بابل-تی

بابل تی | طرزتهیه بابل تی (Bubble tea) به 2 روش

  • کالری 264
  • قند 65
  • زمان آماده سازی 20
  • زمان پخت 20
  • کشور تایوان

طرز تهیه بابل تی شکلاتی و بابل تی ساده خانگی 

بابل تی یک نوشیدنی سرد با طعم شیرین است که بر پایه چای تهیه می‌شود. این نوشیدنی برای اولین بار در سال 1980 در کشور تایوان تهیه شد و به تدریج به سایر نقاط جهان راه پیدا کرد. بابل تی که به نام‌های چای شیر مروارید و بوباتی نیز شناخته می‌شود. این نوشیدنی امروزه در کشور‌های مختلف دنیا از جمله امریکا، کره جنوبی، چین، فرانسه و... سرو شده و طرفداران بسیاری دارد. اگر قصد دارید بدانید که بابل تی چیست و با طرز تهیه انواع بابل تی شکلاتی و بابل تی خانگی آشنا شوید، در ادامه مقاله همراه ما باشید.

بابل تی چیست؟

بابل تی یک نوشیدنی خوشمزه و خاص است که از ترکیب چای شیرین شده، شیر و دانه‌های تاپیوکا تهیه می‌شود. در برخی مواقع می‌توان برای بهبود طعم این نوشیدنی از آب میوه‌های مختلف و میوه‌های متنوع استفاده کرد و به این ترتیب طعمی جدید و جذاب خلق کرد. اگرچه در ترکیبات بابل تی از چای استفاده می‌شود، اما به طور معمول این نوشیدنی به صورت کاملا سرد و با نی‌های بزرگ سرو می‌شود تا دانه‌های تاپیوکا بتوانند از آن عبور کرده و به دهان برسند.
بابل تی یا بوباتی دارای طعمی خاص بوده و به دلیل وجود دانه‌های تاپیوکا از ظاهر جذابی نیز برخوردار است، به همین علت یک نوشیدنی بسیار منحصر به فرد و محبوب در سراسر جهان محسوب می‌شود. بابل تی در لغت به معنای چای حباب‌دار است. علت نامگذاری این نوشیدنی به بابل تی به خاطر ایجاد حباب‌هایی است که در هنگام همزدن این چای روی آن ایجاد می‌شوند.

بابل تی با استفاده از چه موادی تهیه می‌شود؟

همان طور که گفتیم ماده اولیه موجود در بابل تی چای است. باتوجه به تنوع در انواع چای موجود در بازار، می‌توان از چای سیاه، چای سفید، چای سبز و چای اولانگ در تهیه این نوشیدنی استفاده کرد.
ماده دیگری که در تهیه بوباتی مورد استفاده قرار می‌گیرد شیر است. امکان دارد گاهی در برخی از رسپی‌ها به جای استفاده از شیر از انواع آبمیوه‌ها و یا بستنی‌ها استفاده کنند. شیری که در تهیه بابل تی مورد استفاده قرار می‌گیرد، نیز تنوع بالایی دارد. این شیر ممکن است از نوع شیر خشک، شیر تازه و از نوع شیرهای حیوانی نظیر شیر گاوی یا گوسفندی و یا شیر گیاهی نظیر شیر بادام، شیر سویا، شیر نارگیل و... باشد.
علاوه بر موارد گفته شده در تهیه این نوشیدنی از طعم دهنده‌های مختلف مانند شیر، عسل، شیره و خامه استفاده می‌شود. جالب است بدانید که این نوشیدنی را باید داخل لیوان‌های بلند سرو کرد.

