محدود کردن مصرف قند در دوران بارداری

عوارض و خطرات قند در دوران بارداری

خودداری از خوردن مقادیر زیادی شکر همیشه ی ایده ی خوبی است. اما همانطور که انتظار دارید، بر اساس تحقیقات اخیر مشخص شده که به حداقل رساندن مصرف شیرینی به خاطر یک سری دلایل مثل کاهش خطر ابتلا به دیابت بارداری و آسم کودکان کاری هوشمندانه است. اخیرا تحقیقی که در مجله ی پزشکی آمریکا منتشر شده بود، نشان داد که مصرف شکر و نوشابه می تواند بر حافظه و یادگیری کودکان تاثیر بگذارد. البته این تحقیق فقط خبر بد برای ما ندارد: این تحقیق همچنین نشان داده که خوردن میوه ی بیشتر می تواند باعث تقویت توانایی های شناختی کودک شود.

منبع تحقیق

این تحقیق بر روی اطلاعات بدست آمده از ارزیابی رژیم غذایی بیش از 1000 خانم باردار که در بین سال های 1999 تا 2002 در تحقیقی بلند مدت به نام پروژه ویوا شرکت کرده بودند، انجام گرفت. رژیم غذایی کودکان آن ها در سال های اولیه کودکی ارزیابی شد و بر روی قوه ی ادراک این کودکان به ترتیب در سن 3 و 7 سالگی مطالعه انجام شد.

نتیجه ی تحقیق

این تحقیق نشان داد، مادرانی که در طی دوران بارداری مقدار زیادی شکر به خصوص به شکل نوشیدنی شیرین مصرف کردند، کودکانی با ادراک ضعیف تر داشتند، که این مساله خود را به صورت ضعف در توانایی های غیر زبانی و مشکلات جدید و ضعف حافظه نشان داد. این مساله با هوش جهانی ضعیف تر در نتیجه دانش زبانی و توانایی های غیر زبانی مرتبط است. 
اگرچه استفاده از نوشابه ی رژیمی به نظر جایگزین خوبی می رسد، اما تحقیقات نشان داده که مصرف نوشیدنی های شیرین شده ی مصنوعی در طی دوران بارداری، می تواند باعث ضعف حرکتی، فضای بصری و توانایی های بصری در سال های اولیه کودکی و ضعف در توانایی های زبانی در سال های میانی کودکی شود.

عوارض-قند-در-بارداری
کودکانی که نوشیدنی های شیرین شده ی مصنوعی استفاده می کردند در سالهای میانی کودکی هوش زبانی ضعیف تری نشان دادند و آن ها که در سالهای ابتدایی کودکی بیشتر فروکتوز و میوه مصرف می کردند، از نظر ادراک رتبه ی بالاتری در چند بخش کسب کردند و درک واژگانی بهتری داشتند. همچنین مصرف میوه باعث بهبود توانایی های بصری در سال های اولیه کودکی و هوش زبانی در سال های میانی کودکی شد. همچنین گفته می شود که آبمیوه باعث تقویت ادراک نمی شود، بلکه بر اساس مشاهدات محققان مواد فتوشیمیایی که در میوه بیشتر از آبمیوه وجود دارد برای مغز کودکان مفید است. به همین خاطر است که آکادمی پزشکان اطفال آمریکا معتقد است به کودکان زیر یکسال نباید آب هیچ میوه ای داده شود( البته مقادیر کمی آبمیوه در حد تعادل برای کودکان بالای یکسال خوب است).

مصرف قند در بارداری باید چقدر باشد؟

البته برای همه مقدور نیست که به طور کلی از مصرف شکر خودداری کنند و حتی غیر ممکن است بتوانند تمام غذاهای مفید و کاملا مغذی را در  24 ساعت شبانه روز و 7 روز هفته مصرف کنند. این تحقیق صرفا برای این است که تکرار کند معمولا مصرف به خصوص شیرینی ها در حد تعادل عالی است و همچنین این تحقیق بر اهمیت داشتن رژیمی سالم به خصوص وقتی نوزادی در راه دارید، تاکید دارد.علاوه بر به حداقل رساندن شکر، در اینجا چند قانونی کاربردی برای داشتن تغذیه سالم در دوران بارداری برای شما آورده ایم:

غذاهای متنوع میل کنید: پایه ی رژیم بارداری سالم مانند رژیم پیش از بارداری سالم است: ترکیبی متعادل از پروتئین کم چرب و کلسیم، غلات کامل، انواع میوه ها و سبزیجات و چربی های سالم( با معمولا کمی کالری و مواد مغذی بیشتر برای جنین).
میل خود به غذاهای شکری را با یک جایگزین برآورده کنید: از میوه های تازه ( مثل انبه که سرشار از ویتامین آ و سی است) یا دتوکس های میوه به جای آبنبات یا نوشابه استفاده کنید.

مصرف-قند-در-دوران-بارداری
و اگر نوزاد یا کودکی دارید که دائم در حال بازیگوشی است، در اینجا لازم است چند نکته در مورد شکر به خاطر داشته باشید:
نوشیدنی های شیرین شده ی مصنوعی را فراموش کنید. همانطور که در بالا نیز گفته شد، کارشناسان توصیه می کنند که به کودکان زیر 1 سال هیچ آبمیوه ای داده نشود(و همینطور نوشابه). اگر کودک شما بین 1 تا 3 سال است، پزشکان اطفال توصیه می کنند که روزانه 113 گرم آبمیوه مصرف کنند؛ اگر بین 3 تا 5 سال است روزانه بین 113 تا 16 گرم مصرف کند و اگر از آبمیوه استفاده می کنید حتما لیبل روی آن را بخوانید که آبمیوه ی 100% طبیعی باشد، آبیموه هایی که کاملا طبیعی نیستند معمولا روی لیبل آن ها چیزی مثل کوکتل میوه نوشته شده است و اغلب مقادیر زیادی شکر و شیرین کننده دارند.
از میوه های کامل شروع کنید. وقتی می خواهید به کودک ( 4 تا 6 ماهه) غذاهای جامد بدهید از میوه های مقوی و مغذی مثل موز، توت فرنگی که به خوبی نرم و له شده اند، استفاده کنید. آیا کودک 1 تا 4 سالی دارید که خوراکی های جامد می خورد؟ سعی کنید روزانه یک کاسه میوه به او بدهید.

آبمیوه را در فنجان به او بدهید نه با بطری. به جای اینکه بگذارید کودکتان یک بطری یا فنجان آبمیوه را خالی بخورد، آن آبمیوه را در کنار غذا یا میان وعده به او بدهید. حتی اگر آبمیوه ای که می دهید رقیق باشد باز هم یک فنجان آبمیوه یا خوابیدن با بطری آبمیوه کودک شما را در معرض قند قرار می دهد، که برای دندان های کوچک او بد خواهد بود.

لطفا به این مقاله امتیاز دهید:
(1) 5

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

نظر خود را بنویسید

برای دریافت خبرنامه ایمیل خود را ثبت کنید