برچسب ها

آشنایی با تاریخچه شکلات بن بن (Bon Bon)

آشنایی با تاریخچه شکلات بن بن (Bon Bon)

ما اغلب، بافت و طعم غنی شکلات بن بن را، علت لوکس بودن و پرطرفدار بودن آن می دانیم. امروزه انواع زیادی آبنبات و شکلات با برند «بن بن» تولید شده و به شکل گسترده ای به فروش می رسند که در هرجایی می توان آن ها را پیدا کرد. با این حال، بن بن اصل هم بسیار خوش طعم است و هم اثری هنری محسوب می شود. بیایید نگاهی به تاریخچه شکلات بن بن، بیندازیم و درباره بن بن، به عنوان یک هدیه دوست داشتنی و خوشمزه، بیشتر بدانیم.

شکلات بن بن چیست؟

بن بن (bonbon یا bon bon) به انواع  شکلات و مخصوصاً آب نبات، با روکش شکلاتی یا ترافل، گفته می شود. این شکلات ها معمولا خامه ی کره ای، فوندانت، میوه یا آجیل در مغز خود دارند. شکلات بن بن، آب نبات های بدون روکش شکلات را هم شامل می شود. نام این شکلات، از کلمه فرانسوی bon به معنای خوب، گرفته شده است، که به نوعی خوب خوب معنی می شود. به این ترتیب بن بن یعنی خوب خوب؛ در حقیقت این شکلات ها آنقدر خوب هستند که کلمه خوب باید دو بار درباره آن گفته شود!
در ایالات متحده، بن بن، شکلات منجمدی است که از بستنی وانیلی آغشته به شکلات ساخته شده است و محصول شرکت Hershey است. اگرچه این شکلات، محصول برندی شناخته شده در ایالات متحده است، اما واژه ی بن بن، معمولاً برای هر نوع آبنبات یا شکلاتی بکار برده می شود و به یک کلمه متداول در میان مردم تبدیل شده است. این تنقلات کوچک خوشمزه، مورد علاقه کودکان، در سراسر جهان هستند.

تاریخچه شکلات بن بن چیست

مطالب مرتبط : شکلات تویکس twix

تاریخچه شکلات بن بن 

این نوع شکلات، ابتدا در دربار سلطنتی فرانسه تهیه شده است. تاریخچه ی بن بن ها، به قرن هجدهم میلادی باز می گردد. اولین شکلات bonbon، از بادام با روکش شکر بدست آمده اند؛ سپس استفاده از بادام کم تر شد و از موادی شیرین، برای مغز این شکلات استفاده شد. بن بن در اواخر قرن هجده میلادی، در آمریکا محبوب شد.

شکلات bonbon برای اولین بار در کجا تهیه شده است؟ 

خیلی از افراد وقتی به شکلات های خوشمزه فکر می کنند، شکلات های فرانسوی به ذهنشان خطور می کند. فرانسوی ها به خاطر قدردانی از جزئیات خوب و مطلوب زندگی شهرت دارند و بن بن ها هم از این قاعده مستثنی نیستند.
در اوایل قرن شانزدهم میلادی، شکلات بن بن در فرانسه، برای افراد سلطنتی سرو می شد. آبنبات های کوچک و لقمه ای، مانند الان، درون پوسته ی شکلات پیچیده شده بودند. با این حال مغز بن بن اصلی، معمولاً به جز میوه های شیرین، با چیز دیگری پر نمی شد. آن ها بن بن ها را با دقت و ظرافت خاصی تهیه می کردند و در جعبه های زیبا و آراسته ای قرار می دادند. این شکلات ها، به عنوان هدیه در بین افراد ثروتمند و سلطنتی رد و بدل می شدند؛ این هدیه نشان از ثروت و طبقه اجتماعی بالای افراد داشت.

بسته بندی شکلات بن بن فرانسوی برای هدیه

با گذشت زمان، بن بن ها به غیر از شهروندان طبقه بالا و مرفه، به دست اقشار طبقه های پایین مردم هم رسیدند. معمولاً در تعطیلات و به ویژه سال نو، افراد به یکدیگر بن بن هدیه می دادند. دقیقاً مانند جوراب هایی که در کریسمس با هدیه پر می شوند، والدین bon bon ها را در جوراب های کودکان می گذاشتند.
زمان زیادی نگذشته بود كه كشورهای دیگر از این شکلات های فرانسوی با خبر شدند و بن بن ها در قرن هجدهم به کشورهای اطراف راه یافتند. بعد ها با مهاجرت بومیان اروپا، این شکلات ها، راه خود را به سراسر جهان، پیدا کردند.

