تفاوت قهوه؛ تفاوت انواع قهوه چیست؟

امروزه یکی از نوشیدنی‌های گرم پرطرفدار، قهوه می‌باشد. یک ترکیب سالم با آنتی‌اکسیدان بالا و خواص بسیار! این نوشیدنی انواع مختلفی دارد که از پرطرفدارترین آن می‌توان به فرانسه، ترک، اسپرسو، لاته و موکا اشاره کرد که به دلیل طعم بی‌نظیرشان محبوبیت بسیاری را در بین افراد پیدا کرده‌اند. در ادامه مقاله قصد داریم تا با قهوه و انواع و تفاوت قهوه ها آشنا شویم. 

قهوه چیست؟

 قهوه یا کافی، نوعی نوشیدنی محبوب در میان مردم است که از دانه‌های آسیاب شده خود گیاه سبز قهوه به دست می‌آید. این ترکیب می‌تواند جایگزین بسیار مناسبی برای چای یا دم‌نوش‌های دیگر باشد. تمامی انواع قهوه‌ها از نوعی قهوه سبز که اصطلاحا به آن (مغز میوه) می‌گویند؛ تهیه می شوند. کافی سبز به دلیل تلخی بسیار زیاد آن، به‌طور مستقیم قابل‌استفاده نیست. ولی به دلیل فواید زیاد، از آن برای جنبه درمانی همچون لاغری استفاده می‌کنند.
مقدار کافئین موجود در قهوه در مقایسه با چایی کمی بیش‌تر است که با مصرف به‌اندازه آن، هیچ مشکلی را برای بدن افراد به وجود نمی‌آورد. امروزه انواع متفاوتی از این محصول همچون قهوه ترک، فرانسه، اسپرسو لاته، موکا، کاپوچینو و …وجود دارد که در ادامه به بررسی هر مورد می‌پردازیم. نحوه درست کردن این نوشیدنی گرم نیز بسیار آسان بوده و در زمان بسیار کمی تهیه می شود.

 آشنایی با انواع قهوه

به‌طورکلی چندین نوع کافی در بازار وجود دارد که از محبوب‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ترک
  • فرانسه
  • اسپرسو
  • لاته و موکا

در ادامه به بررسی و مقایسه هرکدام می‌پردازیم.
 

قهوه ترک

قهوه ترک، یکی از معروف‌ترین انواع قهوه‌ها به شمار می‌آید که از این نوع نوشیدنی برای فال قهوه نیز استفاده می‌شود. دانه‌های برشته این نوع کافی بیش‌تر در کشورهای همچون ترکیه، یونان و ایران یافت می‌شود. از فواید این نوشیدنی می‌توان به مواردی همچون جلوگیری از ابتلا به سرطان روده، دفع سنگ کیسه صفرا، افزایش انرژی بدن، افزایش سوخت‌وساز و همچنین چربی سوزی بدن اشاره کرد. مهم‌ترین فایده‌ی این نوع کافی، جلوگیری از افسردگی می‌باشد.
برای تهیه این قهوه تنها به پودر قهوه ترک، آب و کمی شکر به میزان دلخواه نیاز دارید. ابتدا همه این مواد را باهم مخلوط‌کنید و روی شعله بسیار ملایم قرار دهید تا ذرات شکر و قهوه، کاملا درون هم حل شوند. سپس 5 دقیقه صبر کنید تا حباب‌های کوچکی بر روی قهوه نمایان شود. توجه داشته باشید که به هیچ وجه به جوش نیاید؛ زیرا در این صورت تلخ خواهد شد. در مرحله آخر نیز کافی را در فنجان‌های موردنظر بریزید و همچنین فوم روی قهوه را بردارید و در فنجان‌ها به‌طور یکسان قرار دهید.

