طرز تهیه تافی کره ای

طرز تهیه تافی مغزدار کره ای و شکلاتی خانگی

  • کالری 390
  • قند 3.73 گرم
  • زمان آماده سازی 20 دقیقه
  • زمان پخت 20 دقیقه
  • کشور ایران

تافی چیست؟

تافی نوعی شیرینی است که با کاراملیزه کردن شکر یا ملاس با کره درست می‌شود. تافی‌ها جزو آب نبات‌های سخت دسته بندی می‌شوند ولی یک تفاوت با آنها دارند. بافت تافی برخلاف آب‌نبات هنگام مکیدن یا جویدن، نرم می شود و طعمی به یادماندنی و خوشمزه را برای همیشه در ذهنمان به یادگار می‌گذارد. تافی کره ای، تافی شیری و تافی شکلاتی از پرطرفدارترین طعم‌های این شیرینی خوشمزه هستند. همچنین انواع طعم‌های تافی را می‌توان به دو صورت ساده یا مغزدار درست کرد و یا از فروشگاه‌ها خرید. در این مطلب می‌خواهیم طرز تهیه تافی کره‌ای (با دستور پخت بسیار ساده) و طرز تهیه تافی مغزدار کره‌ای شکلاتی را به شما عزیزان آموزش دهیم تا بتوانید آن‌ها را در خانه درست کرده و این تافی‌های خوش‌طعم را در کنار عزیزانتان نوش جان کنید. برای تهیه تافی مغزدار می‌توانید از انواع مغزیجات دلخواه استفاده نمایید.

مواد لازم برای تهیه تافی کره ای

ردیف نام مواد مقدار
1 کره 100 گرم
2 شکر 2 لیوان
3 شیر پرچرب 2 لیوان
4 عسل 5 قاشق غذاخوری
5 مغزیجات دلخواه 3/4 پیمانه

طرز تهیه تافی کره ای

  • مرحله اول

مغزها را به کمک دست یا مخلوط کن خرد کنید و کنار بگذارید. (می‌توانید مغزیجات خام استفاده کنید و یا آن‌ها را بو داده و پودر کنید)

  • مرحله دوم

شیر را داخل قابلمه ریخته و روی حرارت متوسط قرار دهید تا گرم شود.زمانی که شیر کمی گرم شد عسل و شکر را اضافه کنید.پس از جوش آمدن مواد، زیر حرارت را کم کنید.

  • مرحله سوم

20 دقیقه مواد را هم بزنید.بعد از 20 دقیقه چند قطره از مواد را برداشته و داخل آب سرد بریزید، در صورتی که مواد، داخل آب سرد پخش شد برای 10 دقیقه دیگر هم آن را روی حرارت هم بزنید. اما اگر مواد، داخل آب سرد یکجا جمع شد زیر حرارت را خاموش کنید. سپس مغز دلخواه خود را اضافه کنید و یکبار دیگر مواد را هم بزنید.

طرز-تهیه-تافی-کره-ای

  • مرحله چهارم

یک سینی بردارید و داخل آن را با فویل آلومینیومی بپوشانید.مواد تافی را داخل سینی بریزید و به صورت یکدست پخش کنید.چند دقیقه صبر کنید تا مواد کمی سفت شده و خودش را بگیرد.

  • مرحله پنجم

یک چاقو برداشته و با کمی روغن آن را چرب کنید و بعد تافی‌ها را در شکل دلخواه برش دهید.سپس سینی را به مدت 2 ساعت داخل فریزر قرار دهید.بعد از 2 ساعت سینی را از فریزر بیرون آورده و تافی‌های مغزدار را داخل بسته‌های کوچک نایلونی قرار دهید.

نکته: تافی مغزدار را داخل یخچال نگهداری کنید زیرا بافت تافی در گرمای محیط نرم می‌شود.

مواد لازم برای تهیه تافی شکلاتی

ردیف نام مواد مقدار
1 شکلات تخته‌ای یا چیپسی(نیمه شیرین یا تلخ) 450 گرم
2 بادام یا مغزیجات دلخواه 3/4 پیمانه
3 کره بدون نمک 1 پیمانه
4 شکر دانه‌ریز 2/3 پیمانه
5 آب 1/3 پیمانه
6 شربت (شیره) ذرت رقیق 1/4 پیمانه
7 نمک نصف قاشق چایخوری

طرز تهیه تافی شکلاتی

  • مرحله اول

سینی فر را بیرون بیاورید و داخل آن را با کاغذ روغنی بپوشانید.بادام یا مغزیجات دلخواه را داخل آن پخش کنید. سپس سینی را به مدت 10 دقیقه با دمای 160 درجه در داخل فر قرار دهید.هر سه دقیقه یکبار مغزیجات را هم بزنید.

