مصرف دسر شیرین بعد از وعده غذایی

آیا بهتر است بعد از ناهار شیرینی بخورید ، تا این فرصت را به شما بدهد قبل از خواب بیشتر کار کنید؟ یا بهتر است بعد از صرف شام دسر بخورید تا احساس نیاز به قند را در بدن جبران کنید؟
بر اساس نظر بیشتر کارشناسان، صرف دسر بعد از ناهار بهتر است، زیرا تمام بعد از ظهر را وقت دارید تا کالری اضافه را بسوزانید. پیشنهاد می شود که حدود یک ساعت بعد از ناهار دسر بخورید.  زیرا اگر دسر پس از آخرین وعده غذایی خورده شود ، می تواند باعث نفخ و ناراحتی شما شود. همچنین به این نکته هم توجه کنید که شما نمی خواهید شیرینی را روی معده خالی بخورید ، زیرا بدن شما سریع تر آن را جذب می کند و منجر به افزایش قند خون چند ساعت بعد می شود.
داشتن دسر بعد از یک وعده غذایی متعادل به شما این امکان را می دهد تا از مزایای مواد مغذی موجود در وعده غذایی برای تثبیت قند خون خود، استفاده کنید. از نظر روانشناختی نیز بهتر است آن را بعد از غذا میل کنید. 
 

راه های دیگر برای تهیه دسر و لذت بردن از آن (بدون اینکه به سلامتی شما آسیب بزند)

 پس از خوردن آن بلند شوید و حرکت کنید ، حتی اگر شده فقط 10 دقیقه پیاده روی کنید. پیش از خوردن دسر و در حین خوردن ، مقدار زیادی آب بنوشید تا در خوردن دسر افراط نکنید.
یک رژیم متعادل می تواند به کاهش هوس قند کمک کند.اگر رژیم غذایی متعادل و حاوی شکر، چربی ها ، پروتئین ها ، کربوهیدرات ها و میوه های تازه و سبزیجات تازه داشته اید ، توصیه می شود بعد از غذا هیچ شیرینی نخورید. اگر مدت زیادی است که بعد از غذا، شیرینی می خورید، کم کم میزان مصرف شیرینی خود را کم کرده و آن را با میوه ها جایگزین کنید. روزهای اول ممکن است دشوار باشد زیرا احتمالا هوس خوراکی شیرین خواهید کرد. اما با گذشت زمان ، بدن شما به جای شیرینی ، با خوردن میوه ها و گزینه های سالم دیگر تنظیم می شود. بعد از غذا می توانید مخلوطی از دانه‌های رازیانه ، کنجد ، کتان و بادام را برای کمک به کاهش هوس قند میل کنید. 
 

چگونه می توان میل به مصرف شیرینی را کاهش داد

1.مصرف  قند را کاملاً قطع نکنید: ولع مصرف قند بعد از غذا طبیعی است. نیازی نیست که به خودتان سختی بدهید. شما هنوز هم می توانید از دسرهای خود لذت ببرید ، اما با رعایت اعتدال. از دسر مغذی برای پایان دادن به وعده غذایی خود استفاده کنید و شکر تصفیه شده و قند های مبتنی بر مواد شیمیایی را با مواد سالم مانند قندهای طبیعی موجود در میوه ها ، میوه های خشک یا عسل جایگزین کنید. شیرینی طبیعی را به غذاهای جانبی به شکل سالاد اضافه کنید.

اگر شما رژیم دارید هم می توانید دسرهای خاصی را  داشته باشید. رژیم غذایی به این معنی نیست که شما باید غذاهای موردعلاقه خود را کاملاً قطع کنید. وعده های غذایی و کالری آنها به این صورت است، در حالی که کربوهیدرات و چربی را در رژیم غذایی خود محدود می کنید ، ممکن است اغلب شکر را میل کنید، زیرا بدن شما به انرژی نیاز دارد و ممکن است بدون دسر به اندازه کافی نباشد. 

2. وعده های غذایی خود را متعادل کنید: مقدار زیادی کربوهیدرات پیچیده و غذاهای کم GI (ترکیب کمیت و کیفیت کربوهیدرات ها) را به وعده های غذایی خود اضافه کنید تا سطح قند خون شما ثابت بماند. برنج قهوه ای، حبوبات و بیشتر انواع میوه ها برخی از بهترین منابع غذاهای  GI هستند. همچنین از مصرف غذاهایی که میزان نمک آنها بسیار زیاد است خودداری کنید. اگر حتی بعد از غذا احساس سیری ندارید، فیبر بیشتری به رژیم غذایی خود بیفزایید، که مدت طولانی احساس سیری را به شما منتقل می کند، این امر از خوردن غذاهای قندی بعد از غذا جلوگیری کند. همچنین مصرف پروتئین مانند سفیده تخم مرغ، ماهی، گوشت کم چرب ، ماست یونانی و حبوبات در هنگام صبحانه، ناهار و شام هم کمک زیادی به شما می کند و از میل به مصرف شیرینی می کاهد.

3. مسواک بزنید: چند تکنیک مفید مانند مسواک زدن دندانها بلافاصله بعد از خوردن غذا یا جویدن یک تکه نعناع و یا آدامس بدون قند می تواند به شما در کاهش تمایل فوری به مصرف چیزی شیرین بعد از غذا کمک کند.

4- صبحانه شیرین مصرف کنید: شیرین کردن صبحانه نیز می تواند در کاهش میل به شیرینی کمک کند. گفته می شود اضافه کردن یک وعده کوچک از چیزهای شیرین مثل شکلات یا کلوچه به صبحانه می تواند بعدا و در طول روز از هوس خوردن چیز شیرین جلوگیری کند. دلیلش این است که وقتی صبح از خواب بیدار می شوید ، سطح سروتونین در بالاترین حد خود قرار دارد و ظاهراً هوس ها کمترین میزان را دارند.
 

نهایتا به یاد داشته باشید، مصرف هیچ چیز، اگر در حد اعتدال باشد، ضرری ندارد. ولع مصرف قند بعد از غذا یک پدیده طبیعی است، که توجه به آن بد نیست، البته به شرط آنکه به یک وابستگی تبدیل نشود و باعث اضافه وزن نشده و به سلامتی شما آسیب نرساند.
 

لطفا به این مقاله امتیاز دهید:
(1) 5

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

نظر خود را بنویسید

برای دریافت خبرنامه ایمیل خود را ثبت کنید