معرفی و طرز تهیه انواع شیرینی عید و شکلات عید نوروز

شیرینی عید

نوروز، اولین روز از سال نو خورشیدی و آغاز فصل بهار است، مردم ایران و بسیاری از کشورهای منطقه از جمله تاجیکستان، ازبکستان، ترکیه، افغانستان، پاکستان، هند، چین و دیگر کشورهای کهن دنیا، نوروز را با تعارف شیرینی عید به یکدیگر، جشن گرفته و گرامی می دارند. ایرانیان از دیرباز با برگزاری آیین های دید و بازدید با پخت غذا و شیرینی نوروزی، از مهمانان خود پذیرایی می کردند. یکی از مهم ترین کارهایی که برای شروع سال نو، در روزهای پایانی سال انجام می شود، تهیه خوراکی های مخصوص پذیرایی از مهمانان است. این خوراکی ها معمولا شامل تهیه انواع غذا، دسر و شیرینی عید گوناگون به صورت خانگی است.

انواع شیرینی عید نوروز

 معروف ترین شیرینی های عید نوروز که تهیه آن به صورت خانگی در آغاز سال نو بین ایرانیان رواج دارد شامل شیرینی عید  نارگیلی، شیرینی بهشتی یا کرکی، شیرینی  پفکی، شیرینی بادامی، شیرینی پادرازی و گل سرسبد شیرینی های عید نوروز، یعنی شیرینی نخودچی نام برد. در اینجا دستور تهیه  انواع شیرینی عید نوروز ساده و خوشمزه را در اختیار شما عزیزان قرار می دهیم تا با تهیه آن ها، شما و مهمانانتان از تجربه پخت و طعم بی نظیر شیرینی خانگی لذت ببرید.

شیرینی نخودچی مخصوص عید نوروز

 در بین خانواده های ایرانی، شیرینی نخودچی نماد عید نوروز و گل سرسبد شیرینی های پذیرایی نوروزی است. برای تهیه این شیرینی عید خوشمزه به مواد زیر نیاز است:

آرد نخودچی ................................................. 200 گرم
پودر قند ......................................................... 100 گرم
روغن قنادی یا روغن جامد ....................... 100 گرم
پودر هل .............................................. نصف قاشق چای خوری
پودر یا خلال پسته ............................. به مقدار لازم برای تزیین
 

برای تهیه  شیرینی نخودچی عید نوروز سنتی در خانه، ابتدا پودر قند الک شده را با روغن جامد به خوبی مخلوط می کنیم تا کاملا نرم شود، سپس آرد نخودچی مرغوب را کم کم به آن اضافه می کنیم؛ در حین اضافه کردن آرد نخودچی پودر هل را هم اضافه می کنیم. خمیر به دست آمده را به مدت 6 تا 12 ساعت در یخچال می گذاریم تا استراحت کند. بعد از این مدت، خمیر را از یخچال خارج کرده، با قطر یک تا یک و نیم سانت روی سطح مناسب پهن می کنیم و با قالب های کوچک قالب می زنیم، کف سینی فر کاغذ روغنی پهن کرده و شیرینی ها را در آن می چینیم؛ در صورت تمایل روی آنها را با خلال پسته تزیین کرده و درون فر، که از نیم ساعت قبل روشن کرده تا گرم شود، در دمای 170 درجه سانتیگراد به مدت 15 تا 20 دقیقه قرار می دهیم. به همین سادگی شیرینی عید نوروز خانگی ما آماده است. 

شیرینی-نخودچی-نوروز

شیرینی مربایی

شیرینی مربایی یا مارمالادی، یکی از شیرینی‌های خشک بسیار خوشمزه و خاطره‌انگیز است، که مناسب استفاده در انواع اعیاد بوده و به دلیل وزن سبک، برای عروسی و جشن نیز بسیار مناسب است. این شیرینی عید، روش تهیه بسیار آسانی داشته و با توجه به چند نکته، می‌توان آن را در منزل نیز درست کرد. شیرینی مربایی یا مارمالادی، در میان مردم با نام شیرینی مشهدی نیز شناخته می‌شود، که این نام نشان از اصالت آن دارد. امروزه این شیرینی، در تمام کشور تهیه شده و عضو ثابت همه شیرینی فروشی‌ها است.