buble-tea

بابل تی تاپیوکا

ماده دیگری که در تهیه بابل تی مورد استفاده قرار می‌گیرد، دانه‌های تاپیوکا هستند. این دانه‌ها از ترکیب آب و نشاسته تاپیوکا تهیه می‌شوند و یکی از اصلی‌ترین مواد تشکیل دهنده بابل تی به شمار می‌روند. دانه‌های تاپیوکا دارای مقادیر زیادی ویتامین ث و کلسیم هستند، از این رو فواید و خواص فراوانی برای بدن به همراه دارند.
بافت این دانه‌های سیاه رنگ کاملا نرم و لغزنده است و زمانی که آن‌ها را در دهان می‌گذارید، حالت ژله‌ای‌شان را حس می‌کنید. دانه‌های تاپیوکا به علت سنگین بودن، زمان سرو در انتهای لیوان ته نشین می‌شوند و ظاهر بابل تی را جذاب‌تر می‌کنند.
اکنون که با مواد تشکیل دهنده این نوشیدنی و ویژگی‌های ظاهری آن آشنا شده‌اید، بهتر است اندکی درباره طعم آن نیز صحبت کنیم و مزه آن را مورد بررسی قرار دهیم.
همان طور که در بخش‌های ابتدایی مقاله اشاره کردیم طعم این نوشیدنی کاملا شیرین است، اما امکان دارد میزان این شیرینی باتوجه به متفاوت بودن مواد به کار رفته در آن اندکی کم و یا زیاد شود. این موضوع به ذائقه افراد بستگی دارد. به طور کلی شیر، دانه‌های تاپیوکا و چای همگی از موادی با مزه و طعم خنثی هستند و با استفاده از چاشنی‌هایی از جمله عسل، خامه، شکلات و... به آن طعم و مزه می‌دهند.

خواص و فواید انواع بابل تی

بابل تی نیز مانند انواع نوشیدنی‌ها به واسطه طعم فوق العاده‌اش به یک نوشیدنی محبوب و دوست داشتنی تبدیل شده است. اما در کنار مزه خوب، خواص و فوایدی نیز برای بدن به همراه دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.
•    کمک به سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها یکی از مهم‌ترین فواید این نوشیدنی بوده که این خاصیت را مدیون دانه‌های تاپیوکا است؛ چراکه این دانه‌های کوچک منبعی غنی از کلسیم به شمار می‌روند.
•    همچنین این دانه‌ها حجم زیادی ویتامین ث را درون خود جای داده‌اند و به این ترتیب برای سلامت بدن و تقویت سیستم ایمنی به شدت مفید و سودمند هستند.
•    وجود شیر در این نوشیدنی به خواص و فواید آن افزوده و به لطف وجود این ماده ارزشمند، املاح معدنی مختلفی همچون اسید فولیک در بابل تی یافت می‌شود و مصرف آن برای تقویت سیستم عصبی و سلامت مغز بسیار پرفایده است.
•    ترکیب شیر، چای و انواع چاشنی‌ها در کنار هم سبب ایجاد حجم زیادی کافئین در این نوشیدنی شده و مصرف آن احساس نشاط و شادابی را به ارمغان می‌آورد. همچنین بابل تی به دلیل کالری فراوان، انرژی لازم برای بدن را تامین می‌سازد. بنابراین مواقعی که خسته و خواب آلود هستید و انرژی لازم برای انجام فعالیت‌های خود را ندارید و اتفاقا انبوهی از کارها بر سرتان ریخته است، مصرف یک لیوان بابل تی را فراموش نکنید.
•    خواص و فواید این نوشیدنی به طور معمول به مواد اولیه موجود در آن بستگی دارد. در صورتی که در تهیه بابل تی از چای سبز استفاده کرده و میزان شیرینی آن را کم کنید، مصرف آن می‌تواند برای سلامت قلب و کاهش فشار خون مفید باشد؛ چراکه چای سبز دارای مقادیر زیادی آنتی اکسیدان بوده و از خواص ضد التهابی برخوردار است.
•    همچنین وجود چای سبز در ترکیبات این نوشیدنی بی‌نظیر منجر به سلامت پوست شده و شادابی و درخشندگی را به پوستتان هدیه می‌کند. علاوه بر موارد گفته شده این نوشیدنی در صورتی که با استفاده از چای سبز تهیه شده باشد، به دلیل داشتن حجم زیادی از آنتی اکسیدان‌ها از ابتلا به سرطان‌ها جلوگیری می‌کند.
•    اما در کنار این موارد، مصرف بابل تی معایب و مضراتی نیز به همراه دارد و باید در مصرف آن اعتدال رعایت شود. از جمله مضرات مصرف این نوشیدنی می‌توان به اضافه وزن و چاقی اشاره کرد. 
•    است با افزایش قند خون مواجه شوند.افرادی که به اضافه وزن مبتلا هستند و از چاقی و مشکلات ناشی از آن رنج می‌برند باید در مصرف این نوشیدنی اعتدال را رعایت کنند؛ چراکه قند موجود در بابل تی منجر به اضافه وزن می‌شود.
همچنین افراد مبتلا به دیابت و قند خون بالا نباید در مصرف بابل تی زیاده روی کنند.

