ثبت شیرینی کاکا گیلان در فهرست آثار فرهنگی ناملموس

کاکا یکی از شیرینی های محلی گیلان است که روش سنتی تهیه آن به تازگی در فهرست آثار ناملموس فرهنگی قرار گرفته است.
گیلان اولین استان ایران از نظر تنوع غذاهای محلی است و در حال حاضر در گیلان با مهارت بانوان این استان بیش از 170 غذای محلی طبخ می شود که پخت شیرینی و تنقلات از جایگاه ویژه ای برخوردار است. و خانم ها از هر فرصتی برای تهیه این غذاهای خوشمزه استفاده می کنند.
یکی از شیرینی‌های خوشمزه گیلان که بر پایه کدو حلوایی تهیه می‌شود در زبان محلی گیلان به‌ویژه شهرهای غربی استان «کویی کاکا» یا «کاکای کدو» نام دارد و اخیراً در فهرست آثار ناملموس فرهنگی قرار گرفته است.
شیرینی-کاکا-گیلان

از دیرباز که فصل کدو حلوایی فرا می رسید، در کنار پختن کدو به عنوان غذایی مقوی و خوشمزه، بوی غذای تهیه شده با کدو حلوایی در آشپزخانه خانه های کوی و برزن گیلان به مشام می رسید.
میراث فرهنگی ناملموس به محصولات و فرآیندهای فرهنگی اطلاق می‌شود که در طول زمان و از نسل‌های پیشین منتقل شده‌اند. برخی از دارایی های فرهنگی محصولات مادی و ملموس هستند، مانند ساختمان ها یا آثار هنری. با این حال، بسیاری از بخش‌های فرهنگ ناملموس هستند: آهنگ، موسیقی، نمایش، توانمندسازی، آشپزی، هنر و صنایع دستی و غیره. جشنواره ها اشکال فرهنگی قابل ثبت هستند، اما ناملموس هستند و نمی توان آنها را در مکان های فیزیکی مانند موزه ها نگهداری کرد، بنابراین از طریق ابزار و مواد به کار رفته در آنها تجربه می شوند. این فرهنگ ها توسط سازمان ملل متحد، گنجینه های انسانی یا میراث فرهنگی ناملموس نامیده می شوند.


 

ولی جهانی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان با بیان اینکه 15 اثر ناملموس در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، گفت: استان گیلان دارای ذخایر فرهنگی منحصر به فردی است که حفاظت از آنها بسیار حائز اهمیت است.
وی با بیان اینکه روش سنتی تهیه شیرینی کاکا (کویی کاکا) یکی از این 15 آثار ناملموس است، بر حفظ ارزش های اجتماعی، سنت ها، آداب و رسوم، روش ها و جنبه های فعالیت های انسانی تاکید کرد و گفت: این اداره کل برنامه های لازم برای حفظ میراث فرهنگی کشور با مراقبت و حفظ این گنجینه های ارزشمند فرهنگی در دستور کار قرار داده است.
وی با بیان اینکه کدو حلوایی آب پز، آرد گندم و تخم مرغ مواد اصلی این دسر خوشمزه است و بعد از مخلوط کردن در روغن با حرارت ملایم به گونه ای که طلایی شود، حرارت می دهیم.
منبع : ایسنا

لطفا به این مقاله امتیاز دهید:
(39) 3.6

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

نظر خود را بنویسید

برای دریافت خبرنامه ایمیل خود را ثبت کنید