11 نوشیدنی‌ برای جلوگیری از گرمازدگی

بهترین نوشیدنی‌ها برای جلوگیری از گرمازدگی 

گرما و گرمازدگی یکی از شایع‌ترین مشکلات در فصل تابستان است و بیشتر گریبان‌گیر افرادی می‌شود که ساعات زیادی را بیرون از خانه سپری می‌کنند. همه ما به طور معمول برای رفع تشنگی و گرمازدگی به سراغ آب و سایر نوشیدنی‌ها می‌رویم، اما در بسیاری از موارد نه‌تنها مشکلمان حل نمی‌شود؛ بلکه تشدید نیز می‌شود. اگر شما هم احساس می‌کنید دچار گرمازدگی شده‌اید، با ما همراه شوید تا با بهترین نوشیدنی‌ها برای جلوگیری از گرمازدگی آشنا شوید.

تابستان و گرمازدگی 

گرمازدگی یکی از مشکلات شایعی است که اغلب همه ما در تابستان آن را تجربه می‌کنیم. زمانی که دمای بدن به دلیل قرارگرفتن در معرض گرما به‌شدت بالا رود، گرمازدگی اتفاق می‌افتد. اگرچه گرما سبب بروز گرمازدگی می‌شود، اما عوامل دیگری نیز در بروز این مشکل دخالت دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به مصرف غذاهای سرخ شده و پرچرب، مصرف بیش از حد بستنی و استفاده از غذاهای پرکالری و سنگین اشاره کرد.
 به‌طورکلی از علائم گرمازدگی می‌توان به افزایش ضربان قلب، افزایش میزان تعریق بدن، ضعف، سرگیجه، حالت تهوع و خستگی اشاره کرد. زمانی که دو یا سه مورد از این علائم را در بدن خود مشاهده کردید، حتماً فعالیت‌های خود را متوقف کرده و به محلی مناسب برای استراحت‌کردن بروید. 
 در صورت گرمازدگی، سعی کنید در یک محیط خنک قرار بگیرید و مصرف مایعات را فراموش نکنید. درصورتی‌که با اقدامات گفته شده بهبود نیافتید حتماً به پزشک مراجعه کرده و اقدامات لازم را برای بهبودی خود انجام دهید.

مصرف کدام نوشیدنی‌ها در فصل تابستان توصیه می‌شود؟ 

 اگرچه مصرف نوشیدنی‌ها برای جلوگیری از گرمازدگی توصیه می‌شود، اما نمی‌توان مصرف همه نوشیدنی‌ها را برای رفع این مشکل توصیه کرد؛ چراکه برخی نوشیدنی‌ها تأثیر عکس دارند و سبب تشدید این مشکل می‌شوند.
 به طور مثال یکی از بزرگ‌ترین اشتباهاتی که افراد برای جلوگیری از گرمازدگی آن را انجام می‌دهند، خوردن شربت‌های بسیار خنک و شیرین است. این نوشیدنی‌ها نه‌تنها تأثیری در درمان و بهبود گرمازدگی ندارند، بلکه منجر به افزایش فشارخون و بالارفتن قند خون شده و گرمازدگی را تشدید می‌کنند. همچنین مصرف نوشیدنی‌هایی نظیر قهوه و نوشابه که دارای کافئین هستند، باعث تشنگی فرد شده و کم‌آبی بدن را به دنبال دارند. به‌طورکلی نوشیدنی‌های زیر می‌توانند در رفع گرمازدگی تأثیرگذار باشند: 

11 نوشیدنی‌ برای جلوگیری از گرمازدگی

شربت سکنجبین و تخم کاسنی 

از جمله نوشیدنی‌ها برای جلوگیری از گرمازدگی، شربت سکنجبین و تخم کاسنی است. این ترکیب شفابخش علاوه بر رفع گرمازدگی سبب سم‌زدایی از بدن می‌شود و نشاط و آرامش را برای افراد به همراه دارد.
نوشیدنی‌ برای جلوگیری از گرمازدگی

شربت خاکشیر و آبلیمو 

از دیگر نوشیدنی‌هایی که مصرف آن برای جلوگیری از گرمازدگی به‌شدت توصیه می‌شود، شربت خاکشیر و آبلیمو است. این ترکیب علاوه بر رفع عطش، سبب کاهش تب و دمای بدن می‌شود و به‌سرعت مشکل گرمازدگی را برطرف می‌سازد.

شربت عناب و زرشک 

در مواقعی که گرما و حرارت به‌شدت بر شما غالب شد، کافی است به یک و نیم لیوان آب، چند عدد عناب را اضافه کرده و با مقداری زرشک آن را بجوشانید. این محلول پرخاصیت نیز می‌تواند برای رفع عطش و گرمازدگی بسیار مفید باشد. عناب و زرشک علاوه بر اینکه در رفع گرمازدگی تأثیرگذارند، منجر به کاهش فشارخون و تصفیه خون نیز می‌شوند و التهابات و تب را پایین می‌آورند.