طرز تهیه بابل تی ساده خانگی

ردیف نام مواد مقدار
1 شکر قهوه‌ای نصف پیمانه
2 چای کیسه‌ای 8 عدد
3 شیر تازه به مقدار لازم
4 دانه گیاه تاپیوکا سه چهارم پیمانه

طرز تهیه بابل تی (ساده خانگی)

bubbletea-بابل-تی

درست کردن بابل تی اصلا کار سختی نیست و می‌توانید به راحتی آن را تهیه کرده و در میهمانی‌ها و دورهمی‌ها برای پذیرایی از میهمانان از آن استفاده کنید.

 

مرحله اول مواد اولیه بابل تی را آماده کنید :‌

در قدم اول باید شکر قهوه‌ای را با مقداری آب جوش حدود یک لیوان ترکیب کنید و آن را آنقدر هم بزنید که شکر در آب به خوبی حل شود و مایعی غلیظ و شبیه به شیره به دست آید. 


مرحله دوم چای بابل تی را دم کنید

 باید به سراغ دم کردن چای بروید. دم کردن چای کار سختی نیست و نیاز به توضیح اضافه ندارد. بعد از اینکه چای آمده شد اجازه دهید تا کاملا سرد شود و سپس به سراغ ادامه مراحل بروید.

مرحله سوم بابل را بجوشانید

ظرفی را از آب پر کنید و اجازه دهید به جوش بیاید، سپس دانه‌های تاپیوکا را درون آن بریزید و اجازه دهید به مدت ده دقیقه داخل آب جوش باقی بمانند تا آماده استفاده شوند. می‌توانید آنها را آبکش کنید و سپس کنار بگذارید.


مرحله چهارم: دانه های بابل تی را آبکش کنید

اکنون 4 عدد لیوان بلند آماده کرده و دانه‌های آبکش شده را به طور مساوی داخل لیوان‌ها بریزید. سپس ترکیب آب و شکر قهوه‌ای و چای را به مقدار مساوی روی دانه‌ها ریخته و چند تکه یخ به داخل هر لیوان بیاندازید.

مرحله پنجم : به بابل تی شیر اضافه کنید

در نهایت حدود 3 الی 4 قاشق غذاخوری شیر داخل هر لیوان بریزید و یک نی درون هر لیوان قرار دهید.

مرحله ششم : بابل تی آماده است !

اکنون بابل تی‌ها آماده هستند و می‌توانید آن‌ها را میل کنید.

طرز تهیه بابل تی شکلاتی

ردیف نام مواد مقدار
1 شکر قهوه‌ای سه قاشق غذاخوری
2 پودر کاکائو دو قاشق غذاخوری
3 چای یک قوری
4 آب 1.4لیوان 
5 نشاسته تاپیوکا 1.2 لیوان

طرز تهیه بابل تی شکلاتی

از دیگر روش‌ها برای تهیه این نوشیدنی جذاب، استفاده از نشاسته تاپیوکا به جای دانه‌های آن است.
1.    برای شروع کار و در مرحله اول آب را داخل ظرفی بریزید و روی حرارت قرار دهید. سپس پودر کاکائو و شکر را داخل ظرف ریخته و به خوبی هم بزنید تا این مواد کاملا یک دست شوند و سپس ظرف را از روی حرارت بردارید.


