طرز تهیه شیرینی و کیک های منتخب شب یلدا -کیک یلدا فوری

  • کالری 223
  • قند 3.4
  • نمک 9 میلی گرم
  • زمان آماده سازی 25
  • زمان پخت 55
  • کشور ایران

پاییز فصلی است که میوه‌های فراوان آن چیزی کمتر از میوه‌های تابستان ندارند. انار با دانه‌های یاقوتی خود، خرمالو خوشمزه و البته پرتقال آبدار همه از بهترین میوه‌های این فصل هستند. با وجود چنین میوه‌های خوش‌آب‌ورنگی، چه چیزی بهتر از طرز تهیه شیرینی شب یلدا می‌تواند یلدا را صفا دهد. در ادامه می‌خواهیم سه دستور تهیه برای تهیه کیک شب چله ارائه کنیم که در تهیه آن‌ها از همین سه میوه استفاده می‌شود. اگر شما هم قصد دارید اهالی خانواده را برای یلدا متعجب کنید، ادامه مطلب را از دست ندهید. 

نکات مهمی که برای تهیه کیک شب یلدا باید بدانید

برای تهیه کیک‌ها نکاتی وجود دارد که گاهی چندان مهم به نظر نمی‌رسند؛ ولی می‌توانند نتیجه نهایی کار را دگرگون کنند. بد نیست که در ادامه این موارد را از یاد نبرید:
1. برای تهیه کیک شب یلدا، داشتن همزن کمک بزرگی خواهد بود. البته که بدون همزن هم می‌توانید کیک بپزید؛ ولی کیفیت کیک اول و دوم با هم فرق خواهد داشت. همزن کمک می‌کند تا از طرفی مواد را خوب هم بزنید و از طرف دیگر بدون توقف پیش بروید و زمان کمتری صرف کنید.
2. مواد خشک را با هم مخلوط کنید. گاهی با مخلوط‌نشدن مواد خشک، عوامل پف‌دهنده (بکینگ‌پودر و جوش شیرین) در گوشه‌ای از مواد می‌مانند و کیک به‌صورت نامتعارف یا کج پف می‌کند. 
 3. بهتر است پس از مخلوط‌کردن مواد خشک، آن‌ها را برای چند بار از الک هم بگذرانید. این کار از طرفی به مخلوط‌شدن بهتر مواد کمک می‌کند و از طرف دیگر باعث هوادهی به بافت آرد می‌شود. با چنین ترفندی حتی اگر آرد کیفیت مرغوبی ندارد، اوضاع را به نفع خود تغییر می‌دهید. در نهایت نیز شاهد پف دلخواه کیک خود خواهید بود. 
3. در برخی دستورات قالب خاصی برای کیک‌ها پیشنهاد می‌شود؛ اما در این سه کیک شب یلدا هیچ قانونی برای انتخاب قالب وجود ندارد. فقط دقت کنید که بزرگی قالب در حدی انتخاب شود که موادتان حدود نیمی از قالب را بگیرند. این از طرفی باعث پف بهتر می‌شود و از طرف دیگر از خشکی یا سررفتن کیک جلوگیری می‌کند. 
4. فر را قبل از شروع تهیه مواد کیک روشن کنید. این قضیه در پخت اصولی کیک تاثیر فراوانی دارد. فری که از قبل روشن نشود، اصلا فضای گرمی ندارد و پخت را به تعویق می‌اندازد. از طرف دیگر وقتی فضای فر از قبل گرم شود، حرارت به‌طور یکسان به مناطق مختلف کیک می‌رسد و کیک صاف‌تری خواهید داشت. 
5. برای هر سه کیک فوق زمان پخت مناسب ذکر شد؛ ولی فراموش نکنید که هر فر دمایی منحصربه‌خود ایجاد می‌کند. به همین دلیل باید با استفاده از یک خلال دندان بسنجید که کیک شما قبل از این زمان یا پس از آن پخته می‌شود. برای این کار پس از گذشت دوسوم زمان پخت خلال را در کیک فرو کنید و بیرون بیاورید. در صورتی کیک پخته است که چیزی از مواد کیک به آن نچسبیده باشد. با پختن چند کیک و بررسی زمان پخت، کم‌کم به کیفیت حرارت در فر خود پی خواهید برد. 

