محمد ثابت قدم موسس شیرینی فرانسه تهران درگذشت!

محمد ثابت قدم اولین مدیر و موسس کافه قنادی فرانسه (شیرینی فرانسه) درگذشت.

شیرینی فرانسه از قدیمی‌ترین شیرینی‌فروشی‌های شهر تهران محسوب می‌شود. این قنادی در سال ۱۳۴۴ تأسیس شده و در خیابان انقلاب قرار دارد

این قنادی توسط محمد ثابت‌قدم با کمک سه نفر از دوستانش تأسیس شد. وارد کردن ماشین‌آلات مرتبط با قنادی از خارج کشور حدود یک سال طول کشید، زیرا آن زمان ماشین‌آلات جدیدِ تولید نان در ایران وجود نداشت. در آن زمان، یعنی اوایل دولت هویدا، ماشین‌آلات در گمرک توقیف شد و ترخیص آنها از گمرک حدود شش ماه به طول انجامید. بنیان‌گذاران، همچنین یک سرآشپز سوئیسی (ساکن فرانسه) به‌نام ژیلبرت بارو را برای ایجاد تحول در پخت شیرینی به ایران آوردند. ابتدا مشکلاتی در تمدید اقامت بارو پیش آمد اما بعد از اینکه با خانمی ایرانی ازدواج کرد، مشکل اقامت او حل شد. بارو تا سال ۱۳۵۶ در ایران بود، سپس مدتی در کترینگ فرودگاه مهرآباد مشغول بود و بعد از انقلاب از ایران رفت.

تاریخچه-شیرینی-فرانسه-تهران

 

ثابت‌قدم چون از اول در نظر داشت یک سرآشپز از فرانسه به ایران بیاورد، نام قنادی را «فرانسه» گذاشت، اما خصوصاً بعد از انقلاب مشکلاتی بر سر نام‌گذاری ایجاد شد، چون گفته می‌شد نام قنادی حتماً باید ایرانی باشد. با این حال، نام «فرانسه» تغییر نکرد و این شیرینی‌فروشی همچنان با همین اسم شناخته می‌شود.

همچنین این قنادی اولین تولیدکنندهٔ نان فانتزی (از جمله باگت، همبرگری و نان بریده) در تهران است.

کافه شیرینی فرانسه در دههٔ ۱۳۵۰ به یکی از مهم‌ترین پاتوق‌های جوانان و روشنفکران ایرانی تبدیل شد. بعد از انقلاب ایران، با بازگشت بارو به اروپا، این شیرینی‌فروشی کار خود را ادامه داد و اکنون از شلوغ‌ترین کافه‌های تهران به‌شمار می‌آید.

کافه-قنادی-فرانسه-تهران

 

لطفا به این مقاله امتیاز دهید:
(17) 4.6

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

نظرات

  • فقط بگم بینظیر بود بخصوص شیرینی پنیر با قهوه در دوران دانشجویی نسل من...روانش شاد

    ممنون از نظرتون..کافه قنادی فرانسه یکی از بهترین و با کیفیت ترین کافه های تهران هست.

نظر خود را بنویسید

برای دریافت خبرنامه ایمیل خود را ثبت کنید