فارست مارس - تاریخچه‌ ای درباره خالق شکلات M&M

بیوگرافی فارست مارس

ما که شکلات را خیلی دوست داریم، باید از فارست مارس به خاطر شایستگی و خلاقیتش تشکر فراوانی کنیم. او مردی بود که شکلات های "راه شیری" یا "Milky Way"را خلق کرد با شعار «در دهان شما آب می شود، نه در دست شما».

حتی یک نفر روی زمین وجود ندارد که درباره شکلات M&M چیزی نشنیده باشد. این خوراکی‌های شیرین درست مانند یک جشنواره‌ای از مزه ها در دهان شما هستند. زمانی که شما برای اولین بار این شکلات را مزه می کنید، طعم شیرین شکلات ام اند ام باعث می شود که بلافاصله عاشقش شوید. فارست مارس نه تنها موفق به ساخت آب نبات‌های M&M شد، بلکه یک امپراتوری شکلات سازی چند ملیتی را بنا کرد.

"فارست ادوارد مارس" که بود و چگونه توانست شکلات بسیار محبوب ما را بسازد؟ با بخش معرفی افراد مشهور شیرینی‌تا همراه ما باشید، این داستان ادامه دارد…

کودکی فارست مارس

فارست مارس در تاریخ 21 مارس 1904 در وادنا، ایالت مینه‌سوتا آمریکا متولد شد. پدرش فرانک مارس، بنیان‌گذارشرکت شکلات سازی مارس و مادرش اتل جی. کیسک، یک معلم ساده مدرسه بود. فارست مارس وقتی به دنیا آمد پدر و مادرش خیلی جوان و خانواده آنها با مشکلات مالی زیادی مواجه بودند. در گذشته، پدر فارست کسب و کار تولید آبنبات را امتحان کرده بود، اما این کار با شکست مواجه شد.

در نهایت، حتی با وجود اینکه فرانک مارس برای حمایت از خانواده خود سخت کار کرد، شرکت آبننبات سازی او با شکست مواجه شد. فارست پس از طلاق والدینش، مادرش حضانت فرزندان را به دست آورد. این طلاق در واقع با تنش خانوادگی بزرگی به پایان رسید که سال ها طول کشید و روابط پدر و پسری را تحت تاثیر خود قرار داد. مارس پدر و فارست به ندرت یکدیگر را می دیدند و فارست با تصمیم مادرش به همراه پدربزرگ و مادربزرگش به کانادا فرستاده شد. مادر فارست مارس با او رابطه گرمی داشت، اما در مورد پدرش نمی توان همین را گفت.

فارست مارس

خانواده ای از غریبه‌ها

در سال 1922، فرانک مارس از پسر 18 ساله اش دعوت کرد تا او را ملاقات کند. فارست مارس دانشجوی دانشگاه کالیفرنیا در برکلی آمریکا بود. در آن زمان، فرانک مارس کسب و کار تولید آب نبات "The Nougat House" (Mar-O-Bar) را داشت. دلیل دعوت فارست توسط پدرش، همکاری در "کسب و کار خانوادگی" آبنبات سازی بود.
این جلسه ملاقات باید به دلیل تنش هایی که در طول سال ها ایجاد شده بود، به نوعی ناخوشایند بوده باشد. اما هیچ کس نمی داند که دقیقا در طول این جلسه چه اتفاقی افتاد، اما این دیدار با ایده ساخت شکلات Milky Way شرکت مارس به پایان رسید.

دو "غریبه" که در واقع پدر و پسر بودند، در رستوران مینیاپولیس در مورد تجارت خانوادگی صحبت کردند ، فرانک از فراز و نشیب های شرکت Mar-O-Bar به فارست توضیح داد و اشاره کرد که شکلات هایش طعم فوق العاده ای دارد. با این حال، حمل و نقل محصولات برای این کسب و کار بسیار دشوار بود.

چه کسی "شکلات راه شیری "Milky way" را ساخت؟

زمان می‌گذرد و حدود صد سال بعد، در وب‌سایت رسمی شرکت Mars.com، بیانیه زیر برای شکلات راه شیری مارس منتشر شد: 

پدر و پسر با هم در سال 1923 همکاری می کنند و یک شکلات جدید ساخته می شود. شرکت مارس و خانواده تمام سعی خود را کردند تا یک تصویر خوب از برند مارس را در ذهن مردم بسازند. با این حال، از زمان تاسیس شرکت، تنش های زیادی در بین خانواده برای هدایت شرکت وجود داشته است.

