لیموناد، نوشیدنی خنک پرطرفدار

در روزهای گرم تابستان یا همراه غذا، جای یک نوشیدنی خنک خالی است. اما با وجود این همه محصول از دنیای نوشیدنی‌ها، کدام را انتخاب کنیم؟ 
برای کسانی که هیچ ایده‌ای برای تحمل گرمای طاقت فرسا ندارند؛ لیموناد به عنوان یک نوشیدنی با ترکیب اصلی لیمو ترش را پیشنهاد می‌کنیم که طعم بی‌نظیری دارد. اگر شما هم از طرفداران نوشیدنی دوست‌داشتنی لیموناد هستید؛ تا پایان این مطلب همراه ما باشید. 

معرفی لیموناد

از نام این نوشیدنی پیداست که ترکیب اصلی موجود در لیموناد، لیمو ترش است. این نوشیدنی در دو نوع گاز دار و بدون گاز تولید شده و طعم منحصر به فردی دارد. لیموناد گازدار با دیگر نوشیدنی‌ها ترکیب شده و لیموناد بدون گاز از ترکیب لیموی تازه با شیرین‌کننده‌هایی مثل عسل تولید می‌شود. لیموناد، یادآور تابستان و کودکی بی‌دغدغه بوده و به دلیل طعم فوق‌العاده خود، طرفداران زیادی دارد.

تاریخچه لیموناد

لیموناد به عنوان یکی از قدیمی‌ترین نوشیدنی‌های جهان شناخته می‌شود. تاریخچه این نوشیدنی متعلق به ۵۰۰ تا ۶۰۰ سال قبل از میلاد مسیح است که در آن دوران به صورت گازدار عرضه نمی‌شد. کلمه لیموناد، ریشه فرانسوی داشته و به معنای نوشابه است. 
هنگامی که سرآشپز دربار پادشاه لوئی اول، قصد تهیه نوشیدنی سلطنتی را داشت به اشتباه از آب لیمو برای تهیه آن استفاده کرد و این اشتباه باعث کشف نوشیدنی سلطنتی جدیدی شد که بعدها لیموناد نام گرفت.

تاریخچه-لیمونادنوشیدنی خاطره انگیز لیموناد در ایتالیا نیز رواج پیدا کرد و در آن زمان از ترکیب عصاره گیاهان (ترکیبی شامل آب و الکل یا آب و سرکه با گیاه) با سایر میوه‌ها تولید می‌شد. در زمان پیتر اول، این نوشیدنی به صورت بدون گاز تولید شد تا زمانی که فردی به نام جوزف پریستلی با طراحی دستگاه اشباع، امکان گازدار کردن آن را فراهم کرد. این دستگاه با اشباع آب و کربن دی اکسید باعث تولید اولین لیموناد‌های گازدار در اوایل قرن نوزده شد. پس از آموزش استخراج اسید سیتریک از لیمو، امکان تولید صنعتی این نوشیدنی در قرن بیستم نیز فراهم شد.
در ابتدا لیموناد ترکیبی از آب لیمو، شکر و آب بود. اما به تدریج به دلیل اضافه شدن نعناع، زنجبیل و سایر ادویه‌ها ترکیب جدیدی پیدا کرد. در نهایت کلمه لیموناد برای اشاره به همه نوشابه‌های شیرین به کار برده شد. اوایل، لیموناد تنها در دربار فرانسه درست می‌شد و نوشیدن آن تنها برای پادشاه مجاز بود. در زمان اسکندر بزرگ، لیموناد به کشور ما نیز وارد شد. امروزه افراد زیادی قادر به درست کردن آن در خانه هستند. با استفاده از ترکیب آب، جوش شیرین و میوه‌های مختلف می‌توان انواع مختلفی از این نوشیدنی را تهیه کرد.

انواع لیموناد

در ادامه انواع مختلفی از این نوشیدنی پرطرفدار را بررسی کرده و شیوه درست کردن آن‌ها را به شما آموزش می‌دهیم.

لیموناد پرتقال

برای تهیه این لیموناد باید یک و ۳/۴ فنجان شکر را با ۲ و نیم فنجان آب ترکیب کرده و پس از به جوش آمدن آب، اجازه دهید تا خنک شود. سپس به ترکیب به دست آمده، ۲ قاشق غذاخوری لیموی رنده شده با پوست، دو قاشق غذاخوری پرتقال رنده شده با پوست، یک و نیم فنجان آب لیموی تازه، یک و نیم فنجان پرتقال تازه و ۶ فنجان آب سرد اضافه کنید. در نهایت مواد را در داخل پارچ ریخته و آن را به مدت یک ساعت درون یخچال نگهداری کنید. سپس برای تزئین نوشیدنی از برش میوه‌های گفته شده استفاده کرده و لیموناد پرتقال را سرو کنید.

لیموناد-پرتقال

لیموناد عسلی گازدار

برای تهیه این نوشیدنی به ۱ لیتر آب گازدار، ۱ پیمانه آب لیموی تازه، نصف پیمانه شکر، نصف پیمانه عسل، یخ و نعنا احتیاج دارید. این نوشیدنی طعم شیرین عسل و ترش لیمو را داشته و گازدار است.

