کشف جالب دانشمندان ایرانی در استرالیا : خلق فیبر جدید برای سالم تر شدن کیک

پژوهشگران ایرانی دانشگاهی در استرالیا دست به ساخت یک فیبر تازه زده‌اند که می‌تواند بدون تغییر بو و مزه به غذاها اضافه شود.

کمی فیبر بیشتر برای همه غذاهای ما مفید است. از این رو دانشمندان ایرانی دانشگاه استرالیا «اصغر فرحناکی» و «مهسا مجذوبی» با تغییر نوع نشاسته، نوعی الیاف نامرئی ساختند که بدون تغییر در بو، طعم و بافت غذا می تواند غذاها و خوراکی هایی مانند کیک و پیتزا که عموماً خیلی سالم نیستند را به غذاهای مفیدتری تبدیل کند.
دانشمندان ایرانی از موسسه سلطنتی فناوری ملبورن یا دانشگاه RMIT استرالیا، فیبر جدیدی به نام "FiberX" ساخته اند که می تواند از نشاسته هایی از جمله گندم، ذرت و کاساوا تهیه شود. این ماده مانند الیاف طبیعی در دستگاه گوارش هضم نمی شود، بنابراین توسط میکروارگانیسم های موجود در روده تخمیر می شود و می تواند روند هضم را بهبود بخشد.

کشف-فیبر-جدید-توسط-ایرانیان-استرالیا
 

محققان می گویند فیبر ایکس را می توان به غذاهای کم فیبر مانند کیک و پیتزا یا غذاهای کم کالری اضافه کرد تا آنها را سالم تر کند. این ماده را می توان بدون گلوتن نیز تولید کرد. اصغر فرحناکی، استادیار دانشگاه RMIT، گفت: اکنون می‌توانیم بدون تغییر طعم یا بافت، فیبر را به غذاهایی مانند نان سفید و سایر غذاهای اصلی اضافه کنیم.
افزایش 20 درصدی فیبر نامرئی طعم غذا را تغییر نمی دهد.
بر اساس آزمایش‌های طعم، محققان گزارش می‌دهند که بدون تغییرات محسوس در طعم و بافت غذا، می‌توان تا ۲۰ درصد فیبر اضافی به غذا اضافه کرد. این فیبر نامرئی با دستکاری ساختار نشاسته در سطح مولکولی ایجاد می شود.
 

 

لطفا به این مقاله امتیاز دهید:
(5) 4.6

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

نظر خود را بنویسید

برای دریافت خبرنامه ایمیل خود را ثبت کنید