یکی از آبنبات‌های خوشمزه که علاوه بر طعم بی‌نظیر، جنبه درمانی دارد؛ آبنبات اکالیپتوس است. اکالیپتوس یک گیاه همیشه ‌سبز بوده که در مناطق مختلف جهان می‌روید. وجود منتول در گیاه اکالیپتوس موجب خوشبو شدن و ضدعفونی دهان و دندان، عدم ایجاد خارش، تسکین‌دهنده درد و همچنین بهبود سینوزیت و سرفه می‌شود. در ادامه مقاله قصد داریم تا شما را با این آبنبات خوش‌طعم و فواید آن آشنا کنیم. 

آبنبات اکالیپتوس 

آبنبات اکالیپتوس به‌عنوان یک آبنبات دارویی کاربرد دارد. از این خوراکی برای بهبود بیماری‌هایی همچون گلودرد، گرفتگی مجاری تنفسی، خوشبوکنندگی دهان و همچنین ضدعفونی دهان و دندان استفاده می‌شود. خواص ضد میکروبی گیاه اکالیپتوس باعث شده تا مجاری تنفسی، ضدعفونی شده و بیماری‌هایی همچون سرماخوردگی بهبود یابد.
اثر خلط‌آوری و ضد اسپاسم بودن گیاه اکالیپتوس موجب شده تا از این آبنبات، برای درمان بیماری سرماخوردگی استفاده شود. افرادی که در شهرهای آلوده و شلوغ زندگی می‌کنند و همچنین افراد سیگاری می‌توانند به دلیل خلط‌آور بودن این گیاه، از آن استفاده کنند و این آبنبات یک پیشنهاد مناسب برای آن‌ها می‌باشد.

خواص-آبنبات-اکالیپتوس

ترکیبات موجود در آبنبات اکالیپتوس

به‌طورکلی ترکیبات آبنبات اکالیپتوس شامل موارد زیر می‌باشد:
•    شکر
•    گلوکز مایع
•    اسیدسیتریک
•    منتول
•    اسانس و رنگ خوراکی
•    اسانس اکالیپتوس
•    آویشن
•    ویتامین ث
 

منتول و طعم خنکی آبنبات اکالیپتوس

یکی از مواد تشکیل‌دهنده این آبنبات، منتول است. منتول یک ماده طبیعی بوده که به شکل کریستال از گیاه اکالیپتوس و نعناع خارج می‌‌شود. این ماده ارزشمند فواید زیادی را به همراه دارد. این ماده موجب بهبود سرفه، گلودرد، کاهش درد قفسه سینه، کاهش درد ناشی از سینوزیت می‌شود.
 از خاصیت مهم دیگر این ماده می‌توان به خنک‌ کنندگی قوی آن اشاره کرد که موجب خنک شدن دهان می‌شود. یکی دیگر از خواص این ماده از بین بردن بوی بد دهان می‌باشد. آبنبات اکالیپتوس با داشتن منتول درون خود به یک آبنبات خوش‌طعم با خاصیت دارویی تبدیل‌شده که امروزه در میان مردم محبوبیت بسیار زیادی دارد.

تقویت سیستم ایمنی با ویتامین c آبنبات اکالیپتوس

یکی دیگر از ترکیبات موجود در آبنبات اکالیپتوس، ویتامین C یا آسکوروبیک اسید است. همان‌طور که می‌دانید این ویتامین برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مفید بوده و برای بهبود بیماری سرماخوردگی بسیار اثربخش عمل می‌کند. وجود ویتامین c در این آبنبات، موجب بهبود بیماری زکام و آنفلوانزا شده و همچنین در کاهش یافتن عوارض این بیماری‌ها نقش موثری دارد.

آبنبات-اکالیپتوس-چیست

بهبود سرماخوردگی با آویشن موجود

یکی دیگر از مواد موجود در آبنبات اکالیپتوس، آویشن است. آویشن برای سیستم تنفسی و ایمنی بسیار مفید می‌باشد. گیاه آویشن سرشار از ویتامین c بوده و همچنین این گیاه علاوه بر ویتامین c منبعی غنی از ویتامین A است. وجود آویشن در این آبنبات موجب شده تا راه‌های تنفسی شما باز شود و بیماری سرماخوردگی شما کاملا بهبود یابد. وجود همه این ترکیبات مفید و موثر موجب شده تا این آبنبات علاوه بر طعم خوب، خاصیت دارویی فوق‌العاده‌ای نیز داشته باشد و افراد بدون هیچ محدودیتی بتوانند از آن استفاده کنند.