2.    در مرحله دوم اجازه دهید که این ترکیب از حرارت بیافتد و بعد نشاسته تاپیوکا را به آن اضافه کنید و مخلوط کنید تا به یک خمیر نچسب برسید. در صورتی که حین تهیه خمیر احساس کردید که خمیر شل است می‌توانید مقداری نشاسته به آن بیافزایید و در صورت سفت بودن، کمی آب به آن اضافه کرده و به خوبی ورز بدهید.


3.    در مرحله سوم با استفاده از این خمیر گلوله‌های کوچکی را درست کنید و کنار بگذارید. بعد از گذشت تقریبا نیم ساعت آن‌ها را داخل آب در حال جوش بریزید. اجازه دهید به مدت 20 دقیقه به خوبی پخته شوند. در حین پخت به آرامی تاپیوکا‌ها را هم بزنید تا به هم نچسبند.


پس از تکمیل فرآیند پخت دانه‌ها، آن‌ها را آبکش کنید و اجازه دهید تا سرد شوند. سپس به طور مساوی آن‌ها را در لیوان‌ها تقسیم کرده و چای دم کشیده سرد شده، تعدادی یخ و شیر را به این ترکیب بیفزایید. اکنون می‌توانید نوشیدنی جذابتان را میل کنید و از خواص آن بهره‌مند شوید.


طرز تهیه بابل تی خانگی بدون تاپیوکا

در این روش نیز باید طبق روش‌های قبلی عمل کرده و همه مراحل را مو به مو اجرا کنید. تنها تفاوتی که این روش در مقایسه با روش‌های دیگر دارد، نداشتن دانه تاپیوکا است. در این شیوه تنها کافی است به جای تاپیوکا از ژله استفاده کنید. ابتدا ژله را در قالب‌های مسطح ریخته و بعد از سفت شدن آن را به تکه‌های کوچک برش بزنید و درون لیوان‌های مدنظر بریزید. در برخی رسپی‌ها به جای تاپیوکا و ژله از تخم شربتی نیز استفاده می‌کنند.

buble-tea

نکات قابل توجه برای تهیه بابل تی

به طور معمول توجه به یکسری نکات سبب بهتر شدن طعم بابل تی و افزایش کیفیت آن می‌شود. در ادامه به برخی از این نکات اشاره می‌کنیم تا شما نیز هنگام تهیه حواستان بیشتر جمع باشد.
•    حتما پس از پخت دانه‌های تاپیوکا آن‌ها را آبکش کرده و زیر آب سرد قرار دهید.
•    می توانید برای بهتر شدن طعم دانه‌های تاپیوکا آن‌ها را داخل مخلوطی از آب و شکر قهوه‌ای یا شیره قرار دهید.
•    برای تهیه بابل تی خوش طعم می‌توانید به جای شکر قهوه‌ای از عسل یا شیره استفاده کنید.
•    می توانید برای بهتر شدن عطر بابل تی کمی زنجبیل به آن بیفزایید.

 

بابل تی

 

طرز تهیه بابل‌تی بدون تاپیوکا

ردیف نام مواد مقدار
1 شیر 1 فنجان
2 شکر قهوه‌‌ای نصف فنجان
3 خامه (اختیاری) به میزان دلخواه
4 چای 8 کیسه

طرز تهیه بابل‌تی بدون تاپیوکا

بابل‌تی دمنوشی سرد و دل‌چسب است که مزه خامه‌ای و لطیفش می‌تواند روزمان را بسازد. البته گاهی دانه‌های تاپیوکا در دسترس نیستند؛ به همین دلیل ممکن است از درست‌کردن آن منصرف شویم.
نظر ما این است که اگر با چنین مشکلی مواجه شدید، جای نگرانی نیست؛ زیرا دانه‌های تاپیوکا مزه خاصی به دمنوش نمی‌دهند و می‌توانید بدون آن‌ها نیز بابل‌تی را آماده کنید. برای درست‌کردن چنین دمنوشی نیاز به وقت و انرژی چندانی ندارید. زمان آماده‌شدن بابل‌تی بدون تاپیوکا حدود 10 الی 15 دقیقه است.

