آبنبات به ویژه آبنبات های شیرین از گونه های خوراکی های خوش طعم و پر طرفدار میباشند که در مزه های گوناگون و با رنگ هایی جالب در بازار وجود دارند، اکثر اوقات در ایران از آبنبات در کنار چای به کارگیری می‌شود، در برخی موارد از انواع سبزیجات خشک، چاشنی های معطر و میوه ها و برای مزه دار کردن آبنبات استفاده میشود، جالب است بدانید که‌ این خوردنی شیرین علاوه بر مزه خوب دارنده خاصیت مفیدی نیز می باشد که در این مقاله شیرینی تا با آن ها آشنا خوا‌هیم شد.

خاصیت گوناگون آبنبات

آبنبات شیرین از ادغام شدن شکر غلیظ و افزودنی های خوش مزه و همینطور رنگ های خوراکی تشکیل میشود. در آمریکای شمالی آبنبات شامل گروهایی متنوع می‌گردد که دربرگیرنده آبنبات چوبی، آبنبات شکلاتی، آبنبات لیسی، تافی، پاستیل، آدامس و مارشمالو، شیرین بیان، آبنبات ترش، آبنبات پر نمک، آبنبات سخت و … میشود.


فواید آبنبات برای بدن انسان

در دیگر کشورها مانند انگلستان، ایرلند، استرالیا، نیوزلند، آفریقای جنوبی و … نام آبنبات برای مواد شیرین و قندی استفاده میگردد.در واقع در آمریکای شمالی و انگلستان و استرالیا از کلمه Lollipop به نوعی شیرینی داده می شود که بر روی چوب قرار گرفته میباشد. بعلاوه واژه کندی candy در انگلستان به نوع خاصی از شیرینی های پشمالو گفته میشود که در ایالات متحده و استرالیا به آن پشمک می‌گویند.
می بایست بدانید که مهد آبنبات اصولا کشور ما یعنی ایران میباشد و در گویش انگلیسی به اسم شکلات محکم و میشری شناخته می‌شود، شاید برایتان تعجب آور باشد که‌این خوراکی شیرین خوشمزه دارنده خاصیت مفیدی برای بدن باشد، ولی بایستی بگوییم که مثلا خواص های آبنبات کمک به هضم سریع طعام و خوش بو کننده گی دهان است. در قدیم همواره بر سر سفره های ایرانی یک ظرف آبنبات قرار داشت و جزء اصلی سفره ها محسوب میشد.

آبنبات چوبی خوشمزه

بعداز صرف غذا خوردن چندین عدد آبنبات می تواند احساس خوشایندی را در شما ایجاد نماید، همینطور باعث خوشبو شدن دهان نیز شود، خاصیت آبنبات ها به همین ها محدود نمیشود و دارای مزایای دیگری نیز می‌باشد. اغلب عموم مردم در حال حاظر چندان اهمیتی به آبنبات نمی دهند و آن را جزء تنقلات غیر ضروری مثل پفک و … می‌دانند، این در حالی میباشد که از خاصیت آن غافل میباشند، هیچ تنقلاتی نمی تواند خاصیت موءثر آبنبات را داشته باشد.
همانگونه که گفته شد در پیشین در کشور‌ایران خوردن آبنبات بسیار رواج داشته ولی در دنیای امروز به جهت اذهان نادرست در میان عموم، اشخاص مقداری از آن استفاده می نمایند. در ایران قدیم از آبنبات در اشکال جشن ها و مراسمات مذهبی و آیینی و همچنین تحت عنوان یک شیرینی پس از غذا استفاده می شده است.

حتما بخوانید:خوردن آبنبات چه تاثیری روی دندان های شما دارد؟

برای تحلیل بیشتر خواص های متعدد آبنبات در این مقاله همراه مجله شیرینی تا باشید.

