بهترین و بدترین نوشیدنی ها برای افراد دیابتی

وقتی فردی دچار دیابت می‌شود، بدن قادر به استفاده صحیح از انسولین برای جابجایی گلوکز یا قند خون به سلول‌ها جهت تامین انرژی نمی‌باشد. این موضوع می‌تواند منجر به افزایش سطح قند خون و بروز عوارض جدی گردد. مصرف نوشیدنی های حاوی قند به طور قابل توجهی سطح قند خون را افزایش می‌دهد و این افزایش ناگهانی می‌تواند برای افراد مبتلا به دیابت خطرناک باشد. برای کنترل دیابت، لازم است از محتوایات غذاها و نوشیدنی‌ها آگاه باشید. با مجله شیرینی تا همراه باشید تا با هم این نوشیدنی ها را بررسی کنیم.

بهترین نوشیدنی‌ها برای افراد دیابتی

آگاهی از مقدار کربوهیدرات موجود در غذاها و تأثیر آن بر سطح قند خون بسیار مهم است. به همین جهت همواره به افراد دیابتی، توصیه می‌شود از نوشیدنی‌های بدون کالری یا کم‌کالری استفاده کنند؛ اصلی‌ترین هدف این توصیه، جلوگیری از افزایش سطح قند خون است. انتخاب نوشیدنی‌های مناسب می‌تواند به جلوگیری از بروز عوارض جانبی نامطلوب، مدیریت علائم بیماری و حفظ وزن در محدوده استاندارد کمک کند.

آب 

آب یکی از نوشیدنی‌های فوق‌العاده برای افراد دیابتی است، زیرا حاوی کالری، قند و کربوهیدرات نیست. البته برای افرادی که به دنبال نوشیدنی‌های خوشمزه‌تر هستند، گزینه‌های دیگری نیز وجود دارد. برخی از نوشیدنی‌های جذاب یا به نظر سالم برای بیماران دیابتی مناسب نیستند، اما بسیاری از آنها با راهکارهای خانگی ساده می‌توانند سالم شوند.

نوشیدنی‌های طعم‌دار برای افراد دیابتی

برخی از افراد به دلیل اینکه آب به تنهایی طعم جذابی ندارد، میوه‌ها یا نوشیدنی‌های شیرین را ترجیح می‌دهند. اگر آب به خودی خود برای آنها جذاب نیست، می‌توانند با اضافه کردن مرکباتی مانند لیمو ترش یا نارنج به آن طعم دلچسب‌تری ببخشند. همچنین تمشک و توت‌فرنگی تازه یا یخ زده نیز می‌توانند برای طعم‌دهی به آب مفید باشند. اضافه کردن چند برگ از گیاهان خوشمزه مانند نعناع و ریحان به آب نیز، می تواند طعم آن را بهبود بخشد. همچنین بر اساس یک مطالعه، افزودن عصاره آلوئه‌ورا به آب می‌تواند برای افراد مبتلا به دیابت مفید باشد.

چای

مطالعات نشان داده است که چای سبز دارای اثرات مثبتی بر روی سلامتی کلی است. این نوشیدنی می‌تواند به کاهش فشار خون و کلسترول بد (LDL) کمک کند. برخی از تحقیقات نیز نشان می‌دهند که مصرف شش فنجان چای سبز در روز ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع دو را کاهش دهد. اینکه چه نوع چای (سبز، سیاه یا گیاهی) را انتخاب می کنید با شماست اما باید از اضافه کردن شیرین‌کننده‌ها به چای خودداری کنید.

پیشنهاد شیرینی تا به شما : طرز تهیه چای به

چای-نوشیدنی-دیابتی-مناسب

دمنوش‌های گیاهی

استفاده از دمنوش‌های گیاهی راه دیگری برای طعم‌دهی به آب است. جوشاندن برگ‌های برخی از گیاهان در آب می‌تواند هم طعم و هم سلامتی را به همراه داشته باشد. به عنوان مثال، شیرین‌بیان بدون افزایش سطح قند خون، طعم مطبوعی به آب می‌دهد. یک مطالعه حیوانی در سال 2007 نشان داد که موش‌های دیابتی پس از مصرف عصاره شیرین‌بیان، سطح گلوکز خونشان کاهش پیدا کرد. این یعنی شیرین‌بیان می‌تواند به افراد مبتلا به دیابت، برای کاهش سطح قند خون کمک کند.

