طرز-تهیه-شیرینی-نخودچی

طرز تهیه شیرینی نخودچی خانگی

  • کالری 400
  • قند 10 گرم
  • زمان آماده سازی 60 دقیقه
  • زمان پخت 20 دقیقه
  • کشور ایران
  • شهر قزوین

معرفی شیرینی نخودچی

برای بسیاری از ما شیرینی نخودچی با خاطرات عید، صفای خانه مادربزرگ و دید و بازدید سال نو همراه است. در بین شیرینی‌های ایرانی، شیرینی نخودچی بسیار محبوب و پرطرفدار است و جزء شیرینی عید نوروز به شمار می آید. طرز تهیه این شیرینی آسان بوده و به راحتی می‌توانید آن را در منزل درست کنید. شیرینی نخودچی یا نان نخودچی را هم می‌توان در فر و هم بدون فر طبخ کرد. امروز در شیرینی تا به آموزش طرز تهیه شیرینی نخودچی با فر می‌پردازیم. نکته مهم در پخت این شیرینی، انتخاب آرد نخودچی مرغوب است، تا شیرینی ترد و خوش طعم داشته باشید.

مواد لازم برای پخت شیرینی نخودچی

ردیف نام مواد مقدار
1 آردنخود چی 4 پیمانه یا نیم کیلو
2 هل سبز سائیده شده 1 قاشق مربا خوری
3 پودر قند 2 پیمانه یا 250 گرم
4 روغن جامد 2 پیمانه یا 250 گرم
5 خلال پسته به مقدار لازم

طرز تهیه شیرینی نخودچی

  • مرحله اول

ابتدا آرد نخودچی را 2 بار الک کنید تا کاملا صاف و یکدست شود. پودر قند را نیز یکبار الک کنید. طبق تجربه، الک کردن باعث می‌شود در نهایت خمیر یکدست‌تری بدست بیاید.

  • مرحله دوم

پودر قند و روغن جامد را باهم ترکیب کنید و بعد از آنکه کاملا باهم مخلوط و یکدست شدند، آرد نخودچی را به آن‌ها اضافه کنید. در حین ورز دادن خمیر، هل سائیده شده را نیز اضافه کنید. برای مخلوط کردن این خمیر می‌توانید از میکسر یا چرخ‌گوشت نیز استفاده کنید. اما نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که خمیر را بیش از حد ورز ندهید زیرا باعث روغن افتادن آن می‌شود. خمیر را تا زمانی ورز بدهید که کاملا یکدست و یکرنگ شود. بعد از آماده شدن خمیر روی آن را یک نایلون بکشید و به مدت 2 الی 6 ساعت استراحت دهید.

  • مرحله سوم 

بعد از استراحت، خمیر را با یک وردنه روی یک سطح صاف، پهن کنید. سطح خمیر باید کاملا صاف و یکدست شود. ارتفاع خمیر بهتر است با ارتفاع قالب مد نظر شما یکی باشد.

  • مرحله چهارم

یک ورق کاغذ روغنی را روی سینی فر پهن کنید. خمیر را قالب بزنید و روی سینی بچینید. برای تزئین روی شیرینی نخودچی می‌توانید از زعفران غلیظ یا خلال پسته استفاده کنید. 

طرز-تهیه-شیرینی-نخودچی

  • مرحله پنجم

فر را از 10 دقیقه قبل، روشن و روی 160 درجه سانتی گراد تنظیم کنید تا گرم شود. سینی شیرینی را داخل فر قرار دهید و اجازه دهید برای مدت 15 الی 20 دقیقه بپزند. اما در این مدت مرتب آن ها را چک کنید زیرا شیرینی ها در بعضی از فرها، زودتر می پزند. بعد از پخت، سینی را از فر خارج کنید و اجازه دهید شیرینی ها کاملا خنک شوند و بعد آنها را از سینی جدا کنید و در ظرف مورد نظرتان بچینید. اگر قبل از خنک شدن شیرینی‌ها، این کار را انجام دهید شیرینی ها خرد می‌شوند.
نکته: برخی برای ترد شدن شیرینی نخودچی 100 گرم از آرد نخودچی کم کرده و به جای آن 100 گرم آرد برنج اضافه می‌کنند.
شما هم این شیرینی نخودچی ساده و خوشمزه را درست کنید و تجربیات خودتان را در بخش کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.
 

لطفا به این مقاله امتیاز دهید:
(3) 4.3

خوشحال میشویم نظرتان را با ما به اشتراک بزارید

برای دریافت خبرنامه ایمیل خود را ثبت کنید