طرز-تهیه-مسقطی-زعفرانی

طرز تهیه مسقطی شیراز

  • کالری 438
  • زمان آماده سازی 30 دقیقه
  • زمان پخت 20 دقیقه
  • کشور ایران
  • شهر شیراز

مسقطی چیست؟

شیرینی مسقطی، نوعی شیرینی خوش عطر و طعم از شهرستان لارستان استان فارس است. قدمت حضور این شیرینی لاری، به نیم قرن می‌رسد و اسم آن برگرفته از نام مسقط، پایتخت کشور عمان است. اگرچه اصل این شیرینی از کشور عمان به ایران آمده است اما ایرانیان با تغییر دستور تهیه و نزدیک کردن آن به ذائقه ایرانی، دسری خوش طعمی و دلنشین برای ما به ارمغان آورده‌اند. 
نزدیک به 150 سال است که این شیرینی به محبوب‌ترین سوغات شهرستان لار و شهر شیراز تبدیل شده است. مسقطی با برخورداری از ترکیبات آرد، شکر، نشاسته و انواع مغزی‌جات یک شیرینی مقوی و انرژی‌زا محسوب می‌شود که بسیار خوشمزه است. محبوبیت مسقطی تنها به ایران ختم نمی‌شود، به طوری که در بسته‌بندی ‌های مختلف به سایر کشور‌‌ها نیز صادر می‌شود. با ادامه این مقاله در شیرینی تا همراه باشیم تا شما را با طرز تهیه شیرینی مسقطی آشنا کنیم. 

شیرینی مسقطی شیراز 

محال است با شنیدن نام شهر زیبای شیراز، اسم مسقطی در ذهن‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها تداعی نشود. مسقطی یکی از محبوب‌ترین شیرینی‌‌‌‌‌‌‌‌‌های استان فارس است که با طعم خوشمزه و عطر دل‌انگیز خود طرفداران زیادی را به خود جذب کرده است. در واقع مسقطی نوعی حلوا به شمار می‌رود که قطب تولید آن شهر لار در استان فارس است. مسقطی ظاهری شبیه به ژله دارد؛ اما نسبت به آن کمی سفت‌تر است و از میوه درست نمی‌شود، بلکه مواد تشکیل‌دهنده آن آب، نشاسته، شکر، روغن مایع، گلاب، هل، جوهر لیمو و بسته به ذائقه از عطر و طعم از زعفران یا چیز‌‌‌‌‌‌‌‌های دیگر در آن استفاده می شود. برای تزئین آن نیز از گردو، پسته، بادام، گل محمدی، زرشک، نارگیل و کنجد استفاده می‌شود. این شیرینی خوشمزه، با طعم بی‌نظیر خود سوغات بسیاری از گردشگرانی است که به استان فارس سفر می‌کنند.

تزیین مسقطی

شیرینی مسقطی را میتوان خیلی ساده تزیین کرد ساده ترین روش تزیین این شیرینی خوشمزه استفاده از گل محمدی و خلال پسته و بادوم با ترکیب رنگ های دلخواه میباشد که رنگ و شکل جذابی به شیرینی مسقطی میدهد

 

مواد لازم تهیه شیرینی مسقطی برای 4 نفر

ردیف نام مواد مقدار
1 نشاسته ۱ پیمانه
2 آب ۷ پیمانه
3 شکر ۳ پیمانه
4 کره قنادی یا روغن جامد نصف پیمانه 
5 خلال بادام به مقدار لازم
6 هل آسیاب شده به مقدار لازم
7 زعفران دم کرده به مقدار لازم
8 خلال پسته به مقدار لازم
9 گلاب ۴ قاشق غذاخوری
10 هل به مقدار لازم 

طرز تهیه مسقطی زعفرانی برای 4 نفر

  • مرحله اول

برای درست کردن شیرینی مسقطی، ابتدا نشاسته را در آب بخیسانید تا ترشی آن گرفته شود. سپس نشاسته خیس خورده را به همراه آب درون ظرف مناسبی بریزید و هم بزنید. پس از حل شدن نشاسته در آب، آن را چند مرتبه از یک صافی عبور دهید تا صاف و یکدست شود، اما نباید آب آن کم شود. در نهایت درون یک قابلمه با اندازه مناسب محتویات صاف و یکدست شده را بریزید و روی حرارت قرار دهید.

طرز-تهیه-شیرینی-مسقطی-زعفرانی

  • مرحله دوم

شکر و کره (در صورت تمایل روغن جامد) را به نشاسته‌ای که بر روی حرارت قرار داده‌اید، اضافه نمایید و اجازه دهید جوش آمده و غلیظ شود. زمانی که مواد شما به جوش آمد و به قوام مناسب رسید، زعفران را برای معطر کردن و ایجاد رنگی زیبا به مواد اضافه کنید و مدام هم بزنید تا ته نگیرد.

آموزش-تهیه-مسقطی-زعفرانی

  • مرحله سوم

پس از اینکه مواد به قوام کافی رسید یعنی از فرنی غلیظ‌‌ ‌تر شد، گلاب را به آن اضافه کنید (در این مرحله می توانید در صورت تمایل خلال پسته یا بادام را نیز اضافه کنید) و بعد از 2 تا 3 دقیقه جوشیدن، حرارت را خاموش کنید. زمانی که مواد به صورت خمیر درآمد، آن را از قابلمه، درون یک ظرف مستطیلی که از قبل چرب کرده‌اید، بریزید و صاف کنید.

