برچسب ها

شیرینی خامه‌ای، دلبرهای کوچک سمی!

شیرینی خامه‌ای، دلبرهای کوچک سمی!

شیرینی خامه ای

هرآنچه که شما ممکن است از یک دسر یا شیرنی تر توقع داشته باشید را می‌توانید یکجا در شیرینی خامه ای، این شیرینی‌ کوچک اما پر رمز و راز ببینید.  شیرینی که داستانی جالب را طی کرده تا از ایتالیا به سمت باقی جهان حرکت کند و خاطرات بسیار جالب و زیبا یا شاید ماندگاری را برای همه دوستدارانش رقم بزند. 

تاریخچه نون خامه ای 

مهاجرت همواره عامل انتقال علم، دانش، هنر و ایده بوده است. سرآشپز دربار کاترین دو مدیچی (Catherine de Medici)، زن اصیل زاده ایتالیایی از خانواده مدیچی‌های ایتالیا، خمیر اولیه شیرینی خامه ای را برای مراسم ازدواج او با پادشاه فرانسه هنری دوم ( Henry II) حدود سال 1547 ابداع کرد و از این نقطه بود که شیرینی خامه‌ای با دستور پخت اولیه‌اش به فرانسه پا نهاد.
دستور پخت نون خامه ای (Cream Puff) مثل هر چیز دیگری در قرن هفدهم که اوج شکوفایی هنر و صنعت شیرینی پزی در اروپا بود دستخوش تغییراتی شد، تا اینکه در نهایت، در قرن هجدهم میلادی آنتونی کرمه دستوری را ارائه داد که تا به امروز برای تهیه شیرینی خامه ای استفاده می‌شود. او خامه را به نان اضافه کرد.
بعد از اروپا، می‌توان گفت که نان خامه ای تقریبا در سال 1851 از آمریکا سر در آورد و نکته جالب این است که قنادی‌های ایالت ویسکانزین آنقدر در پخت نون خامه ای خبره و حرفه‎ای شده‌اند که این ایالت به دلیل نون خامه ای هایش معروف شده است.
بنابراین، می‌توان در جواب این سوال که شیرینی نان خامه ای برای کدام کشور است؟ گفت که از ایتالیا سرچشمه گرفته است که در ابتدا بیشتر شبیه به نان معمولی بوده است و بعد با گذشت زمان محبوبیت خاصی در کل جهان پیدا کرده است و باعث شده است هر کشور به‌صورت جدی تبحر خاصی در نحوه اجرای آن پیدا کند و در واقع در جایی غیر از منشا آن پرورانده شود به‌طوری‌که، فرانسوی‌ها روز دوم ژانویه را روز ملی نان خامه‌ای نام نهاده‌اند. 

شیرینی خامه ای شکلاتی

انواع شیرینی خامه ای در یک نگاه

شیرینی تر محبوبی که به دلیل خامه‌  نهفته در درونش به شما این حس را منتقل می‌کند که بعد از گاز زدن به نان آن قرار است طعم دلچسب خامه را حس کنید، همان شیرینی معروف یعنی شیرینی خامه ای نارنجکی است. 
با گسترش ذائقه‌ها و طعم‌دهنده‌ها انواع دیگر شیرنی تر مانند رولت، شیرینی ناپلئونی، شیرینی ناپلئونی قیفی، شیرینی لطیفه، شیرینی تاتلین، گلت خامه‌ای و چاکلت رولت که روزبه‌روز به تنوع آن افزوده می‌شود و با خامه تهیه می‌شوند نیز به بازار معرفی شده است که هرکدام طرفداران خاص خودش را دارند.
شیرینی نان خامه‌ای شیرینی است که درون آن با خامه پر می‌شود که به محتویات آن فیلینگ نیز گفته می‌شود. اما، شما می‌توانید درون آن را با مواد دیگری مانند ماچا، نوتلا، قهوه، خامه‌های رنگی و مواد دیگری پر کنید و به آن تنوع بیشتری دهید که انواع نون خامه ای به این شرح است:
•    شیرینی خامه‌ای با کرم سفید منجمد
•    شیرینی خامه‌ای با فیلینگ و تزیین دابل چاکلت
•    شیرینی خامه‌ای با فیلینگ ماچا
•    شیرینی خامه‌ای با فیلینگ خامه و توت فرنگی یا تمشک
•    شیرینی خامه‌ای با فیلینگ نوتلا
•    شیرینی خامه‌ای با فیلینگ کدو حلوایی
•    شیرینی خامه‌ای با کرم نارگیلی
•    شیرینی خامه‌ای با طعم یا فیلینگ قهوه

شیرینی خامه ای خوشمزه

شیرنی خامه ای نارنجکی؟!

