ترکیب کاکائو و توت قرمز باعث تقویت عملکرد مغز می شود!!


طبق تحقیقات اخیر، محققان اسپانیایی دریافتند ترکیب کاکائو و توت قرمز باعث بهبود عملکرد مغز در سالمندان می شود. طبق گفته ی این تیم تحقیقات، سالمندانی که ترکیب این دو ماده ی غذایی را مصرف کرده اند، آزمون عصبی شناختی معروف به آزمون برج لندن را در زمان بسیار کوتاه تری به اتمام رسانده اند.
ترکیبات موجود در توت فرنگی و کاکائو، نه تنها تاثیرات مستقیمی بر سلول های عصبی دارند، بلکه مصرف مواد غذایی سرشار از فلاوانول ها همچون کاکائو، حساسیت نسبت به انسولین را در بیماران دیابتی، از طریق تنظیم مقدار گلوکز درخون کاهش می دهد. این ماده ی شیمیایی همچین موجب ترشح اکسید نیتریک شده و جریان خون را در مغز افزایش می دهد . در نتیجه ی افزایش جریان خون در مغز، عملکرد مغز بهبود می یابد.
در این مطالعه 60  نفر شرکت کننده در رده ی سنی بین 50 تا 75 سال داوطلب شدند. هرکدام از شرکت کننده  ها به طور تصادفی پودر کاکائو ، ترکیبات توت قرمز یا ترکیبی از پودر کاکائو و توت قرمز را مصرف کردند. 
روش استفاده این دو محصول به این صورت است که باید روزانه 1 قاشق غذاخوری از آن را دریک لیوان آب، شیر گیاهی ، آب میوه، ماست یا غلات صبحانه بریزند.
 

تاثیرات پروتئین BDNF و NGF بر سیستم عصبی

محققان همچنین تاثیرات پروتئین های BDNF وNGF را به عنوان دو فاکتور مهم که باعث رشد و بقای سلول های سیستم عصبی مرکزی و محیطی مغز می شوند را بررسی کردند.
این محققان، آزمون های عصب شناختی متفاوتی همچون آزمون های TOL و آزمون یادگیری کلامی  را در میان بزرگسالان برگزار کردند. نتایج آزمون ها نشان داد که تمامی افرادی که ترکیب کاکائو و توت قرمز را مصرف کرده اند ، آزمون را بسیار سریع تر از دیگران شروع کرده و به پایان رسانده اند.
طبق تحقیقات یک موسسه علم و فناوری غذا در مادرید مصرف ترکیبات کاکائو و توت قرمز هیچ تاثیری در افزایش میزان پروتئین BDNF و NGF ندارد.
 یافته های بیشتر نشان داد که هیچ ارتباطی میان افزایش میزان پروتئین BDNFدر مغز زنان و عملکرد سریعتر آن ها طی آزمون های عصب شناختی همچون TOL  وجود ندارد. 
نتایج کلی این تحقیق نشان می دهد که افزایش پروتئینBDNF در مغز باعث بهتر شدن نتایج آزمون های عصب شناختی می شود، اما در زودتر به پایان رساندن آزمون ها تاثیر به خصوصی ندارد. علاوه بر آن، در این تحقیقات، تاثیرات مثبت مصرف ترکیب کاکائو و توت قرمز در سریع تر به اتمام رساندن آزمون های عصب شناختی  به وضوح قابل مشاهده است.

فرآیند تاثیرات فلاوانول ها و انتونیاسین ها


تیم محققان اسپانیایی با توجه به تحقیقات انجام شده درباره ی اثرات فلاوانولها و انتونیاسین ها بر سلامت مغز و سیستم عصبی ، دو تاثیر مثبت دیگر که این دو ماده ی شیمیایی بر سیستم عصبی می گذارد را مطرح کردند، که شامل محفاظت از سیگنال های مغزی و کاهش تاثیرات استرس بر مغز است. 
این ترکیب همچنین میزان آنتی اکسیدان را در بدن افزایش داده و آنزیم ها و پروتئین هایی را فعال می سازد که منجر به تقویت حافظه می شوند. محققان در حال تحقیق درباره ی تاثیرات فلاوانل و انتونیاسین بر سیستم عصبی و بخش های های مختلف مغز هستند. اما بسیاری بر این باورند که این  دو ماده ی شیمیایی، محرک ساخت پروتئین های مورد نیازسلول های عصبی نیز هستند.
مطالعات آینده در این حوزه باید بر تاثیرات ترکیبات فلاوانول موجود در  شکلات ،کاکائو و آنتونیاسین توت قرمز، بر عروق مغزی و دیگر فرآیند های عصبی زیستی در گروه های سنی مختلف تمرکز کند.

لطفا به این مقاله امتیاز دهید:
(8) 4.9

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

نظرات

  • عالییییییی

نظر خود را بنویسید

برای دریافت خبرنامه ایمیل خود را ثبت کنید