قهوه

بحث‌هایی درباره مصرف قهوه توسط افراد دیابتی وجود دارد. تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف قهوه به مدت کوتاه ممکن است اثرات منفی‌ای داشته باشد، اما نوشیدن قهوه به مدت طولانی فوایدی دارد. یک مطالعه در سال 2012 نشان داد که نوشیدن قهوه می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع دو کمک کند؛ بطوری‌که سطح خطر در افرادی که دو تا سه فنجان قهوه در روز می‌نوشند، کمتر است. این مطلب همچنین برای افرادی که چهار فنجان یا بیشتر قهوه (کافئین دار یا بدون کافئین) در روز می‌نوشند، صدق می‌کند. دقت کنید که در اینجا مقصود نوشیدن قهوه بدون شیرین‌کننده‌هاست؛ زیرا اضافه کردن شیر، خامه یا شکر به قهوه باعث افزایش کالری می‌شود و می‌تواند بر سطح قند خون تاثیر بگذارد.

آب میوه خالص

آب میوه خالص انتخاب خوبی است، اما حتی آب میوه نیز می‌تواند حاوی کربوهیدرات میوه (قند) باشد. نوشیدن آب میوه به تنهایی، می‌تواند باعث افزایش قند خون شود، اما اگر آن را با سایر غذاها، به ویژه غذاهای پروتئین دار یا حاوی چربی‌های سالم مصرف کنید، می‌تواند از این امر جلوگیری کند. مصرف میوه می‌تواند راه خوبی برای رفع تشنگی باشد و فواید تغذیه‌ای بیشتری نسبت به آب میوه دارد. هرچند آب میوه خالص حاوی قند زیادی نیست، اما افراد دیابتی باید در مصرف آن اعتدال را رعایت کنند؛ زیرا آن حاوی فیبر نیست.

آب سبزیجات

از آنجایی که بیشتر آب میوه ها حاوی مقدار زیادی شکر هستند، آب گوجه فرنگی یا سبزیجات جایگزین خوبی است. سبزیجات برگ سبز که منبع ویتامین ها و مواد معدنی هستند را می توان با کرفس یا خیار و یک کمی توت فرنگی مخلوط و مصرف کرد.

آب سبزیجات

شیر کم چرب 

گاهی بدن چیزی بیشتر از آب می خواهد. شیر میتواند راه حل خوبی باشد. شیر گاو، شیر سویا، شیر برنج یا شیر بادام می توانند کالری، ویتامین و مواد معدنی مورد نیاز بدن را تامین کنند، اما کربوهیدرات ها را نیز به رژیم غذایی شما اضافه می کنند. همیشه شیر بدون قند، کم چرب یا بدون چربی را انتخاب کنید. نوشیدن شیر باید به یک یا دو لیوان در روز محدود شود.

بدترین نوشیدنی برای دیابتی ها

تا حد امکان از نوشیدنی های شیرین خودداری کنید. نوشیدنی های شیرین نه تنها سطح قند خون شما را افزایش می دهند، بلکه بخش مهمی از کالری دریافتی روزانه شما را نیز تشکیل می دهند. افراد مبتلا به دیابت باید از نوشیدنی های زیر اجتناب کنند:

نوشابه ها و نوشیدنی های گازدار

نوشیدنی های گازدار در صدر لیست نوشیدنی هایی که باید از آنها اجتناب کنید ذکر شده است. نوشیدنی های گازدار و اسیدی با افزایش وزن و پوسیدگی دندان همراه هستند، بنابراین بهتر است آنها را از دید دور نگه دارید. شیرین‌کننده‌های مصنوعی، مانند آن‌هایی که در نوشابه رژیمی یافت می‌شوند، می‌توانند بر باکتری‌های روده نیز تأثیر منفی بگذارند.

