لوبیای ژله ای یا Jelly bean تاریخچه و انواع جیلی بیلی

لوبیای ژله ای یا Jelly bean چیست؟

لوبیای ژله ای آبنبات کلاسیک، با مغزی نرم، جویدنی و ژله‌ای است که روکشی نازک و ترد دارد. رنگ‌های متنوع آن باعث می‌شود که حتی از نگاه‌کردن به این نوع آب‌نبات هم لذت ببرید؛ اما به مزه که می‌رسیم، داستان جذاب‎تر هم می‌شود. این آب‌نبات طعم‌های فراوانی دارد و کمتر پیش می‌آید که ذائقه‌ای آن را نپسندد. 
هر دانه لوبیای ژله‌ای کلا 4 کالری دارد و حتی برای افراد رژیمی نیز آب‌نبات سالمی به نظر می‌رسد. سالانه به‌اندازه‌ای آب‌نبات ژله‌ای استفاده می‌شود که اگر آن‌ها را دور دنیا بچینیم، می‌توانیم 5 دور بچرخیم. حتی روز 22 آوریل، مطابق با 3 اردیبهشت به این محصول خوشمزه اختصاص دارد. شاید تعدادی آن را با این نام نشناسند و ندانند که لوبیای ژله ای - Jelly bean -جیلی بن چیست؛ اما این دلیل نمی‌شود که دانه‌های رنگارنگ آن را ندیده یا مزه نکرده باشند. 
در نگاه اول باورش سخت است که چنین دانه‌های کوچکی به این نرمی باشند؛ ولی ظاهر جذابشان خلافش را می‌گوید تا در نهایت بدون مقاوت، آن‌ها را بخرید. شما هم اگر دوست دارید از دانه‌هایی رنگارنگی بدانید که باعث می‌شوند طعم‌های فراوانی را مزمزه کنید، با ما همراه شوید. 

 

لوبیای ژله ای چیست؟

برای اینکه بدانیم لوبیای ژله ای - Jelly bean -جیلی بن چیست، بد نیست مواد تشکیل‌دهنده آن را بیشتر بشناسیم. از آنجایی که لوبیای ژله ای نوعی آب‌نبات است، جای تعجب ندارد که از شکر، شربت ذرت و نشاسته تهیه شود. نشاسته در این ترکیب، دلیلی برای ایجاد بافتی ژلاتینی و جویدنی است. 
پوشش نازک و ترد روی آب‌نبات نیز با روشی به‌نام پانینگ به دست می‌آید. این فرآیند همان تکنیکی است که برای ایجاد روکش نازک آب‌نباتی روی سایر شیرینی‌ها مانند ام‌اندامز (M&Ms) استفاده می‌شود. البته در کنار مواد اصلی، از مواد طعم‌دهنده هم برای ایجاد تنوع در مزه شکلات ژله‌ای استفاده می‌شود. طعم‌دهنده‌ها بسته به شرکت سازنده ممکن است طبیعی یا مصنوعی باشند. همچنین گاهی اوقات مقدار کمی ماده امولسیون‌کننده به آب‌نبات اضافه می‌شود تا باعث ثابت بافت آن شود. 
برای جلوگیری از چسبیدن یا حل‌شدن آن در شرایط مرطوب هم موم خوراکی زنبور عسل را به کار می‌برند. با چنین ترفندی که برای روکش این دانه‌های ژله‌ای استفاده می‌شود، آب‌نباتی برای تمام شرایط داریم که دلواپس آب‌شدن آن هم نیستیم. 

 

لوبیای ژله ای از کجا آمد؟

گفته می‌شود که لوبیای ژله ای با ترکیبی از دو خوراکی خوشمزه به‌نام لذیذ ترکی (Turkishdelights) یا همان راحت‌الحلقوم و نوعی بادام به وجود آمده است. قدمت هر دوی این خوراکی‌ها به صدها سال پیش می‌رسد. راحت‌الحلقوم بافتی نرم و جویدنی دارد و بادام‌ها در این روش، با رویه شکری تردی پوشانده می‌شوند. لوبیای ژله ای با الهام از مرکز جویدنی راحت‌الحلقوم و روکش ترد بادام تهیه می‌شود.
بر اساس یافته‌ها اولین دفعه‌ای که از این دانه های ژله ای صحبت شد، اواخر دهه 1800 بود. در این زمان ویلیام شرافت (قنادی در بوستون)، آمریکایی‌ها را تشویق می‌کرد تا لوبیای ژله ای را برای سربازان جنگ داخلی بفرستند. پس از آن در اوایل دهه 1900، لوبیاهای ژله ای مانند دیگر آب‌نبات‌های معمولی در مغازه‌ها به فروش می‌رسید. البته این امر باعث کاهش محبوبیتشان نشد و می‌بینیم که در دهه 1930 دانه های ژله ای تا جایی پیش رفتند که با عید پاک پیوند خوردند. 
لوبیاهای ژله ای در اواسط دهه 60، به‌عنوان آب‌نبات محبوب رونالد ریگان، معرفی شدند. گفته می‌شود که ریگان از این آب‌نبات برای کمک به ترک دخانیات استفاده کرد و در تمام طول دوران ریاست جمهوری خود نیز همیشه این دانه‌های ژله‌ای را در دسترس داشت. این قضیه تا جایی پیش رفت که حتی برند ژلی‌بلی (Jelly Belly)، که تولید‌کننده عمده این محصول است، لوبیای ژله ای خاصی با طعم زغال‌اخته، مخصوص رئیس‌جمهور ریگان تولید کرد.

 

 

برندهای لوبیای ژله ای

لوبیاهای ژله‌ای را می‌توانید در نمونه محصولات برندهای مختلفی ببینیم. شاید به نظر نرسد؛ ولی همین آب‌نبات کوچک باید ویژگی‌های خاصی را نشان بدهد تا به آن نمونه‌ای مرغوب بگوییم. نمونه‌های باکیفیت، حداقل دارای ویژگی‌های زیر هستند:


•    ظاهری یکدست و براق دارند. 
•    تنوع رنگی آن‌ها در حدی است که انتخاب‌های فراوانی برای خوردن خواهید داشت.
•    طعمی خوشمزه و قوی دارند.

از برندهایی که برای ارائه بهترین نوع از این آب‌نبات‌ها رقابت می‌کنند، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

 

  • برند جلی بین (See’s Jelly Beans): آب‌نبات‌هایی با طعم قدیمی تولید می‌کند که در عین حال رنگ‌هایی زنده دارد. 
  • برند استاربرست (Starburst Jelly Beans): آب‌نبات‌هایی کلاسیک، کاملا شبیه به دانه‌های اصلی دارد.
  • برند اسکیتلز (Skittles Original Jelly Beans): آب‌نبات‌هایی کوچک‌تر از نمونه‌های دیگر دارد؛ اما همچنان طعم خوبشان حفظ شده است.
  • برند جلی بلی (Jelly Belly): آب‌نبات‌هایی رنگارنگ با حدود 50 طعم ارائه می‌دهد.  

 

 

 

خلاصه
لوبیای ژله ای محصولی کوچک با طرفداران فراوان است. نسبت به دیگر خوراکی‌ها کالری بسیار کمی دارد و در مقابل براق، زیبا و خوشمزه است. با توجه به طعم‌های جدید این محصول که هر روز طرفداران را مشتاق‌تر می‌کنند، محبوبیت آن‌ها هر روز بیشتر هم خواهد شد.

لطفا به این مقاله امتیاز دهید:
(2) 5

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

نظر خود را بنویسید

برای دریافت خبرنامه ایمیل خود را ثبت کنید