شیرینی-مربایی-نوروز

شیرینی کشمشی

شیرینی کشمشی، شیرینی خوشمزه و پرطرفدار هست که درست کردن آن در خانه بسیار آسان است. شیرینی کشمشی جزو شیرینی های خشک است اما برخی آن را بصورت کیک و نرم هم درست می کنند. مواد اولیه پخت این شیرینی به راحتی در دسترس است و بنابراین می توانید آن را هر زمان که خواستید در خانه درست کنید و میزان کشمش و تردی آن را خودتان تعیین نمائید.

شیرینی-کشمشی-نوروز

شیرینی نارگیلی

آماده کردن شیرینی نارگیلی آسان است و جزو طعم هایی است که بیشتر افراد آن را دوست دارند ،بنابراین اگر می خواهید برای مهمانی دوستانه خود، شیرینی بپزید، شیرینی نارگیلی انتخاب خوبی است. این شیرینی پر طرفدار ، جزو شیرینی های عید هم هست. برای تهیه شیرینی نارگیلی، نیاز به فر دارید.

شیرینی-نارگیلی-نوروز

شیرینی گردویی

شیرینی گردویی از شیرینی های اصیل ایرانی است و یکی از محبوب ترین شیرینی های عید است که در ایام نوروز برای پذیرایی استفاده می شود. بخش اعظم مواد تشکیل دهنده این شیرینی گردو است، به همین خاطر شیرینی گردویی نامیده شده است.این شیرینی بسیار مقوی بوده و صرف آن به همراه چای عصر لذت بخش است. این نکته را هم در نظر داشته باشید که این شیرینی کالری بسیار بالایی دارد. دستور پخت شیرینی گردویی بسیار آسان است و در مدت زمان کوتاهی آماده می شود. 

شیرینی-گردویی-عید

شیرینی آلمانی یا مشهدی

شیرینی آلمانی از دو لایه شیرینی که میان آن مربا و یا مارمالاد قرار دارد، تشکیل شده است و روی آن با پودرقند، پسته ، بادام، نارگیل  و یا شکلات تزئین می شود. شما می توانید شیرینی آلمانی را به عنوان شیرینی عید و یا برای دورهمی دوستانه درست کنید. برخی به شیرینی آلمانی، شیرینی مشهدی نیز می گویند،  در ترکیه نیز به آن  قرابیه مارمالادی گفته می شود

شیرینی-مشهدی-عید

شیرینی بهشتی

اکثر خانواده‌ها برای عید یا مراسم عروسی و جشن، به دنبال شیرینی‌های خشک و سبکی هستند که ماندگاری بالایی داشته باشند. شیرینی‌های خشک به صرفه هستند و به دلیل وزن کم آن، می‌توان مقدار بیشتری از شیرینی را خریداری نمود. شیرینی بهشتی، یکی از شیرینی‌های خشک است که به عنوان شیرینی عید بسیار پر‌طرفدار بوده و به دلیل تنوع رنگ و داشتن طعم عالی، فروش بالایی دارد. افرادی که علاقه دارند تا شیرینی ‌را در منزل تهیه کنند، می‌توانند این شیرینی را به راحتی درست نموده و میل کنند.

شیرینی-بهشتی-عید

شیرینی لوز

لوز نوعی شیرینی سنتی ایرانی است که در شهرهای تبریز، یزد، قزوین و تفرش تهیه می‌شود. انواع مختلف لوز عبارتند از لوز بادام یا لوز زعفرانی، لوز پسته و لوز نارگیل. مواد اولیه لوز بادام شامل بادام، شکر، آب، پودر قند، گلاب و زعفران است، این لوز همان لوز زعفرانی تبریز است و برخی‌ها از پودر پسته نیز برای تزئین  روی شیرینی استفاده می‌کنند و به عنوان شیرینی عید در مهمانی های نوروز محبوب است.

