعده های غذایی است.

دسرهای خانگی بهترین گزینه هستند

توصیه می شود دسر را در خانه درست کنید، زیرا می توانید میزان شکر، نمک و روغن را کنترل کنید. در ضمن بهترین گزینه استفاده از دسر های خانگی است، چرا که می توانید در تهیه آنها از انواع میوه ها، کشمش و آجیل استفاده کرده و بدون مواد نگهدارنده، دسر سلامتی را برای بعد از وعده غذایی داشته باشید. برای مثال برخی از کیک ها مانند کیک اسفنجی ساده به دلیل استفاده حداقلی از روغن می توانند انتخاب خوبی برای شما باشند. 

دسرها، بهترین منبع انرژی 

اگرچه نمی توان ادعا کرد که قندها عامل اصلی رژیم غذایی هستند، زیرا می توانیم بدون مصرف کربوهیدرات برای مدت طولانی زندگی کنیم، اما در رژیم غذایی ما حداقل نیمی از انرژی روزانه باید از کربوهیدرات ها تامین شود. قندها به عنوان منبع انرژی اساسی در رژیم غذایی انسان مهم هستند. این مواد به سرعت هضم می شوند و به دلیل تحریک ترشح انسولین انرژی تولید می کنند. همچنین با تحریک ترشح، اندورفین ها عامل شادی می شوند. همچنین با توجه به اینکه مغز برای انجام فعالیت های خود از انرژی مواد قندی استفاده می کند، مصرف دسرهای شیرین و مواد قندی در زمان روزه داری توصیه می شود.

دسرها به ذهن و بدن انرژی مثبت می دهند

آیا تا به حال بعد از خوردن دسر مورد علاقه خود احساس بهتری از نظر روحی و جسمی داشته اید؟ این احساس بسیار واقعی است و تحقیقات نشان داده است که خوردن غذاهای غنی از کربوهیدرات به ترشح سروتونین در بدن کمک می کند و منجر به افزایش سطح احساسات و انرژی مثبت می شود.

دسرها-بهترین-منبع-انرژی

دسرها، منبعی از ارزش غذایی

کربوهیدرات ها یکی از مواد مغذی ضروری برای سلامتی هستند که متاسفانه در بسیاری از رژیم های غذایی مورد غفلت قرار می گیرند. این وضعیت باعث می شود افراد به خوردن دسر تمایل پیدا کنند. اگرچه دسرها بهترین جایگزین برای کربوهیدرات ها نیستند، اما می توانند به عنوان یک راه خوب برای نجات روح و بدن شما عمل کنند.
شکلات تلخ از جمله دسر هایی است که دارای منابع غذایی مهمی مانند فیبر، ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها هستند که برای حفظ یک رژیم غذایی سالم ضروری هستند.

نکاتی برای خوردن دسر

خوردن دسر مورد علاقه شما مغز و بدن شما را به طرز مثبتی تغییر می دهد. این فرآیند علمی به شما این امکان را می دهد که دسرهایی را که دوست دارید با خیال راحت مصرف کرده و از آن لذت ببرید. این اقدام می تواند یکی از موثرترین راه ها برای بهبود وضعیت جسمانی شما باشد.
 

پیشنهاد-دسر-شیرینی-تا

اگر به دسر علاقه مند هستید، شیرینی تا به شما پیشنهاد می دهد:

در بین دسرها، میوه بهترین انتخاب است و بهتر است چند ساعت بعد از غذا مصرف شود تا تاثیرات مثبت آن را مشاهده کنید.
به عنوان جایگزین مناسب می توانید از دسرهای کم کالری مانند کشمش، انجیر خشک یا خرما استفاده کنید.
در نهایت بهترین زمان برای مصرف دسرها در مقادیر کنترل شده و بین وعده های غذایی است. اگرچه عادت به خوردن دسر لذت بخش است، اما نباید آنقدر افراطی شود که اعتیاد آور یا برای سلامتی مضر باشد.
در کل مصرف دسرها در حد اعتدال و بر اساس نیازتان اشکالی ندارد. همچنین توجه داشته باشید که مصرف بیش از حد دسر می تواند برای افرادی که اضافه وزن دارند یا دیابت دارند مشکلاتی ایجاد کند. حتی در مورد کودکان، مصرف بیش از حد دسرها می تواند به دندان های آنها آسیب برساند. 


امیدواریم که این مقاله برای شما مفید باشد، نظرات خودتون رو برای ما بنویسید و با دوستانتان به اشتراک بگذراید.
 

لطفا به این مقاله امتیاز دهید:
(0) 0

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

نظر خود را بنویسید

برای دریافت خبرنامه ایمیل خود را ثبت کنید