خوردن آبنبات چه تاثیری روی دندان های شما می گذارد؟

قند باعث از بین رفتن دندان می شود

اولین بار ارسطو فیلسوف دوران یونان باستان متوجه شد که غذاهای شیرین مثل انجیر، باعث پوسیدگی دندان می شود، اما هیچ کس حرف او را باور نکرد. با پیشرفت علم، مشخص شد که قند باعث پوسیدگی دندان می شود و امروز تقریبا همه ما می دانیم که برای به حداقل رساندن آسیب آن، باید بعد از خوردن شکلات و شیرینی مسواک بزنیم.

خوردن شیرینی و شکلات چگونه باعث پوسیدگی دندان میشود؟

انواع مختلف باکتری در دهان شما زندگی می کند. برخی برای سلامتی دندان شما مفید هستند ، اما برخی دیگر مضر هستند. یک نوع از این باکتری های مضر ، استرپتوکوک  است که از قند تغذیه می کند. هر زمان که شما چیز شیرین بخورید و یا بنوشید، باکتری های داخل دهان شما، برای تجزیه آنها شروع به کار می کنند. در این فرآیند، اسیدهایی تولید می شود که مینای دندان را از بین می برد.
زمان لازم است تا اسیدها روی مینای دندان تأثیر گذاشته و آن را از بین ببرند ، به همین دلیل همیشه به شما گفته می شود که روزی چند بار مسواک بزنید و درست بعد از خوردن شیرینی مسواک بزنید. هرچقدر قند طولانی تر در دهان شما باقی بماند ، باکتری بیشتری مجبور به خوردن آنها و تولید اسیدها می شود.
به طور کلی قسمت قابل مشاهده دندانها ، در معرض خطر کمی هستند، زیرا اسیدهای روی آنها هنگام مسواک زدن یا نوشیدن آب از بین می روند. این شکافها و قسمتهای نزدیک خط لثه هستند که بیشتر در معرض خطر قرار دارند. اگر یک تکه آب نبات در آنجا گیر کند ، باکتری ها زمان بیشتری برای تغذیه از آن را دارند.
 

چه نوع آبنبات هایی بیشتر به دندان آسیب می زنند؟

آب نبات های چسبناک و چسبنده مثل تافی در صدر این لیست قرار دارند. آب نبات های ترش بسیار اسیدی هستند و به همین خاطر آسیب فراوانی به دندان شما وارد می کنند. از طرف دیگر، آب نبات های شیرین به دلیل قند بیش از حدی که دارند، اسید زیادی تولید می کنند. بنابراین اگر شما هم عاشق آبنبات های خوشمزه و رنگارنگ هستید، در خوردن آنها افراط نکنید و حتما بعد از مصرف آنها مسواک بزنید. این موضوع منحصر به آب نبات نیست، نوشابه و آب میوه ها هم حاوی قند زیادی هستند و با قرار گرفتن در قسمتهایی از دندان که براحتی دیده و تمیز نمی شوند، باعث پوسیدگی دندان می شوند.

چگونه می توان تأثیر بد آب نبات روی دندان های کودکان را به حداقل رساند؟

نوشیدن مقدار زیادی آب: آب می تواند برخی از اثرات مضر قند را به حداقل برساند و از پوسیدگی جلوگیری می کند. اگر فرزندان شما آب نبات می خورند و نمی توانند بلافاصله بعد از آن مسواک بزنند ، از آنها بخواهید که مقداری آب میل کنند و آن را در دهان خود بچرخانند.
با وعده های غذایی آب نبات میل کنند: وقتی آب نبات  همزمان با وعده های غذایی میل شود ، تولید بزاق افزایش می یابد. 
 

نحوه جلوگیری از پوسیدگی دندان

خبر خوب این است که خود بزاق دهان حاوی موادی است که به برطرف کردن این آسیب ها کمک می کند. مواد معدنی موجود در بزاق شما ، مانند کلسیم و فسفات ، به همراه فلوراید حاصل از خمیر دندان و آب ، با جایگزین کردن مواد معدنی از دست رفته در هنگام "حمله اسیدی" ، به ترمیم مینای دندان کمک می کنند. این کار به تقویت دندان های شما کمک می کند. با این حال ، چرخه مکرر حملات اسیدی باعث از بین رفتن مواد معدنی در مینای دندان می شود. مصرف بیش از حد آبنبات، با گذشت زمان ، مینای دندان را تضعیف کرده و از بین می برد و یک حفره در دندان تشکیل می شود.
برای جلوگیری از آسیب رساندن باکتری ها به دندانتان، حتما حداقل روزی سه بار مسواک بزنید ، هر شب از نخ دندان استفاده کنید. استفاده از دهان شویه هم مفید است، اما اگر آن را در دسترس ندارید، با آب نمک دهان خود را بشورید. البته بهترین راه برای جلوگیری از پوسیدگی دندان ها به حداقل رساندن مصرف آبنبات و نوشابه های گازدار است.
 

راه های کمک به مینای دندان

جویدن آدامس بدون قند و ترکیب سبزیجات و میوه های فیبردار در رژیم غذایی ، روش های خوبی برای تقویت بزاق هستند. پنیر ، ماست و سایر فراورده های لبنی نیز به دلیل داشتن کلسیم و فسفات برای تقویت دندان ها مفید هستند و برای زمان میان وعده گزینه های بسیار بهتری نسبت به خوراکی های قندی یا نشاسته ای هستند. علاوه بر این ، چای های سبز و سیاه حاوی موادی هستند که به سرکوب باکتریهای مضر دهان کمک می کنند ، بنابراین اضافه کردن  صرف چند فنجان چای در روز، البته بدون قند ، می تواند به حفظ سلامت دندان شما کمک کند.

لطفا به این مقاله امتیاز دهید:
(2) 5

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

نظر خود را بنویسید

برای دریافت خبرنامه ایمیل خود را ثبت کنید