معرفی بابی فلی (Bobby Flay) سرآشپز مشهور آمریکایی

رابرت ویلیام فلی (Robert William Flay) مشهور به بابی فلی (Bobby Flay)، یک سرآشپز، رستوران‌دار و شخصیت تلویزیونی مشهور آمریکایی است. او هم اکنون مالک و سرآشپز اجرایی چندین رستوران از جمله آمالفی در لاس وگاس و شعبه‌های مختلف کاخ بابی برگر است و دو رستوران متعلق به او یعنی رستوران‌های گاتو در نیویورک(در مارس 2021 ) و بابی فلای استیک در آتلانتیک سیتی (در ژوئن 2021 ) نیز مدتی است تعطیل شده‌اند.

معرفی-بابی-فلی-Bobby-Flay-سرآشپز-مشهور-آمریکایی

زندگینامه بابی فلی (Bobby Flay)

بابی فلی در 10 دسامبر سال 1964 در شهر نیویورک به دنیا آمد و در محله Upper East Side منهتن بزرگ شد. پدر وی بیل فلای (Flay Bill) و مادرش دوروتی باربارا فلی (Dorothy Barbara Flay) از نسل مهاجران ایرلندی ساکن در آمریکا و هر دو کاتولیک بودند و پسرشان را برای تحصیل به مدرسه خصوصی مذهبی فرستادند. بابی در 17 سالگی دبیرستان را رها کرد تا به دنبال علاقه‌ی کودکی یعنی آشپزی برود. او در 8 سالگی برای کادوی کریسمس  از پدرش خواست یک Easy-Bake Oven (نوعی اجاق فر اسباب بازی که بچه‌ها می‌توانستند با آن کیک واقعی درست کنند.) برایش بخرد اما پدرش فکر کرد این هدیه مناسب یک پسر نیست و به جای آن اسباب بازی G.I. Joe ( اسباب بازی مربوط به شخصیت‌ها و سلاح‌های فیلم ابر قهرمانی G.I. Joe) خرید که فکر می‌کرد برای او مناسب‌تر است. اصرار بابی برای داشتن یک فر اسباب بازی با وجود مخالفت‌های پدر باعث شد در کریسمس آن سال او هر دو هدیه را دریافت کند.

زندگینامه-بابی-فلی-Bobby-Flay

بیشتر بخوانید: سرگذشت شیرینی زنجبیلی

بابی فلی و پدرش

بابی فلی پس از رها کردن دبیرستان در یک پیتزا فروشی و باسکین رابینز(فروشگاه جهانی و زنجیره‌ای بستنی فروشی) مشغول به کار شد. مدتی بعد  او به رستوران جو آلن که پدرش با صاحب آن یعنی جو آلن (Joe Allen) شریک بود، رفت و در آنجا طبق خواسته‌ی پدرش مسئول تهیه‌ی سالاد شد. مهارت‌ها و توانایی‌های طبیعی بابی در شغل جدیدش، جو آلن را تحت تاثیر قرار داد و او موافقت کرد شهریه پسر شریک خود را برای آموزش دیدن در موسسه آشپزی فرانسه بپردازد. بدین ترتیب بابی فلی به موسسه آشپزی فرانسه رفت و در سال 1984 مدرک هنرهای آشپزی خود را از این موسسه دریافت کرد.
پس از فارغ التحصیلی، فلی کار خود را در رستوران برایتون گریل (یک رستوران آمریکایی در مرکز شهر برایتون ایالت میشیگان) آغاز کرد؛ مدتی بعد سرآشپز اجرایی آنجا اخراج شد و این سمت به فلی رسید اما او خیلی زود متوجه شد که هنوز برای اداره‌ی یک آشپزخانه آماده نیست و از این کار انصراف داد. سپس او در رستوران Bud and Jams  که متعلق به رستوران‌دار و سرآشپز معروف جاناتان واکسمن (Jonathan Waxman) بود به عنوان سرآشپز مشغول به کار شد. این همکاری موجب شد جاناتان واکسمن، فلی را با غذاهای جنوب غربی و سبک آشپزی کاجون ( آشپزی توسعه یافته توسط روستائیان فرانسوی که به لوئیزیانا تبعید شده بودند) آشنا کند و تاثیر زیادی در سبک آشپزی او داشته باشد.
تجربه‌ی بعدی بابی فلی، کار کوتاه مدت در بورس اوراق بهادار آمریکا بود، اما در سال 1988 او بار دیگر به شغل مورد علاقه‌ی خود یعنی آشپزی بازگشت و به عنوان سرآشپز اجرایی در رستوران میراکل گریل(Miracle Grill) شروع به کار کرد که تا سال 1990 ادامه داشت.
در همان زمان رستوران‌دار معروف، جروم کرچمر(Jerome Kretchmer) که به دنبال یک آشپز کاربلد و آشنا به آشپزی جنوبی غربی بود تحت تاثیر غذاهای فلی قرار گرفت و به او پیشنهاد داد تا در رستوران Mesa Grill که در سال 1991 افتتاح شد به عنوان سرآشپز اجرایی مشغول شود؛ فلی با قبول این پیشنهاد، کار خود را در مسا گریل آغاز کرد و مدت کوتاهی بعد به یکی از شرکای اصلی این رستوران تبدیل شد. در نوامبر سال 1993، فلی و شریک جدیدش جروم کرچمر کمی دورتر از مسا گریل، رستوران و بار Bolo Bar & Restaurant را افتتاح کردند.

