همه چیز درباره دتاکس واتر | دتاکس چیست؟ تاثیرات انواع دتاکس روی بدن

دتاکس چیست؟

امروزه دتاکس واتر ( detox water ) یا آب طعم دار، یکی از نوشیدنی‌های پرطرفدار در بین مردم است که از میوه‌ و سبزی‌ها و آب گازدار تشکیل می‌شود. از آنجایی‌که مصرف روزانه آب برای سلامت پوست و بدن بسیار مفید می باشد، به همین دلیل لازم است تا روزانه به مقدار کافی آب بنوشید. مصرف آب برای عده‌ای امری ناخوشایند است؛ این آب طعم دار، جایگزین مناسبی برای آب معمولی خواهد بود. دتاکس واتر موجب سم‌زدایی بدن، کاهش وزن و افزایش سطح انرژی می‌شود. در ادامه مقاله با فواید و انواع آن بیش‌تر آشنا خواهید شد. 

دتاکس واتر چیست؟

درواقع دتاکس واتر آب طعم داری است که با میوه‌ و سبزی‌های دلخواه ترکیب‌شده و یک طعم خارق‌العاده‌ای را تشکیل می‌دهد. در این آب طعم دار، تنها از عصاره میوه و سبزی برای طعم دهی استفاده می‌شود و به همین دلیل کالری کم‌تری نسبت به آبمیوه‌‌های موجود در بازار دارد. سالم بودن و داشتن کالری کم‌تر، یکی از دلایلی است که این نوشیدنی به یکی از محبوب‌ترین‌ها برای ورزشکاران و افرادی که اضافه‌وزن دارند تبدیل شده است. 
ازنظر لغوی نیز از دو کلمه دتاکس و واتر تشکیل‌شده که دتاکس به معنای سم‌زدایی و واتر نیز به معنای آب می‌باشد. پس علاوه بر مواردی که گفتیم؛ این ترکیب، یک مجموعه سم‌زدای قوی برای بدن خواهد بود که موجب پاکسازی کبد و کلیه‌ها خواهد شد.
نحوه درست کردن این آب سم‌زدا نیز بسیار سریع و آسان بوده و ترکیبات آن نیز بسیار متنوع است. باید توجه داشت که تمام میوه‌ها و سبزی‌ها با آب مخلوط نخواهند شد. بلکه فقط در حد طعم دار شدن آب، درون آن قرار می‌گیرند. دتاکس واتر، قند بسیار کمی دارد و می‌تواند جایگزین بسیار مناسبی برای نوشابه یا دلستر باشد. 
دتاکس-واتر-چیست

فواید دتاکس واتر


1) یکی از مهم‌ترین فواید مصرف آب، کاهش وزن است. این مورد در خصوص دتاکس واتر نیز صحیح می‌باشد. زیرا با نوشیدن آب، سوخت‌وساز بدن افزایش‌یافته و موجب کاهش اشتهای کاذب نیز می‌شود. بهتر است که این ترکیب، قبل از غذا مورد استفاده قرار بگیرد تا مانعی برای اشتهای شما باشد. پس، از مهم‌ترین فواید این ترکیب می‌توان به چربی سوزی و کاهش وزن اشاره کرد.
2) یکی دیگر از فواید مهم این آب طعم دار، سم‌زدایی بدن است. به‌طورکلی سم‌زدایی بدن موجب بهبود عملکرد دستگاه‌های بدن و کاهش وزن خواهد شد. این ترکیب نیز همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم موجب پاکسازی کبد و سلامت کلیه‌ها می‌شود.
3) از دیگر فواید دتاکس واتر می‌توان به بهبود عملکرد دستگاه ایمنی بدن اشاره کرد. همان‌طور که می‌دانید آبرسانی علاوه بر پوست و مو، برای روده‌ها و دستگاه گوارشی نیز مفید است. این آب‌های طعم دار، یبوست و نفخ شکمی را از بین برده و موجب بهبود عملکرد روده و دستگاه گوارشی می‌شوند.
4) افزایش سطح انرژی و تاثیر آن در خلق‌وخو نیز از دیگر فواید مهم این آب طعم دار می‌باشد. به‌طور متوسط افرادی که روزانه به میزان کافی آب مصرف می‌کنند؛ قدرت تمرکز و سطح انرژی بالاتری نسبت به دیگر افراد دارند. در بسیاری از موارد دیده‌شده که کم‌آبی بدن، سردرد، خستگی، کلافگی و خواب آلودگی را نیز به همراه داشته است.
5) مصرف بالای آب به‌طور روزانه موجب شادابی پوست و مو می‌شود. ازآنجایی‌که دتاکس واتر یک ترکیب فوق‌العاده سالم از آب می‌باشد؛ مصرف آن موجب بهبود عملکرد پوست و مو خواهد شد.

خواص-دتاکس-واتر
 

طرز تهیه دتاکس واتر

برای تهیه دتاکس واتر در منزل، شما تنها به مقداری آب، میوه و سبزی‌های موردنظر خود نیاز دارید. ابتدا باید سبزی و میوه‌های موردعلاقه خود را کاملا به‌صورت اسلایس شده درآورید و در آب سرد قرار دهید. سپس این ترکیب را برای مدتی در یخچال قرار دهید تا کاملا میوه‌ها طعم خود را به آب بدهند.
توجه داشته باشید برای اینکه ترکیبات شما خوش‌طعم‌تر و دل‌چسب‌تر شود؛ حجم میوه و سبزی‌های آن را افزایش دهید. همچنین می‌توانید به‌جای آب معمولی از آب گازدار نیز استفاده کنید تا نوشیدنی شما طعم آبمیوه‌های بازاری دهد. ازجمله سبزی‌ها معطری که می‌توانید در این ترکیب فوق‌العاده استفاده کنید؛ می‌توان به نعناع، آویشن، پونه و ...اشاره کرد.

