کره کاکائو چیست و چه کاربردهایی دارد

کره کاکائو ، یک چربی پایدار با بافت نرم است که دارای عطر و طعم کاکائو است. کاکائو، میوه درخت گرمسیری کاکائو است که مزه تلخی دارد. گران ترین نوع کاکائو از دانه های درخت کرئیولو به دست می آید که تلخی آن نسبت به سایر کاکائو ها خیلی کمتر است و تنها 10 درصد از شکلات های دنیا با استفاده از این نوع کاکائو تهیه  می شود. ساحل عاج در افریقا بزرگترین تولید کننده کاکائو است. کره کاکائو از میوه کاکائو بدست می آید. اولین بار هلندی ها در سال 1828، چربی دانه کاکائو را از آن جدا کرده و کره کاکائو نامیدند و به ما بقی آن پودر کاکائو گفتند. پودر کاکائو بین 10 تا 25 درصد چربی دارد.دانه های کاکائو دارای 50 درصد چربی هستند، که بیشتر شامل دو اسید چرب اشباع شده موسوم به اسید پالمیتیک و اسید استئارییک و یک اسید اشباع نشده مونو موسوم به اسید اُلیک است. کره کاکائو بدست آمده دارای مقدار بسیار کمی کافئین است. کره کاکائو هم به صورت مایع و هم جامد به بازار عرضه می شود.

کاربرد ها و مصارف کره کاکائو

حتما اولین چیزی که به ذهنتان می رسد شکلات است، اما باید بگویم  بازار کره کاکائو به چهار دسته صنایع غذایی ، صنایع داروسازی ، آروماتراپی و آرایشی و بهداشتی تقسیم می شود.

استفاده-از-کره-کاکائو-برای-بهبود-زخم
در صنایع غذایی از کره کاکائو در تولید محصولات شیرینی پزی مانند شکلات استفاده می شود.  در صنعت داروسازی ، به دلیل خواص فیزیکی کره کاکائو از آن استفاده می شود، زیرا دانه های کاکائو از نظر طبیعی، یک آنتی اکسیدان قوی هستند که حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان پلی فنول و فلاونوئید هستند. همچنین  کره کاکائو سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند ، سلامت قلب را بهبود می بخشد ، یبوست را تسکین می دهد و سلامت مغز را افزایش می دهد. در آروماتراپی از کره کاکائو به دلیل عطر و خاصیت طبیعی آن استفاده می شود. کره کاکائو با نرولی مخلوط شده که یک روغن اساسی است ، عطر تازه ای را منعکس می کند و به مبارزه با اضطراب و افسردگی کمک می کند. کره کاکائو یک مرطوب کننده عالی برای پوست است و در محصولات آبرسان از آن استفاده می شود. در صنایع آرایشی و بهداشتی،از کره کاکائو برای تولید لوسیون ، کرم ، کرم های لب ، نرم کننده مو ، صابون های بدن و ژل ها استفاده می شود. کره کاکائو علائم پیری مانند چین و چروک ، ریزش مو و التهاب پوست را کاهش داده و به بهبود جای زخم و سوختگی کمک می کند. کره کاکائو همچنین از بروز طاسی الگوی مردانه جلوگیری می کند.
کره کاکائو  جزو چربی های اشباع شده گیاهی است که مصرف آن باعث کاهش ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی می شود. 
اما این نکته مهم را در نظر داشته باشید که، مصرف بیش از حد کره کاکائو می تواند منجر به افزایش وزن و چاقی ، حساسیت و واکنش های پوستی ، کلسترول ، مشکلات قلبی و تنفسی شود.

استفاده از کره کاکائو برای تولید شکلات سفید

شکلات های سفید، در واقع شکلات نیستند و از کره کاکائو، شیر، شکر و وانیل تشکیل شده اند. اما امروزه ، کارخانه های شکلات سازی، به خصوص در ایران، به دلیل گران بودن کره کاکائو، بیشتر از جانشین های آن مانند CBS و CBR,CBE که قیمت پایین تری دارند و تکنولوژی ساده تری نیز دارند استفاده می شود.
بزرگترین بازار مصرف کره کاکائو اروپا است، بعد از آن آمریکای شمالی ، آسیای اقیانوسیه و آمریکای لاتین قرار دارند.

لطفا به این مقاله امتیاز دهید:
(13) 4

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

نظر خود را بنویسید

برای دریافت خبرنامه ایمیل خود را ثبت کنید