فرانکلین-کلارنس-مارس-بیوگرافی

 

 

 

 

 

 

 

 

فرانکلین کلارنس مارس

 

فرانکلین کلارنس مارس که با نام فرانک سی مارس نیز شناخته می شود.

تاریخ تولد: 24 سپتامبر 1883

محل تولد: ایالات متحده آمریکا، مینه‌سوتا، شهرستان استیونز، هنکاک

تاریخ فوت: 8 آوریل 1934

محل دفن : ایالات متحده آمریکا، مینه‌سوتا، شهرستان هنپین، مینیاپولیس

در مورد فرانکلین سی مارس Franklin Clarence Mars

فرانکلین کلارنس مارس (24 سپتامبر 1883 - 8 آوریل 1934) که بعضاً با نام فرانک سی مارس شناخته می شود، یک شخص با نفوذ در تجارت آمریکا بود که شرکت ثبت شده مواد غذایی مارس را تأسیس کرد . وی عمدتا آب نبات شکلاتی درست می کند. مارس و پسرش فارست ادوارد مارس، ام اند ام (M&M's) را بوجود آوردند.

خانواده  فرانکلین سی مارس

وی در سال 1883 در هنکاک، مینه سوتا (Minnesota) متولد شد. فرانک مارس هنگامی که کودک بود از مادرش آلوا یاد گرفت که چگونه آب نبات شکلاتی را با دست روکش بزند. مادر او امیدوار بود پسرش را که به نوع خفیفی از فلج اطفال مبتلا بود، سرگرم کند. او در سن 19 سالگی شروع به فروختن چیبس ملاس (Molasses chips) کرد.  مارس و اتل جی کیساک (29 سپتامبر 1882 - 11 آوریل 1980) که معلم مدرسه بود، در سال 1902 ازدواج کردند. پسر آنها، فارست مارس، در سال 1904 در وادنا، مینسوتا متولد شد.
بعدها مارس که از همسر اول خود جدا شده بود، با اتل ورونیکا هیلی (1945-1884) در سال 1910 ازدواج کرد. او همان سال شروع به فروش عمده آب نبات در تاکوما، واشنگتن کرد.

شرکت ثبت شده مارس

آنها در سال 1920 به مینیاپولیس، مینه سوتا نقل مکان کردند. وی در آنجا مارس شرکت Mar-O-Bar را تأسیس و شروع به تولید شکلات تخته ای کرد. این شرکت بعدها با عنوان مارس به ثبت رسید. او در سال 1923 ایده فارست، پسر خود را به نام Milky Way "راه شیری" معرفی کرد که به پرفروش ترین شکلات تخته ای تبدیل شد. مارس در سال 1929 به شیکاگو نقل مکان کرد و در ریور فارست، ایلینوی مستقر شد. او فرمانده افتخاری اداره پلیس اوک پارک در ایلینوی شد.

محصولات مشهور شرکت مارس عبارتند از:

راه شیری (Milky Way)، توییکس (Twix)، اسنیکرز(Snickers)، اسکیتلز(Skittles)، ام اند ام(M&M’s) و شکلات تخته ای مارس(Mars Bar). 
مارس در سال 1930 شکلات تخته ای اسنیکرز را ارائه کرد. 

 

سالهای پایانی عمر فرانکلین مارس

مارس در اواخر دهه 1920 تعدادی مزارع محلی را در شهرستان پولاسکی، تنسی خریداری کرد و ملک بزرگی به نام مزرعه راه شیری ساخت. در طول ساخت آن، مارس بیش از 935 مرد از شهرستان گیلز (Giles) را برای ساخت یک باشگاه 25000 فوت مربعی (2300 متر مربع)، بیش از 30 اصطبل، پیست اسب دوانی و یک پیست اسب نمایشی استخدام کرد. پس از مرگ مارس، گالاهادیون در سال 1940 در کنتاکی دربی پیروز شد. اخیراً مزارع راه شیری فروخته شدند. مالک فعلی این ملک در حال بازسازی کامل آن است با این منظور که شکوه اصلی اش را به آن بازگرداند. علاوه بر این، یک شهرک مسکونی محصور به همراه یک زمین گلف 18 سوراخه، یک زمین چوگان و بسیاری تسهیلات دیگر در حال ساخته شدن هستند.
مارس بقیه زندگی خود را در مزرعه 2800 جریبی (11 کیلومتر مربعی) سپری کرد و پس از مرگش در سال 1934 در آنجا دفن گردید. همسر او، اتل وی مارس چند سال پس از مرگش جسد و مقبره او را به مینیاپولیس برد. مارس در گورستان لیکوود واقع در مینیاپولیس دفن شده است. 

مرگ فرانکلین سی مارس

وی در 8 آوریل 1934 درگذشت. او به هنگام مرگ پنجاه و یک سال داشت. مارس در بیمارستان جانز هاپکینز واقع در بالتیمور، مریلند برای درمان بیماری بستری شد. علت مرگ وی نارسایی کلیه اعلام شد که به همین دلیل در آن بیمارستان تحت درمان بود. پس از مرگ وی، همسرش اتل امور شرکت را به دست گرفت که او نیز بعد از چند سال درگذشت.

مقبره-فرانکلین-کلارنس-مارس

مدتی پیش از جنگ جهانی دوم، بروس موری، فرزند ویلیام اف آر موری، رئیس دوره طولانی مدت شرکت Hershey   با فارست مارس توافق کرد که یک شکلات سفت روکش دار شیرین به نام ام اند ام (بر گرفته از مارس و موری) تولید کند. سهم موری در این شیرینی  20 درصد بود. این شیرینی جدید در دوران سهمیه‌بندی در طول جنگ جهانی دوم باید از شکلات Hershey استفاده می کرد. در سال 1948 مارس سهم موری را خریداری کرد و به یکی از رقبای اصلی   Hershey  تبدیل شد.
فارست مارس با افزودن محصولاتی مانند آنکل بن Uncle Ben's به پیشرفت شرکت ادامه داد. فارست مارس در سال 1999 درگذشت و شرکت را به فرزندان خود واگذار کرد که هنوز هم صاحب آن هستند. 

لطفا به این مقاله امتیاز دهید:
(1) 5

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

نظر خود را بنویسید

برای دریافت خبرنامه ایمیل خود را ثبت کنید