نان تست فرانسوی | روز دوستداران نان تست

نان تست فرانسوی از سرخ‌کردن نان تستی به دست می‌آید که در ترکیبی از شیر، تخم‌مرغ و برخی مواد دیگر خوابانده شده است. در همه فرهنگ‌های دنیا نان تست فرانسوی را به شیوه‌های مختلف درست می‌کنند و نباید این نان خوشمزه را مخصوص کشور فرانسه دانست. البته از حق نگذریم که این نان، ترکیب غذایی کاملی از تمام مواد مورد نیاز بدن را هم دارد. 
این وعده‌ی غذایی لذیذ که آسان تهیه می‌شود، دسری وسوسه کننده و خوشمزه به شمار می‌رود که در مهمانی‌ها هم امکان سروکردن آن را داریم. شاید به‌خاطر همین محبوبیت و خوشمزگی است که برایش روزی خاص در تقویم ثبت شده است و روز ۲۸ نوامبر یا ۷ آذر را «روز نان تست فرانسوی» نام‌گذاری کرده‌اند. 
احتمالا برای شما هم جالب است اگر بدانید که نان تست فرانسوی اصیل چطور درست می‌شود. در این صورت می‌توانید همانند رستوران‌ها و کافه‌های سراسر دنیا، نان تستی خوش‌طعم برای خودتان بپزید و در وعده صبحانه یا عصرانه همراه نوشیدنی محبوبتان، آن را میل کنید. اگر از طرفداران فرنچ تست هستید یا می‌خواهید بدانید که چرا اینقدر محبوبیت دارد، خواندن ادامه این مطلب برایتان جذاب خواهد بود. 


 

 

تاریخچه نان تست 

اینکه نان تست دقیقا از چه زمانی وارد وعده‌های غذایی شد، چندان مشخص نیست؛ اما دلیل نیاز به آن کاملا واضح است. نان‌های تست تکه‌های نانی هستند که ماندگاری بیشتری دارند. این قضیه در گذشته برای مردم از اهمیت بالایی برخوردار بود؛ زیرا بهتر از انواع نان معمولی امکان جویدن داشت. با گذشت زمان مردم یاد گرفتند، سفتی کمی که حاصل از ماندن این نان به وجود می‌آید را نیز می‌توانند رفع کنند. استفاده از دستور پخت نان تست فرانسوی راهکار حل این مساله بود. 
گفته می‌شود مردی به نام ژوزف فرنچ نان تست فرانسوی را در سال 1724 میلادی تهیه و با همین نام به مردم معرفی کرد. نکته مهم اینجاست که او نام «French Toast» را بدون آپستروف‌اس نوشت و این نان با همین نام شهرت پیدا کرد. 
اما مدارک موجود می‌گویند که رسم برشته‌کردن نان در امپراتوری روم رایج شد. کلمه «نان تست» نیز در واقع از کلمه لاتین «tostum» گرفته شده است که معنای لغوی «سوزاندن» دارد. رومیان نان تست فرانسوی امروزی را تحت عنوان «Pan dulcia» تهیه می‌کردند. دستور آن نیز در کتاب «آشپزی و غذاخوردن در امپراتوری روم» وجود دارد که مربوط به قرن پنجم پس از میلاد است. 
برخی دیگر بر این باورند که نان تست فرانسوی توسط آشپزهای اروپایی قرون وسطایی تهیه شده است. آن‌ها باید از هر ذره غذایی برای سیرکردن خانواده‌شان استفاده می‌کردند و استفاده از رطوبت برای سرخ‌کردن نان‌های تست یک‌روزمانده، باعث تازگی آن‌ها می‌شد. امروزه نان تست فرانسوی را برای استفاده در شرایط سخت و داشتن نانی با امکان جویدن بهتر نمی‌خواهیم؛ بلکه برای تنوع در وعده‌های غذایی، مصرف می‌کنیم.

 

 

انواع نان تست فرانسوی 

نان تست فرانسوی به‌روش‌های مختلف تهیه می‌شود. در واقع هر کسی می‌تواند به‌روش خودش با تغییراتی در رسپی آن را درست کند. مثلا درحالی‌که برخی افراد نانی روشن‌تر دوست دارند، برخی دیگر یک تکه با رنگ تیره‌تر را ترجیح می‌دهند. همچنین علاوه بر میزان برشته‌شدن این نان، مخلفاتی که برای قراردهی نان در آن نیز دوست داریم، انتخابی کاملا شخصی است. 
تطبیق‌پذیری خوب نان تست فرانسوی با مواد غذایی مختلف نیز در این زمینه تاثیرگذار است. هزاران تاپینگ خوشمزه از بسیار شیرین گرفته تا ساده و سالم وجود دارد که می‌توانید به نان تست فرانسوی اضافه کنید. بسیاری از مردم دوست دارند توت‌فرنگی، موز یا زغال‌اخته روی آن بگذارند. بچه‌ها نیز ممکن است آن را با مارشمالو، چیپس، شکلات یا خامه زده‌شده میل کنند. 

 


 
دسرهای مرتبط
با یادگیری روش پخت نان تست فرانسوی، اکنون ساخت دسرهای مختلف، سرگرمی جدیدی برایتان خواهد شد. استفاده از نان‌های مختلف از طرفی و کاربرد مواد غذایی گوناگون برای قراردهی نان در آن از طرف دیگر، راه‌های مختلفی را جلوی پایتان می‌گذارد. 


1. فرنچ تست آیس کریم : برای تهیه این دسر کافیست پس از تهیه فرنچ تست، آن را به‌صورت مکعبی برش بزنید. اکنون از بستنی وانیلی (بسته به سلیقه) استفاده کنید و بستنی را روی نان آماده‌شده بریزید. ترکیب به‌وجودآمده را خوب مخلوط کنید و برای 4 ساعت در فریزر بگذارید. 


2. رول فرنچ تست : پس از تهیه فرنچ تست، آن را با وردنه صاف کنید. یک لایه نازک پنیر خامه‌ای روی نان بزنید و آن را به‌شکل رول ببندید. اکنون می‌توانید نان‌ها را تزیین کنید. 


3. نان تست فرانسوی به‌روش اسکاتلندی : در این روش نان تست فرانسوی به‌طور سنتی تهیه و با گذاشتن سوسیس بین دو برش از آن سرو می‌شود. در بریتانیای کبیر نیز این ساندویچ را با سس گوجه‌فرنگی استفاده می‌کنند.


 

لطفا به این مقاله امتیاز دهید:
(2) 5

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

نظر خود را بنویسید

برای دریافت خبرنامه ایمیل خود را ثبت کنید