طرز-تهیه-بیسکویت-زنجبیلی-کریسمس

طرز تهیه بیسکویت کوکی آدمک زنجبیلی: کوکی کریسمسی خوشمزه

  • کالری 260
  • زمان آماده سازی 40 دقیقه
  • زمان پخت 20 دقیقه
  • کشور انگلستان

بیسکویت زنجبیلی کریسمس

به‌ جرات می‌توانیم بگوییم که جشن سال نوی میلادی بدون کوکی کریسمسی، درست مانند شب یلدای بدون انار است. از ظاهر جذاب کوکی کریسمسی گرفته تا طعم تند آن، همه چیز قرار است، این مراسم را زیباتر از جشن‌های دیگر رنگ‌وآب دهد. همچنین با وجود امکان همکاری بچه‌ها برای تهیه آن، می‌توانیم درست‌کردن این کوکی کریسمسی را، روشی برای دورهم‌جمع‌شدن خانواده بدانیم. 
البته از حق نگذریم، این شیرینی کریسمس برای دیگر مردم هم جذابیت خاص خودش را دارد. با این تفاسیر اگر می‌خواهید روش تهیه آن‌ها را بدانید، در ادامه کنارمان بمانید. 

طرز-تهیه-بیسکویت-کوکی-آدمک-زنجبیلی

تاریخچه شیرینی کریسمس 

کوکی زنجبیلی خیلی قبل‌تر از تهیه آدمک زنجبیلی کریسمسی هم پخت می‌شد. داستان معروف وجود دارد که طبق آن شیرینی زنجبیلی کاملا تصادفی تهیه شده است. می‌گویند روزی در صومعه‌ای، حین آماده‌سازی خوردنی‌های کریسمس، راهبی به‌طور تصادفی ادویه‌هایی در خمیر ریخت. همه مردم منطقه نتیجه را دوست داشتند و این به سنتی تبدیل شد تا هر کریسمس شیرینی زنجبیلی درست کنند. البته روایت‌های مختلف دیگری هم درباره این نان (چه نرم و نانی و چه ترد و بیسکویتی) و شروع پخت شکل‌های متنوعش وجود دارد. بد نیست مختصری از آن‌ها را بدانید. 

اولین نان زنجبیلی

اولین نشانه‌های استفاده از زنجبیل را می‌توانیم با طب یونانی و مصری مرتبط بدانیم. اولین دستور پخت شیرینی زنجبیلی از یونان در 2400 قبل از میلاد به وجود آمده است. برخی هم عقیده دارند که دستور کتبی این خوشمزه را در مصر باستان (در مقبره‌های فراعنه) یافته‌اند. این دستورالعمل مربوط به حدود 1500 سال قبل از میلاد است و ظاهرا از آن پس دستورالعمل پخت نان زنجبیلی کم‌کم به کشورهای همسایه هم راه پیدا می‌کند.
گفته می‌شود که در سال 992 میلادی، راهبی ارمنی (گریگوری ماکار)، نان زنجبیلی را به اروپا آورد و به مسیحیان فرانسوی نحوه پخت آن را آموزش داد. البته در ابتدا، خرده نان در مخلوطی از عسل و زنجبیل خیس می‌شد تا این شیرینی تهیه شود. 
روایت‌های دیگر می‌گویند در قرن سیزدهم مهاجران آلمانی، روش تهیه نان زنجبیلی را به آلمان بردند. در انگلستان نیز اولین دستور طبخ آن برای اولین بار در سال 1390 دیده می‌شود. 

طرز-تهیه-بیسکویت-کوکی-آدمک-زنجبیلی

شروعی برای کوکی کریسمسی به شکل آدمک

ملکه الیزابت اول، اولین کسی بود که دستور داد کوکی کریسمسی را به شکل آدمک تهیه کنند. حتی برای این آدمک کوکی کریسمسی داستانی هم تعریف شد که در مناطق مختلف با تغییراتی دست‌به‌دست می‌شود. حکایت از این قرار است که پیرزنی با شوهرش به‌تنهایی زندگی می‌کرد و برای فرار از تنهایی، در زمان پخت کوکی آن را به‌شکل آدمک ساخت. 
آدمک فرار کرد و در راه به حیوانات مختلفی برخورد کرد که همه می‌خواستند، او را بخورند. آخرین حیوان روباه بود که با زیرکی، آدمک را فریب داد و او را خورد. در واقع این داستان به‌نوعی قرار است به شنوندگان پیامی اخلاقی بدهد. به‌عبارت دیگر پس از شنیدن آن متوجه می‌شویم که به هر کسی اعتماد نکنیم. این داستان برای اولین بار در مجله سنت نیکلاس که محبوب کودکان آمریکایی، تحت عنوان «پسر شیرینی زنجبیلی» به چاپ رسید.