شرینی خامه‌ای یک نوع ساده از انواع شیرینی تر است که طعم بسیار لطیفی دارد و به نارنجکی نیز معروف است و می‌تواند به عنوان یک دسر ایده‌آل بعد از غذا سرو شود و می‌توان گفت که در واقع یک شیرینی همه کاره است که می‌تواند شما را در تمامی مراسم‌ها از عصرانه دوستانه تا شیرینی جشن تولد و مراسم نامزدی همراهی کند.
 

طرز تهیه شیرینی خامه ای بدون فر

هوس خوردن و پخت شیرینی خامه ای خانگی آن هم در خانه‌های دانشجویی و خوابگاه‌ها که کمترین امکانات را دارند می‌تواند بغض بزرگی در گلوی دانشجو یا هر فرد دیگری که امکانات کافی ندارد باشد. 
به همین دلیل تصمیم گرفتیم طرز تهیه شیرینی خامه ای بدون فر را طی چند مرحله ارائه دهیم تا پختن آن برای همه راحت باشد و دغدغه نداشتن فر، پخت شیرینی در خانه را مثل رسیدن به یک رویا دور دست نکند.
 پس، برای شروع کافی است که یک قابلمه، همزن دستی یا برقی و ماسوره تهیه کنید. در نبود ماسوره هم می‌توانید تنها با یک قاشق کوچک همان کار را انجام دهید.
 طرز تهیه نون خامه ای با پیمانه و بدون فر به شرح زیر است که به شما کمک می‌کند شیرینی به‌اندازه با طعم خوب و متعادلی را تهیه کنید.
مواد لازم شامل:
•    کره 50 گرمی یا روغن
•    شکر نصف قاشق غذاخوری
•    آب 200 میلی‌لیتر یا 200 گرم
•    آرد 125 گرم 
•    تخم مرغ  4 عدد 
•    بکینگ پودر نصف قاشق چایخوری 
•    وانیل نصف قاشق چایخوری
•    300 گرم خامه قنادی  
توجه کنید که این مواد می‌تواند به‌طور تقریبی 35 عدد نان خامه ای به شما تحویل می‌دهد.

 

شیرینی خامه ای

1. تهیه خمیر شیرینی خامه ای 

کره و شکر موجود در دستور پخت باید به اندازه کافی در آب حل شوند، برای این کار شکر، کره و آب را درون قابلمه‌ای با حرارت ملایم بگذارید تا کم کم جوش بیاید و تا لحظه جوش آمدن آن را هم بزنید. فقط دقت کنید که کره به دمای محیط رسیده باشد و سفت و یخ زده نباشد.
تهیه خمیر نون خامه ای مهم‌ترین و حساس‌ترین مرحله در تهیه این شیرینی خوشمزه است، پس، بعد از اینکه آب به جوش آمد و یک یا دو جوش ریز زد، آرد را بلافاصله و بدون وقفه به آن اضافه کنید و سریع هم بزنید تا یکدست شده و ترکیبی مثل حلوا درست شود.
بعد از اینکه خمیر یکدست شد، زیر گاز را بلافاصله خاموش کنید تا خمیر به دست آمده روغن پس ندهد و به اصطلاح به روغن انداختن نیفتد. سپس، خمیر یکدست را درون ظرف دیگری بریزید و اجازه دهید تا خمیر به مدت یک یا دو ساعت استراحت کند و دمای آن کاهش پیدا کند.
سپس، تخم مرغ‌ها را در ظرفی دیگر بریزید و هم بزنید. خمیر خنک شده را با همزن برقی هم بزنید و تخم مرغ‌ها را طی چند مرحله به خمیر اضافه کنید و هر بار 3 تا 4 دقیقه آن را هم بزنید تا به این روش خمیر تخم مرغ را به خود جذب کند و بتوانید تاثیرش را بر روی ظاهر براق خمیر ببینید، اگر همه تخم مرغ‌ها را در یک مرحله اضافه کنید، تخم مرغ به خوبی جذب خمیر نمی‌شود.
حال کمی بکینگ پودر به خمیر اضافه می‌کنیم تا خمیر به اصطلاح بهتر تخمیر شود و پف کند. برای از بین بردن بوی زخم تخم مرغ نیز می‌توانید کمی وانیل یا گلاب یا پوست لیمو ترش به مواد خمیر اضافه کنید.  

