بهترین دسرهای ترکیه ای

دسر ترکی و ترکیه ای

تنوع دسرهای ترکیه‌ تا حدی است که شما برای هر روز، می‌توانید طعم جدیدی را امتحان کنید. ولی بدون شک درست کردن و خوردن بهترین دسر ترکیه‌ای یکی از کارهای موردعلاقه طرفداران آن است. اما اگر تا کنون هیچ نامی از این دسرها نشنیدید؛ بهتر است تا پایان این مطلب از دنیای دسرها با ما همراه باشید. 

کاباک تاتلیسی یا دسر کدو حلوایی(Kabak tatlısı)

اگر جزء افرادی هستید که به کدو حلوایی علاقه‌ای ندارید و فکر می‎کنید این دسر همانند خود کدوحلوایی باب میل شما نیست؛ بهتر است که فقط کمی از دسر کدو حلوایی ترکیه را تست کنید تا نظرتان کامل عوض شود.
تنوع دسرهای ترکیه‌ای به قدری است که بعضی از آن‌ها برای گیاهخواران کاملا مناسب می‌باشند. اگر به رژیم گیاهخواری عادت کرده‌اید یا می‌خواهید دسری کم کالری بخورید؛ حتما کاباک تاتلیسی را امتحان کنید. این دسر با کدو تنبل درست شده و طرفداران زیادی به خصوص در فصل زمستان دارد.
برای تهیه این دسر خوشمزه به گردوی خرد شده، کدو حلوایی، شکر، دارچین، هل، موز، پودر پسته، نارگیل، بیسکوییت رنگی و کمی آب نیاز دارید. فقط کافی است طبق دستور پخت این دسر، مواد را با یکدیگر ترکیب کنید.

دسر-ترکیه-ای-کاباک-تاتلیسی-یا-دسر-کدو-حلوایی

کونفه(künefe)

در صورت سفارش دسر ترکیه‌ای کونفه یا پخت آن، می‌توانید طعم فوق العاده آن را از بوی خاصی که دارد؛ حس کنید. این دسر بی‎نظیر و خوشمزه در واقع ترکیبی از یک لایه رشته ای و برشته شیرینی به همراه پنیر آب شده است که با هم پخته می‌شوند و در نهایت این شیرینی را با شربت بسیار خوشمزه و شیرین مخلوط می‎کنند. 
برای زیباتر شدن کونفه، روی آن را با پودر پسته تزیین می‎کنند. بد نیست بدانید این دسر در اصل ریشه عربی دارد و به اسم کنافه شهرت دارد. اما امروزه در بین مردمان ترک هم رواج یافته و محبوبیت زیادی پیدا کرده است.

دسر-ترکیه-ای-کونفه

باقلوا ترکی(Baklava)

باقلوا یکی از شیرینی‌‎های نام آشنا برای ما ایرانیان است و جزء آن دسته از دسرهای خوشمزه ترکیه‌ای بوده که بین ایرانی ها جایگاه بسیار ویژه‌ای دارد. اکثرا افراد با یک بار امتحان کردن، عاشق آن می‎شوند. مغز پسته، فندق و گردو لابه لای خمیر چند لایه ای که در شهد غلیظ قرار گرفته، می‎تواند یکی از تجربه‏‌های فراموش‎ نشدنی برای افرادی باشد که عاشق شیرینی‎ هستند و دوست دارند طعم‌های جدید را بچشند. معمولا ساکنین ترکیه بعد از هر وعده غذایی باقلوا با چای میل می‌کنند.

دسر-ترکیه-ای-باقلوا

محلبی(Muhallebi)

محلبی از محبوب‌ترین و خوشمزه‌ترین دسر ترکیه ای شبیه فرنی است. اگر عاشق آشپزی و درست کردن دسر هستید؛ حتما محلبی را امتحان کنید. زیرا دستور پخت ساده‌ای دارد.
در کشور ترکیه رسم است که مردم بومی بعد از شام، دسر محلبی میل می‌کنند. نزدیکی ایران با ترکیه باعث شده خوراکی‌های زیادی بین این دو کشور تبادل شود. البته محلبی یکی از بهترین دسرهایی است که از این کشور در میان ایرانیان نیز طرفداران خود را پیدا کرده است. پیشنهاد می کنیم برای یکبار هم که شده این دسر ترکی ساده و لذیذ را تست کنید.
دسر-ترکیه-ای-محلبی

فیرین سوتلاچ(Fırında Sütlaç)

یکی از دسرهای ترکیه که ساختاری مانند شیر برنج دارد؛ فیرین سوتلاچ است. مواد تشکیل دهنده فیرین سوتلاچ برنج، شیر، آب، آرد برنج و شکر است. برای طعم‎ دار کردن این دسر، باید آن‎ را با لایه ای از دارچین و پودر فندق سرو کنید.

