30 مورد از برترین انواع ابنبات در طول تاریخ

آبنبات نوعی خوراکی شیرین به شکل قطعه‌ای کوچک، گرد و جامد است که معمولا از آب و شکر تهیه می‌شود و سپس طعم‌ها و مواد دیگری به آن اضافه می‌شوند. آبنبات تقریبا در هر فروشگاهی یافت می‌شود زیرا این خوراکی توسط بسیاری از شرکت‌ها تولید می‌شود. بسیاری از افراد عاشق آبنبات هستند و طعم آن را خیلی دوست دارند. آبنبات انواع مختلفی دارد که هر یک از آن‌ها دارای طعم، بافت و شکل متفاوتی هستند. اگرچه خوردن آبنبات به‌خصوص در میان کودکان بسیار رایج است اما ازآنجایی‌که قند بسیار زیادی دارد خیلی سالم نیست. در ادامه با آبنبات، تاریخچه و انواع آن آشنا می‌شوید.

تاریخچه آبنبات

یکی از محبوب‌ترین موضوعات در مجله شیرینی و شکلات، تاریخچه انواع شیرینی ها و شکلات‌ کاکائویی ست. در ارتباط با تاریخچه آبنبات لازم است بدانید اولین آبنبات‌های مدرن درواقع در قرن شانزدهم ساخته شدند و ساخت آبنبات از قرن نوزدهم به‌سرعت پیشرفت کرد که کشورهای آسیای جنوب شرقی ازجمله هند، ایران و یونان در این امر پیشرو بودند. در آن زمان آبنبات قدیمی با جوشاندن آب نیشکر و عسل تهیه می‌شد اما در جنگ جهانی اول، آبنبات به شکل امروزی تولید شد.
در جنگ جهانی اول، آبنبات‌ها به شکل قطعاتی کوچک تولید می‌شد و سپس میان سربازان آمریکایی توزیع می‌شد. این امر باعث شد که پس از جنگ جهانی اول، بیش از 40 هزار آبنبات تولید شود. در قرن نوزدهم، آبنبات‌های دارای طعم نعنا فلفلی و لیمو محبوبیت بسیار زیادی داشتند که در همین دوره، جوزف فرای در سال 1847 اولین آبنبات شکلاتی را ابداع کرد. این آبنبات از کره کاکائو، کاکائو و شکر ساخته می‌شد.
 

انواع آبنبات

اگر می‌خواهید برای مدتی چیزی را بمکید، بهترین انتخاب می‌تواند آبنبات باشد. بااین‌حال، آبنبات انواع بسیار مختلفی دارد که برخی از آن‌ها مثل آبنبات‌های مغزدار برای پذیرایی از مهمانان مناسب هستند و برخی دیگر مثل آبنبات چوبی در میان کودکان محبوب‌اند. آبنبات‌ها بیشتر ازنظر طعم با یکدیگر متفاوت هستند. رایج‌ترین انواع آبنبات عبارت‌اند از:
•    آبنبات با مغزی آدامس
•    آبنبات بدون قند یا آبنبات رژیمی
•    آبنبات زنجبیلی
•    آبنبات میوه ای
•    آبنبات شیر قهوه
•    شکلات آبنباتی
•    آبنبات چای سبز
•    آبنبات مغزدار
•    آبنبات چوبی
•    آبنبات جرقه ای
•    آبنبات قیچی
علاوه بر این، برخی آبنبات‌ها عنوان ترش ترین آبنبات دنیا را دارند که سطح ترشی آن‌ها ناشی از اسیدهای مورداستفاده در ساخت آن‌هاست. اسیدسیتریک، اسیداسکوربیک، اسیدمالیک، اسیدفوماریک و اسیدتارتاریک، موادی هستند که در این آبنبات‌ها استفاده می‌شوند.
 

بهترین-آبنبات-آبنبات-نوشابه-ای

 