شیرینی-لوز-نوروز

شیرینی زبان

شیرینی زبان یکی از شیرینی های محبوب در کشور ماست. ماندگاری بالای شیرینی زبان، این خوردنی شیرین را به یکی از پرطرفدارترین شیرینی‌ها و میان وعده‌ها تبدیل کرده است. شیرینی، خوراکی دورهمی‌ها است و شیرینی‌پزی یک هنر محسوب می‌شود، هنر تلفیق طعم‌ها با یکدیگر برای ساخت لحظات خاطره‌انگیز. شیرینی‌ها به طور معمول به دو دسته شیرینی‌تر و شیرینی خشک تقسیم می‌شوند؛ شیرینی زبان در دسته شیرینی‌های خشک تقسیم‌بندی می‌شود.

شیرینی-زبان-برای-عید-نوروز

 

شیرینی دانمارکی

یکی از بهترین خوراکی ها برای به یاد ماندنی تر کردن لحظات، شیرینی است، شیرینی که در کنار لطافت و نرمی، طعم شیرین متناسبی نیز داشته باشد. شیرینی دانمارکی جزو آن دسته از شیرینی های است که همواره در تمامی مهمانی ها و مراسم استفاده می شود و کمتر کسی آن را دوست ندارد. شیرینی دانمارکی به دلیل طعم بی نظیر و ماندگاری بالا یکی از بهترین گزینه ها برای شیرینی عید نوروز است.

بهترین-شیرینی-عید-نوروز

 

شیرینی پادرازی

شیرینی پادرازی یکی از شیرینی‌های استان قزوین است که طرفداران بسیاری دارد و به سادگی، در انواع و اشکال مختلف تهیه می‌شود.
ازآنجایی‌که شباهتی نسبی به پا دارد به‌عنوان شیرینی پادرازی شهرت یافته است و آن را معمولاً همراه با چای سرو می‌کنند.
شیرینی پادرازی تهیه شده از سه نوع آرد؛ آرد گندم، نخودچی و برنج است که گاهی طعم نخودچی و گاهی طعم برنجی با بافتی نرم و اسفنجی دارد.

این شیرینی در بسیاری از شهر ها یکی از محبوب ترین شیرینی ها برای شیرینی عید می باشد.

شیرینی-پادرازی-عید

 

شیرینی میکادو

شیرینی میکادو که در ایران به شیرینی میشکا هم معروف است، یک شیرینی لایه لایه با نان ویفری و خمیری شبیه حلوا است. بافت ترد و طعم لذیذ شیرینی میکادو، آن را به یکی از پرطرفدارترین شیرینی ها، برای دورهمی ها و مهمانی ها و شیرینی عید تبدیل کرده است. شیرینی میکادو در گذشته های نه چندان دور، همراه با شیرینی نخودچی و شیرینی برنجی، زینت بخش سفره های هفت سین و پذیرایی از مهمانان عید بود. امروزه هم شیرینی میکادو در اکثر شیرینی فروشی ها و حتی بعضی از فروشگاه های نان فانتزی یافت می شود. میکادو، به دلیل شباهتش به ویفر، بین کودکان از محبوبیت زیادی برخوردار است و می توان از آن به عنوان میان وعده نیز استفاده کرد.

