تولید شکلات رژیمی فراسودمند در دانشگاه آزاد شهرکرد

واحد تحقیقات مرکز رشد دانشگاه آزاد شهرکرد موفق به تولید شکلات فراسودمند رژیمی شدند که با جایگزینی شکر با مواد طبیعی، برای بیماران قندی و دیابتی مشکلی ایجاد نمی کند و دارای خواص فراوان برای بدن می باشد.

سوسن کریمی دانشجوی دکتری تخصصی تکنولوژی مواد غذایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد گفت: رژیم غذایی پرکالری همراه با کم تحرکی، منجر به افزایش وزن و بیماری هایی مانند چاقی، فشار خون، دیابت وابسته به انسولین و بیماری های قلبی عروقی می شود.
وی افزود: افزایش آگاهی عمومی از تاثیر تغذیه بر ارتقا و بهبود وضعیت سلامت، تولیدکنندگان مواد غذایی را به سمت تولید محصولاتی سوق داده است که چربی، شکر، نمک کمتر و فیبر بالایی دارند.
تولید-شکلات-رژیمی-فراسودمند-در-دانشگاه-آزاد-شهرکرد

دانشجوی دکتری صنایع غذایی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد افزود: محصولات غذایی بدون قند و کم کالری، از جمله مواردی است که در این زمینه مورد توجه قرار گرفته است.علاوه بر غذاهای کم قند و کم کالری، شیرین کننده های مختلفی به عنوان جایگزین قند در غذاها و نوشیدنی های مختلف پیشنهاد شده است.
وی گفت: شکر با فرمول C 12 H 22 O 11 باعث افزایش قند خون و افزایش وزن می شود. قندهای ساده مفید هستند و برای افراد سالم قابل جذب هستند. اما برای افراد مبتلا به بیماری های متابولیک (دیابت و افت قند خون)، مشکلات زیادی را ایجاد می کنند، به همین دلیل، آن دسته از بیماران از مصرف محصولات شیرین و شیرین خودداری می کنند.
کریمی بیان کرد: برای رفع مشکل این قشر و همچنین افرادی که به دلیل اضافه وزن مجبورند دریافت انرژی خود را محدود کنند، باید محصول جایگزینی تهیه شود که نه تنها دارای طعم و مزه قابل قبول باشد و نیازهای پایه بدن را رفع کند، بلکه برای افراد دارای چاقی و دیابت نیز خطر و مشکلی ایجاد نکند.

وی یادآور شد: شیرین کننده های طبیعی را می توان به عنوان جایگزین مناسبی برای شکر، در رژیم غذایی این دسته از بیماران و افرادی که می خواهند کالری مصرفی خود را کاهش دهند و در نتیجه لاغر شوند، استفاده کرد.
کریمی بیان کرد: شکلات پرمصرف ترین غذای غیر لبنی در بین تمام سنین به ویژه در بین کودکان و نوجوانان است .شکلات یک ماده غذایی است که خوردن آن آسان و حاوی کالری زیادی است. با جایگزینی ساکارز با کربوهیدرات های کمتر قابل هضم، می تواند کالری را کاهش داد، از چاقی و چربی خون ،دیابت و پوسیدگی دندان جلوگیری کرد.
وی ادامه داد: شکلات رژیمی مفید، حاوی جایگزین های قند و پودر سنجد سرشار از فیبر برای پیشگیری از یبوست، پیشگیری از پوکی استخوان، درمان سنگ کلیه، کاهش وزن و بهبود گوارش است.
 

لطفا به این مقاله امتیاز دهید:
(3) 2.3

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

نظر خود را بنویسید

برای دریافت خبرنامه ایمیل خود را ثبت کنید