فواید آبنبات

برای کسانی که عاشق آب نبات هستند، استفاده از آن مزایای بسیار زیادی دارد. آبنبات یکی از خوشمزه‌ترین خوراکی‌هایی است که تابه‌حال وجود داشته است. این آبنبات مانند شکلات، شیرین و بسیار خوش‌طعم است و می‌تواند به‌عنوان یک میان‌وعده بسیار جذاب باشد. از سوی دیگر، ابنبات می‌تواند اثر تسکینی داشته باشد و به‌ویژه زمانی که بیمار هستید می‌تواند بسیار مفید باشد. همانطور که مردم در گذشته، عسل و سرکه را می‌مکیدند، امروزه نیز آبنبات می‌تواند هرگونه ناراحتی را در زمانی که بیمار هستید کاهش دهد.
علاوه بر این، آب‌نبات منبعی عالی از قند و کالری است که می‌تواند انرژی شما را بهبود ببخشد و به جلوگیری از کم‌آبی بدن نیز کمک کند زیرا حاوی آب زیادی است. آبنبات منبع خوبی از ویتامین‌ها و مواد معدنی ازجمله روی و آهن نیز محسوب می‌شود. این خوراکی به‌ویژه زمانی مفید است که نیاز به یک خوراکی انرژی‌زا داشته باشید. از سوی دیگر، مکیدن آب نبات به تولید بزاق در دهان کمک می‌کند و باعث محافظت از سلامت دهان و دندان می‌شود.
آبنبات‌ها همچنین می‌توانند به مبارزه با سرماخوردگی و تسکین گلودرد کمک کنند زیرا مطالعات نشان داده‌اند مصرف مقدار کمی آبنبات هر چند ساعت یک‌بار می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند. بااین‌حال، آب نبات به دلیل داشتن شکر، شربت ذرت و طعم‌دهنده‌های مصنوعی می‌توانند برای سلامت بدن مضر باشد. علاوه بر این، وقتی آب‌نبات می‌خرید مهم است که اجزای تشکیل‌دهنده آن را بررسی کنید. برای مثال، برخی از آبنبات‌ها دارای مواد ناسالم مانند بنزوات سدیم هستند که بنزوات سدیم در مطالعات یک عامل سرطان‌زا شناخته شده است.
 

 آبنبات-Necco-Wafers-Candy-معروف-به-آب-نبات-قرصی

عوامل مهم در هنگام خرید آبنبات

اگر دوست دارید آبنبات بمکید، لازم است بدانید که آبنبات‌های متنوعی در بازار وجود دارند. بااین‌حال، انتخاب آبنبات خارجی یا آبنبات ایرانی مناسب از میان آن‌ها می‌تواند دشوار باشد. به همین دلیل، ما در این مقاله به چند عامل اشاره کرده‌ایم که توجه به آن‌ها در هنگام خرید آبنبات به شما کمک می‌کند بهترین آبنبات را برای خود انتخاب کنید.
•    محبوبیت: یکی از عوامل تاثیرگذار در انتخاب آبنبات، طعم آن است. طعم و مزه بر قیمت آبنبات و همچنین، محبوبیت آن در میان افراد تاثیر بسیار زیادی دارد. شما می‌توانید بهترین آبنبات‌ها را از بهترین برندها و نه ارزان‌ترین آن‌ها تهیه کنید.
•    مواد تشکیل‌دهنده: بیشتر شرکت‌ های تولیدکننده آبنبات برای ساخت آبنبات از شیرین‌کننده‌های مصنوعی استفاده می‌کنند. این به این دلیل است که آن‌ها همه تلاش خود را می‌کنند که آبنبات بهترین طعم ممکن را داشته باشد. بااین‌حال، اگر می‌خواهید در خانه آبنبات درست کنید از شیرین‌کننده‌های طبیعی به این منظور استفاده کنید. علاوه بر این، مهم است طعم آبنبات را در نظر داشته باشید.
•    بسته‌بندی: مهم است که توجه کنید عکس آبنبات روی محصول با داخل آن یکسان باشد و بسته‌بندی آب نبات نامرتب نباشد. همچنین، مهم است که بسته‌بندی آبنبات، ایمن باشد.

بهترین-آبنبات-برند-wonka

 