شیرینی-میکادو-عید

 

باسلوق

باسلوق یک شیرینی سنتی ایرانی است. باسلوق در اصل و در نوع سنتی خود از ترکیب نشاسته با طعم دهنده های طبیعی مانند گلاب و شیره انگور تهیه می شد. ایرانی ها همیشه برای مراسم های سنتی خود مانند جشن های عید نوروز، شیرینی های مختلفی تدارک می دیدند و باسلوق نیز یکی از این خوراکی های شیرین و خوش خوراک است. هر شهر شیرینی مخصوصی دارد، این شیرینی در اصل سوغات و شیرینی مخصوص شهرهای اراک، ملایر و مراغه است. امروزه در آن به جای نشاسته، از ژلاتین نیز استفاده می کنند که خاصیت بیشتری دارد و ترکیبی جدید محسوب می شود

باسلوق-برای-شیرینی-عید

شکلات عید و نوروز

شکلات خوراکی جذاب، خوشمزه و مفیدی است که از ترکیب شیر و شکر با پودر و کره کاکائو تهیه می شود و همه ما با طعم بی نظیر آن آشنایی داریم. شکلات در بیشتر مراسم های مردم سراسر جهان، بویژه مراسم هایی که اصل و اساس آن جشن و شادی است کاربرد فراوانی دارد. نزد ما ایرانیان، شکلات نیز به یک وعده خوراکی و پذیرایی اصلی در عید نوروز تبدیل شده و جای خود را در میان انواع دسرها و شیرینی های نوروزی باز کرده است.
از آنجایی‌که شکلات فراورده‌ای گیاهی است پس مطمئنا دارای خواصی نیز می‌باشد. البته خواص این خوراکی دوست‌داشتنی در ترکیب با شکر که ماده‌ای مضر است کم می‌شود و هر چه میزان شکر موجود در شکلات بیشتر باشد، خواص مفید آن نیز کمتر می‌شود. در کل محققین خواص زیر را برای شکلات –به خصوص با درصد بالای کاکائو و به شکل تلخ- ذکر کرده‌اند، پس بهتر است اگر قصد تهیه شکلات عید نوروز در خانه را دارید، با رعایت این نکته شکلات عید خانگی خود را تبدیل به یک ماده خوراکی مفید و مغذی کرده تا بتوانید از خواصی که از آن نام می بریم نیز بهره مند شوید.
خواص اصلی شکلات شامل دارا بودن آنتی اکسیدان؛ کاهنده خطر ابتلا به انواع بیماری‌های قلبی و عروقی؛ جلوگیری از لخته شدن خون در بدن؛ پیشگیری از سکته مغزی؛ جلوگیری از ابتلا به آلزایمر؛ ضد التهاب؛ محافظت از سلول‌های عصبی؛ محافظت از پوست و افزایش دهنده جریان خون است.

شکلات-خانگی-نوروز


شکلات عید خانگی

همه می دانیم، یکی از پر طرفدارترین شیرینی های عید، شکلات است. در مراسم دید و بازدید عید نوروز، ایرانیان با یک استکان چای داغ از مهمانان خود پذیرایی می کنند، در کنار چای داغ جای چه چیز خالی است؟ بله، شکلات! به خصوص شکلات عید نوروز از نوع خانگی. تهیه شکلات عید نوروز در خانه کار سختی نیست و با مواد ساده و در دسترس، قابل تهیه است. ما در اینجا به آموزش چند نوع شکلات عید نوروز خانگی خواهیم پرداخت:

شکلات کاراملی با روکش کاکائو:

برای تهیه شکلات عید خانگی با طعم کارامل و روکش کاکائو به مواد زیر نیاز است:
شکلات تخته ای ........................... نیم کیلو
کره ............................................... یک دوم پیمانه 
شکر ............................................. یک دوم پیمانه
آب ............................................... چهار قاشق غذاخوری
ابتدا در ظرفی مناسب، آب و شکر را مخلوط و روی شعله گاز قرار می دهیم، مدام هم میزنیم تا غلیظ شود؛ کره از قبل آب شده را به شربت شکر اضافه می کنیم؛ یک قالب مناسب را چرب کرده و داخلش را با کاغذ روغنی می پوشانیم؛ حال مایع کاراملی مان را که کمی هم از حرارت آن کم شده درون قالب ریخته در یخچال قرار می دهیم تا سفت شود. بعد از چند ساعت کارامل ما آماده است، آن را از قالب در آورده، برش می زنیم و در شکلات تخته ای که از قبل و با روش بن ماری ذوب کرده ایم می غلتانیم. حال شکلات کاراملی مخصوص عید نوروز ما آماده است. روی این شکلات های کاراملی را می توان با پودر پسته و پودر نارگیل تزیین کرد.

