برچسب ها

همه چیز درباره آبنبات چوبی چوپا چوپس (CHUPA CHUPS) 

همه چیز درباره آبنبات چوبی چوپا چوپس (CHUPA CHUPS) 

معرفی آبنبات چوبی CHUPA CHUPS 

Chupa Chups نام یک برند اسپانیایی می‌باشد که در سال 1958 توسط انریک برنات تاسیس شد. این شرکت  تولید کننده‌ی اولین آب نبات چوبی، در دنیا بود و امروزه نیز تولید کننده‌ی آب نبات چوبی و سایر شیرینی‌هاست، که محصولاتش در بیش از 150 کشور در سراسر جهان فروخته می‌شود. 

آبنبات های چوپا چوپس

تاریخچه شکل گیری برند آبنبات چوبی CHUPA CHUPS

در اوایل دهه 1950، انریک برنات (موسس برند Chupa Chups ) در یک کارخانه تولیدکننده‌ی مربای سیب به نام "گرانجا آستوریاس" کار می کرد. ایده آبنبات چوبی، زمانی به فکر برنات رسید که فرزند او از چسبیدن شیرینی‌ها به دست هایش که در زمان خوردن آب می‌شدند، گله کرد. این اتفاق باعث شد او احساس کند که تا آن زمان هیچ شیرینی برای کودکان طراحی نشده و به همین دلیل این جمله در ذهنش نقش بست: « دنیا به محصولی نیاز دارد که مثل خوردن یک شیرینی با چنگال باشد»، سپس او ایده ساخت آب نبات چوبی  را با مدیریت شرکتی که در آن کار می‌کرد مطرح کرد اما سرمایه گذاران گرانجا آستوریاس پس از آگاهی از ایده‌های برنات، شرکت را ترک کردند.

انریک برنات موسس برند Chupa Chups

برنات در سال 1958 مسئولیت شرکت گرانجا آستوریاس را بر عهده گرفت و نام آن را به Chupa Chups تغییر داد، سپس ماشین‌های تولید را راه اندازی کرد و اولین آب نبات‌های دنیا که یک بن بن راه راه روی یک چوب بود را ساخت، بعد از تولید و در زمان عرضه‌ی آب نبات‌ها، برنات به مغازه داران دستور داد به جای قرار دادن این محصولات جدید در پشت پیشخوان، چوپا چوپسها را در نزدیکی صندوق و در دسترس کودکان قرار دهند زیرا این محصولات مخصوص کودکان طراحی شده بود، او با این طرفند هر کدام از آب نبات‌های چوبی تازه تولید شده را به قیمت یک پزوتا (واحد پول اسپانیا) فروخت.

خرید آبنبات چوپا چوپس

بعد از ساخت و عرضه‌ی اولین آبنبات چوبی‌ها، شرکت Chupa Chups به سرعت رشد کرد و در مدت کوتاهی به یکی از موفق‌ترین شرکت‌ها در اسپانیا تبدیل شد، به طوری که شیرینی‌های برنات فقط طی 5 سال در 300.000 فروشگاه فروخته شدند. پس از پایان اسپانیای فرانکوئیستی (1939-1975)، این شرکت خصوصی تبدیل به یک شرکت بین المللی شد.

بیشتر بخوانید: داستان شکل گیری آیس پک

در سال 1991، برنات کنترل رسمی شرکت را به پسرش خاویر واگذار کرد. Chupa Chups  تحت مالکیت جدید در سال  1994 شرکت تابعه‌ای را در انگلستان تاسیس و معرفی کرد که نام آن Smint (اسمینت) است. هدف این شرکت تولید محصولی بدون شکر برای بزرگسالان بود و این هدف منجر به تولید اولین قرص‌های نعنایی خوشبوکننده‌ی دهان شد.

Smint (اسمینت)

در سال 1997، شرکت Chupa Chups مجموعه ای از آب نبات‌های چوبی Spice Girls را با بسته بندی‌های مختلف راه اندازی کرد که هر کدام دارای برچسب کلکسیونی Spice Girl  بودند، درون بسته‌بندی‌ها شامل میکروفون های اسباب بازی و بسته های آدامس حباب دار بود.
در جولای 2006، شرکت Chupa Chups  و شرکت وابسته به آن یعنی Smint، توسط یک گروه ایتالیایی به نام Perfetti Van Melle خریداری شدند.
از سال 2010، Chupa Chups امضای هتلی با برند Marriott Springhill Suites شد و آب نبات‌های چوبی Chupa Chups در میز پذیرایی تمامی ملک‌های مربوط به این برند، به صورت رایگان در دسترس هر مهمانی از کودک تا بزرگسال بود. اما از آگوست 2021، برند Marriott، استفاده از Chupa Chups به عنوان یک کالای امضا شده برای این برند را متوقف کرد.

