آیا بستنی واقعا سالم است؟؟

آیا بستنی واقعا سالم است؟؟

دوستداران بستنی در سراسر جهان احتمالا زمانی خوشحال شدند که مقاله اخیر نشان داد که خوردن بستنی ممکن است سالم باشد. این مقاله از شیرینی تا براساس پایان نامه دکترای دانشگاه هاروارد نوشته شده است که نشان می داد افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ که بستنی بیشتری مصرف می کنند، خطر ابتلا به بیماری قلبی کمتری دارند. اما این احتمال وجود دارد که این ارتباط به عوامل مختلفی بستگی داشته باشد. 
تحقیقی که برای این پایان نامه انجام گرفت، به بررسی داده ها و مطالعه ی سلامت پرستاران و پیگیری متخصصان سلامت پرداخت. این دو مطالعه ی بزرگ توسط محققان دانشگاه هاروارد انجام شد که در سال های ۱۹۷۶ و ۱۹۸۶ آغاز شد و حدود ۲۰ سال ادامه داشت. هدف از این مطالعات پیگیری سلامت شرکت کنندگان در یک دوره طولانی و کشف این موضوع بود که آیا ارتباطی بین بیماری های خاص و عوامل سبک زندگی (مانند رژیم غذایی) وجود دارد یا خیر؟؟

بستنی-سالم

محققان برای انجام تجزیه و تحلیل خود تنها داده های شرکت کنندگانی که ابتلا به دیابت نوع ۲ را در زمان شروع تحقیق اعلام کرده بودند مورد مطالعه و بررسی قرار دادند. بنابراین در مجموع حدود ۱۶۰۰۰ نفردر این مطالعه مورد بررسی قرار گرفتند. شرکت کنندگان مبتلا به دیابت همچنین اطلاعاتی در مورد اینکه به طور معمول در طول سال چه غذاهایی می خوردند، ارائه کرده بودند. به آن ها هیچ دستوری درباره اینکه بستنی بخورند یا از خوردن آن اجتناب کنند داده نشده بود. 
محققان دریافتند کسانی که بیشتر از هفته ای دوبار بستنی می خورند، در مقایسه با کسانی که بستنی نمی خورند، ۱۲ درصد کم تر در معرض ابتلا به بیماری های قلبی - عروقی قرار دارند. 

مطلب پیشنهادی : 9 دلیل برای مفید بودن بستنی برای سلامتی


اما توجه به این نکته مهم است که این ارتباط بین بستنی و بیماری قلبی تنها زمانی آشکار شد که سایر جنبه‌های سلامتی افراد، از جمله میزان تغذیه سالم، آنها در نظر گرفته شد. این نشان می دهد که داشتن یک رژیم غذایی سالم به طور کلی در کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 مهم تر از خوردن بستنی است. 
همچنین ممکن است شرکت کنندگانی که قبل از پیوستن به این مطالعه خوردن بستنی را گزارش کرده بودند، درست پس از پیوستن به این مطالعه به طور کلی خوردن بستنی را متوقف کرده باشند. در این صورت به نظر می رسد که خوردن بستنی با کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی ارتباط دارد، در حالی که عکس این موضوع نیز صادق است.
همچنین در نظر گرفتن این مسئله که این مطالعه مشاهده ای و موردی بوده است مهم است، به این معنی که این مطالعه تنها می تواند ارتباط بین خوردن بستنی و کاهش خطر بیماری قلبی را نشان دهد. در واقع نمی توان ثابت کرد که خوردن بستنی به خودی خود مسئول مستقیم کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ است یا خیر. 

برای اینکه بتوانیم دقیق تر بررسی کنیم که آیا بستنی بر خطر بیماری های قلبی عروقی تاثیر دارد یا خیر، احتمالا باید یک تحقیقات بالینی انجام شود که در آن یک گروه بستنی را به عنوان بخشی از رژیم غذایی خود بخورند و گروه دیگر بستنی نما استفاده کنند. انجام این کار عملا دشوار خواهد بود و باتوجه به هزینه های بالقوه، بدون سرمایه گذاری قابل توجه از سوی صنعت غذا، بعید است اتفاق بیفتد. 

آیا بستنی می تواند سالم باشد؟

جالب اینجاست که مطالعات زیادی در مورد تاثیر خاص بستنی بر سلامتی انجام نشده است. مطالعاتی که به طور معمول انجام شده اند، تنها شرکت کنندگان مقدار بسیار کمی (حدود کم تر از یک چهارم یک وعده در روز) بستنی مصرف کرده اند، به این معنی که برای نتیجه گیری معنادار در مورد اثر سلامتی آن کافی نبوده است.
اما یک مطالعه ایتالیایی نشان داد که  ممکن است مصرف زیاد بستنی با خطر بالاتر کبد چرب غیرالکلی (یک عامل برای دیابت نوع ۲ و بیماری قلبی) مرتبط باشد. با این حال، محققان همچنین دریافتند که این ارتباط برای غذاهای دیگر مانند گوشت قرمز نیز وجود دارد، در نتیجه این مطالعه نشان می دهد که احتمالا کیفیت رژیم غذایی کلی فرد برای سلامتی بیشتر از یک غذای خاص اهمیت داشته باشد.



بستنی همچنین یک غذای فوق فرآوری شده محسوب می شود به این معنی که به دلیل روش های فرآوری مورد استفاده برای تهیه آن، معمولا کالری، چربی و قند بسیار بالایی دارد. غذاهای فوق فرآوری شده با طیف وسیعی از مسائل سلامتی از جمله افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ و بیماری های قلبی عروقی مرتبط هستند. دستورالعمل های تغذیه ای نیز ما را تشویق می کنند که مصرف قند و چربی را به همین دلیل محدود کنیم.

اما اگر از آن دسته افرادی هستید که به طور کلی از محصولات لبنی لذت می برید، شواهدی برای مزایای بالقوه چربی لبنیات در طول ۲۰ سال گذشته در حال افزایش بوده است، و تحقیقات نشان می دهد که محصولات لبنی تخمیر شده - مانند برخی از انواع ماست - و به طور خاص پنیر ممکن است خطر بیماری قلبی و دیابت نوع ۲ را کاهش دهد. با این حال، تحقیقات بیشتری لازم است تا مشخص شود که آیا بستنی به دلیل محتوای چربی لبنیات ممکن است با مزایای مشابهی همراه باشد یا خیر.

تحقیقات همچنین نشان می دهد که رژیم های غذایی غنی از کلسیم با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ و بیماری قلبی مرتبط هستند. اما مواد غذایی دیگری از جمله لبنیات، حبوبات و آجیل نیز وجود دارند که منبع کلسیم هستند. 
در حال حاضر، ما شواهد کیفی کافی نداریم که نشان دهد بستنی قطعا مزایای سلامتی دارد. اما خوردن دو بستنی در هفته ، همراه با یک رژیم غذایی سالم و رژیم ورزشی - بعید است که بتواند به بدن آسیب وارد کند. 
 

 

لطفا به این مقاله امتیاز دهید:
(1) 5

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

نظر خود را بنویسید

برای دریافت خبرنامه ایمیل خود را ثبت کنید