آیا نوشیدنی گرم باعث خنک شدن ما می شود؟

استفاده از نوشیدنی‌های گرم در فصل تابستان ممکن است به نظر غیرمعمول و عجیب بیاید، اما نتیجه تحقیقات متخصصان نشان می‌دهد که نوشیدنی های گرم در واقع به خنک شدن بدن در دمای بالا و هوای گرم بسیار کمک می کند. در این مقاله با مجله تخصصی شیرینی تا همراه باشید.

در روزهای بسیار گرم، بسیاری از مردم عمدتاً به سمت نوشیدنی‌های سرد تمایل پیدا می کنند، اما باید توجه داشت که گروهی دیگر به منظور خنک‌ کردن بدن خود در هوای گرم به نوشیدن چای داغ روی می‌آورند. چای داغ در کشورهایی مانند ایران، هند، بنگلادش، عربستان و ژاپن بسیار محبوب است و در طی تمامی فصول سال بدون توجه به دمای هوا مصرف می‌شود.

چای داغ

معمولا گروه دوم اعتقاد دارد که مصرف چای داغ در روزهای گرم بسیار اثرگذار و لذت بخش است. این باور در طب سنتی کشور چین هم وجود دارد که برخی از انواع خاص چای مانند نعناء و چای ترش حتی در حالت داغ خاصیت خنک‌ کنندگی را برای بدن دارند. بر اساس این باورها، سوالی مطرح می شود: آیا واقعاً نوشیدنی‌های گرم می‌توانند ما را در روزهای گرم خنک کنند؟

سازمان لایو‌ساینس "livescience" اعلام کرد، که کارشناسان معتقدند نوشیدنی‌های گرم می‌توانند در واقعیت به خنک‌ کنندگی بدن کمک کنند، اما این مسئله به عوامل دیگری نیز بستگی دارد که در ادامه مقاله به آنها می پردازیم.

پیتر مک‌ناتون، استاد داروشناسی در کالج کینگ لندن، تأکید دارد که نوشیدنی‌های گرم می‌توانند واقعاً به خنک‌ کنندگی بدن کمک کنند. او توضیح می‌دهد: "ممکن است این امر به نظر غیرمعقول بیاید، اما واقعاً نوشیدنی‌های گرم می‌توانند دمای بدن را پایین بیاورند."

در صورت نوشیدن، نوشیدنی داغ ابتدا به نظر می رسد که دمای بدن ما هم متعاقبا افزایش می یابد، اما بدن انسان مانند دیگر حیوانات خون گرم، دائما در تلاش است تا بتواند دمای داخلی خود را تنظیم نگه دارد.  این پدیده توسط مک‌ ناتون اینگونه توضیح داده می‌شود که نوشیدنی‌های گرم و فلفل تند، از طریق تحریک گیرنده‌ای عصبی به نام "TRPV1" پیامی به مغز ارسال می‌کند که بدن ما نیاز به خنک‌ شدن دارد. به عبارت دیگر، با مصرف نوشیدنی‌های گرم، بدن شروع به تعریق می کند.

وقتی که بدن عرق می کند، این عرق تبخیر می‌شود و همین امر باعث خنک‌ شدن بدن می‌شود. با ترکیب باد با عرق روی پوست، این عملیات تبخیر تسریع شده و باعث می‌شود تا دمای بدن پایین‌تر بیاید. پیتر مک‌ ناتون تاکید می‌کند که سالم بودن بدن ما به تعرق بستگی دارد و سیستم تنظیم دمای بدن هم تاثیر اساسی در خنک کردن بدن ما دارد. این اثر به‌ ویژه در شرایط با حرارت بالا و کم‌ رطوبت بسیار مشهودتر است.

نوشیدنی های گرم

با افزایش رطوبت موجود در محیط این روند در بدن ضعیف‌ تر می‌شود؛ زیرا رطوبت زیاد از تبخیر تعرق از سطح پوست جلوگیری می کند، به همین دلیل است دمای قابل‌ تحمل برای بدن در شرایط با رطوبت بالا پایین‌ تر از شرایط خشک و کم‌ رطوبت است.

بر اساس یک مطالعه انجام‌ شده در سال 2017، نوشیدنی‌های گرم می‌توانند به طور موقت به افراد در شرایط دمایی گرم کمک کرده تا وضعیت بهتری را تجربه کنند. این مطالعه بر روی دوچرخه‌ سوارانی صورت گرفت که در شرایط بدون رطوبت و مناسب برای تبخیر دوچرخه‌ سواری می‌کردند و در این شرایط بدون رطوبت، تبخیر تعرق بهتر انجام می‌شود.

نوشیدنی های سرد در بدن برعکس نوشیدنی های گرم عمل می کند. زمانی که شما در فصل گرما نوشیدنی سرد می خورید، باعث کاهش دمای بدن شما می شود و مغز فرمان کاهش تعریق و بازگشت به دمای عادی را می دهد. این موضوع باعث می شود فقط بدن فرمان خنک کنندگی را قطع کند و در این شرایط احساس گرمای بیشتری را بعد از چند دقیقه خوردن نوشیدنی خنک می کنید.
اما این مسئله در شرایطی مانند هوا با رطوبت بالا، باد کم یا موانعی برای تعریق موثر (مثل لباس‌های سنگین آتش‌ نشانان) بسیار متغییر است.

در نهایت، نوشیدنی‌های گرم نه تنها با تحریک تعرق به خنک‌ کردن بدن کمک می‌کنند، بلکه با ارتقاء آب‌رسانی به بدن موجب خنک‌ کردن بدن از طریق تبخیر تعرق می‌شوند. به‌ طور کلی، نوشیدنی‌ های گرم، سپس نوشیدنی‌های سرد و در نهایت نوشیدنی‌های دمای اتاق به خنک‌ کردن بدن در روزهای گرم بسیار کمک می‌ کنند.

لطفا به این مقاله امتیاز دهید:
(1) 5

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

نظر خود را بنویسید

برای دریافت خبرنامه ایمیل خود را ثبت کنید