چند حقیقت جالب و باورنکردنی در مورد قهوه

قهوه، این نوشیدنی جذاب و اعتیاد آور، در سراسر جهان به عنوان یکی از پرطرفدارترین نوشیدنی ها شناخته شده است. برای افرادی که از طرفدار قهوه هستند، هیچ چیزی بهتر از یک فنجان گرم و دلپذیر از این مایه‌ی خوش طعم و عطر نیست. در این مقاله، با بررسی 13 حقیقت جالب و باورنکردنی درباره قهوه، به دنیایی پر از اطلاعات جذاب در مورد این نوشیدنی سفر کنیم.

قهوه به دلیل داشتن مقادیر قابل توجهی کافئین و دیگر ترکیبات شیمیایی به عنوان یک "محرک" معروف است، اما آیا می‌دانستید که نوشیدن قهوه همچنین می‌تواند به تقویت حافظه‌ی شما کمک کند؟ مطالعات نشان داده‌اند که مصرف به اندازه قهوه می‌تواند تمرکز و حافظه را بهبود دهد و کارایی ذهن انسان را افزایش دهد.

در این مقاله، همراه ما در شیرینی تا به کشف دیگر حقایق جالب درباره قهوه خواهیم پرداخت، تا شما به عنوان فردی که تازه با قهوه آشنا شده اید و یا طرفدار این نوشیدنی هستید، از این اطلاعات بهره ببرید. با ما همراه باشید تا به یک سفر به دنیای قهوه برویم.

حقایقی که در مورد قهوه  شاید نمی دانید

1. سالانه حدود 10 میلیون تن قهوه در جهان تولید می شود.

مصرف-قهوه-در-جهان

بسیاری بر این باورند که قهوه هم نوعی کالای با ارزش محسوب می شود؛ البته در واقعیت هم همین گونه است، ارزش معاملات قهوه در جهان عددی نزدیک به 100 میلیارد دلار است.

2. اسپرسو از کلمه ایتالیایی به معنای "فشرده" گرفته شده است.

قهوه-اسپرسو

شروع دستگاه های اسپرسو ساز به اواخر 1880 برمی گردد، اما تا دهه 1950 در بریتانیا استفاده از این دستگاه رایج نشد. این اصطلاح به روش تولید قهوه اشاره دارد که با فشار آب جوش را از طریق دانه های آسیاب شده قهوه رد می کند تا نوشیدنی کوچک و غلیظ تری تولید کنند. کلمه اسپرسو ریشه در زبان ایتالیای و به معنای "فشرده کردن" است. در تهیه اسپرسو با فشار زیاد آب جوش را  از قهوه ریز آسیاب و فشرده شده عبور می دهند و نوشیدنی غلیظ اسپرسو تولید می شود.

3. مردم در تلاش برای ممنوع کردن قهوه بودند.

در سال های ابتدایی محبوب شدن قهوه در جهان، بسیاری از مردم در تلاش بودند تا استفاده از این نوشیدنی را ممنوع کنند. دلیل این اتفاقات، اثر محرک خوردن قهوه بر افراد بود و جذب این نوشیدنی خوشمزه می شدند، زیرا محیط قهوه خانه ها در زمان گذشته، محل بحث و گفتگو برای روشنفکران تبدیل شده بود.

4. موزیسین معروف بتهوون عاشق قهوه بود.

بتهوون

بتهوون علاقه زیادی به این نوشیدنی داشت و باعث می شد که تمرکز بهتری برای ساخت اثرات خود داشته باشد. بر اساس دست نوشته ها و اطلاعات موجود، او هر بار برای دم کردن قهوه 50 دانه قهوه را جدا می کرد.

5. قدمت قهوه به قرن 9 برمی گردد.

چندین داستان در مورد منشاء کشف قهوه وجود دارد. یکی از معروف ترین داستان ها، داستان کالدی، چوپانی از اتیوپی است. وقتی متوجه شد که گله‌اش وقتی توت‌های محلی را می‌نوشند چقدر پرانرژی هستند، خودش آنها را امتحان کرد و گیلاس‌های قهوه را به خانه آورد. پس از نوشیدنی یک فنجان قهوه متوجه میزان انرژی و شب بیداری خود شدند.سپس این کشف را با دیگر راهبان اتیوپیایی در میان گذاشتند و این نوع قهوه به تمام جهان متمدن رسید.