 بیسکویت-کوکی-آدمک-زنجبیلی

روش تزیین کوکی کریسمس آدمکی

برای تزیین کوکی کریسمس آدمکی، کافی است که تخیل خود را به کار بگیرید. البته به‌جز تخیل برای تزیین، باید از رویال آیسینگ هم استفاده کنید. با استفاده از رویال آیسینگ حتی می‌توانید تزیینات دیگر را نیز روی کوکی کریسمسی خود بچسبانید. 
اگر با رویال آیسینگ آشنایی ندارید، باید بگوییم که نوعی کرم برای تزیین انواع شیرینی و کیک است. کرم آیسینگ را می‌توانید با ترکیب شکر، سفیده تخم‌مرغ و اسانس یا با استفاده از مواد آماده و طی مراحل ساخت، آماده کنید. این ماده پس از مدت کوتاهی خشک می‌شود و بسیار ترد و شیرین است. البته تاثیر چندانی روی مزه شیرینی نخواهد داشت و فقط کمی شیرینی به آن می‌افزاید کع کاملا ناچیز است. 

روش نگهداری از کوکی کریسمس آدمکی

برای نگهداری کوکی کریسمس آدمکی روش‌های مختلفی وجود دارد. البته که خمیر تازه کیفیت بهتری دارد؛ ولی گاهی ممکت است بخواهید کوکی کریسمسی را زودتر آماده کنید یا لااقل خمیر آن را همیشه، برای پخت در دسترس داشته باشید. 
در صورت نیاز ما روش‌های زیر را پیشنهاد می‌کنیم: 
1. کوکی کریسمس آدمکی را می‌توانید در ظرف دربسته و در دمای اتاق تا پنج روز نگهداری کنید. 2. می‌توانید خمیر پخته‌نشده را نیز برای سه ماه به‌صورت منجمد نگه دارید. کافی است که گلوله خمیر را پهن کنید و در سلفون بپیچید. در نهایت نیز آن را در لایهای فویل آلومینیومی بپیچید. هر زمانی که می‌خواهید کوکی بپزید، اجازه دهید خمیر یک شب در یخچال بماند تا به‌راحتی برش بخورد. سپس طبق روال برش دهید و بپزید.
3. کوکی کریسمس آدمکی که پخته شده‌اند را نیز می‌توانید بدون تزیین منجمد کنید. کافی است کوکی‌هایی که کاملا خنک شده‌اند را در یک کیسه فریزر قرار دهید. با این روش کوکی‌ها به‌خوبی تا سه ماه در فریزر می‌مانند. در زمان نیاز هم آن‌ها را یک شب در یخچال بگذارید تا به بافت مناسب برسند، سپس به دلخواه تزیین کنید.

مواد لازم برای تهیه بیسکویت زنجبیلی 

ردیف نام مواد مقدار
1 آرد ۲۰۰ گرم
2 تخم مرغ ۱ عدد
3 شکر قهوه ای 3/4 پیمانه
4 کره ۱۲۰ گرم
5 پودر زنجبیل یا زنجبیل تازه رنده شده ۱ قاشق چای خوری
6 بیکینگ پودر ۱ قاشق چای خوری
7 عصاره وانیل یک قاشق چایخوری
8 دارچین یک قاشق چای خوری
9 شیره انگور یا خرما 1/2 پیمانه

طرز تهیه بیسکویت زنجبیلی 

  • مرحله اول

در اولین قدم آرد، بیکینگ پودر و زنجبیل را با هم مخلوط کنید و خوب هم بزنید تا یک دست شوند.

طرز-تهیه-بیسکویت-زنجبیلی

  • مرحله دوم

سپس کره را در ظرفی ریخته و اجازه دهید تا به دمای محیط برسد، بعد شکر قهوه ای و شیره را به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید تا به رنگ کرم تیره  در بیاید. بهتر است برای مخلوط شدن بهتر مواد، از همزن برقی استفاده کنید.