لیموناد استوایی

لیموناد استوایی یا هاوایی با میوه‌های استوایی تهیه شده و بسیار خوش طعم است. مواد لازم برای تهیه لیموناد استوایی عبارتند از: 
- یک و ۱/۴ پیمانه آب لیمو تازه
- ۳/۴ پیمانه + ۲ قاشق غذاخوری شکر
- سه و ۱/۳ پیمانه آب سرد
- ۱ قوطی آب انبه
- ۱ قوطی آب آناناس
- یخ 
تکه‌های یخ‌زده آناناس نیز دلخواه بوده و می‌تواند برای تزیین مورد استفاده قرار بگیرد.

لیموناد-استوایی


لیموناد برزیلی با طعم شیر عسلی

این لیموناد بسیار خوش طعم و گوارا بوده و از طریق ترکیب ۳/۴ پیمانه آب لیموی تازه، ۴ پیمانه آب سرد، ۱/۴ پیمانه شکر و ۳/۴ پیمانه شیر عسلی با یکدیگر تهیه می‌شود.

لیموناد نعنا و طالبی

این لیموناد با استفاده از ۴ پیمانه آب سرد، نصف پیمانه آب لیموی تازه، یک و ۱/۴ پیمانه پوره طالبی، نصف پیمانه شکر و ۱/۴ پیمانه برگ نعنای تازه به همراه نصف پیمانه آب تهیه می‌شود.

لیموناد-نعنا-و-طالبی

خواص و مضرات لیموناد

لیموناد حاوی ویتامین‌های A، C، D، B۱ و B۲ بوده و از مواد معدنی همچون پتاسیم، مس، کلسیم و فسفر برخوردار است. این نوشیدنی خاصیت ضدعفونی داشته و برای روز‌های گرم تابستان بسیار مناسب است. با خرید لیموناد، علاوه بر رفع تشنگی از خواص دیگر آن نیز بهره‌مند می‌شوید. به عنوان مهم‌ترین خواص مصرف لیموناد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
●    مفید برای قلب
●    موثر برای کم خونی
●    کمک کننده برای کاهش وزن
●    موثر در کنترل فشار خون
●    منبعی غنی از آنتی اکسیدان
●    افزایش سلامت پوست و مو
●    کمک به درمان مشکلات گوارشی
●    درمان عفونت گلو و سم زدایی طبیعی بدن
●    موثر در درمان روماتیسم، آرتریت، مالاریا و وبا
●    تصفیه‌کننده خون و جلوگیری از ایجاد سنگ کلیه

مضرات لیموناد

لیموناد، نوشیدنی مفیدی بوده و خطرات زیادی ندارد. البته مصرف نوع گازدار آن به کودکان زیر سه سال پیشنهاد نمی‌شود. همچنین حد مجاز مصرف این نوشیدنی برای کودکان ۳ تا ۶ سال، ۲۵۰ میلی لیتر در روز است. در صورت ابتلا به بیماری‌های کلیه و کبد، از مصرف لیموناد خودداری کرده و به مدت زمان نگهداری این نوشیدنی دقت کنید.

کالری لیموناد

این نوشیدنی در صورت داشتن گاز، از کالری بالاتری برخوردار است. اما ترکیب آب با نصف لیمو تنها ۶ کالری داشته و نوشیدنی مناسبی برای کاهش وزن محسوب می‌شود.

معروف‌ترین لیموناد‌ها

در ادامه معروف‌ترین برند‌های فعال در زمینه تولید لیموناد را معرفی کرده و ویژگی‌های هر کدام را به طور مختصر بررسی می‌کنیم.

سن ایچ

این برند در زمینه تولید آبمیوه، نکتار، نوشیدنی میوه‌ای و گیاهی بدون گاز، نوشابه گازدار، آبجو بدون الکل و... فعال بوده و محل فعالیت آن، شهر ساوه است. همچنین یکی از معروف‌ترین لیموناد‌ها را داشته و محصولات آن طرفداران زیادی دارد.

لیموناد-سن-ایچ

العوجان یا رانی

برند رانی از شرکت العوجان قدمت زیادی داشته و در زمینه تولید لیموناد بسیار معروف است. شهر محل فعالیت العوجان، ساوه بوده و فعالیت آن برای تولید آبمیوه، نکتار و نوشیدنی میوه‌ای و گیاهی بدون گاز صورت می‌گیرد.

تکدانه

این برند به تولید آبمیوه، نکتار، نوشیدنی میوه‌ای و گیاهی بدون گاز و... پرداخته و شهر محل فعالیت آن مرند است.

لیموناد-تکدانه

مطلب پیشنهادی : چای ماچا

سان استار

این برند در زمینه تولید آبمیوه، نکتار، نوشیدنی میوه‌ای و گیاهی بدون گاز و... فعال بوده و شهر محل فعالیت آن ساوه است. همچنین با تولید بهترین لیمونادها، محبوبیت زیادی بین مردم دارد.

لیموناد-سان-استار

در نهایت لیموناد به عنوان یک نوشیدنی پرطرفدار همراه با غذا یا به عنوان یک نوشیدنی خنک برای روزهای گرم تابستان پیشنهاد می‌شود. برای خرید لیمونادها می‌توانید انواع مختلفی از آن را از برندهای مختلف تهیه کنید. 

لطفا به این مقاله امتیاز دهید:
(4) 5

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

نظر خود را بنویسید

برای دریافت خبرنامه ایمیل خود را ثبت کنید