6. استفاده از قهوه به عنوان سوخت

استفاده-از-قهوه-به-عنوان-سوخت

دانشمندان در حال تبدیل روغن قهوه آسیاب شده به بیودیزل هستند تا روزی قهوه سوخت خودروی شما را تامین کند.

7. خامه را اضافه کنید و قهوه خود را گرم نگه دارید.

اگر شما فردی هستید که که از سرد شدن سریع نوشیدنی خود آزرده می شوید، می توانید با اضافه کردن خامه به نوشیدنی خودتان، از سرد شدن سریعش جلوگیری کنید.

8. قهوه کوپی لواک گرانترین قهوه جهان است.

قهوه-کوپی-لواک

همیشه قیمت قهوه تخصصی به طور قابل توجهی در مقایسه با قهوه تجاری گران تر است، اما گران ترین قهوه ها از مدفوع کوپی لواک و فیل تهیه می شوند. بله، درست متوجه شدید؛ کوپی لواک توانایی هضم دانه های قهوه را ندارد و فقط می تواند پوست و گوشت میوه قهوه را هضم کند، به همین دلیل دانه های قهوه بعد از ترکیب با آنزیم های معده این حیوان از بدن او خارج می شود و بعد از جمع آوری و شست و شو به بازار عرضه می گردد. هزینه محصول نهایی می تواند بیش از مبلغ 530 پوند در هر کیلو باشد.

9. قهوه دو گروه شناخته شده دارد.

قهوه در واقع دارای 100 گونه مختلف است، اما ما فقط دو گونه عربیکا و روبوستا را میشناسم، آن هم به دلیل حجم بالای تولید این گونه ها. قهوه روبوستا طعم تلخ تر محتوای کافئین بالاتری دارد. قهوه عربیکا کافئین کمتر و طعم ترش تری دارد.

10. رکورد گینس قهوه خوری

قهوه-در-گینس

رکوردهای جهانی قهوه گینس که در کشور هندوراس ساخته شد که بیش از 18.000 لیتر قهوه تولید شد، که این میزان برای بیش از 120.000 فنجان معمولی قهوه، کافی است.

11. کلمه کاپوچینو از کجا آمده است؟

قهوه-کاپوچینو

نام کاپوچینو که یک نوشیدنی بر پایه قهوه اسپرسو است، از نام کاپوچین ها گرفته شده است زیرا رنگ این نوشیدنی شبیه به لباس آنها است. کاپوچین ها به لباس هایشان نیز معروف بودند. آنها یک شنل قهوه ای ساده، یک کلاه بلند و نوک تیز که از پشت آویزان است را به تن می کردند. کلمه ایتالیایی برای این لباس باعث به وجود آمدن نام کاپوچینو شد.

12. فنلاندی ها عزیز بیشترین قهوه را مصرف می کنند

طبق گزارش انجمن بین المللی قهوه، اتحادیه اروپا بیشتر از ایالات متحده قهوه وارد می کند. برزیل اولین کشور و بزرگترین کشور صادر کننده قهوه است. قهوه بخشی جدایی ناپذیر از سنت های بسیاری از کشورهای اسکاندیناوی است، زیرا کشورهایی مانند نروژ و سوئد نیز در فهرست مصرف کنندگان قهوه قرار دارند. با این حال، برای بسیاری از بزرگسالان در فنلاند، قهوه سنگ بنای زندگی روزمره است، زیرا آنها تقریباً با هر وعده غذایی خود قهوه می نوشند.

13. قهوه به طول عمر شما کمک می کند

تاثیر-قهوه-در-طول-عمر

قهوه یکی از سالم ترین نوشیدنی های جهان است، به خصوص به دلیل آنتی اکسیدان های موجود در آن. وقتی قهوه به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل و یک سبک زندگی سالم مصرف شود، می تواند به افراد کمک کند عمر طولانی تر و شادتری داشته باشند. نوشیدن قهوه به طور منظم می تواند فواید سلامتی مانند کاهش خطر بیماری هایی مثل سرطان، بیماری های قلبی و آلزایمر داشته باشد. مطالعات همچنین نشان داده اند که نوشیدن قهوه می تواند خطر ابتلا به افسردگی را کاهش دهد.

لطفا به این مقاله امتیاز دهید:
(0) 0

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

نظر خود را بنویسید

برای دریافت خبرنامه ایمیل خود را ثبت کنید