 

buble-tea

 

جایگزین چای سیاه در بابل‌تی

زمان تهیه این دمنوش دقت کنید که چای سیاه حاوی کافئین است؛ پس ممکن است خواب شبانه شما را مختل کند و شما برای مدت‌زمان بیشتری بیدار بمانید. با این اوصاف شاید بخواهید ماده دیگری را به‌جای چای بگذارید.
برای تهیه بابل‌تی، بدون چای، می‌توانید از چای‌ سبز یا چای اولانگ به‌جای چای سیاه استفاده کنید. جایگزین دیگری که می‌توانید برای چای سیاه از آن برگزینید، قهوه است. البته قهوه نیز کافئین دارد، پس با توجه به این نکته از آن میل کنید.

جایگزین شکر قهوه‌ای در بابل‌تی بدون تاپیوکا

شکر قهوه‌ای از جمله مواد مهم برای طعم‌دهی‌ نهایی به بابل‌تی است. البته اگر میزان کالری و قند دریافتی برای شما اهمیت دارد، می‌توانید از شیرین‌کننده کم‌کالری دیگری استفاده کنید. اما برای برخی ازدست‌ندادن طعم لذیذ و اصلی مهم‌تر از هر چیز دیگری است.

buble-tea

جایگزین شیر در بابل‌تی بدون تاپیوکا

اگر جزو افرادی هستید که به لاکتوز حساسیت دارند یا شیر و خوراکی‌های لبنب دوست ندارند؛ می‌توانید از شیر بادام هندی، شیر بادام، شیر‌ سویا یا هر شیر گیاهی دیگری استفاده کنید. البته به شما پیشنهاد می‌کنیم که شیر نارگیل، را جایگزین شیر لبنی نکنید؛ زیرا بو و عطر نارگیل مانعی برای درک مزه و رایحه چای خواهد بود. 

طرز تهیه بابل‌تی بدون تاپیوکا

این دستور تهیه بسیار آسان است و نیازی به توجه و تمرکز بالایی ندارد. در صورت تمایل فقط به چای سیاه قوی، شکر قهوه‌ای، شیر و خامه غلیظ، نیاز دارید. می‌توانید از یخ هم استفاده کنید تا بیشتر سرد شود.
۱. چای سیاه را در فرنچ‌چرس یا قوری دم کنید سپس اجازه دهید خنک شود. برای این‌که تکه‌های چای درون دمنوش نیاید، آن را از صافی رد کنید.
۲. به چایی شکر قهوه‌ای بیفزایید و هم بزنید تا به‌خوبی ترکیب شوند.
3. شیر را به دیگر محتویات اضافه کنید.
4. خامه را به‌خوبی هم بزنید تا فقط کمی سفت شود. البته دقت کنید که غلظت خامه به‌حدی برسد که تکه‌های خامه درون مخلوط مشخص نشود و روی چای ننشیند. قرار است خامه با شیر و چای سیاه ترکیبی خوشمزه را بسازد.