قهو-ترک

اسپرسو

اسپرسو، نوعی قهوه بسیار غلیظ می‌باشد که طعم بسیار تلخ و تندی دارد و در فنجان‌های بسیار کوچک آماده می‌شود. روی اسپرسو یک لایه خامه نارنجی رنگ قرار می‌گیرد که نشانه اصل بودن یک کافی باکیفیت خواهد بود. این قهوه بالاترین میزان کافئین را در میان انواع دیگر قهوه‌ها به خود اختصاص داده است.
روش تهیه این نوع کافی به‌صورت عصاره گیری می‌باشد و در مدت‌زمان کم‌تر از 45 ثانیه حاضر می‌شود. درواقع قهوه‌های دیگر به‌صورت دمی یا روش‌های دیگر تهیه می‌شوند ولی برای تهیه اسپرسو، وجود دستگاه اسپرسوساز ضروری است. این نوع کافی با دو روش موکاپات و دستگاه اسپرسو ساز آماده می‌شود. این ترکیب پایه بسیاری از نوشیدنی‌ها همچون لاته، کاپوچینو، بلک اند وایت، آمریکانو و ...است.

قهوه فرانسه

قهوه فرانسه یا دمی، نوع دیگری از قهوه‌های محبوب است که ساده‌ترین روش برای تهیه را به خود اختصاص داده است. این نوع کافی برخلاف اسپرسو، بسیار رقیق بوده و در حجم بالایی مصرف می‌شود. مقدار کافئین موجود در این نوع کافی نسبت به دیگر قهوه‌ها، کم‌تر است. ولی به‌صورت کلی میزان کافئین موجود در آن به درصد روبوستا دانه‌ها بستگی دارد.
قهوه فرانسه برخلاف ترک و اسپرسو در آمریکا و اروپا، طرفداران بیش‌تری دارد. برای تهیه این نوع کافی می‌توان از دو دستگاه فرنچ پرس و قهوه ساز برقی نیز استفاده نمود. در دستگاه فرنچ پرس، ابتدا آب را تا نقطه‌جوش گرم می‌کنیم و از دستگاه خارج کرده و کافی را درون اهرم مخصوص خود قرار می‌دهیم. سپس مقدار کمی آب را به‌صورت دایره‌وار در دستگاه می‌ریزیم تا کافی خیس شود و به‌آرامی آن‌ها را مخلوط می‌کنیم. در انتها به مدت 5 تا 7 دقیقه صبر می‌کنیم تا کاملا کافی دم بکشد و سپس نوشیدنی شما حاضر است.

قهو-فرانسه

 تفاوت بین قهوه لاته و موکا

قهوه لته که بانام کافه لاته نیز شناخته می‌شود؛ نوعی شیر قهوه است که اساس این نوع نوشیدنی، اسپرسو می‌باشد. برای تهیه این نوشیدنی تنها به کمی اسپرسو و شیر بخار داده‌شده، نیاز است. بافت شیر در این کافی بسیار اهمیت  دارد. زیرا اگر کف شیر به‌درستی تشکیل شود؛ طعم بسیار بی‌نظیری به نوشیدنی می‌دهد.
موکا نیز یکی دیگر از نوشیدنی‌های محبوب افراد می‌باشد که مواد تشکیل‌دهنده آن همانند کافه لاته است. تنها تفاوت موکا و لاته در این است که در کافه موکا، سس شکلات شیرین نیز به ترکیب قهوه و فوم شیر اضافه می‌شود. کافه موکا برای دوستداران شکلات، یک نوشیدنی بسیار محبوب به شمار می‌رود. سس شکلاتی که در این ترکیب فوق‌العاده به کار می‌رود که می‌تواند نوتلا یا شکلات صبحانه باشد.

