روز جهانی شکلات 2023 : 10 حقیقت جالب درباره شکلات که نمیدانستید!

روز جهانی شکلات روز جمعه 16ام تیرماه است و ما نمی‌توانستیم به دلیلی بهتر از این که روز ما با شکوه و شادی شکلات پر شود، فکر کنیم! اگرچه یک روز کامل مخصوص شکلات، دلیل کافی برای هیجان‌انگیز بودن است، اما فکر می‌کنیم با به اشتراک گذاشتن برخی از حقایق جالب و کمتر شناخته شده درباره شکلات، این روز را با هم جشن بگیریم! در این مقاله برخی از انواع عجیب و خلاقانه بستنی‌های شکلاتی تا برخی از مزایای سلامتی شکلات تلخ و نکات جالب دیگر درباره این خوردنی خوشمزه که شاید تا امروز آن ها را نمی دانستید. پس با شیرینی تا همراه باشید.

گرچه انسان‌ها از هزاران سال پیش از شکلات استفاده کرده‌اند، اما روز جهانی شکلات از سال 1550 میلادی در تقویم اروپایی ها جای گرفت. با این حال برخی مورخان بر این باورند که کریستف کلمب بعد از سفر آخر خود به آمریکای مرکزی و جنوبی در سال 1504 میلادی، دانه های کاکائو را به اسپانیا آورد.
در هر صورت اروپایی ها دیرتر از باقی قاره ها به جمع شکلات خورها اضافه شد، زیرا از حدود 4000 سال قبل شکلات توسط تمدن قدیمی اولمک (Olmec) شکلات را کشف و مصرف می کردند. تحقیقات جدیدی در سال 2018 توسط دانشگاه بریتیش کلمبیا کانادا که قدمت مصرف شکلات، نشانه های قدیمی تری دارد. با بررسی آثار فرهنگ تمدن مایو-چینچیپه (Mayo-Chinchipe)در اکوادور، باستان شناسان دانه های کاکائو را در ظروف سفالی به قدمت 5300 سال پیدا کردند.
 بنابراین بیایید مقداری بیشتر در دل این حقایق عمیق شویم و خودمان را برای شگفتی دنیای شکلات آماده کنیم. علاوه بر قدمت و اهمیت فرهنگی آن در فرهنگ های مختلف قدیمی و جدید، شکلات حاوی حقایق و خواندنی های فراوانی است. پس در ادامه با ما همراه باشید.

نام شکلات از دو تمدن باستانی متفاوت مشتق شده است

کلمه شکلات از واژه اسپانیایی "xocoatl" نشات گرفته است که ترکیبی از واژه مایایی "chocol" به معنی گرم و واژه آزتکی "atl" به معنی مایع بود. در این فرهنگ‌ها، شکلات به عنوان یک نوشیدنی گرم و تلخ مصرف می‌شد که به افراد انرژی زیادی می‌داد و همچنین به عنوان یک آفرودیزیاک (افزایش میل جنسی) استفاده می‌شد. این باعث شد که مردم در این جوامع باور داشته باشند که کاکائو هدیه ای از خدای Quetzalcoatl است. نام علمی درخت کاکائو، Theobroma cacao، از زبان یونان باستان مشتق شده است و به معنی "غذای خدایان" است.

تمدن‌های باستانی شکلات را به عنوان ارز استفاده می‌کردند

در تمدن‌های باستانی مانند مایاها و آزتک‌ها، دانه‌های کاکائو دارای ارزش زیادی بود و آرا به عنوان ارز برای مبادلات خود استفاده می کردند. در تمدن آزتک، دانه‌های کاکائو به ارزش طلا شناخته می‌شدند. بر اساس بررسی های باستان شناسان، در تمدن آزتک، دانه‌های کاکائو به ارزش طلا شناخته می‌شدند.از آن‌ها برای پرداخت مالیات و خرید کالاهایی مانند غذا و لباس استفاده می‌کردند. 100 دانه کاکائو شما را به یک بوقلمون می‌رساند و ۳ دانه کاکائو برای شما یک خرمای تازه را فراهم می کرد. به دلیل اینکه این نوع ارزی به راحتی روی درختان قابل کشت بود، کشت آن هم محدود شد تا ارزش آن حفظ شود.