2. پختن نان شیرینی خامه ای 

در این مرحله برای تهیه شیرینی خامه ای گرد یا شیرینی خامه ای نارنجکی، خمیر را داخل ماسوره بریزید و مانند شکوفه در اندازه‌ای برابر با یک گردوی متوسط داخل سینی که از قبل کف آن را چرب کرده بودید با فاصله بچینید که بعد از پختن و پف کردن به هم نچسبند که زحمتتان هدر برود. 
برای پختن شیرینی خامه ای در قابلمه، باید فضای قابلمه را مانند فضای درون فر درست کنید. برای این کار تنها لازم است که سه پایه‌ای را درون قابلمه قرار دهید و در قابلمه را به‌خوبی ببیندید که هوای گرم از داخل آن خارج نشود و به مدت 20 دقیقه اجازه دهید که قابلمه روی حرارت گرم شود و محیط درون فر را شبیه سازی کند. 
سینی محتوای نان‌ها را روی سه پایه قرار دهید تا با کف قابلمه فاصله داشته باشد و برای یک ربع اول با حرارت بالاتر بپزد و بعد از آن حرارت را کمتر کنید و اجازه بدهید تا نان‌ها به خوبی برشته شوند. در این مدت در قابلمه را برندارید، چرا که این کار باعث می‌شود پف نان‌ها بخوابد. 
بعد از اینکه نان‌ها پخت، اجازه دهید تا خنک شود. انتهای آن را سوراخ کنید و خامه‌ای که در ادامه نحوه تهیه آن توضیح داده شده است را با کمک ماسوره به درون آن بریزید و برای تزیین نون خامه ای متناسب با ذائقه و سلیقه خودتان از شکلات مایع  قهوه‌ای یا کرمی یا پودر نارگیل استفاده کنید و آن را نوش جان کنید.

3. تهیه خامه نون خامه ای 

خامه قنادی شیرین شده را که از قبل تهیه کرده بودید را در محیط قرار دهید تا با محیط هم دما شود و بتوانید با همزن به مدت 20 دقیقه خوب هم بزنید تا به‌خوبی پف کند و برای زمانی که در درون نون خامه ای قرار گرفت، آب نشود. فقط دقت کنید که طوری باید هم بزنید که با وارونه کردن ظرف خامه نریزد.
حال اگر خامه قنادی نداشتید، می‌توانید از این ترکیب استفاده کنید. خامه صبحانه 200 گرمی را با 20 گرم پودر خامه و 50 گرم شکر را تهیه کنید. 
شیر داخل پاکت خامه را جدا کنید و خامه را درون ظرفی بریزید و به همراه شکر با چنگال هم بزنید و آن را به مدت یک ساعت و نیم درون فریزر قرار دهید و بعد از آنکه از درون فریزر خارج کردید، دوباره آن را با چنگال هم بزنید تا شبیه به بستنی شود.
حال با همزن هم بزنید تا نرم شود و در این مرحله پودر خامه را اضافه کنید و به مدت 15 دقیقه هم بزنید تا خودش را بگیرد و سفت‌تر شود و فرم خوبی به خود بگیرد. 

تهیه شیرینی خامه ای چه با فر و چه بدون فر، تجربه بسیار دلچسبی از یک روز را به همراه خانواده در ذهنتان حک می‌کند که حتی می‌تواند طعم شیرینی را دلچسب‌تر نیز کند؛ پس اگر طرفدار تنوع و ریسک هستید، می‌توانید حتی به خودتان این فرصت را بدهید که طعم‌ها و فیلینگ‌های مختلف را امتحان کنید.

لطفا به این مقاله امتیاز دهید:
(16) 4.4

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

نظرات

  • شیرینی فقط شیرینی خامه ای سنتی..بهترینه

  • شیرینی خامه ای بهترینه..حتی اگه ضرر داشته باشه

  • نظر من خوب است

    ممنون از ثبت نظرتون.

نظر خود را بنویسید

برای دریافت خبرنامه ایمیل خود را ثبت کنید