دوغ ترش 

از دیگر نوشیدنی‌ها برای بهبود گرمازدگی، می‌توان به دوغ ترش اشاره کرد. مصرف دوغ ترش می‌تواند موجب درمان فوری گرمازدگی و کاهش آن شود. دوغ ترش را باید در چند وعده میل کنید و یا می‌توانید از آن برای تهیه آب‌دوغ‌خیار استفاده کنید. مصرف این ترکیب منجر به خنک‌شدن بدن و کاهش التهابات ناشی از گرمازدگی می‌شود.

 شربت به‌لیمو 

از دیگر نوشیدنی‌ها برای جلوگیری از گرمازدگی می‌توان به شربت به‌لیمو اشاره کرد. آب‌لیمو علاوه بر رفع عطش و درمان فوری گرمازدگی، خواص دیگری نیز دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش تب و التهاب، ازبین‌بردن عفونت‌ها و همچنین آرام‌بخشی اشاره کرد

شربت گلاب

گلاب از آن دسته مایعاتی است که مصرف آن برای درمان هر دردی دوا است. اگر به گرمازدگی مبتلا شده‌اید، با ترکیب آب و شکر یک شربت تهیه و به آن گلاب اضافه کنید. گلاب علاوه بر درمان فوری گرمازدگی سبب دفع سموم از بدن نیز می‌شود. همچنین گلاب ایجاد آرامش می‌کند، خاصیت خنک‌کنندگی دارد، قلب را تقویت کرده و حالت تهوع را از فرد دور می‌سازد.

 نوشیدنی‌ برای جلوگیری از گرمازدگی

مصرف آب‌زرشک 

اگر در بیرون از منزل هستید و علائم گرمازدگی را در خود مشاهده کردید؛ اما دسترسی به نوشیدنی‌های ذکر شده را ندارید، می‌توانید از سوپرمارکت‌ها و آبمیوه‌فروشی‌ها یک لیوان آب‌زرشک تهیه کنید. مصرف آب‌زرشک به شکل ویژه‌ای موجب بهبود گرمازدگی می‌شود و عطش را از بین می‌برد. این نوشیدنی که دارای طبع سرد است، علاوه بر کاهش علائم گرمازدگی و رفع تشنگی، موجب کاهش فشارخون، پایین آمدن گرمای بدن، تقویت سیستم ایمنی و سلامت کبد نیز می‌شود.

آب‌طالبی 

در کنار موارد گفته شده، آب‌طالبی نیز برای درمان فوری گرمازدگی مفید است. طالبی از جمله میوه‌های فصل تابستان است که به‌واسطه طبع سردش، تأثیر فوق‌العاده‌ای در کاهش التهابات و گرمای درون بدن دارد. این نوشیدنی می‌تواند به‌سرعت عطش و گرمازدگی را برطرف کند. از دیگر خاصیت‌های این نوشیدنی می‌توان به تقویت سیستم ایمنی و درمان سرماخوردگی به دلیل داشتن ویتامین ث اشاره کرد.

آب‌هندوانه 

یکی از میوه‌های محبوب و پرطرف‌دار که در فصل تابستان کشت می‌شود، هندوانه است. این میوه خوشمزه و پر آب یکی از بهترین گزینه‌ها برای رفع گرمازدگی و تشنگی محسوب می‌شود. هندوانه منبع غنی از ویتامین ث است و مصرف آن می‌تواند سبب تقویت سیستم ایمنی بدن شود.
 مصرف آب‌هندوانه می‌تواند علائم گرمازدگی نظیر تب و التهابات درونی را از بین ببرد. علاوه‌برآن مصرف هندوانه انرژی بدن را مضاعف می‌کند و با خنک‌کردن اندام‌های درونی، گرمای ناشی از گرمازدگی را از بین می‌برد.

آب آناناس 

علاوه بر موارد مذکور آب آناناس یکی دیگر از نوشیدنی‌ها برای جلوگیری از گرمازدگی است. این میوه خوشمزه و پرطرف‌دار منبع غنی از انواع املاح معدنی و ویتامین‌ها محسوب می‌شود. آب آناناس می‌تواند با تقویت سیستم ایمنی بدن و تأمین آب موردنیاز برای رفع تشنگی، گرمازدگی را برطرف کند و التهابات و گرمای درونی بدن را پایین بیاورد.
پتاسیم یکی از املاح معدنی موردنیاز برای بدن است که به مقدار فراوان درون آناناس وجود دارد. همچنین مصرف آناناس علاوه بر رفع گرمازدگی، برای سم‌زدایی و کاهش نفخ به‌شدت مفید است.