شکلات و کاکائو یکسان نیستند 

اگرچه در روزمره مردم این دو کلمه به یک معنی استفاده می شود، اما کاکائو به گیاه و دانه‌های آن اشاره دارد، در حالی که شکلات محصول فرآوری شده ای است که از دانه‌های کاکائو ساخته می‌شود. کاکائو بعد از آنکه دانه هایش حرارت دید و تغییر رنگ داد آن را به پودر تبدیل می کنند. این پودر کاکائو می تواند با شیر با آب سرد مخلوط شود و نوشیدنی لذیذی را فراهم کند.

فواید فراوان شکلات تلخ برای سلامتی

شکلات تلخ با درصد بالای کاکائو (۷۰ درصد یا بیشتر) حاوی مواد آنتی‌اکسیدانی، به خصوص فلاونوئیدها هستند. این آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند بدن را در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت کرده و خطر بروز  بیماری‌هایی مانند دیابت، آلزایمر، اختلال عملکرد مغز را کاهش دهند.

چندین مطالعه نشان داده است که مصرف معتدل شکلات تلخ می‌تواند بر سلامت قلب شما تأثیر مثبتی داشته باشد. فلاونوئیدهای موجود در شکلات تلخ می‌توانند فشار خون شما را کاهش دهند، جریان خون شما را بهبود بخشیده و خطر بروز بیماری قلبی عروقی را کاهش دهند.

تاثیر شکلات بر خلق و خوی ما

شکلات بیش از ۸۰۰ ترکیب شیمیایی مختلف دارد و برخی از آن‌ها می‌توانند تولید اندورفین، سروتونین و فنیل‌اتیل‌آمین در مغز را تحریک کنند. این مواد تولیدی می‌توانند خلق و خوی شما را بهبود بخشیده و حس بسیار خوبی را در طی روز برای شما ایجاد کند. تمام شکلات حاوی کمی کافئین هستند که می‌تواند باعث شارژ انرژی و بیداری شما شود، بنابراین شکلات بهترین وعده برای افزایش انرژی بعد از ظهر است!

گرانترین شکلات‌ جهان بیش از ۱ میلیون دلار هزینه دارد!

تعجب نکنید این مقدار هزینه بیشتر از یک شکلات است، شکلات‌های لوک فارست کانفکشنز (Lake Forest Confections’ Le Chocolate Box) به همراه جواهرات از جواهرات سیمون فروش می‌رسد و قیمت آن بیش از ۱ میلیون دلار است. این باعث می‌شود که رسماً گران‌ترین جعبه شکلاتی باشد که تاکنون در دنیا به فروش رسیده است.

اگر به دنبال طلا و الماس ۲۴ عیار برای همراه شدن با شکلات‌های خود نیستید، بلوک‌های شکلات توآک (To'ak) حدود ۲۰۰ دلار فروخته می‌شوند. شکلات توآک که در اکوادور تولید می شود، بر روی تولید شکلات تلخ با منشأ تک‌منطقه‌ای از بهترین دانه‌های کاکائو تمرکز دارد که اغلب از مزارع یا مناطق خاص در اکوادور تهیه می‌شود. این شکلات در بشکه‌هایی که شبیه به فرآیند شراب یا ویسکی کیفیت بالا هستند، به‌مدت چندین سال نگه‌داری شده و این کار باعث بهبود طعم و پیچیدگی مزه آن می‌شود. 
هر بلوک شکلاتی در یک جعبه چوبی زیبا و دست‌ساز قرار دارد و به دلیل منحصربه‌فرد بودن، کیفیت بالای ساخت و زمانبر بودن، توآک (To'ak) شکلات تنها تعداد محدودی محصول را در سال فروخته است و اغلب این فروش در عرضه‌های اولیه محصولات بوده است.

بزرگترین بلوک شکلات جهان بیش از ۱۲ هزار پوند وزن داشت!