مراحل-تهیه-مسقطی-زعفرانی

  • مرحله چهارم

در نهایت با استفاده از خلال بادام یا پسته روی آن را تزئین کنید. مسقطی را در یخچال قرار دهید تا فرم دلخواه را بگیرد، می‌توانید پس از سرد شدن آن را با برش به شکل دلخواهتان در بیاورید و به عنوان یک دسر خوشمزه میل کنید.

روش-تهیه-مسقطی-زعفرانی

نکات کلیدی در طرز تهیه شیرینی مسقطی

  • تهیه این شیرینی، به 3 الی 4 ساعت زمان نیاز دارد، بنابراین برای پخت آن زمان خود را تنظیم کنید.
  • در ساعات اولیه تهیه شیرینی که نشاسته در حال جوشیدن است، نباید آن را رها کنید و به صورت مداوم باید نشاسته را هم بزنید تا نشاسته به خوبی پخته شود و مزه خامی نداشته باشد. در صورتی که نشاسته را به حال خود ر‌ها کنید و هم نزنید، نشاسته گلوله و تکه تکه خواهد شد.
  • برای خوش عطر و طعم شدن مسقطی، مقداری هل هنگام پخت به آن اضافه کنید. این مرحله اختیاری است اما یک نکته بسیار ظریف برای بخشیدن عطر و طعم بهتر به آن است.
  • برای خارج کردن شیرینی از قالب دقت کنید تا فرم آن خراب نشود. بهتر است مسقطی را با استفاده از یک چاقوی مرطوب از قالب جدا کنید و برای مدت زمان کوتاهی در دمای محیط قرار دهید. سپس آن را در ظرفی که مرطوب کرده‌اید برگردانید، این شیرینی خوشمزه بدون اینکه خراب شود از قالب جدا خواهد شد.
  • تفاوت انواع مسقطی‌‌ها در طعم‌دهنده‌ای است که روی آن ریخته می‌شود، برای مثال گل محمدی، انواع مغزی‌جات، وانیل و زرشک که هر کدام طعم مخصوصی به شیرینی می‌دهند.
  • توجه داشته باشید هم زدن این شیرینی در ابتدای کار در تعیین طعم و کیفیت آن تاثیر بسزایی دارد.
  • جالب است بدانید که برخی افراد در مراحل پایانی پخت، مسقطی را دم می‌کنند که این کار هم در کیفیتش تأثیرگذار است.
  • این شیرینی را با طعم کاکائو نیز می‌توان تهیه کرد، به این صورت که پودر کاکائو را به نشاسته صاف شده اضافه می کنید تا طعم و رنگ کاکائویی به خود بگیرد.
  • این شیرینی ، قابلیت نگهداری تا 3 الی 4 ماه را درون ظرف‌‌های در بسته دارد. بنابراین می‌توانید از این شیرینی به مدت طولانی استفاده کنید.

مسقطی-زعفرانی-خانگی

خواص شیرینی مسقطی

شیرینی مسقطی از مواد مقوی تهیه می‌شود؛ بنابراین علاوه بر عطر و طعم خوشمزه آن، برای بدن نیز بسیار موثر است. پروتئین موجود در این شیرینی بسیار بالا است که همین امر باعث تقویت عمومی و افزایش سطح انرژی و عضلانی شدن بدن می‌شود. بنابراین برای افرادی که فعالیت‌‌های سنگین انجام می‌دهند؛ مانند کارگران، ورزشکاران و بدنسازان بسیار مناسب است.
برخی محققان طب سنتی، مصرف این شیرینی را برای رفع درد‌‌های مفصلی، روماتیسمی و بوی بد دهان موثر پیش‌بینی کرده‌اند. حلوای مسقطی، سرشار از ویتامین‌‌های A، B، C، E، کربوهیدرات، سدیم، پتاسیم، پروتئین، کلسیم، آهن، فسفر، منیزیم، روی (زینک)، اسیدفولیک، منگنز، اسیدچرب امگا ۳، اسیدآمینه تریپتوفان، سلنیوم، مس، قند ساکاروز، گلوکز، فراکتوز و ... است. 
این شیرینی سرشار از ویتامین‌‌ها و پروتئین‌‌های مورد نیاز بدن است به این ترتیب باعث بهبود عملکرد سیستم عصبی و تقویت حافظه شده و از آلزایمر پیشگیری می‌کند. این شیرینی به علت برخورداری از کلسیم، منیزیم، فسفر و سلنیوم، تاثیری چشمگیر در تقویت، استحکام استخوان و دندان دارد و از پوکی استخوان و آرتروز پیشگیری می‌کند؛ از این رو برای سالمندان بسیار مفید است. 
امیدواریم به کمک این آموزش، طرز تهیه مسقطی را به خوبی آموخته باشید، در صورت تمایل پس از تهیه و مصرف آن، نظرات خودتان درباره این شیرینی خوشمزه و مراحل تهیه آن، با ما به اشتراک بگذارید.

لطفا به این مقاله امتیاز دهید:
(4) 5

خوشحال میشویم نظرتان را با ما به اشتراک بزارید

نظرات

آوا

۲ بهمن ۱۴۰۱

بهترین سوغات شیراز همین شیرینی مسقطی..من عاشقشم..حتما واسه عید از همین دستور تهیه درست میکنم.

برای دریافت خبرنامه ایمیل خود را ثبت کنید