آب نارگیل 

در کنار تمام نوشیدنی‌هایی که برای درمان فوری گرمازدگی اشاره شد، مصرف آب نارگیل را فراموش نکنید. این نوشیدنی خوشمزه و پرطرف‌دار علاوه بر اینکه در رفع گرمازدگی تأثیرگذار است، موجب آبرسانی به پوست و ایجاد طراوت و نشاط در بدن نیز می‌شود.

 نوشیدنی‌ برای جلوگیری از گرمازدگی

 چه کسانی بیشتر در معرض گرمازدگی هستند؟ 

 اگرچه گرمازدگی برای همه افراد ممکن است اتفاق بیفتد، اما برخی از عوامل می‌تواند زمینه ایجاد این بیماری را تشدید کنند که این عوامل عبارت‌اند از: 

 سن 
بر اساس تحقیقات و آمارهای به‌دست‌آمده به طور معمول کودکان زیر ۴ سال و افراد بزرگ بالای ۶۵ سال بیشتر در معرض آسیب گرمازدگی قرار دارند. این موضوع اغلب به پایین‌بودن سطح سیستم ایمنی افراد و همچنین زمان بر بودن سازگارشدن آن‌ها با گرما مربوط می‌شود.

 شرایط سلامتی 
 از دیگر عواملی که زمینه ابتلا به گرمازدگی را فراهم می‌کنند، می‌توان به شرایط جسمانی و سلامتی اشاره کرد. به طور معمول آن دسته از افرادی که از بیماری‌های قلبی، فشارخون بالا، چاقی و اضافه‌وزن، دیابت و حتی بیماری‌های روانی رنج می‌برند، بیشتر به گرمازدگی مبتلا می‌شوند.

 نوشیدنی‌ برای جلوگیری از گرمازدگی

 اقدامات لازم برای رفع گرمازدگی 

اگر دچار گرمازدگی شده‌اید و یا افرادی را می‌شناسید که مبتلا به مشکل شده‌اند، اقدامات زیر را انجام دهید: 

  • در قدم اول فرد را به یک محیط خنک منتقل کنید.
  • به‌هیچ‌عنوان به‌یک‌باره مایعات و مواد غذایی خنک را به فرد مبتلا ندهید و حتماً طی چند مرحله آن‌ها را به فرد بیمار بنوشانید تا بدن دچار شوک نشود.
  • برخلاف باور بسیاری از افراد حمام رفتن و گرفتن دوش آب سرد برای رفع گرمازدگی مناسب نیست. بلکه این کار شوک بزرگی را به بدن فرد وارد می‌کند و ممکن است موجب ایست قلبی و مشکلات دیگر شود.
  • سعی کنید با پاشویه‌کردن فرد مبتلا و قراردادن حوله نمدار در بخش‌های مختلف بدن او، تب را به‌آرامی پایین بیاورید. سپس نوشیدنی‌هایی را که به این منظور توصیه شده است را در چند مرحله به فرد بیمار بدهید.

 جمع بندی 
 گرمازدگی یکی از مشکلات شایع در فصول گرم تابستان است که با علائمی نظیر تشنگی، تب، خستگی، حالت تهوع و... همراه است. زمانی که با این مشکل مواجه شدید، به‌هیچ‌عنوان از نوشیدنی‌های بسیار شیرین یا بسیار خنک استفاده نکنید؛ چراکه این موضوع سبب تشدید بیماری می‌شود. 
برای درمان گرمازدگی ابتدا به محل خنک مراجعه کنید و از نوشیدنی‌هایی که به آن‌ها اشاره کردیم، طی چند مرحله استفاده کنید. به‌طورکلی مواد غذایی و نوشیدنی‌هایی دارای طبع سرد برای درمان گرمازدگی مفید هستند. از جمله نوشیدنی‌ها برای جلوگیری از گرمازدگی می‌شود به آب‌هندوانه، آب‌طالبی، خاکشیر، سکنجبین، خیار، لیمو و... اشاره کرد. ممنون که تا اینجا همراه شیرینی تا بودید.

مطلب پیشنهادی: معروف ترین نوشیدنی های کافی شاپی

لطفا به این مقاله امتیاز دهید:
(0) 0

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

نظرات

  • نوشیدنی‌ها واقعا کمکم کرد ممنون

    ممنونیم فاطمه عزیز، از اینکه نظرتون رو برای ما نوشتید و خوشحالیم که مقاله ما برای شما مفید قرار گرفت.

نظر خود را بنویسید

برای دریافت خبرنامه ایمیل خود را ثبت کنید