 برعکس، می تواند مقاومت به انسولین را افزایش دهد و در نهایت باعث دیابت یا بدتر شدن آن شود. طبق یک مطالعه در سال 2009، افزایش مصرف نوشیدنی های رژیمی با افزایش خطر ابتلا به سندرم متابولیک مرتبط است. این سندرم در بسیاری از حالات اعمال می شود، از جمله:

● فشار خون بالا
● کلسترول بالا
● سطوح بالای تری گلیسیرید
● افزایش وزن
● قند خون بالا
 

نوشیدنی های انرژی زا

به غیر از نوشابه، نوشیدنی های شیرین شده مانند نوشیدنی های انرژی زا ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع 2، افزایش وزن و سندرم متابولیک را افزایش دهند. اضافه وزن یک عامل خطر برای ابتلا به دیابت نوع 2 است و چاقی و دیابت هر دو از ویژگی های سندرم متابولیک هستند. نوشیدنی های انرژی زا هم کافئین و هم کربوهیدرات بالایی دارند.

مطالعات نشان داده است که نوشیدنی های انرژی زا نه تنها سطح قند خون را افزایش می دهند، بلکه باعث مقاومت به انسولین نیز می شوند. این مقاومت می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش دهد. کافئین بیش از حد می تواند باعث تحریک پذیری، افزایش فشار خون و بی خوابی شود. همه اینها بر سطح کلی سلامت یک فرد تأثیر می گذارد.

نوشیدنی های انرژی زا

آب میوه های شیرین

آب میوه های شیرین می توانند سطح کربوهیدرات رژیم غذایی را بسیار افزایش دهند. این به سطح قند خون را زیاد می کند و خطر اضافه وزن را افزایش می دهد. کسانی که می خواهند آب میوه بنوشند باید مطمئن شوند که آبمیوه 100 درصد خالص بدون قند اضافه دریافت می کنند. علاوه بر این، می توانند آب معدنی را به آب میوه مورد علاقه خود اضافه کنند و سپس میل نمایند.

کوکتل‌های میوه‌ای

نوشیدنی‌های شیرین مانند اسموتی‌های میوه، مثل آب میوه‌ها با شکر شیرین می‌شوند، اما معمولاً حاوی مقادیر زیادی شکر یا شربت ذرت هستند و آب میوه طبیعی کمی دارند. آنها مقادیر زیادی شکر را فراهم می‌کنند و ارزش غذایی بسیار کمتری نسبت به آب میوه‌های 100٪ خالص دارند.

کوکتل میوه

اسموتی‌های میوه‌ای ممکن است باعث افزایش قند خون در مقایسه با نوشابه‌های گازدار شوند. دیابتی‌ها می‌توانند از مقادیر زیادی آب میوه‌های تازه و 100 درصد خالص لذت ببرند، اما مراقب اسموتی‌های میوه‌ای آماده که حاوی آب میوه واقعی نیستند، باشند.

نکاتی که افراد دیابتی باید به آنها توجه کنند

بسیاری از نوشیدنی‌ها حاوی مقادیر زیادی قند و کربوهیدرات هستند. برچسب‌های مواد غذایی می‌توانند اطلاعات ارزشمندی در مورد ارزش غذایی و مواد مغذی ارائه دهند. افراد مبتلا به دیابت نیازهای متفاوتی دارند، بنابراین دستورالعمل رژیم غذایی دقیقی وجود ندارد، اما نکات زیر می‌تواند به شما در مدیریت قند خون کمک کند:

● از رژیم غذایی متعادل استفاده کنید، مصرف غذاها و نوشیدنی‌های حاوی کربوهیدرات را کنترل کنید.
● مقدار کربوهیدرات‌ها باید هر روز یکنواخت و به طور مساوی توزیع شود.
● برای اطمینان از عملکرد صحیح بدن و مغز، باید کربوهیدرات کافی مصرف کنید.
● مرتباً سطح قند خون خود را چک کنید و در صورت شک با پزشک متخصص مشورت کنید.

لطفا به این مقاله امتیاز دهید:
(0) 0

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

نظر خود را بنویسید

برای دریافت خبرنامه ایمیل خود را ثبت کنید