طرز-تهیه-کیک-تولد

آموزش طرز تهیه 2 نوع کیک تولد به همراه ایده تزئین

  • کالری 320
  • زمان آماده سازی 20 دقیقه
  • زمان پخت 40 دقیقه
  • کشور ایران

یکی از بخش های جذاب هر تولدی، کیک آن است. در این آموزش ما قصد داریم طرز تهیه کیک تولد را به شما آموزش دهیم. اگر قصد برگزاری یک جشن تولد دوستانه و یا خانوادگی را دارید، چه هدیه ای بهتر از کیک تولد برای کسی که دوستش دارید؟ با کمی حوصله و خلاقیت می توانید کیکی زیباتر و خوشمزه تر از کیک های آماده درست کنید.

مواد لازم برای تهیه کیک تولد وانیلی ساده

ردیف نام مواد مقدار
1 آرد ۲ پیمانه
2 شکر یک پیمانه
3 تخم مرغ ۴ عدد متوسط
4 روغن ۳ قاشق غذا خوری
5 وانیل یک قاشق چای خوری
6 هل یک قاشق چای خوری (دلخواه)
7 بیکینگ پودر دو قاشق مربا خوری
8 شیر نصف پیمانه
9 آب یک چهارم پیمانه
10 گلاب یک چهارم پیمانه

طرز تهیه کیک تولد وانیلی ساده با تزیین گاناش و اسمارتیز

  • مرحله اول

قبل از اینکه برای شروع پخت کیک دست به کار شوید، ابتدا آرد را 3 یا 4 بار الک کنید. فر را روشن کنید و روی 175 درجه قرار دهید تا گرم شود.
ابتدا زرده و سفیده تخم مرغ را از هم جدا کنید. سفیده را با همزن بزنید تا کاملا پف کند تا وقتی ظرف را وارونه می کنید، نریزد. آن را در یخچال قرار دهید تا در مدت آماده کردن بقیه مواد، آب نیاندازد.

  • مرحله دوم

در ظرف دیگری وانیل، زرده تخم‌مرغ و پودر قند را با هم مخلوط کنید و هم بزنید تا پودر قند کاملا حل شود و مخلوط به رنگ کرم در بیاید. سه قاشق روغن را اضافه کرده و هم بزنید تا مخلوط شوند.آب، گلاب و شیر را به مخلوط اضافه کنید و به مدت یک دقیقه با همزن بزنید تا کاملا با هم مخلوط شوند.

طرز-تهیه-کیک-تولد-وانیلی

  • مرحله سوم

آرد را کم کم به مخلوط اضافه کنید و با لیسک هم بزنید تا مخلوط یکنواختی بدست بیاید. سعی کنید طی 4 تا 5 مرحله تمام آرد را اضافه کنید. سپس سفیده را از یخچال خارج کرده و به مخلوط اضافه کنید و به آرامی هم بزنید. خیلی هم نزنید تا پف کیک نخوابد.

  • مرحله چهارم

بر اساس اینکه دوست دارید کیک شما گرد باشد یا مستطیل، قالب خود را انتخاب کرده، کاغذ روغنی در آن قرار دهید  و  روی آن را چرب کنید. مایه کیک را داخل قالب بریزید و در فر قرار دهید. مدت زمان لازم برای پخت این کیک حدود 40 دقیقه است.

آموزش-تهیه-کیک-تولد-وانیلی

  • مرحله پنجم

20 دقیقه اول پخت اصلا در فر را باز نکنید، زیرا پف کیک می خوابد. بعد از اتمام زمان پخت، خلال دندانی در آن فرو کنید، اگر چیزی به آن نچسبید، کیک شما پخته، در غیر این صورت اجازه دهید کمی دیگر، در فر بماند. سپس کیک را از فر خارج کرده و اجازه دهید خنک شود.
برای تزئین کیک تولد ساده می توانید روی آن گاناش بریزید و با اسمارتیز تزئین و یک کیک اسمارتیزی تهیه کنید.

مراحل-تهیه-کیک-تولد-وانیلی

مواد لازم برای تهیه گاناش 

خامه                                    200 میلی‌لیتر
شکلات چیپسی یا شکلات تخته‌ای   125 گرم

طرز تهیه گاناش کیک تولد

برای درست کردن گاناش باید خامه، شکلات تخته ای و کره را با هم مخلوط کنید، به صورت کلی، برای تهیه گاناش مقدار خامه و شکلات همواره باهم برابر است اما اگر میخواهید گاناش غلیظ تری داشته باشید، میزان شکلات آن را بیشتر کنید. برای تهیه یک گاناش غلیظ، بهتر است مقدار شکلات 2 برابر خامه باشد
طرز تهیه گاناش شکلاتی (برای مشاهده دستور کامل تهیه گاناش شکلاتی کلیک بفرمایید)

طرز-تهیه-کیک-تولد-وانیلی-در-خانه
همچنین می توانید اطراف کیک را با ماسوره مدل شکوفه و خامه قنادی تزئین کنید.
یک ایده دیگر برای تزئین کیک ، به خصوص در فصل تابستان، استفاده از میوه است.