بابی-فلی-سرآشپز-آمریکایی

در سال 2003، فلی بورس تحصیلی «بابی فلی» را تاسیس کرد که به برنده‌ی شرکت کنندگان برنامه‌ی «هنرهای آشپزی شهر لانگ آیلند» اعطا می‌شد تا آن شخص بتواند در یک دوره موسسه آشپزی فرانسه شرکت کند؛ او تا به امروز شخصا به انتخاب برنده‌ی این جایزه کمک می‌کند. 
فلی در طول سال‌های بعد رستوران‌های زنجیره‌ای خود شامل مسا گریل دوم در لاس وگاس(سال 2004)، Bar American (سال 2005) و سومین مسا گریل را در باهاما (سال 2007 )  افتتاح کرد.
در سال 2008 او دو شعبه از رستوران Bobby's Burger Place را در دو شهر نیویورک و نیوجرسی راه‌اندازی کرد و در چند سال آینده نیز شعبات این رستوران و رستوران‌های متعددی دیگری را در نقاط مختلف افتتاح کرد.
Bobby-Flay-کیست 


بابی فلی به عنوان یکی از پرکارترین شخصیت‌های تلویزیونی شناخته می‌شود که در نمایش آشپزی و ویژه برنامه‌های غذایی شرکت می‌کند؛ در واقع می‌توان گفت حضور او در نمایش‌های مکرر تلویزیونی بود که او را به یکی از شناخته شده‌ترین سرآشپزهای آمریکا تبدیل کرد.
او در 4 قسمت‌ (Great Chefs – Great Cities، Mexican Madness DVD، Great Chefs Cook American، Food Network)  از برنامه‌ی Great Chefs شرکت داشته و 16 برنامه آشپزی را هم میزبانی کرده است که نام آن‌ها به شرح زیر است:
Hot Off the Grill with Bobby Flay
Grillin' & Chillin' 
Food Nation
 Days to Open with Bobby Flay
Boy Meets Grill 
BBQ with Bobby Flay 
Throwdown! with Bobby Flay 
Grill It! with Bobby Flay
Bobby Flay's Barbecue Addiction
The Best Thing I Ever Ate 
Brunch @ Bobby's 
Worst Cooks in America 
The Main Ingredient with Bobby Flay
Bobby's Dinner Battle 
Beat Bobby Flay 
The Bobby And Damaris Show

 بابی فلی همچنین  در چند برنامه‌ی دیگر به عنوان مهمان حضور داشته؛ او 9 کتاب آشپزی نیز به چاپ رسانده و جوایز متعددی را هم از آن خود کرده است. فلی در سال 2007 در مصاحبه‌ای از علاقه‌ی خود به دنیای سیاست گفت و عنوان کرد که دوست دارد پس از رستوران‌داری، در مقطعی از زندگی‌اش وارد سیاست شود و از این طریق به شهرش نیویورک کمک کند.

بابی-فلی-کیست

بیشتر بخوانید: طعم های مختلف آبنبات

زندگی شخصی بابی فلی

فلی در سال 1991 با دبرا پونزک (Debra Ponzek)، که یک سرآشپز نیویورکی بود ازدواج کرد، این زوج دو سال بعد از هم جدا شدند. سپس او با کیت کانلی (Kate Connelly)، مجری یک برنامه شبکه غذایی آشنا شد و ازدواج کرد و آن‌ها صاحب یک دختر به نام سوفی شدند ولی در سال 1996 کارشان به طلاق کشید. در 20 فوریه 2005، فلی با همسر سوم خود، استفانی مارچ (Stephanie March) بازیگر ازدواج کرد، این ازدواج 10 سال دوام داشت اما در سال 2015 این زوج از یکدیگر جدا شدند.

لطفا به این مقاله امتیاز دهید:
(1) 5

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

نظر خود را بنویسید

برای دریافت خبرنامه ایمیل خود را ثبت کنید