طرز-تهیه-کلوچه-دزفولی-با-زیره

طرز تهیه کلوچه دزفولی

  • کالری 180
  • زمان آماده سازی 60 دقیقه
  • زمان پخت 30 دقیقه
  • کشور ایران
  • شهر دزفول

کلوچه دزفولی

کلوچه دزفولی از خانواده شیرینی‌های سنتی استان خوزستان بوده که همانند بسیاری از شیرینی‌های این استان، از خرما برای تهیه آن استفاده می شود. این کلوچه شیرینی طبیعی و ملایمی داشته و به همین خاطر برای تمام افراد گزینه‌ای سالم و خوشمزه خواهد بود. به همین دلیل در این مقاله از آموزش های کیک و بیسکویت قصد داریم تا شما را با طرز تهیه کلوچه دزفولی خوشمزه استان خوزستان آشنا کنیم.

مواد مورد نیاز برای تهیه کلوچه دزفولی

ردیف نام مواد مقدار
1 خرما حدودا 20 عدد
2 زرده تخم مرغ یک عدد
3 آرد سه لیوان
4 شیر 4/3 لیوان
5 کره 40 گرم
6 روغن نصف لیوان
7 خمیر مایه یک قاشق غذا‌خوری
8 دارچین نصف قاشق مربا خوری
9 نمک اندکی
10 زیره یک قاشق چایخوری
11 تخم گشنیز نصف قاشق چایخوری
12 رازیانه نصف قاشق چایخوری
13 زعفران یک قاشق غذا‌خوری
14 شکر یک قاشق غذا‌خوری
15 زنجبیل نصف قاشق چایخوری

طرز تهیه کلوچه دزفولی 

  • مرحله اول

در اولین قدم برای تهیه کلوچه دزفولی، شما باید نصف لیوان شیر را روی حرارت ملایم گرم کنید. لازم است توجه کنید که شیر نباید به نقطه جوش رسیده و تنها باید مقداری گرم شود. سپس مقدار یک قاشق غذا‌خوری از خمیر مایه را به همراه یک قاشق شکر در یک لیوان ریخته و خوب هم بزنید تا مواد با هم ترکیب شوند. سپس روی ظرف را ببندید و آن را در محیطی تاریک و گرم قرار دهید تا عمل بیاید.

طرز-تهیه-کلوچه-دزفولی

  • مرحله دوم 

آرد را چند بار الک کنید تا یکدست شده و به آن زنجبیل، نمک، رازیانه، زیره و تخم گشنیز را اضافه کنید. مواد را به خوبی ترکیب کرده و سپس کره و روغن را به مقدار گفته شده، با آن مخلوط کنید. ترکیب به دست آمده را خوب هم بزنید تا یکنواخت شود.

و در ادامه تهیه کلوچه دزفولی شیر و خمیر مایه عمل آمده را به ترکیب آرد با کره و روغن اضافه کرده و به خوبی مخلوط کنید. بهتر است این کار، با دست انجام دهید تا ترکیب کاملا یکدست شود. اگر هنگام ترکیب کردن احساس کردید مواد خشک هستند یا بیش از حد چسبندگی دارند، اندکی شیر یا آب به آن اضافه کنید تا این مشکل بر‌طرف شود. خمیر به دست آمده را چند دقیقه ماساژ دهید تا به خوبی فرم بگیرد. سپس آن را داخل ظرفی در بسته ریخته و به مدت 60 دقیقه اجازه دهید تا استراحت کند.

طرز-تهیه-کلوچه-خرمایی-دزفولی

  • مرحله سوم

در ظرفی جداگانه خرما‌ها را پوست کنده و هسته آن ها را جدا کنید. سپس خرما را به وسیله مخلوط کن یا دست له کرده و دارچین را به آن اضافه کنید. برای بهتر فرم گرفتن خرما می توانید اندکی شیر به این مخلوط اضافه کرده و به خوبی با یکدیگر ترکیب کنید. 

آموزش-تهیه-کلوچه-دزفولی

  • مرحله چهارم

پس از گذشت زمان لازم برای آماده شدن خمیر، آن را از ظرف بیرون بیاورید و به اندازه گلوله‌های کوچک از خمیر جدا کنید. بهتر است اندازه گلوله‌ها کوچک باشد تا پخت آن راحت‌تر انجام شود. گلوله‌ها را با کمک دست باز کنید و بین آن‌ها مقداری از ترکیب خرمایی که در مرحله قبل تهیه کردید، قرار دهید. سپس با وردنه آنها را صاف کنید  با دست به صورت دلخواه فرم دهید. برای خوش رنگ‌تر شدن و خوشمزه‌تر شدن کلوچه دزفولی، قبل از پخت با کمک یک قلمو، روی آن را به ترکیب زعفران و زرده تخم مرغ آغشته کنید.

مراحل-تهیه-کلوچه-دزفولی

  • مرحله پنجم

در آخر برای پخت کلوچه‌ دزفولی، آن را داخل یک ظرف مناسب چیده و داخل فر با دمای 180 درجه قرار دهید. بهتر است که فر از قبل کمی گرم و آماده برای پخت کلوچه‌ها شده باشد. مدت زمان لازم برای کامل پخته شدن کلوچه‌ها، نیم ساعت خواهد بود.

پس از پخت کلوچه‌ها و خارج نمودن آن از فر، اجازه دهید تا کمی سرد شده و سپس آن را نوش جان کنید و نظرات خود را درباره کلوچه دزفولی این شیرینی خوشمزه ایرانی با ما به اشتراک بگذارید.

طرز-تهیه-کلوچه-دزفولی-در-خانه

 

 

نظرات، پیشنهادات یا سوالات خود را در قسمت نظرات کاربران با ما به اشتراک بگذارید.

لطفا به این مقاله امتیاز دهید:
(4) 4

خوشحال میشویم نظرتان را با ما به اشتراک بزارید

برای دریافت خبرنامه ایمیل خود را ثبت کنید