فوت‌و‌فن‌ها برای بابل‌تی بدون تاپیوکا

●    چای سیاه باکیفیت و خوب برای دم‌کردن انتخاب کنید؛ زیرا مزه تلخ چای در طعم‌دهی نوشیدنی اهمیت دارد.
●    در‌صورتی‌که قصد دارید نسخه غیرلبنی و بدون شیر را آماده کنید، پس خامه غلیظ را نیز کنار بگذارید و شیر بادام را به جای این دو به محتویات بیفزایید.
●    ساخارین، سوکرالوز و Swerve از نمونه شیرین‌کننده‌هایی هستند که کالری بسیار کمی دارند. این شیرین‌کننده‌ها را می‌توانید به‌عنوان جایگزین برای شکر قهوه‌ای در نظر بگیرید.
●    اگر مایلید که نوشیدنی‌تان کم‌آب‌تر شود، تکه‌های یخ درون دمنوش بریزید.
●    خامه را زمانی اضافه کنید که قصد نوشیدن بابل‌تی را دارید.
●    اگر بیش از مصرفتان بابل‌تی درست کردید، حتما باقیمانده را درون شیشه بریزید و در یخچال، بگذارید.
●    اگر بابل‌تی بدون تاپیوکا درون یخچال به‌درستی نگهداری شود تا 3 روز ماندگاری دارد. 
●    با وجود این‌که می‌توانید بابل‌تی را از قبل آماده کنید؛ اما توصیه می‌کنیم به‌محض تهیه آن را میل کنید.

طرز تهیه بابل‌ بدون تاپیوکا فوری

ردیف نام مواد مقدار
1 چای 8 کیسه
2 آب 1 فنجان
3 شکر 1 فنجان
4 شیر یا شیر جایگزین 2 فنجان
5 تکه‌های میوه یا ژله 1 فنجان
6 یخ به‌میزان دلخواه

طرز تهیه بابل‌ بدون تاپیوکا فوری

اگر دانه‌های تاپیوکا ندارید یا نمی‌خواهید این دانه‌ها را بخورید، می‌توانید از ژله میوه یا از تکه‌های میوه همچون توت‌فرنگی استفاده کنید. 

buble-tea

طرز تهیه بابل‌ بدون تاپیوکا فوری

1.    چای را دم کنید، بگذارید تا خنک شود و تفاله‌های آن را بگیرید.
2.    در ظرفی، آب و شکر را با حرارت متوسط گرم کنید. سپس اجازه دهید خنک شود.
3.    تکه‌های میوه یا ژله را به شربت اضافه کنید. اگر تصمیم به استفاده از میوه دارید؛ آن‌ها را کمی بپزید تا نرم شوند.
4.    شیر و یخ را درون مخلوط‌کن بریزید تا لطیف و یکدست شوند.
5.    در مرحله آخر تمام موادی که در این چند مرحله آماده کردید را مخلوط کنید.

buble-tea

سخن پایانی
بابل تی یک نوشیدنی جذاب و پرطرفدار است که برای بار اول در کشور تایوان کشف شد و سپس به سایر نقاط جهان راه پیدا کرد. این نوشیدنی با استفاده از موادی نظیر شیر، چای، دانه‌های تاپیوکا، شکر و... تهیه می‌شود و طعم شیرینی دارد. مصرف این نوشیدنی به سبب داشتن املاح معدنی فراوان خواص بسیاری نیز دارد اما باید به اندازه مصرف شود. در این مقاله به طرز تهیه بابل تی به سه روش پرداختیم. در صورتی که قصد دارید این نوشیدنی را در خانه تهیه کنید، حتما تمامی مراحل را به دقت اجرا نمایید. 

لطفا به این مقاله امتیاز دهید:
(12) 4.7

خوشحال میشویم نظرتان را با ما به اشتراک بزارید

نظرات

مهتاب

۳۰ شهریور ۱۴۰۲

بابل تی خیلی خوشمزه اس

کافه تهران

۳۰ شهریور ۱۴۰۲

بابل تی شکلاتی خیلی خاصه

یاسی

۱ آبان ۱۴۰۲

ممنون

علی

۱ آبان ۱۴۰۲

بابل تی واقعا حقشه ترند شه

simsim

۱ آبان ۱۴۰۲

بابل تی که نه بهشت تی

پارسا

۲۵ مهر ۱۴۰۲

ممنون

سروش میرزایی

۲۴ مهر ۱۴۰۲

بابل تی واقعا خداستتتتتت

--

۲۴ مهر ۱۴۰۲

ممنون بابت مقاله بابت تی

مهرنوش

۲۴ مهر ۱۴۰۲

ممنون

برای دریافت خبرنامه ایمیل خود را ثبت کنید