تزیین کیک شب یلدا

آنچه حتی بیش از طرز تهیه شیرینی شب یلدا، کیک‌ها، دسرها و دیگر خوشمزه‌های این شب اهمیت دارد، تزیین آن است. تزیین کیک‌هایی که در این مطلب ذکر شدند، چندان سخت نیستند. در ادامه به شما ایده‌هایی می‌دهیم تا با کمک خلاقیت خود، از آن‌ها قابی زیبا بسازید.
1. با کاغذ روغنی اشکال دلخواهتان را بچینید و روی کیک بگذارید. پودر قند را روی کیک الک کنید، سپس کاغذ روغنی را بردارید. 
2. از میوه‌ها برش‌هایی تهیه کنید و روی کیک بگذارید. برای تازه‌ماندن میوه‌ها و همچنین ثابت‌شدنشان روی کیک از عسل یا گلیز کمک بگیرید. کافی است عسل را کمی رقیق کنید و با فرچه روی برش‎های میوه بمالید.
3. با فرچه مقداری عسل رقیق‌شده یا گلیز روی سطح کیک بزنید. اکنون می‌توانید از مغزجات برای تزیین استفاده کنید.
4. با توجه به ذائقه خود، شکلات بن‌ماری معمولی یا سفید را روی کیک بریزید. چون بعد از مدتی شکلات سفت می‌شود، در همان زمان با دیگر تزیینات مانند ترافل یا مغزجات روی کیک را تزیین کنید.

گلیز چیست؟ و استفاده از آن در شب یلدا

گلیز یا glaze ، شربت غلیظی از شکر و یک مایع (مانند شیر، آب لیمو یا آب) است. این شربت را می‌توانیم با قوام‌های مختلفی درست کنیم. غلظت گلیز بستگی به هدف شما از استفاده دارد. گلیزهای رقیق در کیک فرو می‌روند و انواع غلیظ‌تر ماند لعابی کمتر جذب کیک می‌شوند.
مایعی که داخل گلیز استفاده می‌شود را می‌توانید با توجه به نوع کیک خود تغییر دهید. در کیک انار این کار را می‌توانید با آب انار انجام دهید و در کیک پرتقال نیز به همین ترتیب از آب پرتقال استفاده کنید. البته که برای کیک خرمالو، استفاده از همان میوه روش خوبی نیست؛ ولی کاربرد گلیز آب لیمو می‌تواند جایگزین خوبی به شمار رود. 
برای تهیه گلیز روی کیک شب یلدا کافی است حدود 100 گرم شکر در آب میوه بریزید و اجازه دهید چند دقیقه بجوشد. زمانی که مایع به‌حالت شربتی رسید، گلیز آماده است و می‌توانید (بعد از خنک‌شدن کیک) آن را با قاشق یا فرچه روی کیک بمالید. 

  
 

کیک انار شب یلدا 

ردیف نام مواد مقدار
1
2 انار متوسط 2 عدد (یا 160 میلی‌لیتر معادل سه‌چهارم پیمانه آب انار)
3 آرد 200 گرم (حدود 1.5 پیمانه)
4 کره هم‌دمای اتاق 110 گرم
5 تخم‌مرغ متوسط 2 عدد
6 رنده پوست لیمو 1 عدد
7 شکر 150 گرم (حدود دوسوم پیمانه)
8 بیکینگ‌پودر 10 گرم (2 قاشق چایخوری) 10 گرم (2 قاشق چایخوری)

کیک انار شب یلدا 

دستور تهیه کیک اناری که در ادامه می‌گوییم، به شما کیکی بسیار سبک، پف‌دار و دارای طعمی مطبوع می‌دهد. البته رنگ مایل به صورتی کیک بستگی به رنگ آب انار دارد. ممکن است گاهی رنگ کیکتان روشن‌تر و گاهی تیره‌تر شود؛ اما نکته مهم این است که سریع و آسان تهیه می‌شود و نیاز به مهارت خاصی ندارد. 


کیک-شب یلدا

روش تهیه کیک انار شب یلدا

1. فر را با دمای 180 درجه سانتیگراد (356 درجه فارنهایت) روشن کنید.
2. در کاسه‌ای تخم‌مرغ‌ها را با شکر مخلوط کنید و با همزن برقی بزنید تا سبک و پفی شود.
3. کره هم‌دمای اتاق را به آن اضافه کنید و این بار با سرعت متوسط همزن برقی بزنید.
4. بیکینگ‌پودر را با آرد مخلوط و الک کنید. این ترکیب را کم‌کم به مخلوط تخم‌مرغی بیفزایید و این بار با لیسک هم بزنید. 
5. آب انار را بگیرید و فراموش نکنید که برای تزیین نهایی مقداری نگه دارید. آب انار را به‌آرامی داخل مواد قبلی بریزید و خوب مخلوط کنید.
6. پوست رنده‌شده یک لیمو را نیز به مواد بیفزایید. منظورمان از پوست فقط لایه رویی آن است که رنگی سبز یا زرد دارد. قسمت سفید زیرین را رنده نکنید؛ زیرا باعث تلخی مواد می‌شود. 
7. کف قالب کیک شب یلدا را کره بزنید و آرد بپاشید. 
8. مخلوط را در قالب بریزید و در دمای 180 درجه سانتیگراد (356 درجه فارنهایت) برای 40 دقیقه بپزید.
9. پس از پخت، کیک را از فر بیرون بیاورید و بگذارید تا خنک شود. 
10. کیک را روی ظرف سرو برگردانید و تزیین کنید. برای تزیین می‌توانید با الک روی کیک پودر قند بپاشید  و از دانه‌های انار برای زیبایی بیشتر کمک بگیرید.