دسر-ترکیه-ای-فیرین-سوتلاچ

کازان دیبی(Kazandibi) 

از خوشمزه‌ترین دسرهای ترکی در استانبول، کازان دیبی می باشد که در کنار طعم خوب خود، شکلی بسیار وسوسه کننده و جذاب هم دارد. کازان دیبی نوعی پودینگ کاراملی و شیری بوده که به ظاهر قهوه ای رنگ خود معروف است. خوب است بدانید کازان دیبی در لغت به معنی ” تهِ دیگ “ می‎باشد. نام این دسر ترکیه‌ای با نحوه طبخ آن، ارتباط مستقیمی هم دارد. چرا که این دسر را در انتهای قابلمه یا دیگ طبخ می‌کنند و اجازه می‌دهند که زیر آن کاملا برشته و ته‌دیگی شود. جالب است که در گذشته دسر کازان دیبی جزو شیرینی‌های سلطنتی آشپزخانه عثمانی بوده و امروزه محبوبیت بسیار ویژه‌‎ای در میان مردمان ترک دارد.

دسر-ترکیه-ای-کازان-دیبی

عاشوره(Aşure)

وقتی نام دسر می‌آید؛ همه افراد یاد خوراکی‌های پر کالری و مضر می‌افتند. در صورتی که در میان دسرهای ترکیه‌ای می‌توانید نمونه‌های مقوی و پر انرژی آن را هم بیابید. با ترکیبی از دانه‌های مغذی مانند پسته، بادام و فندق، غلات و انواع میوه‌ها می‌توانید یک دسر ترکیه‌ای خوشمزه و مقوی را تهیه کنید. عاشوره در کشور ترکیه قدمتی دیرینه دارد. به گونه‌ای که تاریخچه آن متعلق به دوران پیامبران است. مردم معتقدند در تاریخ دهم محرم که کشتی حضرت نوح به ساحل نشسته، با هر چیزی که داشتند توانستند این ترکیب مقوی را تهیه کنند. مردم این کشور در روزهای ۱۰ تا ۱۵ محرم، این دسر را به عنوان نذری پخش می‌کنند.

دسر-ترکیه-ای-عاشوره

دوندورما(Dondurma)

حتما در سفرتان به شهرهای ترکیه، این دسر را امتحان کنید. یک بستنی خوشمزه که از مدل‌های غربی آن غلیظ‌تر بوده و دیرتر آب می‌شود. با خوردن این بستنی سنتی، لیست دسرهای ترکیه‌ای را که قرار است امتحان کنید را تکمیل نمایید.

دوندورما-بستنی-ترکیه-ای

لوکما(Lokma)

دسر لوکما به عنوان میان وعده‌ای شیرین در این کشور فروخته و سرو می‌شود. این دسر شامل تکه‌های خمیری است که در روغن سرخ شده و با شربتی غلیظ طعم دار شده است.

دسر-ترکیه-ای-لوکما

مطلب پیشنهادی : طرز تهیه ژله بستنی

اکنون که با بهترین دسرهای ترکیه‌ای آشنا شدید، دیگر لیست متنوع و جذابی برای انتخاب دسر پیش رویتان دارید. بنابراین حتی اگر مدل‌های دیگری را امتحان کردید؛ تهیه این دسرها را فراموش نکنید. زیرا جزء بهترین مدل دسرهای این کشور هستند.

لطفا به این مقاله امتیاز دهید:
(38) 4.4

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

نظرات

  • پس چرا طرزتهیه اشاندرانداشتید لطفا

  • ایکاش این دسرها آموزش داده بشه

    با سلام طرز تهیه بعضی از این دسر ها مثل کنافه،محلبی و باقلوا داخل سایت هست..از لینک های داخل متن می تونید وارد طرز تهیه اونا بشید

نظر خود را بنویسید

برای دریافت خبرنامه ایمیل خود را ثبت کنید