7 خاصیت بی‌نظیر آبنبات اکالیپتوس

1.    ضد اسپاسم و ضد احتقان بودن
2.    خنک‌کننده قوی مجاری تنفسی و خوشبو کردن دهان
3.    بهبود بیماری‌هایی نظیر سرماخوردگی، سرفه، سینوزیت، آنفولانزا و التهاب گلو
4.    داشتن ویتامین ث و کمک به بهبود سرماخوردگی
5.    حفظ سلامت دهان و دندان
6.    کاهش عفونت لثه
7.    پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی

عوارض آبنبات اکالیپتوس 

این نوع آبنبات با توجه به اینکه ترکیب اصلی آن گیاه اکالیپتوس بوده و منشا گیاهی دارد؛ فاقد هرگونه عوارض است. فروش این آبنبات بدون نسخه پزشکی هیچ ایرادی ندارد و همه افراد می‌توانند از آن استفاده کنند. بهتر است که کودکان زیر 5 سال از این آبنبات استفاده نکنند.
 همچنین قند به‌کاربرده شده در این آبنبات از نوع مضر نیست و عوارض ندارد. بنابراین افراد دیابتی و کسانی که قند خون بالایی دارند؛ می‌توانند بدون هیچ نگرانی از این آبنبات استفاده نمایند. روش مصرف آن نیز محدودیت خاصی نداشته و افراد هر دو الی سه ساعت می‌توانند یک عدد از این آبنبات‌ها را استفاده کنند.

خواص اکالیپتوس موجود در آبنبات

گیاه اکالیپتوس خاصیت ضد میکروبی داشته و میکروب‌های دهان و دندان را از بین می‌برد. این گیاه موجب برطرف شدن عفونت‌های قارچی دهان شده و برای بهبود دردها نیز همانند یک مسکن قوی عمل می‌کند. گیاه اکالیپتوس موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. برای افرادی که دچار استرس و اضطراب بالایی هستند نیز این گیاه منحصربه‌فرد با عملکرد عالی خود، شدت استرس و اضطراب را کاهش می‌دهد.

آبنبات-اکالیپتوس-برای-سرماخورگی

استفاده از آبنبات اکالیپتوس در دوران شیردهی و بارداری

استفاده کوتاه‌مدت و موقت این آبنبات‌ها هیچ‌گونه خطری را برای افراد باردار یا شیرده ایجاد نمی‌کند. برای خانم‌های باردار یا شیرده‌ای که سرماخوردگی شدید یا مجاری تنفسی آسیب دیده دارند؛ مصرف به‌اندازه این آبنبات ممنوع نیست. همچنین باعث بهبود بیماری شما می‌شود. 
توجه داشته باشید که مصرف بیش‌ازحد هر یک از مواد مفید نیز ممکن است در طولانی مدت، مشکلاتی را برای افراد به وجود آورد. پس بهتر است در مصرف آبنبات اکالیپتوس تعادل را رعایت کنید. بهتر است قبل از مصرف این آبنبات با پزشک خود مشورت کنید. زیرا قرار نیست که یک آبنبات معمولی را مصرف کنید، بلکه این آبنبات مواد مختلفی در ترکیبات خود دارد که امکان دارد برای شما مناسب نباشد.

استفاده از آبنبات اکالیپتوس برای افراد بیمار

 ممکن است بیماران دیابتی تصور کنند که شکر موجود در این آبنبات، برایشان مضر است. ولی جایگزین‌های مناسبی برای شکر در این خوراکی استفاده شده که هیچ ضرری برای افراد دیابتی ندارد و این افراد بدون هیچ نگرانی می‌توانند از آن استفاده کند. ولی همان‌طور که گفتیم مصرف بیش ‌از اندازه آن ممکن است خطرناک باشد.
در این آبنبات، از شکر بسیار کمی استفاده شده و مواد مفید دیگری جایگزین شکر مضر شده است. بنابراین هیچ‌گونه مواد تخریبی برای دندان و دهان وجود ندارد و آبنبات اکالیپتوس هیچ آسیبی به دندان وارد نمی‌کند. این آبنبات در طعم‌های مختلف دیگری همچون لیمو، پرتقال، توت‌فرنگی و ... موجود است.

 

سخن پایانی

آبنبات اکالیپتوس یکی از آبنبات‌های خوش‌طعم است که بیش‌تر جنبه دارویی و درمانی دارد. خواص بیش‌تر این آبنبات‌ها در درمان سرماخوردگی، سرفه، درمان سینوزیت، گرفتگی بینی و گلو می‌باشد. وجود منتول، آویشن، ویتامین C  و قندهای مفید در این آبنبات، موجب شده تا خواص درمانی زیاد داشته باشد و کم‌ترین عوارض را به‌جای گذارد. افراد باردار یا شیرده با مشورت با پزشک خود می‌توانند از این آبنبات استفاده کنند. همچنین مصرف به‌اندازه این آبنبات برای افراد دیابتی هیچ خطری را ایجاد نمی‌کند.

لطفا به این مقاله امتیاز دهید:
(1) 5

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

نظر خود را بنویسید

برای دریافت خبرنامه ایمیل خود را ثبت کنید