تفاوت-قهوه-لاته-و-موکا

تفاوت بین قهوه ترک و فرانسه و اسپرسو

•    اگر بخواهیم ابتدا مزه و طعم این نوشیدنی‌ها را با یکدیگر مقایسه کنیم، باید بدانیم که کم‌ترین تلخی مربوط به کافی فرانسه و بیش‌ترین تلخی مربوط به اسپرسو می‌باشد.
•    رقیق‌ترین قهوه مربوط به فرانسه است که در حجم بالایی نیز مصرف‌ می‌شود. ولی غلظت اسپرسو از دیگر کافی‌ها بیش‌تر بوده و در حجم کمی نیز قابل نوشیدن است. 
•    میزان کافئین موجود در اسپرسو نسبت به دیگر کافی‌ها بسیار بیش‌تر بوده و کم‌ترین میزان کافئین مربوط به فرانسه می‌باشد.
•    از دیگر تفاوت بین این سه نوشیدنی، در نحوه تهیه آن‌ها است که تهیه قهوه ترک نسبت به دو نوع دیگر آسان بوده و بدون دستگاه نیز به‌راحتی تهیه می‌شود. اسپرسو توسط دستگاه اسپرسوساز و قهوه فرانسه به‌صورت دمی توسط دستگاه فرنچ پرس آماده می‌شود.
•    ازنظر درجه آسیاب دانه‌های قهوه، برای تهیه کافی ترک نیاز به دانه‌های ریزتری است و اسپرسو و فرانسه دانه‌های درشت‌تری دارند.

فواید قهوه

1) آنتی اکسیدان قوی: یکی از مهم‌ترین فواید این دانه‌های پرخاصیت، خاصیت آنتی اکسیدانی قوی آن‌ها است. همچنین این ترکیب در مقایسه با چای سرشار از فنولیک می‌باشد. بهتر است برای جذب بیش‌تر آنتی اکسیدان‌ها، در ترکیبات قهوه خود از شکر استفاده نکنید.
2) افزایش انرژی: شاید شما هم دیده باشید که اکثر ورزشکاران و‌ بدنسازان قبل از تمرینات ورزشی خود به‌جای نوشیدنی‌های انرژی‌زا، از مقدار کمی اسپرسو، لاته و موکا استفاده می‌کنند. این نوشیدنی موجب افزایش هوشیاری و همچنین افزایش انرژی بدن می‌شود.
3) جلوگیری از بیماری پارکینسون و آلزایمر: بیماری پارکینسون دومین بیماری عصبی در جهان شناخته‌شده است که همانند بیماری آلزایمر، درمان خاصی ندارد. افراد باید سعی کنند تا حد ممکن از ابتلا به آن جلوگیری کنند. این نوشیدنی گرم به دلیل داشتن کافئین بالا، اثر مثبت بر روی انتقال‌دهنده‌های عصبی گذاشته و از بروز بیماری آلزایمر و پارکینسون جلوگیری خواهد کرد.
4) درمان افسردگی و شادی‌آور بودن آن: یکی دیگر از اختلالات روانی که امروزه بسیاری از افراد را درگیر خود کرده، بیماری شایع افسردگی است. کافئین موجود در قهوه به‌عنوان یک هورمون شادی‌آور و ضدافسردگی عمل کرده و موجب جلوگیری از ابتلا به این بیماری خواهد شد.

فواید-قهوه

سخن پایانی
امروزه قهوه یا کافی یک نوشیدنی محبوب در بین همه مردم جهان به شمار می‌آید. از فواید کافی می توان به مواردی همچون جلوگیری از آلزایمر و دیابت نوع دوم، انرژی زا بودن، چربی سوزی، داشتن آنتی اکسیدان قوی و ... اشاره کرد. انواع قهوه ترک، فرانسه و اسپرسو از محبوب‌ترین‌های کافی‌ها به شمار می‌روند که از مهم‌ترین تفاوت بین‌ آن‌ها می‌توان به طعم و اندازه دانه‌ها اشاره کرد. 
 

لطفا به این مقاله امتیاز دهید:
(7) 5

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

نظر خود را بنویسید

برای دریافت خبرنامه ایمیل خود را ثبت کنید