بن بن؛ هم شکلات، هم سرگرمی 

یکی از کارهای جالب توجه فرانسوی ها، تهیه ی بن بن ها به شکل های مختلف بود. شکلات سازهای حرفه ای، به عنوان هدیه ای سرگرم کننده، bon bon ها را به شکل اسباب بازی های کوچک، وسایل ریز و جواهرات می ساختند. والدین، کودکان و خواستگاران هم  آن ها را به عنوان هدیه به عزیزانشان تقدیم می کردند.
کار سرگرم کننده ی دیگری که سازندگان شکلات بن بن، آن را انجام می دادند، گذاشتن ضرب المثل های کوتاه یا جملات ناب، در قسمت توخالی بن بن بود؛ روشی که امروزه، بسیاری از شرکت های شکلات سازی از آن استفاده می کنند.

مواد اولیه استفاده شده و روش های محبوب تهیه این شکلات 

روش های مختلفی برای تهیه شکلات بن بن وجود دارد. مواد لازم برای تهیه آن، شامل پودر کاکائو، شیر خشک، کره، شکلات ذوب شده و قالب های مخصوص شکلات است.

انواع شکلات های محبوب بن بن

روش زیر یکی از چندین روش ساخت این نوع شکلات است:

•    شیر خشک و کاکائو را در یک کاسه مخلوط می کنیم.
•    این مخلوط را حرارت می دهیم تا کاملا ذوب شود.
•    کره را اضافه می کنیم.
•    چیپس شکلات را به این مخلوط اضافه کرده و به طور مداوم هم می زنیم.
•    اجازه می دهیم تا ترکیب خنک شود.
•    سپس این ترکیب را با شکلات ذوب شده مخلوط می کنیم تا یکدست شود.
•    این مخلوط را در قالب های شکلات می ریزیم تا منجمد شوند.
 

انواع شکلات های بن بن محبوب 

برخی از انواع پرطرفدار بن بن، شامل بن بن بستنی، بن بن کره بادام زمینی، بن بن شکلاتی و بن بن با طعم میوه است.

انواع شکلات های bonbon در رنگ های مختلف

سلامتی و ارزش غذایی بن بن 

بن بن ها، به طور کلی از شکر و شکلات ساخته می شوند و منبع انرژی هستند. این شکلات ها مواد مغذی را نیز شامل می شوند. برخی از شرکت هایی که بن بن تولید می کنند، برای تهیه آن از فرمول غنی شده با انواع ویتامین های مختلف استفاده می کنند که برای سلامتی مفید است. بن بن های بدون قند نیز مخصوص افراد دیابتی، تولید می شود.
 

شکلات bonbon در گذر زمان چه تغییراتی کرده است؟

ایده کلی در مورد بن بن ها، تا حد زیادی بدون تغییر و دست نخورده مانده است؛ با این حال تعداد بی شماری از کشورها و شرکت ها، حق آزادی عمل دارند تا تغییراتی را در آن به وجود آورده اند. امروزه می توانید بن بن هایی که مغزشان با انواع مواد شیرین پرشده، پیدا کنید؛ از جمله این مواد شیرین می توان به نوگات، کارامل خامه ای، گاناش میوه ای، شکلات سفید، نارگیل و موارد دیگر اشاره کرد.

علاوه بر این، هنر شکلات سازی، روشی عالی برای ترکیب طعم و زیبایی است. ریشه ی هنر شکلات سازی به افراد ثروتمند و سلطنتی فرانسوی گذشته برمی گردد که از زیبایی بن بن ها و همچنین عطر و طعم آن لذت می بردند. پوسته شکلات با رنگ های روشن و جعبه های طرحدار مربوط به قرن هفدهم، در شکلات های بن بن امروزی، در رنگ ها و طرح های مختلف دیده می شود.

جالب است بدانید: یوهان اشتراوس دوم از شکلات بن بن الهام گرفت و یک موزیک به نام Wiener Bonbons ساخت که حتی پوستر آهنگ مانند بسته بندی این نوع شکلات بود.

لطفا به این مقاله امتیاز دهید:
(9) 4.6

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

نظر خود را بنویسید

برای دریافت خبرنامه ایمیل خود را ثبت کنید