طرز تهیه آبنبات خانگی

گرچه آبنبات‌های خوش‌طعمی در بازار وجود دارند اما شما می‌توانید آبنبات‌های خوشمزه‌ای را نیز در خانه تهیه کنید. برای تهیه آبنبات در خانه نیاز به مواد تشکیل‌دهنده زیر دارید:
•    شکر: به 2 پیمانه شکر گرانول نیاز دارید.
•    شربت ذرت: دوسوم فنجان شربت ذرت برای کمک به شیرین شدن و غلیظ شدن آب نبات استفاده می‌شود.
•    آب: برای حل شدن شکر به دوسوم فنجان آب نیاز دارید.
•    رنگ خوراکی: استفاده از رنگ خوراکی اختیاری است اما اگر می‌خواهید از آن استفاده کنید می‌توانید هر رنگی که می‌خواهید را انتخاب کنید و درنتیجه، آبنبات رنگی داشته باشید.
•    روغن طعم‌دهنده: یک قاشق چای‌خوری روغن طعم‌دهنده کافی است. برای مثال، می‌توانید از طعم دارچینی آن استفاده کنید.
•    پودر قند: استفاده از یک‌چهارم فنجان پودر قند باعث می‌شود که آبنبات‌ها به یکدیگر نچسبند.
برای تهیه آبنبات خانگی نیاز به انجام مراحل زیر دارید:
1.    شکر، شربت ذرت و آب را در قابلمه‌ای 3 لیتری با یکدیگر مخلوط کنید.
2.    قابلمه حاوی مخلوط را بر روی حرارت متوسط قرار دهید تا شکر به‌خوبی حل شود. آن‌قدر مخلوط را هم بزنید تا شکر حل شود.
3.    مخلوط را تا زمانی که به 260 درجه فارنهایت برسد حرارت دهید.
4.    در صورت تمایل، رنگ خوراکی را به مخلوط اضافه کنید.
5.    به حرارت دادن مخلوط تا زمانی ادامه دهید که به دمای 300 درجه فارنهایت برسد.
6.    قابلمه را از روی حرارت بردارید و سپس روغن طعم‌دهنده را به آن اضافه کنید. هنگام انجام این کار بر روی قابلمه خم نشوید زیرا بخار آن می‌تواند پوست شما را بسوزاند.
7.    مخلوط را به‌خوبی هم بزنید تا همه چیز ترکیب شود.
8.    مخلوط را بر روی کاغذ پخت بریزید و اجازه دهید سفت شود و سپس آن را تکه‌ تکه کنید. پس از این، بر روی آبنبات‌ها پودر قند بپاشید تا به یکدیگر نچسبند.
این طرز تهیه آبنبات، بسیار ساده است که سخت‌ترین قسمت آن، انتظار برای رسیدن مخلوط شکر به دمای مناسب است. در این مرحله صبور باشید و برای بررسی دمای مخلوط از دماسنج قنادی استفاده کنید. شما می‌توانید ترکیبات آبنبات را در این دستورالعمل تغییر دهید و از عصاره‌های طعم‌دار مختلف و رنگ‌های خوراکی متنوع استفاده کنید.
اگرچه آبنبات خانگی دارای تاریخ انقضا نیست اما ماندگاری آبنبات خانگی به دلایلی مانند رطوبت، دمای نگهداری، نحوه نگهداری و سایر موارد می‌تواند کاهش پیدا کند. هرچقدر آبنبات خانگی بیشتر بماند، نرم‌تر و چسبنده‌تر می‌شود. به همین دلیل، بهتر است آن را زمانی مصرف کنید که تازه است. علاوه بر این، از فریز کردن آبنبات خانگی خودداری کنید زیرا ممکن است پس از خارج کردن آن از فریزر، آبنبات ممکن است آب شود و بسیار چسبنده و غیرقابل‌خوردن شود.
درنهایت، آبنبات یک شیرینی بسیار خوشمزه است که از شکر، آب و برخی طعم‌دهنده‌ها تهیه می‌شود. این خوراکی که معمولا به شکل قطعه‌ای گرد، کوچک و جامد است دارای انواع مختلف و طعم‌های مختلفی است که در جشن‌ها و مهمانی‌های مختلف استفاده می‌شود. اگرچه آبنبات‌های بسیار خوشمزه و متنوعی در بازار وجود دارند اما شما می‌توانید با انجام برخی مراحل ساده، آبنبات خانگی تهیه کنید و آبنبات‌هایی مطابق با سلیقه خود داشته باشید.


 

لطفا به این مقاله امتیاز دهید:
(24) 4.4

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

نظرات

  • این آبنبات ها توی ایرانم هستن مگه؟

    سلام برخی موارد در فروشگاه های ایران موجوده و میتونید تهیه کنید و اگر علاقه مند باشید موارد دیگر رو هم میتونید از فروشگاه آمازون تهیه کنید.

  • خیلی عالی بود..فقط ای کاش از آبنبات چوبی بیشتر میزاشتید

  • شما بگید کدومش توی ایران پیدا میشه!؟

  • اون مدل شکلات هرشی رو از کجا میشه خرید؟ برای تزیین روی کیک می‌خوام

  • جالب بود انواع آبنبات ایرانی هم بذارید.

  • بچه ها آبنبات یک چیز مزخرف هستش الان دارم یک آبنبات با طعم بلوبری می خورم. هم به دست و لبم رنگ می ده و هم روش یک روکش عجیب هستش. هم مونده هست. معلوم نیست دارن به ما چی می دن. انگار تاریخش گذشته. من که دیگه تا آخر عمرم آبنبات نمی خورم و به جاش آجیل که خیلی هم مقوی هست می خورم. شما رو نمی دونم اما امید وارم نظرتون از این خوراکی که معلوم نیست در اصل دارن به ما چی می دن عوض شده باشه. این مقاله هم اشتباه هستش.

    اگر به آبنبات های مغازه ای اعتماد ندارید به صفحه آموزش های ما مراجعه کنید و دستور تهیه آبنبات های خانگی رو ببینید

  • آبنبات شو شو شکلش شبیه Life Savers بود ولی سیز کم رنگ یا آبی کم رنگ اغلب نعنایی بود وای آدامس عسلی الان برندش یادم نیست ولی مربع شکل بود و وسطش یک مایع عسلی و طعم دار داشت

    مرسی که اطلاعاتتون رو با ما به اشتراک گذاشتید. موفق باشید

نظر خود را بنویسید

برای دریافت خبرنامه ایمیل خود را ثبت کنید