تزیین-کیک-تولد-با-میوه

مواد لازم برای تهیه کیک تولد شکلاتی

ردیف نام مواد مقدار
1 شیر یک پیمانه
2 آرد 2/5 پیمانه
3 روغن یک پیمانه
4 پودر کاکائو 1/2 لیوان
5 تخم‌مرغ ۵ عدد
6 بکینگ‌پودر ۲ قاشق غذاخوری
7 نمک یک هشتم قاشق چای‌خوری

طرز تهیه کیک تولد شکلاتی

کیک تولد شکلاتی یکی از کیک های پر طرفدار است که همه به خصوص کودکان عاشق آن هستند و گزینه خیلی خوبی برای کیک تولد است. برای تهیه کیک تولد شکلاتی، بسته به ذائقه و علاقه خود می توانید از شکلات تخته‌ای معمولی و یا شکلات تلخ استفاده کنید. شکلات تلخ 60 درصد برای تهیه کیک مناسب است و آن را خیلی تلخ نمی‌کند.

مواد لازم برای تهیه سس شکلات کیک تولد شکلاتی

پودر شکر: یک لیوان
خامه: دو لیوان
کره آب شده: ۱ لیوان
پودر کاکائو: ½ لیوان
شکلات تخته ای: 50 گرم

  • مرحله اول

برای درست کردن کیک شکلاتی تولد از تهیه سس آن شروع کنید. ابتدا کره و شکر را با هم مخلوط کرده و سپس پودر کاکائو و خامه را به آن اضافه کنید. این مخلوط را با همزن برقی خوب هم بزنید تا کاملا با هم مخلوط شوند. 
شکلات تخته ای را ابتدا به روش بن ماری ذوب کنید. (روش بن ماری یعنی آن را روی بخار آب قرار دهید تا ذوب شود) و سپس آن را به مخلوط فوق اضافه کنید. سسی که در نهایت بدست آوردید را کنار بگذارید.

  • مرحله دوم

فر را روشن کنید و آن را روی دمای 180 درجه قرار دهید تا گرم شود. آرد، بیکینگ پودر و نمک را هم مخلوط و چند بار الک کنید. سپس پودر کاکائو را به آنها اضافه و با هم مخلوط کنید. شیر و روغن را نیز به مخلوط اضافه کنید و به آرامی هم بزنید.

طرز-تهیه-کیک-تولد-شکلاتی

  • مرحله سوم

در ظرف دیگری تخم مرغ، وانیل، شکر و کره را با هم مخلوط کنید و با همزن بزنید، بعد از اینکه خوب با هم مخلوط شدند، آنها را هم به مخلوط اضافه کنید و با لیسک هم بزنید. مایه کیک آماده است. 

  • مرحله چهارم 

ته قالب کیک کاغذ روغنی قرار دهید و آن را چرب کنید. مایه کیک را درون قالب بریزید. می توانید قبل از گذاشتن قالب در فر یکی دو  بار آن را روی کانتر کابینت به آرامی بکوبید تا یکنواخت شود و سپس در فر قرار دهید.
نکته: می توانید کف قالب پودر کاکائو بپاشید تا  طعم شکلاتی کیک شما بیشتر شود.

آموزش-تهیه-کیک-تولد-شکلاتی

  • مرحله پنجم

بعد  از 20 دقیقه اگر بوی شکلات به مشام شما برسد یعنی کیک شما پخته و آماده است. از خلال دندان برای تست پخته شدن آن استفاده کنید. توجه کنید که این کیک نباید زیاد در فر بماند زیرا خشک می شود.
بعد از پخت کیک را از فر خارج کنید و اجازه دهید خنک شود. سپس آن را به صورت افقی برش داده و به سه تکه تقسیم کنید. میان لایه ها را سس شکلات بریزید. می توانید برای خوشمزه شدن میان آن تکه های موز قرار دهید. لایه ها را روی هم قرار داده و روی کیک نیز سس شکلات بریزید. 

مراحل-تهیه-کیک-تولد-شکلاتی
برای تزئین کیک تولد شکلاتی می توانید از چیپس شکلات و میوه استفاده کنید.

 

25 ایده برای تزئین کیک تولد : 

لطفا به این مقاله امتیاز دهید:
(1) 5

خوشحال میشویم نظرتان را با ما به اشتراک بزارید

برای دریافت خبرنامه ایمیل خود را ثبت کنید