 

کیک-شیرینی-شب-یلدا
 

کیک خرمالو شب یلدا

ردیف نام مواد مقدار
1 پودر قند به‌میزان لازم برای تزیین
2 آرد همه‌منظوره 2.5 پیمانه
3 شکر 2 لیوان
4 جوش شیرین 2 قاشق چایخوری
5 بیکینگ‌پودر نصف قاشق چایخوری
6 نمک نصف قاشق چایخوری
7 پوره خرمالو 2 پیمانه
8 شیر 1 پیمانه

کیک خرمالو شب یلدا

خرمالو در فصل پاییز و اوایل زمستان طعم دلپذیری را به میوه‌های فصل می‌افزاید. دستور تهیه کیک خرمالویی که در ادامه خواهیم گفت نیز نه‌تنها طعم آن را مضاعف می‌کند؛ بلکه کیکی مرطوب و لطیف نیز به شما می‌دهد. این دستورالعمل آسان است و برای تنوع نیز می‌توانید آن را با کرم پنیر خامه‌ای (چیزفراستینگ) یا گلیز لیمو سرو کنید. 

 

yalda-cake

 

روش تهیه کیک خرمالو شب یلدا

1. فر را با دمای 300 درجه فارنهایت (150 درجه سانتیگراد) روشن کنید.
2. قالب مد نظرتان را که متناسب با میزان مواد انتخاب کرده‌اید، روغن بزنید و آرد بپاشید.
3. آرد، شکر، جوش شیرین، بیکینگ‌پودر و نمک را در کاسه‌ای بزرگ با هم مخلوط کنید.
4. پوره خرمالو، شیر، تخم‌مرغ و وانیل را در ظرفی جداگانه با همزن بزنید تا یکدست شوند. 
5. مخلوط خرمالو را داخل مخلوط آرد بریزید و تا جایی هم بزنید که گلوله‌ای باقی نماند. 
6. مواد را در قالب بریزید و برای 50 تا 75 دقیقه بپزید. البته برخی از افراد میزان پخت کیک را با خلال می‌سنجند. به این ترتیب که خلال دندانی را در مرکز فرو می‌کنند و اگر زمان بیرون‌آمدن  تمیز بود، متوجه می‌شوند کیک پخته است. 
7. بگذارید کیک شب چله به‌مدت 10 دقیقه از داغی بیفتد. سپس آن را روی توری سیمی برگردانید تا کاملا خنک شود.
 

کیک پرتقال شب یلدا

ردیف نام مواد مقدار
1 تخم‌مرغ بزرگ 2 عدد
2 تخم‌مرغ 3 عدد
3 شکر 250 گرم
4 آرد همه‌منظوره 275 گرم
5 بیکینگ‌پودر 2.5 قاشق چایخوری
6 کره هم‌دمای محیط 100 گرم
7 ماست 100 گرم
8 پرتقال بزرگ 1 عدد (حدود 300 گرم)

کیک پرتقال شب یلدا

عطروبوی پرتقال از درختش گرفته تا برگ‌ها، گل‌ها و حتی کیکش زبانزد است. اگر از طرفداران این میوه خوشبو هستید، پس کیکش نیز برایتان مطبوع خواهد بود. 

yalda-cake221

روش تهیه کیک پرتقال شب یلدا

1. فر را با دمای 350 درجه فارنهایت (175 درجه سانتیگراد) روشن کنید.
2. یک قالب با قطر 24 سانتی‌متر را اسپری روغن (یا کره) بزنید و کف آن کاغذ روغنی بگذارید. روی کاغذ را نیز روغن اسپری کنید. این روش نقش مهمی برای شکیل‌شدن ظاهر کیک و خوب بیرون‌آمدن آن از قالب دارد. 
3. شکر و تخم‌مرغ را در کاسه بزرگی بریزید و با همزن بزنید تا سبک و پفکی شود.
4. آرد را با بکینگ‌پودر مخلوط کنید و از الک بگذرانید. 
5. مخلوط آرد را همراه کره نرم‌شده کم‌کم به مخلوط شکر و تخم‌مرغ بیفزایید. مواد را خوب هم بزنید تا مخلوط شوند.
6. ماست را نیز به مواد قبل اضافه و مخلوط کنید.
7. پرتقال باید در غذاساز، پوره شود، سپس آن را با وانیل به ترکیب قبل بیفزایید.
8. مواد یکدست کیک شب چله خود را در قالب بریزید.

9. به‌مدت 50 تا 60 دقیقه (بسته به حرارات فر) بپزید. برای فهم دقیق زمان پخت هم می‌توانید با یک خلال آن را بررسی کنید. 
10. پس از پخت و قبل از اینکه کیک را از فر بیرون بیاورید، اجازه دهید حدود 15 دقیقه خنک شود.

yalda-321
 

لطفا به این مقاله امتیاز دهید:
(3) 5

خوشحال میشویم نظرتان را با ما به اشتراک بزارید

برای دریافت خبرنامه ایمیل خود را ثبت کنید