  • مرحله دوم

زمانی که رنگ مغزها تیره شد و بوی آن در فضا پیچید سینی را از فر بیرون بیاورید.اجازه دهید مغزها خنک شوند و سپس آنها را به کمک دست یا مخلوط کن خرد کنید.

طرز-تهیه-تافی-شکلاتی

  • مرحله سوم

داخل سینی فر را با فویل آلومینیومی بپوشانید و سپس یک لایه کاغذ روغنی روی آن قرار دهید.کمی اسپری روغن روی کاغذ اسپری کنید تا چرب شود.

  • مرحله چهارم

یک قابلمه مناسب انتخاب کنید.آب، کره، شکر، شربت ذرت و نمک را در قابلمه ریخته و آن را روی حرارت متوسط قرار دهید.مواد را هم بزنید تا کره و شکر کاملا آب شوند.به هم زدن ادامه دهید تا ترکیب تافی جوش بیاید.

  • مرحله پنجم

برای جلوگیری از تبلور تافی، لیسک را خیس کنید و مواد اطراف قابلمه را به شکل دورانی با استفاده از لیسک هم بزنید. یک دماسنج مایعات داخل قابلمه قرار دهید.تافی در حال جوش را هم بزنید و حین کار اگر احساس کردید بافت تافی از هم جدا شده ، کمی کره ذوب شده به آن اضافه کنید و مجددا مواد را هم بزنید.زمانی که دمای تافی در حال جوش به ۳۰۰ درجه سانتی گراد رسید حرارت را خاموش کنید.

طرز-تهیه-جوشاندن-تافی-مغزدار-شکلاتی

  • مرحله ششم

مایع آماده شده‌ی تافی را داخل سینی فر که از قبل آماده شده بود، بریزید.مواد را با استفاده از لیسک یا قاشق به طور یکنواخت در سینی پخش کنید. ( ضخامت مواد در قسمت‌های مختلف سینی باید یکسان باشد)چند دقیقه صبر کنید تا تافی داخل سینی کمی سفت شده و اصطلاحا خودش را بگیرد.

  • مرحله هفتم

یک چاقو برداشته و با اسپری روغن کمی آن را چرب کنید.مایع تافی را با استفاده از چاقو به شکل‌های دلخواه ببرید.کمی صبر کنید تا تافی‌ها کاملا خنک شوند و بعد قطعات برش زده را از هم جدا کنید.حالا باید روی تافی‌ها را با سس شکلات بپوشانید.

روش-تهیه-تافی-مغزدار-کره‌ای-شکلاتی-خانگی

  • مرحله هشتم

در این مرحله باید سس شکلات را با استفاده از روش بن ماری درست کنید.یک ظرف شبیه به قابلمه بردارید و یک چهارم آن را پر از آب کنید.ظرف را روی شعله گاز قرار دهید تا آب جوش بیاید.حالا شعله را کم کنید و ظرف حاوی شکلات را روی ظرف دارای آب قرار دهید. ( مانند شکل زیر)

روش-بن-ماری-برای-تهیه-تافی-مغزدار 
در این روش کف ظرف حاوی شکلات نباید به سطح آب موجود در ظرف زیرین برخورد کند و شکلات باید با بخار آب ذوب شود.
حین کار توجه کنید که بخار آب و یا قطره آبی وارد ظرف رویی که حاوی شکلات است نشود زیرا باعث سفت شدن شکلات می‌شود.

  • مرحله نهم

به کمک قاشق کمی سس شکلات روی تافی‌ها بریزید و یا تافی‌ها را داخل شکلات آب شده فرو کنید تا روی آن‌ها کاملا با سس پوشانده شود.سپس تافی‌های شکلاتی را داخل سینی بچینید و روی آن‌ها را پر از مغز کنید.سینی را به مدت 20 دقیقه داخل یخچال قرار دهید.بعد از این مدت تافی‌ها کاملا خنک شده و آماده‌ی سرو می باشند، سینی را از یخچال بیرون آورده و تافی مغزدار را داخل ظرف دلخواه بچینید.

نکته: ماندگاری این تافی، در ظرف در بسته و در یخچال به مدت یک هفته است.

تافی-شکلاتی-مغزدار-خانگی

امیدوارم از این آموزش لذت برده باشید. لطفا نظرات و سوالات خود را در پایین صفحه برای ما بنویسید.

لطفا به این مقاله امتیاز دهید:
(7) 4.9

خوشحال میشویم نظرتان را با ما به اشتراک بزارید

نظرات

سهند

۷ آذر ۱۴۰۱

طعم تافی کره ای رو خیلی دوست دارم..تافی شکلاتی رو امتحان نکردم..حتما درست می کنیم..ممنون از آموزشتون

برای دریافت خبرنامه ایمیل خود را ثبت کنید