طرز-تهیه-دتاکس-واتر-خانگی

معرفی چند دتاکس واتر محبوب

اگر شما هم یکی از بهترین طرفداران دتاکس واتر‌ها هستید؛ حتما بعد از خوردن یک طعم به صورت همیشگی خسته می‌شوید. پس چند نمونه از این نوشیدنی محبوب را به شما معرفی خواهیم کرد.

آب دتاکس هندوانه و نعناع

یکی از میوه‌های محبوب که موجب هیدراته ماندن بدن می‌شود، هندوانه است. برای تهیه این ترکیب خوشمزه کافی است تا هندوانه را به‌صورت مکعبی خورد کرده و با آب مخلوط‌کنید. برای خوش‌طعم‌تر شدن آن، کمی نعناع بیفزایید، ترکیب را چند ساعت در یخچال نگهداری کنید و سپس میل نمایید.

 دتاکس گریپ‌ فروت و لیمو

یکی دیگر از آب‌های طعم دار محبوب در بین افراد، آب مرکبات می‌باشد. مرکبات به دلیل خاصیت قلیایی خود، سم‌زدای بسیار قوی بدن هستند. برای تهیه این ترکیب عالی، تنها کافی است که تعدادی گریپ‌فروت، لیمو، خیار و کمی نعناع را به‌صورت اسلایس شده به آب اضافه کنید و چندین ساعت در یخچال نگهداری کنید تا طعم آن به آب وارد شود و سپس نوش جان کنید.

دتاکس چای سبز

یکی از متفاوت‌ترین دتاکس واتر های موجود، چایی سبز است. به‌طورکلی چایی سبز سرشار از آنتی‌اکسیدان بوده و برای لاغری بسیار مفید می‌باشد. برای تهیه یک نوشیدنی خوش‌طعم با چایی سبز بهتر است آن را با توت‌فرنگی، لیموترش تازه و خیار مخلوط کرده و میل بفرمایید. همچنین این ترکیب برای چربی سوزی، قبل از تمرینات ورزشی بسیار توصیه می‌شود.

آب دتاکس سیب و دارچین

یکی از طعم‌های کلاسیک و بسیار خوشمزه برای اینگونه آب طعم دار، ترکیب سیب و دارچین است. این آب طعم دار برای فشارخون، دیابت و بیماری‌های قلبی نیز بسیار مفید بوده و طرفداران زیادی نیز دارد. برای تهیه آن نیز سیب اسلایس شده و چوب دارچین را درون آب قرار داده و پس از چندین ساعت آماده مصرف است. برای اینکه این ترکیب رنگ زیبایی داشته باشد، بهتر است به‌جای پودر دارچین، از چوب دارچین استفاده کنید.

 

آب-دتاکس-سیب-و-دارچین

خواص دتاکس واتر برای سلامت بدن

در ابتدای مقاله به‌طور جامع به بررسی چندین مورد از فواید دتاکس واتر اشاره نمودیم. به‌طورکلی می‌توانیم از خواص این آب طعم دار به موارد زیر اشاره کنیم:
1.    بهبود اعصاب و حالت روانی
2.    شاداب شدن چهره و تاثیر آن بر پوست و مو
3.    افزایش سطح انرژی بدن
4.    سم‌زدایی کبد و کلیه
5.    چربی سوزی و کاهش وزن
6.    تقویت سیستم ایمنی بدن
7.    بهبود عملکرد روده و دستگاه گوارش
8.    از بین بردن بیماری‌هایی همچون یبوست و نفخ

خواص-دتاکس-واتر

ارزش غذایی دتاکس واتر

 یافتن ارزش غذایی آب طعم دار به دلیل استفاده‌ی میوه‌ها و سبزی‌ها گوناگون در آن، کمی دشوار است. زیرا هر کدام از میوه‌ها ارزش غذایی مخصوصی دارد و برای یافتن ارزش غذایی آن باید به طور دقیق ترکیبات آب طعم دار را دانست. همچنین اگر میوه‌ها را کمی فشار دهید تا آب آن آزاد شود؛ ویتامین و مواد معدنی بیش‌تری را ایجاد می‌کند. به‌طورکلی مواد تشکیل‌دهنده یک پیمانه از دتاکس واتر معمولی به شرح زیر است:
•    کالری: صفر
•    کربوهیدرات: صفر
•    چربی: صفر
•    پروتئین: صفر

 سخن پایانی راجب دتاکس

مصرف آب به‌صورت روزانه، فواید زیادی را برای سلامت بدن به همراه دارد. از آنجایی که مصرف آب برای برخی از افراد خوشایند نبوده، آن‌ها می‌توانند با مصرف آب‌های طعم دار، نیاز روزانه خود را به آب تامین کنند. دتاکس واتر یک نوشیدنی سالم با خاصیت‌های زیادی است که باوجود سبزی و میوه‌های خوش‌طعم درون آن، موجب می‌شود تا کم‌تر به سراغ آبمیوه‌های غیرطبیعی و نوشابه‌ها بروید. همچنین از فواید بی‌شمار این ترکیب بهره‌مند شوید.

لطفا به این مقاله امتیاز دهید:
(4) 4

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

نظر خود را بنویسید

برای دریافت خبرنامه ایمیل خود را ثبت کنید