به گفته برخی منابع، فارست مارس یک بار اشاره کرده است که اختراع "شکلات راه شیری" در اصل ایده پدرش بوده است. اما نظر دیگری هم وجود دارد، به گفته اعضای خانواده مارس" توماس دیالو"، که دوست واقعا خوب فرانک مارس و "استاد آبنبات سازی" در آن زمان بود، در اصل کسی‌ست که شکلات راه شیری را اختراع کرده است. احتمالاً هرگز نخواهیم فهمید که چه کسی اختراع کننده واقعی این شکلات های خوشمزه بوده اما با وجود این نظریه ها، شاید فارست مارس دارای ایده این شکلات بوده، پول متعلق به فرانک و در قسمت ساخت شکلات، دیالو کمک کرده و این شکلات جاودانه متولد شده است.

اولین قدم‌های فارست مارس در کسب‌وکار

فارست مارس در سال 1928 از دانشگاه فارغ‌التحصیل شد. دانشگاه اول او دانشگاه کالیفرنیا، برکلی بود و بعداً به دانشگاه ییل منتقل و در رشته مهندسی صنایع فارغ‌التحصیل شد. فارست مارس استعداد و هوش تجاری ذاتی خیلی خوبی داشت. این کسب و کار به سرعت به Mars Incorporated تبدیل شد و آنها یک ساختمان جدید در مینیاپولیس احداث کردند. به این ترتیب، توزیع محصولات به حداکثر رسید و هزینه های حمل و نقل بسیار کمتر شد. فارست مارس در یکی از مصاحبه‌های خود به این موضوع اشاره کرد که او کسی بود که ایده گسترش برند مارس را مطرح کرد.

ایده های فرانک مارس، عموما کلاسیک بود اما پسرش فارست همیشه به دنبال نوآوری بود. این تفاوت تفکر باعث تولید دو محصول خوشمزه و محبوب یکی Snickers در سال 1930 بود و دیگری آب نبات Three Musketeers در سال 1932 بود.

آغاز جدید فارست مارس

فارست مارس با 50.000 دلار به بریتانیا رفت و حق استفاده از فرمول "شکلات راه شیری" را نیز داشت. با وجود اینکه پدر و پسر رابطه خوبی با هم نداشتند، اما پدر به مهارت های تجاری پسرش اعتماد داشت. فارست مارس فرمول ساخت "شکلات راه شیری" را اصلاح کرد و نام آن را "Mars Bar" نامید. Mars Bar در سال 1932 در بریتانیا معرفی شد و این آغاز کار تجارت او بود.

زمانی که فارست در اروپا بود، مدتی برای شرکت‌های نستله و توبلرون هم کار کرد. در آنجا هنر شکلات و شیرینی سازی  به خصوص شکلات شیری را یاد گرفت. بنابراین، یادگیری تکنیک های درست کردن شکلات خوب، برای فارست واقعا مفید بود. فارست در سال 1940 شکلات M&M را به بازار جهانی عرضه کرد و به سرعت به محبوبیت ویژه و بسیار بالایی در بین مردم رسید. شکلات های M&M با همکاری مشترک دو برند "موری" و "مارس" ساخته شد که لایه بیرونی سخت و داخل آن با شکلات شیری پر شده بود. نام M&M مخفف کلمات "مارس و موری" است.

ام اند ام

ادامه راه شرکت مارس

در سال 1973، فارست مارس از شرکت Mars خودش را بازنشسته کرد و اداره شرکت را به فرزندان خود سپرد. فارست مارس کودکی آسانی نداشت و به نظر می‌رسید همیشه در تلاش برای بهتر کردن کارهای پدرش بوده. به دلیل کودکی سخت و تنش های مداوم در خانواده مارس، او نمی توانست خشم و عصبانیت خود را کنترل کند و اغلب به کارمندان خود به خاطر اشتباهاتشان حتی کوچک به طرز شدیدی برخورد میکرد.

با این حال، به دلیل هدفمند افکار فارست مارس بود که موفق شد تا یک شرکت بزرگ را که هنوز در بازار شکلات امروزی بی رقیب است را بسازد. "شکلات M&M"، "شکلات راه شیری"، "شکلات مارس" و بسیاری از برندهای دیگر توسط این شرکت بزرگ تاسیس شده‌اند.

حقایق جالب درباره فارست مارس:

  • M&M مخفف کلمات "مارس و موری" است.
  • فارست مارس در لیست ثروتمندان مجله فوربز در رتبه 30 قرار دارد. 
  • فارست مارس به بادام زمینی حساسیت داشت.
  • پس از بازنشستگی، فارست مارس "شکلات‌های اتل ام"را تاسیس کرد که به یادبود مادرش آن را نام‌ گذاری کرده.
لطفا به این مقاله امتیاز دهید:
(0) 0

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

نظر خود را بنویسید

برای دریافت خبرنامه ایمیل خود را ثبت کنید