کاهش صادرات شیرینی و شکلات بعد از حذف ارز ترجیحی

میزان صادرات شیرینی و شکلات

رئیس انجمن صنایع بیسکویت، شیرینی و شکلات گفت: میزان صادرات شیرینی و شکلات بعد از حذف ارز ترجیحی در مقایسه با سال‌های قبل ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش یافته است.،  جمشید مغازه‌ای، رئیس انجمن صنایع بیسکویت، شیرینی و شکلات در حاشیه نمایشگاه شیرینی و شکلات اظهار داشت: 16 کشور خارجی نظیر کشور های بلژیک، آلمان، هلند روسیه در نمایشگاه امسال حاضر شده اند و شاهد افزایش تعداد شرکت‌کنندگان در مقایسه با سال قبل هستیم و حتی به خاطر محدودیت فضای نمایشگاهی از پذیرش برخی تقاضا‌ها معذور شدیم.

وی  در پاسخ به سوالی درباره وضعیت تولید و صادرات شیرینی و شکلات افزود: در بخش تولید با مشکلاتی برای تامین  مواد اولیه مانند روغن، آرد و شکر مواجه هستیم و برای تامین به موقع آنها مجبور به خرید از بازار آزاد هستیم که این امر در قیمت تمام شده و بر حجم صادرات تاثیر گذاشته است.

رئیس انجمن صنایع بیسکویت، شیرینی و شکلات ادامه داد: درحالی که نرخ مصوب شکر 25 هزار و 500 تومان برای صنایع است اما مجبور به خرید این محصول با قیمت 32 هزار تومان از بازار آزاد هستیم.

وی تصریح کرد: پس از اجرای قانون انتزاع و انتقال وظایف بازرگانی به وزارت جهاد کشاورزی شرایط تامین مواد اولیه سخت‌تر هم شده است.

کاهش صادرات شیرینی و شکلات بعد از حذف ارز ترجیحی

صادرات شیرینی و شکلات 40 درصد کاهش یافت

مغازه‌ای گفت: صادرات شیرینی و شکلات در سال 98 نزدیک به یک میلیارد دلار بود اما در سال گذشته شاهد کاهش 30 تا 40 درصدی در مقایسه به آن دوره بوده‌ایم.

وی تصریح کرد: سالانه 3 میلیون تن گندم و 500 هزار تن شکر در این صنعت استفاده می‌شود که یک چهارم شکر مصرفی کشور است  اما با مشکل تامین این محصول با قیمت مصوب هستیم.

مغازه‌ای گفت: بعد از برداشته شدن ارز ترجیحی کالاهای اساسی که مواد اولیه تولید در صنعت ما هستند با تورم و کمبود سرمایه در‌ گردش مواجه هستیم که برای رفع این مشکل تسهیلات بانکی می‌تواند راهگشا باشد.

وی گفت:‌ ظرفیت اسمی صنایع شیرینی و شکلات کشور 2.4 میلیون تن است که یک میلیون تن ظرفیت خالی وجود دارد و میزان تقاضا کاهش یافته و در نتیجه تولیدکنندگان بر اساس سفارشی که دریافت می‌کنند اقدام به تولید می‌کنند.

وی یاد آور شد: در صنعت شیرینی، بیسکوئیت و شکلات، سالانه 100 هزار نفر به صورت مستقیم مشغول به کار هستند.

منبع: تسنیم

لطفا به این مقاله امتیاز دهید:
(0) 0

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

نظر خود را بنویسید

برای دریافت خبرنامه ایمیل خود را ثبت کنید