آموزش-تهیه-بیسکویت-زنجبیلی-خانگی

  • مرحله سوم

حال وقت آن است که تخم مرغ و وانیل را به ترکیب شکر و کره اضافه کنید و آن ها را خوب مخلوط کنید و برای 2 دقیقه هم زدن را ادامه دهید تا ترکیب کاملا یک دستی آماده شود. در این مرحله باید ترکیب آردی که در مرحله اول آماده کرده اید را به ترکیب اضافه کنید و باز هم به خوبی آن ها را مخلوط کنید.

مراحل-تهیه-بیسکویت-زنجبیلی-خانگی

  • مرحله چهارم

حال باید به خمیر، به مدت 30 دقیقه در یخچال اجازه استراحت دهید. دقت داشته باشید که در این مرحله خیلی خمیر را ورز ندهید و آن را با نایلون بپوشانید. بعد از گذشت نیم ساعت به سراغ مرحله بعدی بروید.

آموزش-تهیه-بیسکویت-زنجبیلی-خانگی

  • مرحله پنجم

حال وقت آن است که بیسکویت ها را قالب بزنید. خمیر را از یخچال خارج کنید و روی سطح مورد نظرتان کمی آرد بپاشید که خمیر به سطح نچسبد. سپس به کمک وردنه خمیر را به آرامی به اندازه نیم سانتی متر یا 5 میلی متر پهن کنید و به کمک قالب مورد نظرتان، بیسکویت ها را از خمیر برش بزنید.

مراحل-تهیه-بیسکویت-زنجبیلی-خانگی

  • مرحله ششم

سینی فر را چرب کنید یا یک کاغذ روغنی مخصوص شیرینی پزی را روی آن قرار دهید و خمیرهای قالب زده شده را درون آن بچینید. حالا بیسکویت های زنجبیلی را درون فر قرار دهید تا به مدت 15 تا 20 دقیقه در دمای 180 درجه بپزند. 

روش-تهیه-بیسکویت-زنجبیلی-خانگی

بعد از این مدت می توانید سینی بیسکویت هایتان را از فر خارج کنید؛ اجازه دهید کمی خنک شوند و سپس آن ها را در ظرف دلخواهتان بچینید و در کنار یک چای مصرف کنید.

نکات تهیه بیسکویت زنجبیلی کریسمس

  • می توانید پس از پخت بیسکویت ها، از کرم های سفید یا شکلاتی برای تزیین روی آن استفاده کنید.

  • بیسکویت زنجبیلی کریسمس را می توانید با افزودن مواد دیگری مثل هل یا دارچین به طعم مورد علاقه خود نزدیک تر کنید. حتی می توانید طعم دهنده های میوه ای را به آن ها اضافه کنید.

  • دقت کنید که ضخامت بیسکویت ها بیشتر از نیم سانتی متر نباشد؛ زیرا بیکینگ پودر استفاده شده باعث پف کردن آن ها می شود.
 
مخلص کلام
کوکی کریسمسی از خمیری تهیه می‌شود که با خمیر کوکی‌های دیگر کمی تفاوت دارد. در ساخت این خمیر ملاس و زنجبیل به کار می‌رود که در جایگاه خود طعم متفاوتی به کوکی می‌دهند. طرفداران این کوکی از آن نه‌تنها به‌عنوان کوکی کریسمس بلکه برای فصول مختلف و جشن‌های آن با اشکال گوناگون بهره می‌برند. شکلی که در جشن شروع سال میلادی بیش از انواع دیگر استفاده می‌شود، کوکی کریسمسی آدمکی و انواع بابانوئل، گوزن و نمونه‌های مشابه است. 
 

 

لطفا به این مقاله امتیاز دهید:
(3) 3.7

خوشحال میشویم نظرتان را با ما به اشتراک بزارید

نظرات

محمد

۱۸ مهر ۱۴۰۰

عالی

شهرزاد کمالی

۲۶ آذر ۱۴۰۲

خوشم نیومد مواد بسیار سفت شد و نتونستم کوکی رو درست کنم و وقتی پخته شد نتونستم بخورم و بسیار سفت بود بازم سپاس از زحماتتون

برای دریافت خبرنامه ایمیل خود را ثبت کنید