فواید متفاوت آبنبات

همان گونه که گفته شد آبنبات دارای خاصیت ها متعددی برای بدن میباشد که در ادامه به معرفی کلی این خاصیت می‌پردازیم:

• ملایم کننده و ضد خلط

• پیشگیری کننده از یبوست

• انرژی زا

• پیشگیری از فشارهای بیش از حد جسمی و ذهنی ناشی از کار سخت و فعالیت

• کاهش دهنده سرفه های خشک

• پیشگیری کننده از سوء هاضمه

• جلوگیری کننده از خستگی و به وجود آورنده آرامش

• پیشگیری از ادرار مکرر

• پیشگیری از درد معده و کاهش دهنده آن

• پیشگیری از دردهایی مانند درد کمر، درد معده، درد ناشی از انقباض عضلانی و کمتر کردن دردها

• طعم طراوت آن انرژی را بیشتر می کند.

• جایگزینی عالی برای قند و شکر

آبنبات های مفید برای انسان

کاهش دهنده سرفه و گلو درد

آب و هوای سرد می تواند باعث مشکلات مختلفی در تندرست بدن گردد، مشکلاتی مثل سرفه، گلو درد و … برخی از محققان بر این عقیده میباشند که در آبنبات مواد مفید گوناگون و خواص هایی ویژه وجود دارد که برای بهبود گلو درد و سرفه بسیار اثر گذار میباشد. برای معالجه نمودن گلودرد تعدادی عدد آبنبات را با مقداری پودر فلفل سیاه و کمی روغن ترکیب کنید و پیش از خواب بخورید، بعلاوه می توان مقداری آبنبات کوبیده را با مقداری فلفل سیاه در ظرف جوشاند و در طی شب میل کرد تا به بهبود کمک نماید.
ارتقاء دهنده سطح هموگلوبین خون
پایین بودن سطح هموگلوبین در خون می تواند سبب کم خونی، داشتن پوستی کم رنگ، سرگیجه، ضعف و خستگی همگانی بدن گردد. مصرف آبنبات باعث بالا رفتن سطح هموگلوبین در خون شده و باعث اصلاح گردش خون در بدن گردد.

کمک کننده ای عالی برای هضم غذا

همانگونه که گفته شد در گذشته بر روی سفره های ایرانی یک کاسه آبنبات وجود داشت که بعد از غذا خورده میشد، دلیل وجود آبنبات بر سر سفره ها خواص هضم کنندگی عالی آبنبات میباشد. خوردن تعدادی عدد آبنبات بعداز غذا به تسریع هضم غذا کمک می نماید زیرا آبنبات دارای ترکیباتی میباشد که هضم خوراک در معده را آسان تر می کند.

انرژی زا

آبنبات خوراکی بسیار انرژی زایی میباشد و به مراد رفع ضعف جسمانی در اشخاص موثر میباشد و به کسانی که دارنده ضعف جسمانی می‌باشند سفارش می شود. علاوه بر این مزه و بو بعضی از آبنبات ها به گونه ای میباشد که منجر افزایش انرژی در بدن می‌شوند. پیشنهاد شده‌است تا برای افزایش این خواص و رفع کسلی و تنبلی در بدن همراه با آبنبات تعدادی دانه رازیانه یا این که عرق آن مصرف شود.

پیشگیری کننده از خون‌ریزی بینی

خون ریزی بینی یک اختلال رایج در فصل گرما یعنی فصل تابستان می‌باشد، جالب میباشد که بدانید استفاده از آبنبات بعداز خونریزی بینی باعث میشود تا بلافاصله خون‌ریزی متوقف شود. تمام کاری که بایستی انجام دهید این است که چند تکه آبنبات را در مقداری آب بریزید و اجازه دهید تا مقداری حل شود، در ادامه چند قطره از این محلول را در بینی خود بچکانید تا خونریزی کاملا متوقف گردد.
 

لطفا به این مقاله امتیاز دهید:
(6) 4.2

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

نظر خود را بنویسید

برای دریافت خبرنامه ایمیل خود را ثبت کنید