آبنبات های چوپا چوپس

عرضه‌ی آبنبات چوبی CHUPA CHUPS در بازار کشورهای دیگر

در دهه 1970 بود که آب نبات چوبی‌های رنگارنگ در ژاپن و دیگر کشورهای آسیای جنوب شرقی مانند اندونزی، سنگاپور، فیلیپین و مالزی و همچنین هند و استرالیا ظاهر شدند. بعد از آن و در دهه 1980 این محصول جذاب، به بازارهای اروپا و آمریکای شمالی راه یافت و در دهه 1990 عرضه‌ی آن به اکثر کشورهای آسیایی از جمله کره جنوبی گسترش پیدا کرد.

جالب است بدانید از سال 2003،  سالانه 4 میلیارد آبنبات چوبی به 150 کشور فروخته می شود. شرکت Chupa Chups اکنون با گردش مالی 500،000،000 یورویی دارای 2000 کارمند می‌باشد و 90 درصد از فروش خود را در خارج از کشور انجام می‌دهد.

تاریخچه آبنبات chupa chups

آبنبات چوبی CHUPA CHUPS از دیروز تا امروز

در سال 1969، Salvador Dali (سالوادور دالی) هنرمند سورئالیست مشهور اسپانیایی طرح اولیه‌ی لوگوی CHUPA CHUPS را روی تکه‌ای از روزنامه ترسیم کرد.

طراحی سالوادور دالی برای آبنبات چوپا چوپس
 اولین کمپین بازاریابی این شرکت دارای لوگویی با شعار "Es redondo y dura mucho, Chupa Chups" بود که در زبان اسپانیایی به معنای "گرد و ماندگار است". بعدها افراد مشهوری مانند مدونا برای تبلیغ این محصول استخدام شدند.

بیشتر بخوانید: آشنایی با تاریخچه شکلات بن بن

در دهه 1980، با کاهش نرخ زاد و ولد تعداد مصرف‌کنندگان نوجوان این محصول نیز کاهش پیدا کرد، به همین علت شرکت Chupa Chups، با شعار ضد سیگاری « Smoke Chupa Chups» سعی کرد تا مصرف‌کنندگان بزرگسال را جذب کند. شعار ضد سیگاری این شرکت اکنون، «سیگار کشیدن را متوقف کنید، شروع به مکیدن کنید» است. این محصولات، اکنون با تقلید بسته‌هایی شبیه به پاکت سیگار و نوشته‌ای به عنوان هشدار با رنگ سیاه و سفید "Sucking does not kill."به معنی "مکیدن نمی کشد" تولید می‌شود.

تبلیغ خلاقانه آبنبات چوپا چوپس

در نمونه‌های اولیه آب نبات چوبی CHUPA CHUPS، از چوب به عنوان میله‌های نگهدارنده آبنبات استفاده شد اما پس از مدتی اسپانیا با کمبود چوب روبرو شد و بدین ترتیب، میله‌های چوبی تبدیل به میله‌های پلاستیکی شدند.
آب نبات‌های چوبی CHUPA CHUPS  ابتدا در 7 طعم توت فرنگی، پرتقال، لیمو، توت فرنگی - خامه، شکلات - وانیل، خامه - نعناع و قهوه عرضه شدند. (توت فرنگی و توت فرنگی - خامه هنوز هم جزو پرفروش‌ترین طعم‌های این محصولات هستند.)

آب نبات‌های CHUPA CHUPS ، ابتدا با نام « GOL» شناخته می‌شدند و دلیل این نامگذاری نیز شباهت آب نبات ها به توپ فوتبال بود اما این نام در سال 1960 به آبنبات چوبی CHUPA CHUPS تغییر پیدا کرد. 
نام Chupa Chups از فعل اسپانیایی chupar به معنای "مکیدن" گرفته شده است.
در سال 1994 بزرگترین آب نبات چوبی دنیا در وزن 735 گرم به عنوان هدیه‌ای برای Histro Stoichkov (هیسترو استویچکوف- بازیکن بارسلونا)، توسط شرکت Chupa Chups ساخته شد.

بزرگترین آبنبات دنیا

در سال 1995 فضانوردان روسی آب نبات چوبی مورد علاقه خود یعنی Chupa Chups را به ایستگاه فضایی MIR بردند.
جالب است بدانید در سال 2000 طی یک سفر علمی که در قطب جنوب انجام شد دانشمندان گونه‌ی جدید از اسفنج را کشف کردند که نام آن را «Chupa Chups» گذاشتند.

گونه‌ی جدید از اسفنج به نام  «Chupa Chups»

 

لطفا به این مقاله امتیاز دهید:
(10) 5

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

نظر خود را بنویسید

برای دریافت خبرنامه ایمیل خود را ثبت کنید