به گفته کتاب رکوردهای گینس، بزرگترین بلوک شکلات جهان با وزن ۱۲۷۷۰ پوند توسط شرکت سازنده شکلات بریتانیایی، تورنتونز (Thorntons) در تاریخ ۷ اکتبر ۲۰۱۱ ساخته شده است. این کار بزرگ نزدیک به 50 کارگر و بیش از 10 ساعت زمان برای ریختن شکلات در قالب صرف کردند. این بلوک شکلات برای جشن 100 سالگی شرکت شکلات‌سازی تورنتونز ساخته شده بود و 3 روز زمان برد تا این شکلات کامل خنک شود.

سوئیسی‌ها بیشترین مصرف شکلات را به ازای هر نفر دارند

به تازگی آمارهایی منتشر شده که نشان می‌دهد سوئیس ها بیشترین مصرف شکلات را دارد و هر شخص در سال 10 کیلوگرم شکلات می‌خورد! با این حال، در ایالات متحده، هر شخص معمولاً تنها ۹.۹ پوند شکلات در سال مصرف می‌کند و در ایران سرانه مصرف شکلات برای هر فرد زیر 3 کیلوگرم است.
با وجود اینکه آمریکا به سختی به لیست ۱۰ کشوری که بیشترین مصرف شکلات را دارند وارد شده است، ولی سه شرکت برتر تولید کننده شکلات جهان هرشی، موندلیز و مارس، در آمریکا سرمایه‌گذاری دارند، به ترتیب، رتبه پنجم، سوم و اول را در بازار جهانی در اختیار دارند.

رودخانه شکلات در فیلم «ویلی وانکا و کارخانه شکلات» از شکلات واقعی بود.

در فیلم «ویلی وانکا و کارخانه شکلات» داخل کارخانه شکلات وانکا، رودخانه شکلاتی حاوی ۱۵۰ هزار گالن آب، شکلات واقعی و کرم شکلات ساخته شده بود. اما به سرعت این شکلات و کرم فاسد شدند و بوی نامطبوعی از خودش به جا گذاشت که  بسیاری از بازیگران و کارکنان فیلم آن را «آب کثیف و بدبو» نامیدند.

میلتون اس. هرشی بنیانگذار شکلات هرشی در سن ۱۳ سالگی از مدرسه انصراف داد

آقایی که شکلات را به مردم عادی معرفی کرد، در واقع در سن کم ۱۳ سالگی از مدرسه انصراف داد. والدینش در دوران کودکی به اندازه کافی بین شهرها جابجا شده بودند، بنابراین آموزش او هیچوقت خوب نبوده است. پس از انصراف، هرشی در سن ۱۵ سالگی با یک شاگرد و مربی شکلات سازی شروع به کار کرد. در سال ۱۸۹۴، هرشی کارخانه شکلات خود را در Derry Township، پنسیلوانیا باز کرد.

نکته جالب دیگر درباره میلتون اس. هرشی این است که او قرار بود در سفر کشتی تایتانیک باشد. هیچ کس نمی‌داند دقیقاً چرا او نتوانست به کشتی بپیوندد، اما بسیاری از افراد فرض بر این دارند که همسرش کیتی، بیمار بود و یا اینکه وی برای رسیدگی به یک موضوع مرتبط به کسب‌وکارش نتوانست به کشتی بپیوندد.

 

امیدواریم که از همه این حقایق جالب و تصادفی درباره شکلات لذت برده باشید. در شیرینی تا، ما در تلاش هستیم تا بتوانیم بروزترین اخبار دنیای شکلات و شیرینی را در اختیارتان قرار دهیم. اگر از خواندن این محتوا راضی بودید با ثبت نام در خبرنامه شیرینی تا، میتوانید هر روز اطلاعات جدید حوزه شیرینی و شکلات را در ایمیل خود داشته باشید.

لطفا به این مقاله امتیاز دهید:
(0) 0

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

نظر خود را بنویسید

برای دریافت خبرنامه ایمیل خود را ثبت کنید