شکلات عید خانگی مغزدار

ترکیب مواد ذکر شده در آموزش های خانگی شکلات عید نوروز را می توان کمی جذاب تر کرد! با اضافه کردن مغزهای خوراکی ریز شده به شکلات کاکائویی، مانند مغز گردو، بادام، پسته و بادام زمینی، می توان شکلات عید خانگی مغزدار تهیه کرده و با آنها از مهمانان عید نوروز خود پذیرایی کنید. 

تزیین شکلات عید خانگی

نزد ما ایرانیان، پذیرایی با انواع شیرینی و شکلات و سرو آن با چای و قهوه، از ضروریات پذیرایی از مهمانان عید نوروز است، حال اگر شکلات پذیرایی عید نوروز به صورت خانگی تهیه شده باشد، میزبان نهایت تلاش خود را برای جذاب تر کردن شکلات هایش انجام می دهد. در اینجا چند ترفند ساده برای تزیین شکلات عید خانگی به شما آموزش می دهیم:

تزیین-شکلات-عید

تزیین شیرینی نوروزی و شکلات عید خانگی با شکلات سفید

بله! شکلات سفید. شکلات سفید از ترکیب کره کاکائو با شیر به دست می آید، برای همین رنگ قهوه ای دانه های شکلات را ندارد و یک انتخاب خوب برای تزیین شیرینی های نوروزی و شکلات های خانگی عید نوروز است. شما می توانید اندکی شکلات سفید آب شده را درون قیف قنادی سایز کوچک ریخته و بوسیله آن روی شیرینی ها و شکلات های خانگی خود خطوط و اشکال مختلف ایجاد کنید تا ظاهر شیرینی نوروز و شکلات عید خانگی شما جذاب تر شود.

تزیین شیرینی و شکلات نوروزی با استفاده از مغزهای خوراکی

می توانید پس از آماده شدن شکلات های خانگی یا شیرینی های نورزوی خود، روی آنها را با استفاده از پودر پسته، نارگیل، بادام تزیین کنید. این روش علاوه بر جذاب کردن ظاهر شرینی و شکلات خانگی عید نوروز، طعم بی نظیری به آنها خواهد داد.

تزیین شیرینی و شکلات عید خانگی با استفاده از شکلات های آماده

امروزه، شکلات در شکل ها و اندازه های گوناگون در بازار به وفور یافت می شود. شما می توانید با تهیه شکلات های ریز در شکل های گوناگون و یا اسمارتیزهای ریز رنگی، ظاهری شاد و جذاب به شکلات خانگی خود بدهید و از این طریق، دل مهمانان خردسال خود را نیز به دست آورید.

سخن پایانی

با تهیه انواع شرینی عید و شکلات عید نوروز در خانه، علاوه بر به رخ کشیدن ذوق و مهارت خود به مهمانان، می توانید از سلامت و کیفیت مواد تشکیل دهنده آن نیز مطمئن باشید و با خیال راحت شرینی ها و شکلات های خانگی سالم و دوست داشتنی را در اختیار کودکانتان قرار دهید تا بتوانند هم از طعم لذید آن لذت ببرند و هم از خواص این خوراکی دوست داشتین بهره مند شوند.

لطفا به این مقاله امتیاز دهید:
(37) 4.4

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

نظرات

  • به نظر من بهترین شیرینی عید شیرینی نارگیلی هست..هم خوشمزس و هم ماندگاری بالایی داره

  • ممنون از مقاله خوبتون..همه نوع شیرینی عید توی سایتتون هست

نظر خود را بنویسید

برای دریافت خبرنامه ایمیل خود را ثبت کنید